دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشکده پزشکی 1319 تاسیس بنیاد استاد بهادری جشن فارغ التحصیلی قرائت سوگندنامه دانشجویان گردهمایی کنگره دکتر یلدا هم اندیشی تعهد حرفه ای تقدیر از اساتید پیشکسوت دانشگاه دفتر دانش آموختگان شعبه استان مازندران افتتاح شعبه بین المللی دفتر ارتباط با دانش آموختگا دفتر ارتباط با دانش آموختگان
دفتر ارتباط با دانش آموختگان
دانشکده پزشکی 1319
تاسیس بنیاد استاد بهادری
جشن فارغ التحصیلی
قرائت سوگندنامه دانشجویان
گردهمایی
کنگره دکتر یلدا
هم اندیشی تعهد حرفه ای
تقدیر از اساتید پیشکسوت دانشگاه
دفتر دانش آموختگان شعبه استان مازندران
افتتاح شعبه بین المللی دفتر ارتباط با دانش آموختگا
دفتر ارتباط با دانش آموختگان
کد : 75-8311      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۱ تير   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۱ تير    تعداد بازدید : 49
رئیس دانشکده دندانپزشکی اولویت اول دانشکده را در توانمندی بیشتر دانش آموختگان دوره دکترای عمومی این دانشکده عنوان کرد.

در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم که قرار است تاریخ 22 تیر 97برگزار شود، به همین بهانه با دکتر رکن رئیس دانشکده دندانپزشکی گفتگو کرديم.

آقای دکتر در آستانه برگزاری هفتمین جشن یکپارچگی دانش آموختگان هستیم برای ما از وضعیت دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانش آموختگان آن توضیح دهید؟
بسم ا... الرحمن الرحیم، خیلی خوشحالم که امسال این توفیق را دارم که به عنوان مسئول دانشکده  دندانپزشکی، مراسم جشن یکپارچگی دانش آموختگان دانشگاه را که اقدام بسیار مهمی است تبریک بگویم.  دانشکده دندانپزشکی قدیمی‌ترین دانشکده کشور است و سال‌ها به عنوان تنها دانشکده دندانپزشکی کشور بود تا اینکه از دهه ی 50 دانشکده‌های دیگری در این زمینه تاسیس شدند. در ابتدای پیروزی انقلاب فقط 5 دانشکده دندانپزشکی در سطح کشور وجود داشت که اعضای هیات علمی همه آنها از فارغ التحصیلان این دانشکده بودند حتی در جایگاه روسای آنها نیز فارغ التحصیلان این دانشکده مسئولیت داشتند.  برای من به عنوان دانش آموخته این دانشکده، باعث افتخار است که دانشگاه علوم پزشکی تهران نه تنها دانشگاه مادر است بلکه مادر دندان‌پزشکی کشور است و بار اصلی درمان در زمینه دندانپزشکی دندانپزشکان عمومی برعهده دارند چراکه امروزه از حدود 30هزار دندانپزشک فعال، 90درصد آنها دندانپزشک عمومی هستند و بار اصلی درمان را برعهده دارند. به همین دلیل ما در این دانشکده سعی کرده ایم یک اولویت ویژه‌ای به دندانپزشکی عمومی بدهیم برای اینکه آنها هر چه توانمندتر باشند خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه بدهند. 
در این دانشکده یک رشته  دندانپزشکی عمومی داریم که دوره 6 ساله است،10تا رشته تخصصی داریم که جز رشته جراحی دهان و فک و صورت که دوره اش 5 ساله است بقیه رشته‌ها دوره ای سه ساله دارند. همچنین 2رشته PhD سلامت دهان و رشته زیست مواددندانی و حدود 10دوره فلوشیپ داریم که دوره‌های حدود یک سال تا یک سال و نیم است و دانش‌آموختگان آن پس از طی دوره توانمندی را در آن رشته پیدا می کنند ضمن اینکه یک دوره فوق‌دیپلم و یک دوره کارشناسی هم در دانشکده داریم.

نقش دکترای عمومی دندانپزشکی به طور کلی دانش آموختگان دانشکده ی دندانپزشکی در تامین و ارتقای سلامت جامعه چگونه می‌بینید؟
سلامت دهان ودندان در جامعه نقش مهمی دارد و قطعا هر چه دانش آموختگان دانشکده دندانپزشکی در سطح کل کشور تعدادشان بیشتر شود، با تقویت سلامت دندان، سلامت جسمی نیز بیشتر به جامعه برمی گردد. با وجود 60 دانشکده دندانپزشکی و تربیت دندانپزشک عمومی در این مراکز می توانیم بگوئیم که همه دانشکده‌های دندانپزشکی و بخصوص این دانشکده به دلیل قدمتی که دارد سهمی در این زمینه دارند. اما این سهم تنها از نظر تعداد آماری دندانپزشکان نیست، مهمتر از همه کیفیت ارائه خدمات است. در روزگاری که تعداد دندانپزشکی کم بود و به دلیل کثرت بیماران، هدف این بود که فقط یک کاری انجام بشود ولی امروزه که تعدادی در حدود 30هزار دندانپزشک داریم ما باید توسعه کمی را کمرنگ کنیم و یه توسعه کیفی بپردازیم. اعتقاد من بر این است که فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران از یک سطح آموزش کیفی  تری برخوردارند، به چند دلیل ما بیشترین عضویت هیات علمی را داریم، بهترین اعضای هیات علمی این دانشکده را برای خدمت انتخاب می کنند و سوم اینکه ما بهترین دانشکده را داریم. ساختمان جدید دانشکده که در سال 1388 افتتاح شد، یکی از مدرن ترین و بزرگترین دانشکده های منطقه در خاورمیانه است. به اعتقاد من حتی بهتر از دانشکده های اروپا هم هست. چرا که  من تعداد زیادی از دانشکده های دندانپزشکی اروپا را دیده ام که به این وسعت نیستند. با توجه به توان مجموعه، با توجه به امکانات آن می توان گفت که این دانشکده یک دانشکده مدرن است، تجهیزات خوبی دارد، اساتید سطح بالایی دارد، دانشجویان خوبی دارد و خدمات بهتری را به جامعه ارائه می دهد. قدیمی ها می گفتند که دهان آیینه بدن است و حکیم‌های قدیمی خیلی از بیماریها را از معاینه دهان تشخیص می‌دادند. امروزه نیز ما معتقدیم که خیلی از بیماریهای سیستمتیک تظاهرات دهانی دارند و یک دندانپزشک می تواند یک نقش اختصاصی در سلامت دهان و دندان و یک نقش دیگر در سلامت کل بدن انسان داشته باشد و اینها همه بر می گردد به کیفیت آموزشی که در این دانشکده ارایه می شود. هرچه کیفیت آموزشی در دانشکده بهتر باشد خدمات بهتری ارایه می شود و همانطور که تاریخمان اول است از نظر جهت ارائه کیفی و آموزشی هم رتبه اول باشیم. 

به عنوان رئیس بزرگترین و قدیمی ترین دانشکده دندانپزشکی چه انتظاری از دانش آموختگان این دانشکده دارید؟
متاسفانه به دلیل مسایلی که در دوره های مختلف در این دانشکده اولوبت داشته اند برای دعوت از دانش آموختگان کمتر اولویت دیده شده و کمتر اقدامی صورت گرفته است. درحالی که باید در زمان های مختلف آنها را به این محیط دعوت کنیم و با نظرات آنها آشنا  و از حمایت هایشان نیز بهره مند شویم. امیدوارم که بتوانیم در این دوره مدیریتی، تا حدودی این را جبران کنیم. قطعا حضور عزیزان دانش آموخته دانشگاه به ما خیلی کمک می کند. ما دانش آموختگان زیادی داریم که امروزه فرزندانشان در این دانشکده به عنوان هیئت علمی و یا دانشجو مشغول هستند. خیلی داریم عزیزانی که رفتند و الآن فرزندانشان دانشجویان ما هستند. استادان بزرگی که پس از بازنشستگی فرزندانشان جزو هیات علمی دانشکده هستند و این قدمت ما را نشان می دهد، بزرگی ما را نشان می دهد. من احساسم این است که اگر آنها به دانشکده بازگردند آنها با دل و جان می پذیریم تا به خانه خودشان بیآیند و از آن حمایت کنند. در همه جای دنیا مرسوم است که دانش آموختگان از دانشگاه محل تحصیل خود حمایت می کنند. چرا که معتقدند اگر دانشجوی آنجا نبودند،  یک آدم دیگر بودند و یک شخصیت دیگری داشتند، بنابراین شخصیت و موقعیت اجتماعی اشان را مدیون دانشکده خود هستند. مواردی داشتیم که یکی از دانش آموختگان دانشکده کتابخانه خود را به دانشکده اهدا کرد. در این بین کتاب های بسیار نفیس و قدیمی که متعلق به استادان همین دانشکده بود و که در گذشته ها نوشته شده بود که ما نداشتیم و برای ما خیلی ارزشمند بود مثل کمک های فکری کمک های برنامه ای کمک های مالی. 
با توجه به تنگناهای مالی که وجود دارد دیگر برای برنامه های توسعه ای بودجه ای قرار داده نشده است و دانشگاه به ما اختیار داده که از منابع خارج از دانشگاه تامین اعتبارات کنیم و چه بهتر کسی که دانش آموخته  این دانشگاه بوده برای توسعه مکانی که روزگاری در آن تحصیل کرده از آن یاری کند و قطره قطره این حمایت ها در کنار هم بسیاری از کمبودهای دانشکده را برطرف خواهد کرد. خوشبختانه زمین های خوبی در اطراف محوطه دانشکده داریم و برای اینها برنامه ریزی داریم که سازه هایی بسازیم و کمبود هایمان را جبران کنیم یکی از مسائلی که دانش آموخته ها می توانند به ما کمک کنند این است بانی بشوند و به نام خودشان کلاس و یا آزمایشگاه بسازیم و بدینوسیله نام خودشان را ماندگار کنند. مطمئنا اگر انسان مالش را در جایی قرار بدهد که خیرش به مردم برسد و سرمایه گذاری کند به آن می گویند خیر جاریه یعنی مادامی که از این کار خیر دارد خدمتی به مردم ارائه می شود چه طرف در این دنیا باشد و چه نباشد آن ثواب و بهره اش به آن انسان می رسد و ما آمادگی داریم که این کار خیر را برایش برنامه ریزی کنیم و تحقق بخشیم. 
 
آقای دکتر دانشگاه مدتی است در زمینه بین المللی شدن گام های مثبتی برداشته دانشکده  دندانپزشکی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده و چه برنامه هایی را در دست دارد؟
سالهای سال است که دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقایسه با سایر دانشگاه های داخل کشور رتبه اول است اما این کافی نیست وباید به سمت بین المللی شدن برویم و خودمان را با دنیا مقایسه کنیم و ببینیم در رتبه های بین المللی شدن چه جایگاهی داریم. در حال حاضر در دانشکده  دندانپزشکی 17 رزیدنت خارجی داریم اتفاقی که تا الآن نداشتیم. بعلاوه درخواست های خوبی از تعداد زیادی از کشورهای همسایه، کشورهای آفریقایی و چند کشور اروپایی داشته ایم. در دوره های تخصصی ما طبق ضوابط خودمان پذیرش می کنیم و  این دوره ها بین 2 تا دو و نيم سال طول می کشد که رضایتمندی خوبی هم وجود دارد. در این زمینه میتوانم بگویم نسبت به تعداد اعضای هیات علمی دانشکده، تعداد دانشجویان بین المللی بیشتری را داریم یعنی نفر اول دانشگاه هستیم. از 2سال گذشته در بعد دکترای عمومی تصمیم گرفتیم در واحد پردیس بین الملل دانشکده که یک دانشکده  خوب و مجهز  و در منطقه ی جنوب تهران در خانی آباد قرار دارد فقط دانشجوی خارجی جذب کنیم البته در این رابطه مشکلات و فرازونشیب هایی هم ازجمله طول دوره آموزشی در کشور ما و سایر کشورها وجود دارد که در حال رفع آن و تسهیل جذب دانشجوی خارجی هستیم تا خودمان را به آن هدفی که در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی در 1404 برای پذیرش دانشجوی خارجی تعریف شده برسیم.
 
در جشن یکپارچه همه  مقاطع و رشته ها از همه  دانشکده ها حضور دارند نگاه شما به این جشن که به صورت یکپارچه برگزار می شود چیست؟ 
این موضوع دو جنبه دارد. اینکه ما در یکجا جمع شویم و همه با هم باشیم این بزرگی ما را نشان می دهد، عظمت ما را نشان می دهد و دلیلی بر بزرگی این دانشگاه است. اما بد نیست که این جشن‌ها را در دانشکده ها نیز داشته باشیم که الآن هم داریم ولی یک برنامه منسجم دانشگاهی نیست و دانشجویان خودشان این کارها را دنبال می کنند و جشن فارغ التحصیلی می گیرند. این خوشایند نیست که دانشجویان دانشگاه در فضایی بیرون از دانشگاه جشن خود را برگزار کنند و من درخواستم این است که این جشن‌های یکپارچه به قوت خود ادامه پیدا کند تا عظمت و بزرگی دانشگاه ما را نشان دهد اما در کنار آن در خود دانشکده نیز این جشن های فارغ التحصیلی را داشته باشیم. در جلساتی که با مسئولان دانشگاه داشتیم نیز این موضوع را مطرح کرده ایم و از آنها خواستیم که محدودیت ها را کم کنند تا دانشجویان بتوانند در دانشکده خود این جشن را برگزار کنند که جا دارد از جناب آقای دکتر کریمی ریاست محترم دانشگاه که اختیارات کامل به کارگزاران و مسئولان دانشگاه داده اند نیز تشکر و قدردانی کنم. ما هم سعی می کنیم ضمن حفظ اصول شرایط و ضوابط اما با دیدی بازتر، از پراکندگی بچه هایمان جلوگیری کنیم. فرزندی که از اینجا با دل خوش فارغ التحصیل می شود قطعا به سوی آن باز می گردد.
 
به نظر  شما تقدیر از برگزیدگان جشن چقدر می تواند برای اساتید و دانشجویان انگیزه ایجاد کند؟  
بدون تردید نظام خلقت هم بر این اساس استوار است. در قرآن هم که نگاه کنید می بینید که انسانها را تشویق می کند به نیکی، به عمل خوب و صالح و بشارت به بهشت می دهد. من با این کار موافق هستم و اینکه یکی از ارکان اصلی این مراسم است و جایگاه خیلی خوبی دارد جای تشکر دارد. بخصوص که این امر در تمام دانشکده طبق ضوابط و معیارهاو شاخص های مشخص در حوزه های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی است و واقعا هم باید همینطور باشد، اطلاع رسانی هم باشد تا بدانند که انتخاب ها بسیار شفاف و براساس نمراتی است که دانشجویان کسب می کنند. البته برای اینکه در این دانشگاه این امید برای همه وجود داشته باشد پیشنهاد می کنم یکی از اساتید جوان هم در این ارزشیابی دیده شود. 

آقای دکتر چه توصیه و پیشنهادی برای دست اندرکاران این برنامه برای بهتر برگزار شدن آن هم از نظر کمی هم از نظر کیفی دارید؟ 
در این خصوص مطمئنم که دوستان خوب عمل می کنند، ولی احساسم این است این قضیه در دانشکده ی ما کمی کمرنگ است و این جشن یکپارچه خوب شناخته نشده است یا اینکه ما خوب نگفته ایم. اگر بیشتر روی آن کار کنیم، بیشتر تبلیغات کنیم، در جلسات شورای آموزشی در جلسات با اساتید اینها رابیشتر تشویق و ترغیب کنیم و زمانش نیز یک زمانی باشد که فراغتی برای همه دانشجویان، خانواده هایشان و اساتید باشد، سخنرانی ها زیاد نباشد بیشتر برنامه هایی اجرا شود که جوانان دوست دارند چرا که مخاطبان این جشن آنها هستند. باید بگذاریم بچه هایمان انرژی هایشان را پیش خودمان تخلیه بکنند.

آقای دکتر چه پیامی برای دانشجویانی که امسال فارغ التحصیل می شوند  دارید؟
بنده خیلی خوشحالم که شاهد فارغ التحصیلی عزیزانمان هستیم. دانشجویانی که بهترین های  این مملکت و، بهترین ها در کنکور سراسری بودند که توانستند به این دانشگاه راه پیدا کنند. امروز شما عزیزان فارغ‌التحصیل و باعث افتخار ما و خانواده هایتان شده اید، برای همه شما دانش آموختگان دانشکده آرزوی موفقیت و بهروزی دارم  امیدوارم پس از فارغ التحصیلی آنها را در دوره های تخصصی، دوره هایPhd  و دوره های فلوشیپ دوباره در این محیط ببینیم و از آن شور ونشاط شما در جهت افزایش بهره وری دانشکده مان استفاده کنیم. 

توضیح اینکه این مراسم با حضور تمامی دانش آموختگان دانشکده های تابعه دانشگاه که در سال تحصیلی 97-96 دوره تحصیل خود را به پایان رسانده اند روز جمعه 22 تیرماه از ساعت 16 الی 20 در تالار وزارت کشور برگزار می شود.

 

نظر شما :
captcha
  • کانون پزشکان ورودی 1336
  • کانون پزشکان ورودی 1341
  • کانون پزشکان ورودی 1338
  • کانون پزشکان ورودی 1361
  • کانون پزشکان ورودی 63
  • کانون پزشکان ورودی 1365
  • کانون پزشکان ورودی 1364
  • کانون پزشکان ورودی 1367
  • كانون پزشكان ورودی 1370
  • کانون متخصصین پوست
  • کانون دانش آموختگان	داروسازی ورودی 1361
  • کانون دانش آموختگان داروسازی ورودی 1350
  • کانون دانش آموختگان ورودی 61 بهداشت عمومی و بهداشت