هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشکده پزشکی 1319 تاسیس بنیاد استاد بهادری جشن فارغ التحصیلی قرائت سوگندنامه دانشجویان گردهمایی کنگره دکتر یلدا هم اندیشی تعهد حرفه ای تقدیر از اساتید پیشکسوت دانشگاه دفتر دانش آموختگان شعبه استان مازندران افتتاح شعبه بین المللی دفتر ارتباط با دانش آموختگا دفتر ارتباط با دانش آموختگان
هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان
هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان
دفتر ارتباط با دانش آموختگان
دانشکده پزشکی 1319
تاسیس بنیاد استاد بهادری
جشن فارغ التحصیلی
قرائت سوگندنامه دانشجویان
گردهمایی
کنگره دکتر یلدا
هم اندیشی تعهد حرفه ای
تقدیر از اساتید پیشکسوت دانشگاه
دفتر دانش آموختگان شعبه استان مازندران
افتتاح شعبه بین المللی دفتر ارتباط با دانش آموختگا
دفتر ارتباط با دانش آموختگان
  • هفتمین جشن یکپارچه
کد : 75-8321      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۸ تير    تعداد بازدید : 31
رئیس دانشکده توانبخشی: هدف دانشگاه از تربیت دانشجویان، حل مشکلات نظام سلامت جامعه است.

متن زیر گفتگویی است که به بهانه هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران با دکتر هادیان رئیس دانشکده توانبخشی انجام شده که از دانشکده و دانش آموختگان آن سخن می گوید شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کنیم:

آقای دکتر برای ما از وضعیت این دانشکده و دانشجویان و دانش آموختگان آن بفرمائید؟
بنام خدا. اجازه دهید واژه ای که بعضی ها می گویند فارغ التحصیل و بعضی ها می گویند دانش آموخته را  من به عنوان راه یافتگان به دانشگاه استفاده کنم. بویژه برای کهن ترین دانشگاه در عرصه ی خاورمیانه که ریشه های این دانشگاه در دارالفنون است و ریشه های دارالفنون در عقبه ی جندی شاپور است. بنابراین کسانی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران می توانند راه یابند آن دسته از عزیزانی هستند که در رشته های خودشان از نخبه ها بوده و از این روی در این دانشگاه مسیر خودشان را پیدا می کنند. من با 32 سال خدمت در این دانشگاه به عنوان استاد خودم را جزء راه یافته در مسیر دانشگاه علوم پزشکی تهران می بینم که در کنار بزرگان این کشور می خواهیم حال و آینده را بسازیم.
تفاوت ویژه ای که فارغ التحصیلان این دانشکده با سایر فارغ التحصیلان دانشگاه دارند این است که اینها در مسیری هستند که با بیمارانی که ویژگی های خاصی داشته و توانجو هستند که در بین عوام از آنها به عنوان معلول نام می بریم سروکار دارند.  بنابراین هنر تعامل با این بیماران یک ویژگی خاصی می دهد به کسانی که از این دانشکده وارد خدمات درمانی و آموزشی و پژوهشی شوند. بنابراین پیام این دانشکده به عنوان جزئی از بدنه ی با شکوه دانشگاه علوم پزشکی تهران به آن دسته از عزیزانی که به این دانشکده راه پیدا می کنند این است که ما همیشه با شمائیم و شما همیشه با مائید. شما عضوی از این قسمت بدنه ی بزرگ تاریخی دانشگاه هستید و هیچ وقت این بدنه و اجزاء از هم جدا نمی شوند. بنابر این ما سعی می کنیم که ارتباطمان با دانش آموختگانمان کماکان حفظ کنیم و این افتخاری است که می توانیم این جریان را در سطح جامعه داشته باشیم. به امید خداوند با توجه به تجربه ی موفقی که در رابطه ی تربیت با دانشجویانی موفق  دکترای عمومی فیزیو تراپی داشتیم و این تجربه مورد تائید وزارتخانه قرار گرفت از مهر سال جاری انشاء ا... بیست نفر دانشجوی دکترای عمومی فیزیو تراپی هم خواهیم گرفت. این در واقع اولین پایلوت موفقیت آمیز پذیرش دانشجویان دکترای عمومی فیزیوتراپی در کنار کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده ی توانبخشی انجام مشود و قرار است براساس این پایلوت اجازه پذیرش دکترای عمومی فیزیوتراپی در 5 دانشگاه در سطح کشور داده شود. 
فیزیو تراپی در دنیا پیشرفت ویژه ای کرده جامعه ما نیز به طرف سالمندی می رود و در طی 15 تا 20 سال آینده ما با حدود 35 تا 40 میلیون سالمند مواجه هستیم و پیشگیری ازعوارض سالمندی و درمان آنها نیز برعهده ی این دانشکده است. تکلیف این دانشکده در عرصه ی ارائه ی خدمات سلامت و تندرستی یک تکلیف نوینی است که ریاست محترم دانشگاه آنرا به عنوان عصر نوین فعالیت های دانشکده ی توانبخشی تعیین کردند و ما به امید خدا توانستیم به خوبی وارد عرصه ی بین الملل و ارائه ی  بهترین آموزشها، پژوهشها و بهترین مهارتها بشویم. این دانشکده تنها دانشکده ای است که در منطقه ی در مقطع دکترای تخصصی دانشجو تربیت می کند و امیدوارم که با ماموریت هایی که ریاست محترم دانشگاه برعهده ی دانشکده گذاشته است، با همکاری اعضای هیات علمی بسیار توانمند و کارکنان متعهدی که داریم بتوانیم وظایف ملی مان را به  عنوان دانشکده ی پیشروی ملی برعهده  بگیریم و بتوانیم مرجع علمی منطقه باشیم. با توجه به ماموریت ها قرار است سراغ این فرصت ها و به عبارتی تهدیدهایی که می خواهد جامعه ی ما به عنوان سالمندی تهدید کند و ما باید آنرا به فرصت تبدیل کنیم برویم و رشته ها و گرایش هایی و احتمالا دوره های تخصصی و پسا دکترایی را در زمینه ی باز توانی عصبی، در زمینه ی بیماران سکته ی مغزی، در زمینه ی ضایعات نخاعی، در زمینه ی ام اس و همین طور باز توانی سیستم قلبی و عروقی را  راه اندازی کنیم. برای مشکلات عضلانی و اسکلتی که قسمتی از جامعه و سالمندان را در گیر خواهد کرد برای آن بر نامه داریم که دوره های مختلفی چه به صورت دکترای تخصصی و چه به صورت گرایش و چه به صورت پسا دکترا تدوین کنیم که مراحلش به خوبی پیش می رود. همچنین در حوزه ی پژوهش نیز تلاش بر این است که این پژوهش ها نیز با نیاز جامعه دقیقاً ارتباط داشته باشد. اولین دانشکده ای هستیم که دفتر ارتباط با صنعت را تشکیل دادیم، و  علی رغم این که از کمپ اصلی دانشگاه دور هستیم ولی شرایط به قسمی است که حداکثر تلاش را همه ی ارکان و اهالی دانشکده انجام می دهند و امیدوارم بتوانیم نقش خودمان را به عنوان دانشکده ی پیشرو برای وظایف ملی خودمان که در شرایط فعلی بحث سالمندی است انجام دهیم.  بحث های غربالگری را در انتهای ستون فقرات و انهناهای زانو، صافی کف پا، وضعیت سر و گردن و مشکلات گردن داریم سعی می کنیم طرح هایی به وزارتخانه ارائه دهیم تا بتوانیم بسیاری از موارد را پیشگیری کنیم.
فکر می کنید دانشکده ی توانبخشی چه بسترهایی را می تواند فراهم کند تا از حضور دوباره فرزندان خود بهره ببرد ؟
با اعتمادی که ریاست محترم دانشگاه  به دانشکده توانبخشی کرد ما در دو حوزه ی معاونت ایجاد کردیم. یکی حوزه ی معاونت و برنامه ریزی و توسعه و یکی حوزه ی معاونت اجتماعی دانشکده. در حوزه ی برنامه ریزی و توسعه و معاونت اجتماعی ما می خواستیم از دانش آموختگان و به اصطلاح من راه یافتگانی را که مسیرشان را در دانشگاه انتخاب کرده اند و در سطوح مختلف جامعه حضور موثری دارند بخصوص آنهایی که در سایر کشورها شرایط خوبی به لحاظ تخصص و  به لحاظ اجتماعی استفاده کنیم. خوشبختانه دانش آموختگان ما در تمامی رشته ها حضور دارند می توانند هم مزایا و هم پیشرفت های حاصل شده در دنیا را به ما انعکاس دهند و ما هم می توانیم در قالب عضوی از این دانشکده از ایشان در فعالیت های آموزشی، پژوهشی و درمانی استفاده کنیم. تکالیف این دو حوزه بویژه برنامه ریزی و اجتماعی این است که با ارتباطاتی که برقرار می کنند بتوانیم  در قالب همکاری های علمی، همکاری های اجتماعی و حتی بحث جذب منابع مالی از حضور دوباره آنان بهره مند شویم ما اطمینان داریم که بسیاری از این افراد دوست دارند با دانشکده ی مورد علاقه یشان که جزئی از پر افتخار ترین سنت دانشگاهی منطقه و کشور است ارتباط داشته باشد و این برنامه ریزی ها آغاز شده و در مسیر برنامه 4ساله با درصد و عدد نتایجش را خواهیم دید.
دانش آموختگان دانشکده در بحث درمان خصوصاً پیشگیری خیلی نقش دارند، در مورد نقش آنها و انتظاری که شما از ایفای نقششان دارید بفرمائید ؟
نقش دانش آموختگان این دانشکده با ذکر جند مثال کاملا محسوس است. همه ی ما کمردرد گرفته ایم  و می دانیم ستون فقراتمان و ستون فقرات گردنی در معرض فشارهای زندگی و مشکلات روزمره است.  مشکلات کمر و گردن موقعی است که متاسفانه علائم بیماری را تخفیف دهیم که در واقع درمان واقعی نیست.  اگر ما بتوانیم به  افراد جامعه آموزش دهیم که چگونه ستون فقرات خود را چگونه مراقبت کنند، اینکه چه قدر مجاز هستند بنشینند، در یک وضعیت ثابت بایستند و یا وضعیت صحیح استفاده از قلم و کتاب خواندن چیست، اینها چیزهایی است که می توانیم به بیماران و کسانی که قرار است بیمار شوند آموزش دهیم. بخصوص شغل های پر خطر مثلا مهندسی،  دندانپزشکی، کاربران کامپیوتر، هنرمندان و کسانی که سر کلاس می روند که در معرض این بحث هاست و می شود به راحتی با آموزش هایی که می دهیم مشکلات جسمی و اقتصادی ناشی از آنها را به راحتی جلوگیری کرد. فقر حرکتی از آن مسائلی است که در جامعه ی ما بیداد می کند و ریشه ی خیلی از چیزهای دیگر است.  نقش ویژه ای که به اصطلاح دانش آموختگان ما دارند بحث اختلالات شنوایی که بعضی وقت ها درست تمییز داده نمی شود و لیبل معلولیت ذهنی و کم هوشی به دانش آموز زده می شود. بحث بعضی از اختلالات گفتاری که کودک دارد متاسفانه لیبل کم هوشی به او می دهند و آنها را به مدارسی که معلولین ذهنی هستند می فرستند و مواردی از این قبیل چیزهایی است که اتفاق می افتد. می خواهم بگویم در حلقه ی سیستم سلامت، این دانشکده بیشتر از درمان در پیشگیری از بیماریهایی که در بالا اشاره شد یک نقش ویژه ای دارد. در ماموریت های دانشکده ی توانبخشی نیز به این دانشکده تکلیف شده  که به سمت سیاست ها و اهدافی که دانشگاه را به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم می برد برویم. قرار است آموزش و پژوهش ما به درد جامعه خورده و  ثروت اندوزی کند. نه اینکه فارغ التحصیلی یعنی از جامعه برای شغل  طلبکار بود. بلکه ما می خواهیم که نتیجه آموزشهایی که به دانشجویان این دانشکده داده می شود پس از فارغ التحصیلی به مردم جامعه برسد. دانشگاه باید فردی را به جامعه بدهد که برای جامعه مفید باشد. من اسمم بشود پسا دکترا، فوق تخصص ولی وقتی نتوانم مسائل جامعه را حلاجی کنم و برایش راه حل پیدا کنم و مشکلات مردم و مشکلات نظام بهداشت و نظام تندرستی را نتوانم کمک کنم، دانشگاه رسالتش را انجام نداده انشاءا...بتوانیم رسالت خودمان را به عنوان جزئی از این دانشگاه عظیم و پر شکوه انجام دهیم و به آینده امیدوار هستیم.
در خصوص بین المللی سازی و حضور دانش آموختگان بین المللی برای ما توضیح  بفرمائید؟
در این زمینه نیز دانشکده موقعیت خوبی دارد. اگر به کشورهای منطقه مانند عراق، آذربایجان، جمهوری های سابق شوروی، آسیای میانه، ترکیه، پاکستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس سر بزنیم مقطع دکترای تخصصی رشته های این دانشکده را نمی بینیم.  5 نفر  از دانشجویان فعلی دکترای تخصصیمان از اعضای هیات علمی پاکستان هستند که قبلا کارشناسی ارشد، کارشناسی و حتی دکترای عمومی فیزیوتراپی را  اخذ کرده اند ولی برای طی دوره دکترای تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی تهران را انتخاب کرده اند. این یعنی که  ما شرایط ویژه ای داریم که می توانیم مرجع منطقه ای شویم. خیلی از این الگوهای موجود مانند بی حرکتی در کشورهای منطقه شبیه ماست بنابراین می توانیم از این فرصت استفاده کنیم .یک تحقیقی که یکی از دانشجویان دکترای تخصصی ما انجام می دهد مقایسه وضعیت کمردرد در رانندگان شهر تهران با شهر لاهور و ما می خواهیم از این اطلاعات به روشهایی برای درمانی که برای هر دو گروه مناسب است برسیم.  زمینه ی خوبی داریم به شرطی که برایش برنامه ریزی کنیم. الآن در مقطع دکترای تخصصی، کارشناسی ارشد و کارشناسی از کشورهای منطقه، از آفریقا دانشجو داریم. واقعیت این این است که ما در فاز سرمایه گذاری هستیم ولی در بعضی از بحث های دکترای تخصصی سریعا به فازی می رسیم که شرایط خودمان را برای پذیرش دومین سری داوطلبان دکترای تخصصی را ارایه دهیم. خوشبختانه در این  دانشکده اختراعی داشتیم که نسبت به نمونه خارجی کم هزینه تر و با ویژگی ها ی بهتر که آن را در کنگره های بین الملل ارائه دادند. وزیر آموزش عالی سوئیس در بازدید گذشته خود  تمایل خود را برای بازدید از این اختراع  اظهار کرد. ما باید خودمان و آینده ی خودمان را امیدوارانه ببینیم و با این امیدواری مطمئن باشیم  که می توانیم هم در دانشگاه و هم در منطفه حرفی داشته باشیم. گروه گفتار درمانی ما یک دوره ی بین المللی نورولینگوئیستیک را با اساتید بین المللی تعریف کرده است. گروه کار درمانی ما درحال برنامه ریزی با دانشگاه شهید بهشتی برای پذیرش دکترای تخصصی است. گروه شنوایی شناسایی ما آمادگی پذیرش دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجوی دارد و این حرکتی بود که با  پذیرش دو دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته ی فیزیوتراپی شروع شد.  اعضای هیات علمی ما توانایی ارائه ی متون و آموزش به زبان انگلیسی دارند به هر حال در فضایی کاملا مثبت ولی در عین حال رقابتی داریم پیش می رویم و امیدواریم وظایف و سهممان را در عرصه ی بین المللی انجام دهیم. 
شما فکر می کنید  جشنی که با حضور همه ی مقاطع  دانشجویان داخلی و بین المللی برگزار می گردد چقدر می تواند در معرفی دانشگاه موثر باشد ؟
من یک مثالی می زنم این مثل مهمانی های بزرگی است که در خانواده ها  نیز داریم. این جشن بزرگ، این ایده ی بسیار زیبا همین را فراهم می کند که همه ی اهالی دانشگاه همدیگر را می شناسند،  این جشن می تواند به دانش آموختگان خود بگوید که در هر شهری چقدر از فارغ التحصیلانش در آن زندگی می کنند حتی چقدر از آنان در کشورهای خارجی زندگی می کنند. حتی من پیشنهاد می دهم که کسانی که نمی توانند در این جشن حضور داشته باشند با سیستم مجازی بعضی ها را نشان دهید و اجاره دهید خودشان را نشان بدهند.چون این جرگه، جرگه ی بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران است، جایی که ما می توانیم همدیگر را پویا تر کنیم، همدیگر را قدرت بدهیم.  خداوند می فرماید دست من با شماست و این کلمه ی عجیبی است مگر خدا دست دارد  یدا...مع الجماع یعنی شما عضوی از بدنه ی پروردگار می شوید و هر وقت با هم جمع هستید. دور هم بودن ایده و و حتما نوآوری می آورد، حتما جوابگویی به مسائلی که در جامعه وجود دارد تبلور می کند. همین است جمع بهتر فکر می کند. خرد جمعی بوجود می آید. این جمع بزرگ خرد دارد. قطعا هزاران خرد بهتر از ده خرد است و من فکر می کنم ایده ی فوق العاده ای بوده و هر بار میوه های خودش را بهتر به جامعه نشان می دهد. این جشن ها می گوید که ما در بهاریم و محصول ما در راه است تا به قول خود که هماناخدمت به جامعه است عمل کند. دانشگاه علوم پزشکی تهران مادر است و مادر هم برای فرزندانش که در اقصی نقاط کشور یا جهان هستند نگران است و آرزویش نیز بزرگی و عزت فرزندانش است این جشن نقش تربیتی دانشگاه را برای فرزندان خود بیشتر به رخ می کشد و افتخارش این است که فرزندانش برای خدمت به مردم آماده می شوند.
یک بخش از مراسم تقدیر از اساتید و دانشجویان برگزیده است نگاه شما به این مراسم چگونه است؟
قطعاً  در مهمانی بزرگ خانوادگی باید نقاط قوت را نشان دهیم. نقاط قوت و سرمایه های دانشگاه اساتید و بزرگان این دانشگاه هستند. کسانی که بی دریغ سالها زحمت کشیده اند، کسانی که بی دریغ جوانیشان را دادند و  درخت تنومند شدند. باید نمونه های درخت های تنومند را که سایه سار دارند به جوانان نشان بدهیم. باید محصولات بزرگ این دانشگاه که اساتید نمونه و موفق هستند را نشان بدهیم و بگوئیم آینده ی تو حد اقل این است و باید بسیار فراتر از این باشید.  در این جشن با نشان دادن نشانه هایی، راه آینده را نشان می دهیم و می گوئیم شما راه یافتگان این دانشگاه هستید و این هم نمونه ی واقعی اش مثل دکتریلدا ،خود استاد آقای دکتر بهادری و این نمونه ی صدق ما در ادعایمان است. باید در این جشن بزرگ، اساتیدی را که نشان دهنده ی صدق ادعایمان است نشان دهیم.
ارزیابی شما از عملکرد دفتر چیست و اگر توصیه پیشنهاد و انتقادی که به کیفیت مراسم کمک می کند بفرمائید؟
من موقعی اجازه  دارم از یک حرکتی با این عظمت انتقاد کنم که قطعا راه حل هم داشته باشم. آنها دارند پایه هایشان را در زمینی سفت می کنند که به آسانی نیست. این حرکت مانور عظمت دانشگاه است و این مهمانی بزرگ و این مانور بزرگ در مرحله ای است که باید صد در صد حمایت شود. من می دانم که شما و دوست عزیزم سرکار خانم دولتی در عین اینکه چندین وظیفه دارند از 10روز قبل می آیند همکاری می کنند این انرژی را از شما و استاد بهادری گرفته و من باید سر تعظیم فرود بیآورم در برابر این حرکت خوبی که به سمت جلو می رود. مطمئن  باشید این حرکت درست است، در مسیر راه باز تر می شود، چاره ها، خِردها و ایده ها بیشتر می شو.د این حرکتی نسبتا نوپا است و انشاءا...هم در آینده در مسیر تعالی پیش خواهد رفت. 
به عنوان رئیس دانشکده ی توانبخشی به اساتید و دانشجویانی که سالها زحمت کشیدند و خانواده هایی که فرزندانشان را همراهی کردند در این مسیر ی که فرمودید اگر پیام تبریکی دارید بفرمائید؟
بنده وظیفه ی خودم می دانم که به عنوان امانت دار دانشکده ی توانبخشی به آن دسته از عزیزانی که از این مرحله ی موقتی که تحت عنوان دانش آموختگی یاد می شود عبور می کنند، خجسته باد بگویم. برای اینکه یک مرحله ای از زندگیتان را گذرانده اید. شما به کهن ترین و باسنت ترین دانشگاه راه یافته اید. ارتباطتان کماکان ادامه پیدا می کند چون در اینجا بود که زندگی آینده یتان را ترسیم کردید. وارد شدن به این دانشگاه و این دانشکده شرایط ویژه ای داشته که قطعا بهترین وارد شدند و در تربیت این بهترین ها پدران و مادران و اعضای خانواده ی این دوستان عزیز من نقش دارند. شما ادامه ی دانشکده  ی توانبخشی در سطح جامعه، در اقصی نقاط دنیا خواهید بود و من فکر می کنم  می توانیم این ارتباط را برای توانمندی شما و دانشکده حفظ کنیم تا بتوانیم در کنار هم در مهمانی و مانور بزرگ و جشن راه یافتگان  ایده های جمعی خوبمان را بروز بدهیم. تجربه ها یمان را به هم انعکاس بدهیم و در مسیر بزرگ دانشگاه که خدمت به مردم و خدمت جامعه است پیش برویم انشاءا...
 
 
نظر شما :
captcha
  • کانون پزشکان ورودی 1336
  • کانون پزشکان ورودی 1341
  • کانون پزشکان ورودی 1338
  • کانون پزشکان ورودی 1361
  • کانون پزشکان ورودی 63
  • کانون پزشکان ورودی 1365
  • کانون پزشکان ورودی 1364
  • کانون پزشکان ورودی 1367
  • كانون پزشكان ورودی 1370
  • کانون متخصصین پوست
  • کانون دانش آموختگان	داروسازی ورودی 1361
  • کانون دانش آموختگان داروسازی ورودی 1350
  • کانون دانش آموختگان ورودی 61 بهداشت عمومی و بهداشت