دکتر احمدی در حاشیه سمینار تازه های فشار خون از این بیماری به عنوان یک بیماری سیستماتیک و خاموش یاد کرد

دكتر احمدي در حاشيه سمينار تازه هاي فشار خون از اين بيماري به عنوان يك بيماري سيستماتيك و خاموش ياد كرد

دكتر فرح لقا احمدي فوق تخصصي بيماري هاي كليه، دانشيار و دبير علمي سمينار تازه هاي فشار خون در حاشيه اين سمينار از عادات غذايي بد، سن و وزن به عنوان عوامل مهم در بروز اين بيماري ياد كرد.

 

دكتر احمدي در حاشيه افتتاحيه اين سمينار كه روز چهارشنبه 5 تير 92 برگزار شد، در گفت و گو با واحد مركزي خبر با بيان اينكه بيماري فشار خون يك بيماري سيستماتيك و خاموش است و خيلي از افراد از آن اطلاع ندارند افزود: شايد مشكل اصلي همين مساله باشد زيرا عواملي كه مي تواند در بروز فشار خون تاثيرگذار باشد متفاوت است و مثل همه بيماري‌هاي سيستماتيك يك فاكتور در آن موثر نيست چون اگر قرار بود يك عامل وجود داشته باشد كار ما هم در درمان آن راحت تر بود.
وي در ادامه گفت: بيماري فشار خون به فاكتورهاي متعدد برمي گردد از جمله به شرايط زمينه اي فرد برمي گردد به همين علت در بعضي از خانواده ها فشار خون را بيشتر مي بينيد و اين برمي گردد به اينكه برخي ژن ها و شرايط خاص آن خانواده ها و حتي آن منطقه ممكن است بيشتر باشد. غير از فاكتورهاي ژنتيك بحث سن عامل مهمي است. متاسفانه با توجه به اينكه جوامع به سمت مسن شدن مي‌روند  مي بينيم كه فشار خون به همين دليل هم در حال افزايش است. بحث ديگر بحث وزن و افزايش وزن افراد و بي تحركي و اختلالات خواب است. مساله افزايش وزن و سندروم هاي متابوليك نه تنها براي بيماري هاي سيستميك مثل ديابت مي تواند مشكل ساز باشد بلكه براي فشارخون هم به عنوان يك فاكتور، مهم است.
دكتر احمدي با بيان اينكه فاكتور اختلال خواب هم مهم است گفت: متاسفانه درصد زيادي از افراد كه ممكن است اضافه وزن هم داشته باشند دچار چنين بيماري مي شوند. همچنين امروزه در رژيم هايي غذايي خود از غذاهايي مثل ميوه، سبزي و لبنيات دور شده ايم و به طرف فست فود رفته ايم كه حاوي پروتئين، چربي، نمك و كالري زيادي است كه اين بدترين نوع غذايي است كه ما درحال استفاده از آن هستيم.
وي افزود: در كنار اين مسائل زندگي ماشيني تحرك ما را كم كرده و شايد به علت برخي مشاغل و درگيري هايي كه افراد دارندبه فعاليت فيزيكي و ورزش منظم اهميت نمي دهند. مجموعه اين عوامل مي تواند موثر باشد. علاوه بر آن برخي از بيماري هاي سيستميك در حيطه بيماري هاي كليوي، غدد و مغز و اعصاب درصد كمتري از علل فشار خون را تشكيل مي دهند كه ما اصطلاحا فشار خون ثانويه مي گوييم و در بعضي از آنها نياز است كه بررسي هاي لازم انجام شود.
خبرنگار: مهدي گلپايگاني
عكس: جمشيد ربيعي

اخبار مرتبط:

کلمات کلیدی