سمینار تازه های فشارخون با حضور رییس دانشگاه آغاز به کار کرد/ ارائه بیش از 60 سخنرانی در نهمین سمینار علمی مرکز تحقیقات نفرولوژی

سمينار تازه هاي فشارخون با حضور رييس دانشگاه آغاز به كار كرد/ ارائه بيش از 60 سخنراني در نهمين سمينار علمي مركز تحقيقات نفرولوژي

نهمين سمينار علمي مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه با عنوان سمينار تازه هاي فشار خون در حالي در تالار امام بيمارستان امام خميني (ره) آغاز به كار كرد كه برگزاركنندگان آن بيش از 60 سخنراني را در طي سه روز برگزاري سمينار تدارك ديده اند.

 

در افتتاحيه اين سمينار كه روز چهارشنبه 5 تير 92 برگزار شد، دكتر منصوري، رييس دانشگاه، دكتر لسان پزشكي، رييس مركز تحقيقات نفرولوژي، دكتر گتميري، معاون آموزشي اين مركز و دبير اجرايي سمينار، دكتر فرخ لقا احمدي دبير علمي سمينار، دكتر پورمند و دكتر صالحي به ترتيب روساي بيمارستان هاي سينا و امام خميني(ره) و نيز جمعي از پزشكان و كارشناسان حضور داشتند.
دكتر گتميري در ابتداي اين مراسم ضمن خيرمقدم به شركت كنندگان از دكتر منصوري براي حضور در اين سمينار قدرداني و گزارشي از برنامه هاي سمينار ارائه كرد و گفت: سمينار تازه هاي فشار خون نهمين برنامه از سلسله برنامه هاي گروه نفرولوژي مجتمع بيمارستاني امام خميني(ع) و مركز تحقيقات نفرولوژي است. اين گروه به همراه تعداد زيادي از فارغ التحصيلان نفرولوژي كه به تنهايي بزرگترين گروه نفرولوژي در كشور را تشكيل مي دهند و شايد حدود 55 نفرولوژيست از حدود 190  نفرولوژيست كشور فارغ التحصيل اين مجموعه محسوب مي شوند حدود 9 سال است كه برنامه هاي منظمي در ارتباط با نفرولژي را برگزار مي كنند و تاكنون برنامه هايي نظير تغذيه در نفرولوژي، نارسايي حاد كليه، دياليز، سنگ هاي سيستم ادراري، نارسايي مزمن كليه و برنامه اخير تازه هاي فشار خون عناويني است كه اين مركز تلاش كرده در اين سمينارها به آن بپردازد و يك مجموعه علمي را تحويل جامعه پزشكي كشور دهد.
وي افزود: در طول اين 9 سال تقريبا بالغ بر 10 جلد كتاب كه هر سال يك جلد و در دوسال گذشته دو جلد كتاب كه حاصل سخنراني ها بوده به صورت مجلد ارائه شده و امسال هم دو جلد كتاب فشار خون به جامعه پزشكي تقديم خواهد شد.
معاون آموزشي مركز تحقيقات نفرولوژي با بيان اينكه اين مركز هر سال بلافاصله بعد از اجراي هر سمينار موضوع سمينار سال بعد را برنامه ريزي مي كند گفت: در سال گذشته با بررسي هايي كه با هدايت استاد لسان پزشكي شد در ابتداي سال ميلادي كه مصادف با انتهاي سال هجري شمسي بود برنامه ريزي از سوي سازمان بهداشت جهاني هم با عنوان فشارخون انتخاب شد و ما خوشحال شديم كه در تشخيص اين اولويت درست عمل كرديم.
 عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به برگزاري سمينار يك روزه در هفته سلامت گفت: در آن برنامه هم مركز تحقيقات نفرولوژي توانست در كنار مجموعه هاي ديگر دانشگاه در زمينه فشار تلاش خون ارزنده اي داشته باشد كه در آن برنامه هم از حمايت دكتر منصوري هم بهره هاي فراواني برديم و توانست بسيار موفق عمل كنيم.
دكتر گتميري با بيان اينكه در اين سمينار بيش از 60 سخنراني در طول اين سه روز در موضوعات مختلف مرتبط با فشار خون از مسائل اقتصادي و بار اين بيماري در سطح بين المللي و ملي به جامعه وارد مي كند گرفته تا ريسك فاكتورها، تغذيه، ورزش و مسائل مختلف بررسي مي شود افزود: در سمينار امسال شايد به جرات مي توان گفت بيش 80 درصد رفرانس هاي موجود دراين زمينه ارزيابي شده و در قالب 60 سخنراني و دو مجلد به جامعه پزشكي ارائه خواهد شد.
وي به اهميت فشار خون تاكيد كرد و گفت: برآوردها نشان مي دهد در جهان بيش از يك و نيم ميليارد نفر به فشار خون مبتلا هستند و هرچه بررسي ها دقيق تر صورت مي گيرد نشان مي دهد اين عدد احتمالا بيشتر است. اكثر جوامع بيش از30 درصد فشار خون را گزارش كرده اند كه اگر قابل تعميم به كل دنيا باشد ما نزديك به دو ميليارد نفر بيمار فشار خون داريم.
دبير اجرايي سمينار تازه هاي فشار خون در ادامه گفت:  بسياري از برآوردها نشان مي دهد 20 درصد مبتلايان به فشار خون از بيماري شان آگاه نيستند و بررسي دقيق تر در دو مطالعه كامل در كشور كانادا كه كشوري است كه بزرگترين برنامه هاي ارزيابي فشار خون را انجام مي دهد نشان داده  كه بيش از 50 درصد فشار خوني ها از بيماري خود مطلع نيستند و در بررسي ديگر نشان مي دهد كه 54 درصد بيماران از بيماري خودشان آگاه نيستند و اين فاجعه اي جدي است.
دكتر گتميري با بيان اينكه فشار خون با سبك زندگي، استرس، شهر نشيني و توسعه نامتوازن ارتباط جدي دارد گفت: همچنين اين بيماري با مصرف نمك ارتباط جدي دارد و برنامه هاي آموزش عمومي فوق العاده در كنترل آن موثر است. معمولا آموزش عمومي در همه بيماري ها موثر است ولي فشار خون به اين دليل اينكه اكثرا بدون علامت است و به خصوص اينكه بيمار با از بين رفتن علامت، درمان را كنار مي گذارد آموزش عمومي خيلي مهم  است و وجهه عمومي اين سمينار اين است كه غير از آموزش هاي تخصصي به آموزش هاي عمومي هم بپردازد كه اميدواريم با مشاركتي كه رسانه ها در طول برنامه داشته اند هم در هفته سلامت و هم در كنفرانس مطبوعاتي ذخيره آموزشي خوبي از اين سميناربه جا بماند.
دكتر منصوري در ابتدا با تبريك اعياد شعبانيه و با قدرداني از برگزاركنندگان سمينار گفت: از اعضاي هيات علمي و همه كساني كه به نحوي در دانشگاه علوم پزشكي تهران خدمت مي كنند و امكانات و زمينه اين رشد علمي و تحقيقاتي را براي دانشگاه فراهم كرده اند تشكر مي كنم و به همه شما تبريك مي گويم زيرا در دانشگاهي هستيد كه 11 سال متوالي رتبه هاي اول آموزشي و پژوهشي را كسب كرده ايد و اين نيست جز تلاش و زحمات شما هيات علمي، دستياران و حتي كاركنان و همه كساني كه به هرصورت در اداره دانشگاه در حيطه و مسئوليت كار و تلاش كرده اند.
وي افزود: دانشگاه ما در آسيا در بين 100 دانشگاه برتر رتبه 60 را دارد و به رتبه زير 500 در بين دانشگاه هاي جهان ارتقا پيدا كرده است و مي بينيم كه دانشگاه علوم پزشكي تهران همچنان درصدر دانشگاه هاي كشور است و اعتباربخشي بين المللي را اخيرا گرفته و مي تواند دانشجو خارجي هم بپذيرد.
رييس دانشگاه با بيان اينكه سخن گفتن از فشار خون در جمع اساتيد اين حرفه، زيره به كرمان بردن است و من به همه اساتيد دانشگاه ارادت دارم افزود:  بايد بگويم كه متاسفانه به علت زندگي ماشيني، نحوه تغذيه، بي تحركي و غذاهاي فست فود زمينه بيماري هاي غيرواگير كه فشارخون و ديابت در راس آن است در حال شيوع است.
در رشته خودم چشم پزشكي هم متجاوز از 90 درصد علت اوليه انسدادهاي عروق شبكيه فشار خون است و بقيه عوامل كه شامل ديابت، اختلالات انعقادي و دريچه قلبي است حدود 6 درصد است و نشان مي دهد مساله فشار خون چه مساله حادي است.
وي با تشكر از دكتر گتميري و تيم او كه در هفته سلامت با شعار فشار خون را جدي بگيريد بسيار تلاش ظاهر شد افزود: روابط عمومي تلاش فراواني را قبل از تعطيلات عيد نوروز و بعد از آن تا 18 فروردين انجام داد و در برگزاري سمينار علمي و تبليغات وسيع حتي در بيلبوردهاي اتوبان ها نيز نقش فعالي داشت.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد اين كنفرانس ها زمينه رشد علمي را فراهم آورده و درنهايت  بازده آن در جامعه منجر به تغيير رفتار در جامعه شود.
توضيح اينكه سمينار 3 روزه تازه هاي فشار خون از 5 تا 7 تير 1392 در تالار امام بيمارستان امام خميني (ره) برگزار خواهد شد. اين سمينار داراي 12 امتياز بازآموزي مداوم براي گروههاي فوق تخصصي ريه، قلب اطفال، كليه اطفال و نفرولوژي و 12 امتياز براي گروه هاي تخصصي داخلي، قلب و عروق و بيهوشي و دكتراي اقتصاد سلامت بوده و همچنين براي گروههاي  طب اورژانس، روانپزشكي، دكتراي فارماكولوژي، داروسازي باليني، پزشكان عمومي، داروسازان، و كارشناسان داروسازي، فناوري اطلاعات سلامت و هوشبري نيز 9 امتياز بازآموزي مداوم دارد.
خبرنگار: مهدي گلپايگاني
عكس: جمشيد ربيعي

اخبار مرتبط:

 

کلمات کلیدی