معرفی مرکز تحقیقات نفرولوژی و ارائه ی مدل ایرانی پیوند کلیه در حاشیه ی کنفرانس نفرولوژی بوداپست

معرفي مركز تحقيقات نفرولوژي و ارائه ي مدل ايراني پيوند كليه در حاشيه ي كنفرانس نفرولوژي بوداپست

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در حاشيه ي برگزاري كنفرانس نفرولوژي بوداپست ضمن ارائه گزارش از فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مركز تحقيقات نفرولوژي به معرفي مدل ايراني پيوند كليه پرداخت.

گالری عکس
به گزارش مركز تحقيقات نفرولو‍ژي، دكتر سيد منصور گتميري دانشيار گروه نفرولوژي دانشگاه كه در بيست و دومين كنفرانس نفرولوژي بوداپست شركت كرده بود، در حاشيه ي اين كنفرانس در نشستي كه با حضور پرفسور لسلو روزيوال رئيس انجمن نفرولوژي مجارستان و رئيس بيست و دومين كنفرانس نفرولوژي بوداپست و دكتر ماته زولتان رئيس بخش پيوند كليه و كبد بيمارستان سملوايز برگزار شد، ضمن معرفي دانشگاه علوم پزشكي تهران، ظرفيت هاي آموزشي، پژوهشي و درماني دانشگاه و معرفي مركز تحقيقات نفرولوژي و فعاليت هاي آن، به ارائه ي مدل ايراني پيوند كليه، تعداد پيوند كليه در سال در ايران، تاريخچه ي شكل گيري و روند توسعه بخش هاي پيوند كليه در ايران پرداخت.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه در اين ملاقات با اشاره به ظرفيت هاي آموزشي دانشگاه، دانشكده هاي مختلف و برنامه هاي آموزشي دانشگاه، به تمايل دانشگاه علوم پزشكي تهران براي توسعه ي همكاري هاي علمي، آموزشي و پژوهشي مشترك با دانشگاه هاي مجارستان به ويژه دانشگاه سملوايز تاكيد كرد.
دكتر گتميري در اين ديدار همچنين به ظرفيت ها و فعاليت هاي مركز تحقيقات نفرولوژي و قطب علمي آموزشي نفرولوژي ايران اشاره كرد و از انتشارات قطب علمي آموزشي و مركز تحقيقات نفرولوژي و برنامه هاي ملي اين مراكز گزارشی به طرف مجارستاني ارائه داد.
قائم مقام قطب علمي آموزشي نفرولوژي كشور به برنامه هاي ملي و آموزش عمومي اين قطب و مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران نظير برگزاري روز جهاني كليه در طول سالهاي مختلف اشاره نمود و علاقه و آمادگي قطب علمي آموزشي نفرولوژي ايران و مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران را براي استفاده از تجربيات مراكز نفرولوژي بوداپست و دانشگاه سملوايز به طرف مجارستاني اعلام نمود.
دكتر گتميري سپس به تاريخچه ي شكل گيري بخش هاي پيوند كليه، قوانين موجود در كشور، موانع توسعه ي پيوند كليه و راههاي رفع اين موانع، پيوند كليه از دهنده ي زنده ي وابسته، پيوند كليه از دهنده ي زنده ي غير وابسته و پيوند كليه از جسد مبتلا به مرگ مغزي و امتيازات و مشكلات هر كدام از اين اشكال، مطالبي را به حاضرين ارائه نمود.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه در اين ديدار نسبت به مسائل اخلاقي پيرامون پيوند كليه، به ويژه مسائل اخلاقي و نگراني هاي ناشي از احتمال تجاري شدن و خريد و فروش كليه در ايران و ويژگي هاي مدل قانوني پيوند از دهنده ي زنده ي غير فاميل اظهار نگراني نمود و در عين حال به تلاش هاي دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش بزشكي، انجمن حمايت از بيماران كليوي و نفرولوژيست ها براي جلوگيري از بروز مسايل اخلاق در پيوند، رعايت ملاحظات اخلاقي و ممانعت از خريد و فروش در بازار سياه پيوند كليه اشاره كرد.
گفتني است در اين ملاقات، دكتر محمدرضا عباسي دانشيار گروه نفرولوژي دانشگاه و معاون اجرايي مركز تحقيقات نفرولوژي، دكتر عبدالمجيد موسوي موحد رئيس بيمارستان بهارلو و دكتر محمدتقي نجفي عضو هيئت علمي گروه نفرولوژي دانشگاه، دكتر گتميري را همراهي مي كردند.
در اين ديدار پروفسور روزيوال رييس پيشين دانشگاه سملوايز و رئيس انجمن نفرولوژي مجارستان و رئيس بيست و دومين كنفرانس نفرولوژي بوداپست نيز ضمن اظهار خوشنودي از فراهم شدن امكان همكاري با دانشگاه علوم پزشكي تهران، به برگزاري مراسم بزرگداشت پروفسور سملوايز در اكتبر 2015 در دانشگاه علوم پزشكي تهران اشاره و آن را نشانه ي علاقه ي دو كشور براي همكاري هاي علمي دانست.
وي سپس به موضوع پيوند كليه اشاره و نسبت به آشنايي با جزئيات مدل ايراني پيوند اظهار علاقه نمود اما در عين حال از امكان ايجاد بازار سياه خريد و فروش كليه و تجاري شدن در چنين مدلي اظهار نگراني نمود.
همچنين در انتهاي اين ملاقات دكتر ماته زولتان رئيس بخش پيوند كليه و كبد بيمارستان سملوايز دانشگاه سملوايز بوداپست ضمن اظهار خوشنودي از آشنايي با مدل ايراني پيوند كليه از ظرفيت ايران در پيوند كليه اظهار تعجب نمود و اعلام نمود كه ظرفيت مجارستان در سال در حدود 270 پيوند كليه و حدود 70 پيوند كبد است. وي وقتي از ظرفيت حدود 2700 پيوند كليه در سال و حدود 600 پيوند كبد در سال در ايران مطلع شد اظهار علاقه كرد تا جزئيات بيشتري از روند توسعه ي اين مراكز بداند.
بر همين اساس ملاقاتي كه به خاطر فشردگي برنامه كاري پرفسور روزيوال و دكتر ماته زولتان براي نيم ساعت تنظيم شده بود با اظهار علاقه ي گروه مجارستاني تا يك ساعت و 15 دقيقه بطول انجاميد.
اين گزارش حاكي است گروه ايراني شركت كننده در كنفرانس نفرولوژي بوداپست از بخش هاي مختلف بيمارستان سملوايز دانشگاه سملوايز ديدن كردند.
 
کلمات کلیدی