پیام تسلیت

پیام تسلیت رییس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران به دکتر آقاجانی رییس گروه آموزشی قلب و عروق

دکتر گتمیری رییس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت درگذشت مادر دکتر آقاجانی پیام تسلیتی منتشر کرد. متن این پیام به شرح ذیل است.

رییس محترم گروه آموزشی قلب و عروق و دانش‌آموخته گرامی دانشگاه علوم پزشکی تهران
جناب آقای دکتر حسن آقاجانی

سلام

بدینوسیله درگذشت مادر مهربان و مومن‌تان را به شما تسلیت می‌گویم. از خداوند منان بران مادر عزیز علو درجه و برای شما و خانواده گرامی صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

دکتر سیدمنصور گتمیری
رییس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران
اسفند ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دکتر تولایی سخنران موضوع نسل جوان و منتورینگ در ابتدای سخنان خود در باره تاریخچه دفتر منتورینگ دانشکده پزشکی گفت: دفتر منتورینگ دانشکده از سال 1390 شروع به فعالیت کرد و تا الان حدود دویست و پنجاه منتور تربیت کرده است و بالای هزار دانشجوی پزشکی تا الان تحت حمایت تیم منتورینگ دانشکده قرار گرفته‌اند ما به عنوان یک خانواده به عنوان mentoring family هستیم و همدیگر را ساپورت می‌کنیم. ممکن است دیگر منتور نباشیم یا فارغ‌التحصیل شده باشیم ولی ساپورت باقی خواهد ماند.
وی در ادامه در باره نسل جوان و منتورینگ گفت: از یک دوره‌ای حدودا سه چهار سال پیش یک تغییر عمده‌ای در منتی ها و روش‌ها و ارزشهایشان ایجاد شد که با گروه‌های قبلی بسیار متفاوت بود. نسل جدید واقعا نسل باهوش‌تری هستند نسبت به نسل قبل و سوالاتی که میپرسند و چالش‌هایی که دارند بسیار متفاوت است. اصلا نصیحت را دوست ندارند و اگر از باب نصیحت بخواهیم وارد شویم از ما دور میشوند. دسترسی‌ به اطلاعات بالایی دارند. خیلی بیشتراز نسل قبل حق خود را میشناسند و مستقیم انتقاد می‌کنند و این دسترسی به اطلاعات باعث شده است که روحیاتی متفاوت داشته باشند و چالش‌هایی داشته باشند.
وی ادامه داد: عمده چالش‌هایی که ما با آنها در ارتباط بوده ایم، دانشجویان تازه ورود به دانشکده هستند که برخلاف قدیم در خانواده‌های خیلی ساپورتیوتری تربیت شده اند. بسیاری از دانشجویان چون از شهرستان‌های مختلف به دانشگاه می آیند در هفته‌های اول به نوعی دلتنگ خانواده هستند و چون به یک محیط جدید وارد میشوند (از شهرستان‌های کوچک وارد تهران میشوند و از مدرسه به دانشگاه و وارد محیط آکادمیکی میشوند) که نحوه‌ی مطالعه دروس و ... کاملا متفاوت با گذشته است که خود باعث یک سری چالش‌هایی میشود که ممکنه باعث burn out آنها شود و در اینجا است که منتورینگ میتواند وارد شود.
طبق نیازی که از قبل وجود داشته در سال 1390 تصمیم به ایجاد دفتر منتورینگ دانشکده پزشکی شده است. هر کدام از دانشجویان قاعدتا برای هدف والایی وارد دانشکده‌ی پزشکی شده‌اند و برای اینکه به این اهداف برسند باید یک پرسپکتیوی از هدف خود داشته باشند، چالش‌ها و موانع را بشناسند در نتیجه نیاز است از یک فردی که علم آنرا دارد کمک بگیرند و بتوانند خطاهایی را که دارند تصحیح کنند و به هدف برسند.
در ارتباط منتورینگ موضوعی تحت عنوان منتورینگ لایه‌ای داریم و اگر هسته اصلی را منتی در نظر بگیریم لایه بعدی منتور هست و لایه‌ی نهایی داریم که فقط منتور است و در بحث فلسفی منتور اصلی و نهایی خداوند محسوب میشود. همه‌ی ما در یک سری از جایگاه‌ها منتی هستیم حتی اگر جایگاه اجتماعی بالایی داشته باشیم در آخر نیاز داریم تا مشورت کنیم.
منتورینگ یک سبک زندگیست و نمیتوان آنرا صرفا در محیط آکادمیک خلاصه کرد و اگر از اینکه چه ویژگی‌ها و رفتارهایی باید انجام بشود و یک منتور خوب را بشناسیم قاعدتا در سبک زندگی خودمان یا رفتارمان با افراد نیز موثر است.
دکتر تولایی از مهم ترین ویژگی های منتور خوب راهساز بودن را عنوان کرد و گفت: از دیگر ویژگی ها میتوان، تلاش برای بالا بردن منتی، راهنما بودن، جلب اعتماد منتی، خوب گوش دادن، زیاد نصیحت نکردن و.... را عنوان کرد.
وی در ادامه با ذکر مثالهایی از نقش منتورها در دانشگاه در حل مشکلات و چالش های دانشجویان در رابطه با نحوه مطالعه کردن، burn out دادن، تصمیم برای مهاجرت و ... صحبت کرد.
ایرج نعمتی
خبرنگار

ایرج نعمتی