تشکیل جلسه نمایندگان دانش‌آموختگان نانوتکنولوژی پزشکی با رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان

تشكيل جلسه نمايندگان دانش‌آموختگان نانوتكنولوژي پزشكي با رئيس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان

در جلسه‌اي كه با حضور مسئولين دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان و نمایندگان دانش‌آموختگان نانوتكنولوژي پزشكي برگزار شد، زمينه‌هاي مشاركت و همكاري اين دانش‌آموختگان با يكديگر و با دانشگاه بررسي شد.

گالری عکس 
در ابتداي اين جلسه كه روز سه شنبه 25 شهريور ماه و در دفتر ارتباط با دانش آموختگان تشكيل شده بود، دكتر سيداحمديان با اشاره به اهميت اطلاع دانشگاه از آخرين وضعيت دانش‌آموختگان خود تأكيد كرد، مهم‌ترين اثري كه دانش‌آموختگان در آينده رشته تحصيلي خود خواهند داشت در شرايطي است كه در همان رشته با صنعت ارتباط داشته و انتظارات جامعه و كاربردهاي آن رشته را به داوطلبين بعدي معرفي نمايند كه اين موضوع از وظايف دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان است.
وي خاطرنشان كرد، تشكيل كانون‌هايي متشكل از دانش‌آموختگان سال‌هاي مختلف يك‌رشته ضمن ايجاد آشنايي و نزديك كردن تنها به يكديگر مي‌تواند زمينه انجام فعاليت‌هاي علمي بزرگي را نيز فراهم كند و بررسي وضعيت شغلي هر رشته و بازاريابي براي جويندگان كار از ديگر اهدافي است كه اين دفتر دنبال مي‌كند و تأسيس اتاق فكر با حضور دانش‌آموختگان هر رشته مي‌تواند به آينده شغلي آن رشته كمك فراواني كند.
دبير دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان با اشاره به تجربيات همكاري با دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاي مختلف خاطرنشان كرد، ويژگي دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشكي تهران منحصربه‌فرد بوده و اگر بتوان شرايطي را فراهم كرد كه بهترين اين دانش‌آموختگان در ادامه فعاليت‌هاي علمي اجتماعي و فرهنگي خود در كنار يكديگر و دانشگاه قرار بگيرند، با تأسيس علوم بين‌رشته‌اي براي بسياري از مشكلات جامعه راه‌حل منطقي پيدا خواهد شد.
در ادامه اين جلسه دكتر گتميري بر استمرار رابطه دانش‌آموختگان با دانشگاه محل تحصيل تأكيد كرد و گفت: به‌واسطه دانش‌آموختگي از يك دانشگاه، آن فرد براي هميشه با دانشگاه مرتبط بوده و دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان وظيفه دارد ضمن حفظ و تقويت اين ارتباط براي انجام فعاليت‌هاي مشترك علمي اجتماعي و فرهنگي برنامه‌ريزي و اقدام نمايد.
وي خاطرنشان كرد، اگر دانشگاهي توانسته طي چند سال آموزش تحولي در دانشجويان به وجود آورد كه آن‌ها بتوانند منشأ اثر و خدمت به جامعه باشند، قطعاً استمرار اين ارتباط اگرچه با آموزش  رسمي همراه نباشد نيز مي‌تواند موجب ارتقاي علمي و اجتماعي دانش‌آموختگان شود.
دكتر گتميري ضمن برشمردن شرايط دانشگاه‌هاي نسل 1 و 2 و 3 گفت دانشگاه نسل 1 آموزش محور، دانشگاه نسل 2 پژوهش محور و مولد علم بوده و دانشگاه نسل نيز دانشگاه كارآفرين و مولد ثروت است و در آن تأكيد بر استفاده از علم براي توليد ثروت شده است و دانش‌آموختگان اين دانشگاه‌ها داراي مهارتي هستند كه بتوانند هم براي خود و هم براي ديگران اشتغال‌زايي كنند و در دانشگاه نسل 3 است كه استمرار ارتباط بين دانشگاه و دانش‌آموختگان آن وجود دارد و دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان بستر اين ارتباط خواهد بود.
وي افزود: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان در ابتداي فعاليت خود بوده و براي ادامه فعاليت نيازمند همكاري دانش‌آموختگان خود است. به‌عنوان‌مثال دانش‌آموختگان رشته نانوتكنولوژي پزشكي به‌عنوان نمايندگان دانشگاه در جامعه فعاليت دانش‌آموختگان اين رشته را مديريت كرده و براي فعاليت و همكاري آنان برنامه‌هايي را تدارك ببينند ضمن اينكه از طريق دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان مي‌توانند از همكاري مسئولين دانشكده و دانشگاه نيز استفاده كنند.
دكتر گتميري بر ضرورت تشكيل شبكه ارتباطي دانش‌آموختگان رشته نانوتكنولوژي تأكيد كرد و ابراز اميدواري كرد درصد دانش‌آموختگاني كه در فعاليت‌هاي توليدي مشاركت مي‌كنند بيشتر از پيش باشد و هم دانشكده و هم دانشگاه و هم جامعه از بركات اين فعاليت‌ها بهره‌مند شوند.
دكتر بهادري رئيس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نيز در اين جلسه با تأكيد بر هدف اصلي تأسيس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان مبني بر هم‌افزايي دانش و مهارت دانش‌آموختگان گفت: تشكيل گروه‌هاي مسنجم با حضور دانش‌آموختگان يك يا چند رشته مي‌تواند منجر به توليدات جديد شود به‌عنوان‌مثال كاربرد علم نانو در توليدات دارويي مي‌تواند زمينه همكاري و ارتباط  بين دانش‌آموختگان اين دو رشته به‌صورت كارآفريني را فراهم نمايد.
وي يادآور شد: اعتبار دانشگاه به دانش‌آموختگان آن بوده كه با گام‌هاي بزرگي كه در توليد علم برمي‌دارند گره از مشكلات جامعه نيز باز مي‌كنند و ارزشي ما اين است كه دانش‌آموختگان دانشگاه بتوانند همواره اعتبار دانشگاه و كشورمان را ارتقا داده و همزمان در امور اقتصادي، كشاورزي و حتي بانكداري كشور مثمر ثمر باشند و اين مهم صورت نخواهد گرفت مگر با هم‌افزايي دانش‌آموختگان و دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان نيز با تشكيل چنين جلسات و ايجاد كانون‌ها سعي در جمع‌آوري ايده‌هاي نو و تبديل آنان به دانش نوين سعي بر اين مهم دارد.
دكتر بهادري افزود: جامعه بايد از تمام تلاش‌ها و اقدامات مؤثر دانش‌آموختگان رشته‌هاي مختلف بخصوص نانوتكنولوژي براي ارتقاي سطح علمي كشور باخبر باشد و اين به همت شما دانش‌آموختگان بستگي دارد كه در كنار دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان بتوانيد از بستري كه براي حضور و معرفي محققين و دانشمندان به جامعه فراهم آمده استفاده بهينه ببريد.
وي بررسي شرايط ارتباط دانش‌آموختگان با صنعت را از ضروري برنامه‌هاي پيش روي دانشگاه عنوان كرد و افزود: توليد علم و در كنار آن توليد كار از وظايف دانشگاه نسل سوم است و اين موضوع نيز نيازمند ارتباط دانشگاه با جامعه است و اين مهم بدون حضور دانش‌آموختگان و ارتباط آنان ميسر نخواهد شد و هرقدر كه دانش‌آموختگان به هم و به دانشگاه نزديك‌تر باشند از اين ارتباط براي ارائه راه‌حل مسائل، بيشتر مي‌تواند استفاده كرد.
دكتر بهادري خاطرنشان كرد اگر بتوان شرايط و محيط مناسبي را براي ارتباط، جلب مشاركت و بهره‌مندي از دانش و مهارت ساير دانش‌آموختگان را فراهم كرد شايد بتوان در رفع مشكل فرار مغزها كه يكي از مهم‌ترين مشكلات روز جامعه است و بازگشت متخصصين مقيم خارج از كشور نيز مؤثر واقع بود.
وي افزود: همه دانش‌آموختگان دانشگاه با هر فاصله زماني از فارغ‌التحصيلي آنان از دانشگاه يك وظيفه‌دارند و آن اين است كه بكوشند تا مشكلات جامعه را برطرف و شرايط را براي زندگي بهتر فراهم كنند و هرگز از خود سؤال نكنيد كه مملكت براي من چه‌كار مي‌كند بلكه بپرسيد من براي كشورم چه‌كاري انجام داده‌ام.
دكتر بهادري با اشاره به تأسيس دانشكده‌هايي همچون دانشكده فناوري‌هاي نوين پزشكي و مجازي كه ويژگي‌هاي دانشگاه نسل سوم رادارند تأكيد كرد: تحصيل در چنين دانشگاهي نبايد تنها منجر به دريافت دانشنامه در يك‌رشته خاص باشد بلكه دانش‌آموختگان آن بايد در توليدات جامعه نقش‌آفريني كرده و  اميدوارم راهي كه دانشگاه علوم پزشكي تهران آغاز كرده به ساير دانشگاه‌ها نيز تسري پيدا نمايد و با ايجاد ارتباط بين دانش‌آموختگان موجب هم‌افزايي بيشتر گردد.
مهندس زرين مسئول دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشكده فناوري‌هاي نوين نيز در اين جلسه گفت: اگرچه از تأسيس دفتري به‌منظور ارتباط با دانش‌آموختگان در دانشگاه‌هاي بزرگ دنيا سال‌ها مي‌گذرد ولي تأسيس اين دفتر در دانشگاه ايده‌اي جديد بوده و براي دانش‌آموختگان دعوت‌شده به همكاري با اين دفتر ابهاماتي وجود دارد و مهم‌ترين عاملي كه مي‌تواند در ايجاد انگيزه همكاري با دانشگاه براي اين دانش‌آموختگان مؤثر باشد دستاوردي است كه در اين همكاري‌ها به دست خواهند آورد.
وي افزود: تأسيس انجمن، بنياد علمي و شركت دانش‌بنيان شيوه‌هايي است كه مي‌توان از همكاري دانش‌آموختگان بهره برد ولي هريك از اين موارد شرايط خاص خود را دارد كه براي فعاليت آن بايد مهيا باشد و براي برنامه‌ريزي و شروع، نياز به راهنمايي‌هايي از سوي پيشكسوتان و كساني تجربه چنين اقدامي را داشته‌اند، است.
مهندس زرين افزود: يكي ديگر از ابهامات دانش‌آموختگان نحوه ارتباط با دانشگاه يا دانشكده محل تحصيل است كه اين ارتباط بتواند منجر به همكاري مشترك شود، همكاري كه مي‌تواند در زمينه‌هاي آموزشي و پژوهشي باشد. اين در حالي است كه ارتباط آموزشي و پژوهشي آنان با دانشگاه قطع‌شده است و اين مسئله براي دانش‌آموختگان ابهاماتي دارد.
وي با اشاره به عمر كوتاه فعاليت انجمن و يا سازمان‌هاي مردم‌نهاد ابراز اميدواري كرد دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان برنامه‌هاي بلندمدتي براي استفاده از همكاري دانش‌آموختگان خود در اين انجمن داشته باشد.
در ادامه جلسه دانش‌آموختگان حاضر كه به نمايندگي از دانش‌آموختگان رشته نانوتكنولوژي پزشكي در جلسه حضور يافته بودند پيشنهاد‌هاي خود را در خصوص تأسيس انجمن دانش‌آموختگان نانوتكنولوژي ارائه و سوالات و ابهامات خود را در خصوص نحوه ارتباط با دانشگاه، نحوه مشاركت و زمينه‌هاي همكاري دانش‌آموختگان مطرح كرده كه توضيحات مربوطه نيز از سوي مسئولين دانش‌آموختگان پاسخ داده شد.

کلمات کلیدی