در نشست مطبوعاتی سمینار سالانه تازه های فشار خون مطرح شد/دکتر گتمیری بر آگاهی عمومی در زمینه فشارخون تاکید کرد

در نشست مطبوعاتي سمينار سالانه تازه هاي فشار خون مطرح شد/دكتر گتميري بر آگاهي عمومي در زمينه فشارخون تاكيد كرد

معاون آموزشي مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه، فشارخون را پس از ديابت، دومين عامل نارسايي مزمن كليه خواند.

دكتر گتميري، در نشست مطبوعاتي سمينار سالانه تازه هاي فشارخون كه روز يكشنبه 2 تيرماه 1392 در بيمارستان امام خميني (ره) برگزار شد، اين سمينار را بزرگ ترين برنامه آموزشي در زمينه فشار خون خواند و گفت: در اين همايش ۶۰ سخنراني از سوي متخصصان رشته هاي مختلف در موضوعات مرتبط با فشار خون از جمله سيگار، فاكتورهاي ژنتيك، استرس، ورزش و حتي بار اقتصادي در فشارخون ارايه مي شود.
وي مسائل اقتصادي فشارخون، اپيدميولوژي، تغذيه، درمانهاي دارويي و غير دارويي، حتي ورزش و سيگار را از جمله نكات مورد بحث در اين سمينار دانست و تصريح كرد: متخصصان پس از برگزاري سمينار نارسايي مزمن كليه بر اين نكته اتفاق نظر داشتند كه فشارخون مشكل عمده بين 20 تا 30 درصد جمعيت عمومي است و لذا سعي شده تا در اين همايش بر تمامي جنبه ها و روشهاي مختلف درماني آن بحث و تبادل نظر صورت گيرد.
دبير اجرايي سمينار سالانه تازه هاي فشار خون، بر آگاهي عمومي در زمينه فشارخون تاكيد كرد و گفت: متاسفانه بين 20 تا 50 درصد افراد از فشارخون بالاي خود بي خبرند از سوي ديگرهرچه شاخص هاي بهداشتي يك كشور بهتر باشد به دليل پيشگيري از مرگ و ميرها، تعداد افراد مسن بيشتر شده و شيوع فشارخون نيز افزايش مي يابد از اين رو توجه رسانه هاي گروهي به موضوع فشارخون و اطلاع رساني در اين زمينه مي تواند در كاهش اين بيماري موثر باشد.
دكتر گتميري افزايش وزن، استرس، آلودگي هوا و توسعه شهرنشيني را نيز از ديگر دلايل افزايش فشار خون خواند و گفت: در ايران شاخص هاي سلامت رشد چشمگيري داشته و اميد به زندگي نيز از ۵۰ سال به ۷۳ سال افزايش يافته است از اين رو مجموعه عوامل مثبت در كنار مواردي همچون شيوع چاقي و استرس موجب شده تا فشارخون در كشور افزايش يابد.
وي نام گذاري سال 2013 از سوي سازمان بهداشت جهاني در زمينه كنترل فشار خون و همزماني آن با سمينار سالانه تازه هاي فشارخون را به فال نيك گرفت و خاطر نشان كرد: خوشبختانه امسال هفته سلامت را با جديت و اهتمام ويژه اي با شعار "فشارخون را جدي بگيريد" در سطح كشور برگزار كرديم و اين سمينار در جهت تكميل فعاليت هاي گذشته و برنامه هاي بين المللي خواهد بود.
لازم به ذكر است، سمينار 3 روزه تازه هاي فشار خون 5، 6 و 7 تيرماه 1392 در تالار امام بيمارستان امام خميني (ره) برگزار خواهد شد. اين سمينار داراي 12 امتياز بازآموزي مداوم براي گروههاي فوق تخصصي ريه، قلب اطفال، كليه اطفال و نفرولوژي و 12 امتياز براي گروههاي تخصصي داخلي، قلب و عروق و بيهوشي و دكتراي اقتصاد سلامت بوده و همچنين براي گروههاي  طب اورژانس، روانپزشكي، دكتراي فارماكولوژي، داروسازي باليني، پزشكان عمومي، داروسازان، و كارشناسان داروسازي، فناوري اطلاعات سلامت و هوشبري نيز 9 امتياز بازآموزي مداوم دارد.
خبرنگار: نسيم قرائيان
عكس: جمشيد ربيعي

اخبار مرتبط:

کلمات کلیدی