همزمان با هفته سلامت همایش یک روزه فشار خون با حضور رییس دانشگاه برگزار شد

همزمان با هفته سلامت همايش يك روزه فشار خون با حضور رييس دانشگاه برگزار شد

در پنجمين روز هفته سلامت، همايش فشار خون به همت مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه و ستاد برگزاري هفته سلامت برگزار شد.

در اين همايش كه 22 فرودين ماه در سالن آمفي تئاتر ستاد مركزي دانشگاه برگزار شد، دكتر گتميري برگزاري سمينار فشار خون را در ادامه برنامه هاي هفته سلامت خواند و افزود: 7 اوريل را همه ساله سازمان بهداشت جهاني به عنوان روز جهاني بهداشت گرامي مي دارد و هر سال شعاري براي آن انتخاب مي شود كه اين شعار متناسب با مهمترين مسئله اي كه ممكن است  سلامت آحاد بشر را در جوامع مختلف تهديد كند.
دبير علمي سمينار، با اشاره به انتخاب مناسب موضوع فشار خون  گفت: با توجه به اينكه در همه جوامع و بخصوص كشور ما الگوي بيماري ها به سمت بيماري هاي غيرواگير تغيير ماهيت داده مسئله فشار خون انتخاب مناسبي است.
وي يادآور شد، در كشور ما از سال 1383 با مصوبه شوراي فرهنگ عمومي كشور و شوراي عالي انقلاب فرهنگي روز جهاني بهداشت  در قالب هفته سلامت برگزار مي شود كه اين خود شاخصي است كه نشان مي دهد نظام مديريتي كشور براي سلامت اهميت زيادي قائل است.
دبير  ستاد برگزاري هفته سلامت با بيان اينكه دانشگاه علوم پزشكي تهران به تبعيت از سياست هاي كلي نظام و وزارت بهداشت و هماهنگ با دستگاه هاي ذي مدخل در امر سلامت برنامه هاي مختلفي را براي هفته سلامت تدارك ديده است افزود: جلسات ستاد برگزاري هفته سلامت پيش از تعطيلات نوروز آغاز شد و از همان زمان بسياري از شبكه ها و بيمارستان هاي ما ايستگاه هاي سنجش فشار خون و مراكز غربالگري فشار خون را برپا كردند به طوري كه هزاران بيمار مورد غربالگري و سنجش فشار خون قرار گرفته و براي افرادي كه فشار خون داشتند بسياري از مراكز به صورت رايگان آزمايشات اوليه را انجام و آنها را به مراكز تخصصي ارجاع دادند.
در ادامه، دكتر لسان پزشكي، رييس مركز تحقيقات نفرولوژي، به بيان كليات فشار خون پرداخت و افزود: فشار خون از عواملي است كه به آرامي خطرات زيادي را براي ارگان هاي مختلف ايجاد مي كند.
وي فشار خون نرمال را كمتر از120 ميلي متر جيوه systolic و كمتر از 80 ميلي متر جيوه Diastolic خواند و افزود: مهم اين است كه در سطح جامعه افراد از ميزان فشار خون خود مطلع شده و در هنگام مناسب به پزشك مراجعه كرده تا در صورت نياز با تغيير نحوه زندگي و درمان دارويي فشار خون را كنترل كنند.
رييس مركز تحقيقات نفرولوژي، با اشاره به عوامل تشديد كننده فشار خون گفت: بخشي از عوامل به نحوه زندگي بر مي گردد در جوامع امروزي با افزايش مصرف فست فودها، افزايش چاقي، مصرف بي رويه نمك، كم تحركي و استرس و نگراني شيوع فشار خون بيشتر شده است.
سپس، رييس دانشگاه نيز فشار خون و ديابت را دو بيماري خواند كه در سال هاي اخير نه تنها در ايران بلكه در جهان به دليل تغيير سبك زندگي شيوع بيشتري يافته و افزود: كم تحركي و تغذيه نامناسب در راس عوامل ايجاد كننده اين دو بيماري قرار دارد.
استاد گروه چشم پزشكي با اشاره به تاثير فشار خون در نابينايي  گفت: بيش از 90 درصد انسدادهاي عروقي چشم كه باعث كاهش ديد و نابينايي كامل مي شود براثر فشار خون است.
وي افزود: در بسياري از مواقع انسداد عروقي در شب اتفاق مي افتد چون در اين زمان جريان خون كم شده و  فرصتي است  براي پيشرفت آمبولي و لخته اي كه در مسير عروق قرار دارد.
دكتر منصوري با بيان اينكه  پيشگيري بهتر از درمان است افزود: پيشگيري  آسان تر، كم  هزينه تر و نتيجه بخش تر است بنابراين با طرح  اين موضوع در رسانه ها و جامعه مي توان اين مسئله را جا انداخت هرچند كه فرهنگ سازي مشكل و زمان بر است اما با استمرار مباحث مربوط به فشار خون مي توان به نتيجه مطلوب رسيد.
گفتني است در اين سمينار اپيدميولوژي ، ريسك فاكتورها و اتيولوژي فشار خون، فشار خون ناشي از تنگي شريان كليوي، قلب و فشار خون، تغذيه و فشار خون، فشار خون و نارسايي كليه، فشار خون در حاملگي، درمان غيردارويي فشار خون، درمان دارويي فشار خون و بار اقتصادي فشار خون در جهان و ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
 

کلمات کلیدی