دکتر سالاری فر در حاشیه همایش سلامت و زندگی: تندرستی فقط نداشتن بیماری نیست، بلکه داشتن تندرستی جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی است

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دویستمین همایش سلامت و زندگی در سیزدهمین سالگرد برگزاری این همایش با موضوع احترام و با حضور پیشکسوتان حوزه علم، هنر و ورزش با همکاری دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران در 26 بهمن در تالار ایوان شمس شهرداری برگزار شد.


دکتر سالاری فر در رابطه با همایش سلامت و زندگی با تعریفی از سلامت و تندرستی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت یا تندرستی فقط نداشتن بیماری یا نقص نیست بلکه داشتن سلامت جسمی، روانی،اجتماعی و اقتصادی است. داشتن شغل جنبه ی اقتصادی را در بر میگیرد و بیشترین ساعات زندگی انسان به جز زمانهای استراحت در شغل وی گذرانده میشود و اگر این شغل مناسب نباشد یا شخص از شغل خود راضی نباشد در واقع میتوان گفت مقدار زیاد عمر فرد از دست خواهد رفت اما با توجه به اینکه جسم انسان فنا پذیر است میتوان آنرا بر اساس ظرفیتی که انسان دارد از نظر طول عمر و سلامتی و از نظر جسمی، روحی، معنوی و همینطور روابط اجتماعی که می‌تواند داشته باشد در سلامت نگه داشت، بنابراین ما اگر بخواهیم راهکاری بدهیم باید به گونه ای باشد که بتواند این مشکلات را حل کند و علم به نظر من اولین راهکار است زیرا تا قبل از اینکه علم بتواند به صورت گسترده وارد عرصه‌ی زندگی بشود و در سلامتی، پزشکی و بهداشت مورد استفاده قرار بگیرد طول عمر انسان بسیار پایین بود. میانگین عمر در اول قرن بیستم در دنیا حدود سی و چند سال و در ابتدای قرن بیستم حدود پنجاه سال بوده است اما الان امید به زندگی در جوامع پیشرفته بالای هشتاد سال رفته است و در جوامع در حال توسعه هم هفتاد و پنج سال در خود کشور ما نیز هفتاد و پنج سال امید به زندگی وجود دارد و در کشورهای دیگر نیز درحال افزایش است. بنابراین راهکاری که ما برای جسم انسان‌ها داریم قاعدتا علم است و علم می‌تواند این جسم را تا حد امکان در سلامت نگه دارد و طول عمر انسان را زیاد کند و سال‌های سلامتی را افزایش دهد و اگر انسان طول عمر داشته باشد اما زندگی خوبی نداشته باشد نیز ایده آل نخواهد بود.
وی ادامه داد: در مورد مسایل روحی نیز از لحظه تولد تا مرگ، خود انسان و جامعه انسانی که در آن زندگی میکند به زندگی معنا میدهد و تعریف میکند که زندگی چگونه باید ادامه یابد و تعیین میکند که زندگی از نظر روابط خانوادگی، روابط اجتماعی و رابطه‌ی معنوی به چه شکلی اداره بشود و انسان باید باور داشته باشد و بپذیرد که این زندگی ارزشمند است.
دکتر سالاری در رابطه با فلسفه زندگی گفت:اگر ما بخواهیم موضوع فلسفه زندگی را در زندگی خود جاری کنیم در فرهنگ ما که آمیخته با قرآن است برتری با علم عنوان شده است (هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون) هم چنین در قرآن به برتری افرادی که تقوا دارند اشاره شده است و به عبارت ساده تر داشتن تقوا شامل: داشتن هدف، خویشتن داری که خود نوعی سبک زندگی است و حتی روزه تمرینی برای خویشتن داری در بسیاری از ابعاد است. نمونه دیگر آموزه های دینی ما احادیث اند در دین ما گفته میشود کسی که در این دنیا کور است در آخر نیز کور خواهد بود و بدین معناست که اگر در این دنیا بی اطلاع و ناآگاه باشی در آن دنیا نیز به همان صورت است (من فی هذه اعمی فهوه فی الآخرت الاعمی)
وی ادامه داد: نکته‌ی دیگری که باید اشاره بکنیم مساله‌ی روابط اجتماعی است. هنگامیکه جسم دچار استرس بشود یک سری اکسیداسیون در داخل سلول‌ها انجام میشود و این اکسیدیشن باعث میشود که عمر سلول ها کاهش پیدا کند در مقابل یک سری مواد غذایی مانند چای سبز به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکنند و تحلیل سلول را عقب می اندازند. یکی دیگر از مهمترین مواردی که آنتی‌اکسیدان است و پیری و فرسودگی را عقب می‌اندازد این است که انسان در این جامعه و در اطراف خود احساس امنیت کند. احساس امنیت یعنی اینکه احساس کنیم دوستان و خانواده‌ای داریم که پشت همدیگر باشند و به این کمک میکنند تا احساس درونی بهتری داشته باشیم و پیری یا بیماری در واقع دیرتر به سراغ انسان می آید. روابط اجتماعی مناسب شامل: خانواده، دوستان، محیط کار، کل جامعه و... است و وظیفه‌ی نهادهای اجتماعی از دولت گرفته تا سایر نهاد ها این است که در این راستا مردم و جامعه را به سمتی ببرند که بتوان با یک فلسفه‌ و اصولی مانند اصول چهارگانه ایکیگای و کما اینکه در فرهنگ ما نیز آموزه هایی ارزشمند بسیاری برای تمرین زندگی سالم و جسم سالم و روان سالم وجود دارد و به نظر من مجموعه‌ی این‌ها میتواند به اینکه ما و نظریه پردازان و افراد فعال در این زمینه را جلو ببرند و به سلامت جامعه کمک کنند.
نکته‌ی آخر اینکه مهمترین مبحث مسائل اقتصادیست و اگر نتوان این بخش > اقای نعمتی: زندگی را حل کرد مطمئنا سلامتی آدم سالم نیز به خطر می افتد و به نظر من یکی از پایه‌های مهم اصلاح اقتصاد و بهبود شرایط اقتصادی و پیشرفت جامعه در این زمینه است تمام موارد را محققا تحت تاثیر قرار میدهد و در احساس امنیت جامعه، امنیت روانی تاثیر گذار است.
قاعدتا وقتی تلاشی میشود و جمعی که با پشتوانه‌های علمی تلاش میکنند تا به ما راه‌هایی برای سبک زندگی بهتر بدهند که ما بتونیم سلامت روانی بهتری داشته باشیم و همایش سلامت و زندگی خود مصداق همین تلاشهاست و استقبال از این برنامه که در واقع سبک زندگی و سلامت هست در ایوان شمس و این برنامه‌ای قطعا می‌تواند کمک کننده باشد و همه میتوانند استفاده کنند البته خود این تابعی از داشتن وقت و داشتن انگیزه است. 

فاطمه رمضانی
خبرنگار

فاطمه رمضانی