دکتر غیاثوندیان: یکی از رسالت های دانشکده پرستاری مامایی پاسخگویی به نیازهای جامعه با برنامه‌های مناسب روز است

رئیس دانشکده پرستایی مامایی دانشگاه، از دانش آموختگان پرستاری و مامایی خواست با تعهد اخلاقی و کاری منشا تغییرات خیر شوند و بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.

دکتر شهرزاد غیاثوندیان در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه در مورد تاریخچه دانشکده پرستاری و مامایی گفت: دانشکده پرستاری و مامایی از قدیمی ترین دانشکده های کشور است که تاریخچه آن به سال 1328 برمی‌گردد. این دانشکده با عنوان آموزشگاه عالی پرستاری شروع به کار کرد و طی دوره های مختلف تغییرات بسیاری در آن ایجاد شد.
وی ادامه داد: این آموزشگاه پس از انقلاب فرهنگی در سال 1362  مدرسه عالی پرستاری نام گرفت و درسال 1366 با ادغام چندین مدرسه عالی پرستاری در سطح تهران، به دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شد.
دکتر غیاثوندیان گفت: در آغاز بکار این دانشکده، تعداد معدودی دانشجوی پرستاری که عمدتا دختر بودند به صورت شبانه روزی در این دانشکده تحصیل می کردند که به مرور زمان تعداد آنها افزایش یافت به طوریکه طبق آمار، امروز تعداد دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی بالغ بر 1241 نفر می باشد که 1072 نفر در رشته پرستاری و مابقی در رشته مامایی تحصیل می کنند.
وی افزود: در مسیری که دانشکده تا کنون طی کرده فراز و نشیب بسیاری داشته و برنامه هایی متناسب با نیازهای روز و اقتضای کشور به انجام رسانده است.
رئیس دانشکده پرستایی و مامایی دانشگاه ادامه داد: ما یک چشم‌انداز منطقه ای و کشوری برای خود قائلیم تا به نیاز های کشور پاسخ دهیم. بنابراین یکی از ماموریت های ما در راستای پاسخگویی به این نیازها طبعا تبیین برنامه های جدید و متناسب با روز جامعه است.
دکتر غیاثوندیان در مورد اشتغال دانشجویانی که از این دانشکده فارغ التحصیل می شوند تصریح کرد: متناسب با توانمندی هایی که فارغ التحصیلان ما در دوره تحصیل و پس از تحصیل کسب می کنند جذب مراکز بهداشتی درمانی، دفاتر پرستاری، مراکز سالمندی و... می شوند. فارغ التحصیلان مقطع دکترا نیز به عنوان هیئت علمی برای تربیت جامعه پرستاری مشغول به کار می شوند.
وی در ادامه سخنان خود همچنین در مورد امکانات این دانشکده برای جذب دانش آموختگان خود اظهار کرد: ما دانشجویان مقطع دکتری را در قالب انجام تعهدات به عنوان هیئت علمی و به صورت پیمانی می پذیریم اما سعی بر این داریم ظرفیت ها را در هر دو دانشکده بیشتر کنیم تا نیروی جوان بیشتری را جذب کنیم چون همین فارغ التحصیلان پس از بازنشستگی اساتید خود باید راه آنها را ادامه دهند و چه جایی بهتر از دانشکده ای که خود در آن تحصیل کرده اند.
دکتر غیاثوندیان با بیان اینکه، انتظار من به عنوان رییس دانشکده از دانش آموختگان پرستاری و مامایی این است که در هر مکانی که خدمت می کنند باعث منشا خیر باشند، افزود: فارغ التحصیلان موقعیت فعلی را کافی ندانند و در جهت بهبود عملکرد خود حرکت کنند. از تجربه هایی که در بهترین دانشگاه و بهترین بیمارستان های کشور کسب کرده اند استفاده کنند و بهترین خدمات را به نفع مردم و در جهت بهبود شرایط درمانی و بهداشتی کشور ارائه دهند.
وی در ادامه افزود: یکی از آفت های بالینی رفتن دیدگاه ها به سمت بیماری محوریست در صورتی که دانش آموختگان باید بیمار محور باشند. یعنی فرد بیمار و خانواده وی در محور توجه پرستار و ماما باشد. این دیدگاه موجب اخلاق محور بودن دانش آموختگان نیز خواهد شد. آنها باید لایق عنوان دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران و خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران باشند.
دکتر غیاثوندیان در مورد ارتباط فارغ التحصیلان با دانشکده توصیه کرد: سامانه دانش آموختگی که دفتر ارتباط با دانش آموختگان ایجاد کرده خود فرصتی است که دانش آموخته می تواند با ثبت نام در این سامانه در دورهمی هایی که دانش آموختگان از طریق همین سامانه شکل می دهند شرکت کند و با هم در ارتباط باشند و تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به نوعی ارتباط خود را از طریق همین سامانه حفظ کنند حتی می توانند در کارهای خیریه به نفع دانشگاه نیز شرکت کنند.  
رئیس دانشکده پرستاری مامایی در خصوص برگزاری جشن یکپارچه در دانشگاه نیز گفت: جایی که یک فرد تعلق سازمانی پیدا می کند و احساس هویت حرفه ای به او دست می دهد شرکت در همین دورهمی هاست. این جشن نماد دانشگاه و بروز همین هویت است و گردهمایی شکوهمندی‌است که خاطره اش همیشه در خاطرها باقی خواهد ماند. لباسی که دانشجویان در آن جشن می پوشند و عکس یادگاری می گیرند خود احساس همدلی سازمانی و هویت حرفه ای را می تواند به اوج برساند. خود این جشن مسیری است برای تداوم ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه و می تواند دستاوردهای زیادی نیز داشته باشد.
دکتر غیاثوندیان ضمن تبریک به فارغ التحصیلان دانشکده های پرستاری و مامایی خاطر نشان کرد: دانش آموختگان این دانشکده برای خدمت به مردم انتخاب شده اند. در روایات بسیاری هم آمده که نیاز مردم به ما یک نعمت الهی است و پاسداشت این نعمت کاری متعهدانه و اخلاق مدار است. باید برای سلامت مردم کشورمان از جان مایه بگذاریم و در مسیر تعالی دانشگاه و کشور سرآمد باشیم و بدرخشیم.
 وی در پایان خاطر نشان کرد: از صمیم قلب به همه‌ی دانشجویانی که به مرحله دانش آموختگی رسیده اند تبریک می گویم. همچنین به خانواده هایشان که آنها را در این مسیر همراهی کردند. دانش آموختگی مرحله ایست که فارغ التحصیلان وارد عرصه های عملی و واقعیت های زندگی می شوند و زمان ارائه خدمت و عرصه بالندگی و به ظهور رساندن دورانی است که برایش زحمت کشیده اند. انشالله عامل ترقی خود ،خانواده و جامعه ایران باشند.

کلمات کلیدی
فریبا  مقدم
خبرنگار

فریبا مقدم

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *