رئیس دانشگاه تأکید کرد، اصالت دانشگاه علوم پزشکی تهران اصالتی است که مرهون بزرگان دانشگاه است
دكتر جعفريان در جلسه مسئولين دانش آموختگان گفت: آنچه دانشگاه علوم پزشكي تهران را از ساير دانشگاهها جدا ميكند ساختمانهاي دانشكدههاي آن نيست بلكه حضور افرادي است كه عمرشان را براي تربيت دانشجويان سپري كردهاند.
دكتر جعفريان رياست دانشگاه در جلسه مسئولين دفتر ارتباط با دانش آموختگان مورخ 22/4/93 پس از تبريك ميلاد باسعادت امام حسن مجتبي (ع) و آرزوي قبولي طاعات و عبادات حاضرين گفت: دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه يك ويژگي منحصر به فردي دارد كه حضور استاد بهادري در اين مجموعه است كه هم دانشگاه و هم دفتر ارتباط با دانش آموختگان از آن بهره مند است.
وي افزود، 28 سال از اولين ديدار من در كلاس درس پاتولوژي با استاد ميگذرد. پس از دوران دانشجويي ارتباط من با استاد در دانشكده پزشكي درزماني كه رياست دانشكده پزشكي را بر عهده داشتم به شكل ديگري بود و مطالبي كه در اين مدت از ايشان بهعنوان عضو هيئترئيسه دانشكده فراگرفتم بيشتر از گذشته بود.
رئيس دانشگاه يادآور شد استاد بهادري ازجمله استاداني است كه تمام عمر خود را در چرخه آموزش و تربيت دانشجو صرف كردهاند و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشكي تهران از وجود چنين استاداني نسبت به ساير دانشگاهها بيشتر بهرهمند بوده است و اين ويژگي بزرگي است كه دفتر ارتباط بادانش آموختگان از بركت حضور استاد بهادري بهرهمند بوده و توفيقات زيادي را نيز توانسته كسب نمايد كه به دليل حضور استاد است.
رئيس دانشگاه گفت: حضور استاداني همچون دكتر بهادري از ويژگيهاي مهم دانشگاه علوم پزشكي تهران عنوان كرد كه تركيبي از قدمت و شخصيت دانشگاه است. و آنچه دانشگاه علوم پزشكي تهران را از ساير دانشگاهها جدا ميكند ساختمانهاي دانشكدههاي آن نيست بلكه حضور افرادي است كه عمرشان را براي تربيت دانشجويان سپري كردهاند و از شاگرداني كه در محضر اينگونه استادان تربيت شدهاند نيز انتظار ميرود كارهاي بزرگي انجام دهند.
وي در ادامه سخنان خود گفت: 80 سال از تاريخ انتقال مدرسه عالي طب به دانشگاه تهران ميگذرد، اگرچه اين تاريخچه نسبت به دانشگاههاي ديگر دنيا زياد نيست ولي در داخل كشور اولين دانشگاه مدرن است كه تأسيسشده و ديگر دانشگاهها نيز توسط اين دانشگاه و يا دانشآموختگان آن تأسيسشدهاند. البته قدمت يكي از سرمايههاي ماست و سرمايه اصلي كه در كنار قدمت ما داريم اصالتي است كه مرهون بزرگان دانشگاه است و بايد خداوند بزرگ را براي وجود شخصيتهايي اثرگذار در دانشگاه شاكر باشيم. شخصيتهايي كه تنها در انتقال دانش تأثيرگذار نبودهاند بلكه توانستهاند در انتقال منش نيز اثرگذار باشند. و اين كار همان چيزي است كه دفتر ارتباط بادانش آموختگان سعي بر انجام سامانمند آن و تداوم آن از طريق ارتباط بين نسل هاي مختلف دارد.
دكتر جعفريان خاطر نشان كرد، هنوز راه زيادي براي رسيدن به آن چيزي كه استاد بهادري در ابتدا در ذهن داشتند باقيمانده است و آنهم وجود دفتري است بهصورت يكنهاد مستقل كه فقط ارتباط با دانشگاه داشته باشد نه وابستگي به آن. و براي رسيدن به اين مرحله بايد شرايطي را فراهم كرد كه اين دفتر بتواند ضمن حفظ استقلال خود بتواند از دانشگاه نيز حمايت نمايند و اين دور از ذهن نيست و قبل از هر چيز بايد اين فرهنگسازي در بين دانشآموختگان صورت گيرد تا ارتباط خود را با دانشگاه حفظ نمايند.
وي اظهار داشت، اين كاري است كه در كشورهاي غربي صورت گرفته و دانشآموختگان هر دانشگاه منبع مهمي براي تأمين منابع مالي دانشگاه هستند و برايشان باعث افتخار است كه دانشگاه را در نتايج كارهاي مهمي كه انجام ميدهند سهيم نمايند. البته ما هنوز به اين مرحله نرسيدهايم و به نظر ميرسد بايد ابتدا با نسلهاي حاضر اين موضوع را شروع نماييم بخصوص اين تصور كه دانشگاههاي دولتي از منابع دولتي تغذيه ميشوند نيازمند فرهنگسازي دارد كه بودجه دولتي كفاف انجام فعاليتهايي كه دانشگاهها پتانسيل آن را دارد، نميدهند. ظرفيتي كه در حوزههاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تهران وجود دارد هيچوقت با بودجه دولتي پوشش داده نخواهد شد و در صورت وجود منابعي خارج از منابع دولتي اين فعاليتها تا سه برابر افزايشپذير است.
دكتر جعفريان تأكيد كرد، اگر بتوانيم كاري انجام دهيم كه دانشآموختگاني كه توانايي حمايت از دانشگاه براي رشد آن رادارند، ترغيب نماييم كار مهمي انجام دادهايم و اين برنامهاي است كه دفتر ارتباط بادانش آموختگان براي رسيدن به هدف خود دارد و ما هم سعي بر حمايت از اين دفتر و تأمين شرايط مناسب آن داريم.
وي افزود، يكي ديگر از كارهايي كه دفتر ارتباط بادانش آموختگان بايد انجام دهد و در حال حاضر نيز انجام ميدهد انتقال حس تعلق به دانشگاه و توجه به نيازهاي دانشگاه است و حضور استاد بهادري نيز همين حس را در دانشآموختگاني براي خدمت به دانشگاه بازميگردند ايجاد ميكند. درواقع دفتر ارتباط با دانشآموختگان در تقويت حس تعلق خاطر به دانشگاه نقش مهمي ميتواند ايفا كند. تعلقخاطري كه باعث شود افراد متوجه مهم بودن كاري كه انجام ميدهند باشند و اين مسئله بايد در دانشگاه بسيار جدي گرفته شود. حضور استاداني همچون استاد بهادري و استاد مصفا در جلساتي كه دعوت ميشوند نشاندهنده اهميت آن جلسه است و ما بايد از حضور بهموقع آنان درس بگيريم.
رئيس دانشگاه تأكيد كرد اگر ما تعلقخاطرمان آنجوري باشد كه گذشتگانمان نسبت به دانشگاه داشتهاند، بسياري از مشكلات ما قابلحل خواهد بود. حس تعلق است كه باعث ميشود كه ما براي محيط كارمان كاري را انجام دهيم و اين ضرورتي است كه دفتر ارتباط با دانشآموختگان ميتواند در ايجاد حس تعلقخاطر به دانشگاه كمك بسيار بزرگي نمايد. از طريق رابطين دانشكده ها و از طريق برنامههايي كه انجام ميدهد اين حس تعلق را تقويت نموده و ما هم در اين رابطه هر كمكي كه از دستمان برآيد براي انجام فعاليتهاي دفتر ارتباط با دانشآموختگان كه در مسير حمايت از دانشگاه صورت ميگيرد انجام خواهيم داد.
وي يادآور شد، اين حس تعلق خاطر در دانش آموختگان باعث خدمت شايستهتر عليرغم وجود مشكلات به جامعه ميشود، اينكه بتوانيم از دانشآموختگاني كه از دانشگاه فاصله گرفتهاند، جمعي را به وجود آوريم كه بتوانند حركتي را متناسب با خواست و علاقه خود در جهت ارتقاي دانشگاه انجام دهند، بركات زيادي دارد و مي تواند منابع ارزشمندي را براي دانشگاه به ارمغان بياورد.
رئيس دانشگاه در پايان سخنان خود ضمن آرزوي عمري طولاني و پربركت براي استادان ارزشمند دانشگاه ابراز اميدواري كرد با بهرهمندي از شرايطي كه در دانشگاه ايجادشده هر چه زودتر به هدف غايي دفتر ارتباط با دانش آموختگان كه همان عدم وابستگي به دانشگاه است، برسيم.
ارسال به دوستان