وبینار هفته چهارم یکشنبه های مدیریتی
چهارمین وبینار یکشنبه های مدیریتی از مجموعه وبینارهای مدیریت در سلامت با موضوع « تخلف و تقلب در پژوهش های سلامت» با سخنرانی دکتر علی محمد مصدق راد، دانشیار گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، توسط گروه مامایی و سلامت باروری دانشکده روز یکشنبه 6 تیر ماه 1400 در بستر فضای اسکای روم برگزار شد.
ین وبینار آموزشی با هدف آشنایی شرکت کنندگان با اهمیت پژوهش در سلامت و آگاهی از موارد تخلف و تقلب در پژوهش های &nbsp;حیطه سلامت و درمان برگزار شد. در این وبینار به شرکت کنندگان &nbsp;نحوه پژوهش جستجوی علمی <span dir="LTR">Scientific</span>&nbsp;و عینی <span dir="LTR">Objective</span> برای بیان حقایق جدید، شناسایی مشکلات، حل مشکلات، اثبات ایده&zwnj;های جدید و توسعه تئوری&zwnj;های جدید با استفاده از روش&zwnj;های علمی آموزش داده شد.<br /> &nbsp;این وبینار مورد استقبال فراوان شرکت کنندگان از گروه های مختلف پزشکی و غیرپزشکی قرار گرفت. از جمله نقاط قوت این وبینار که توسط شرکت کنندگان مطرح شد، تشریح موارد تخلف و تقلب در پژوهش های علمی توسط سخنران محترم وبینار بود. شرکت کنندگان در این وبینار ضمن سپاس و قدردانی از برگزار کنندگان وبینار با اشاره به کاربردی بودن این مجموعه وبینارها در ارتقا کیفیت مدیریت شغلی و فردی خود، خواهان تداوم برگزاری این وبینارها در سایر موضوعات مدیریتی، شغلی، تربیتی و ... بودند.<br /> <br /> 1<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>پژوهش جستجوی علمی<span dir="LTR"> Scientific&nbsp;&nbsp;</span>و عینی<span dir="LTR"> Objective </span>برای بیان حقایق جدید، شناسایی مشکلات، حل مشکلات، اثبات ایده&zwnj;های جدید و توسعه تئوری&zwnj;های جدید با استفاده از روش&zwnj;های علمی است. گاهی اوقات پژوهشگران پژوهشی را صرفا با هدف ارتقای شخصی انجام می دهند. در نتیجه، ممکن است کمیت مقالات افزایش یابد، ولیکن، کیفیت آنها کاهش یابد. عدم توجه به ساختارها و فرایندها و تاکید محض بر ستاده&zwnj;ها منجر به کیفیت پایین مقالات و چاپ آنها در مجلات ضعیف و افزایش احتمال بروز تخلف و تقلب پژوهشی خواهد شد<span dir="LTR">.</span><br /> 2<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>تخلف و تقلب پژوهشي عبارت است از هرگونه تخلف از ضوابط، مقررات، راهنماها، دستورالعمل&zwnj;ها و کدهای حفاظت از آزمودنی انسانی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طراحی، اجرا و انتشار نتایج پژوهش&zwnj;های زیست پزشکی و سوءاستفاده از مالکیت معنوی یافته&zwnj;های پژوهش نظری و عملی دیگران. هر گونه رفتار عمدی یا سهوی پژوهشگر خارج از چارچوب اصول اخلاقی و علمی به نوعی تخلف یا تقلب پزوهشی است<span dir="LTR">.</span><br /> 3<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>تخلف و تقلب پژوهش ممکن است در حوزه&zwnj;های نوشتن پروپوزال، پایان نامه، گزارش طرح&zwnj;های پژوهشی، مقالات، خلاصه مقاله همایش&zwnj;ها و تهیه پوستر همایش&zwnj;ها اتفاق بیفتد<span dir="LTR">.</span><br /> 4<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>عدم رعايت کدهاي اخلاقي، عدم رعایت حق نویسندگی، عدم اظهار يا اظهار کذب تعارض منافع و انتشارات همپوشان از مصادیق تخلف پژوهشی و جعل<span dir="LTR">Fabrication </span>، تحريف<span dir="LTR">Falsification&nbsp; </span>و سرقت علمی<span dir="LTR"> Plagiarism&nbsp; </span>از مصادیق تقلب پژوهشی هستند<span dir="LTR">.</span><br /> 5<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>نویسنده یک مقاله باید این سه معیار را داشته باشد: سهم قابل توجهی در ارایه&zwnj;ی ایده پژوهشی یا طراحی مطالعه، جمع&zwnj;آوری، تحلیل و تفسیر&nbsp; داده&zwnj;ها داشته باشد؛ در نوشتن پیش&zwnj;نویس مقاله و یا مرور نقادانه آن نقش داشته باشد؛ و مقاله&zwnj;ی نهایی شده را مطالعه و تأیید کرده&zwnj; باشد. نام تمامی اشخاصی که معیارهای نویسندگی مقاله را دارند باید به عنوان نویسنده در بخش نویسندگان مقاله آورده شود، حتی اگر همکاری خود را با آن مرکز یا تیم پژوهشی قطع کرده باشند. افرادی که معیارهای نویسندگی مقاله را ندارند، نباید به عنوان نویسنده معرفی شوند. تمامی نویسندگان باید مسؤولیت محتوای مقاله را در کلیه زمینه&zwnj;های زیر بپذیرند<span dir="LTR">.</span><br /> 6<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>انگیزه، فرصت و توجیه اضلاع مثلث تخلف و تقلب را تشکیل می&zwnj;دهند. از دلایل بروز تخلف و تقلب&nbsp; پژوهشی می&zwnj;توان به آموزش ناکافی و مهارت کم پژوهشگر و عدم آشنایی او با اصول روش تحقیق، بی&zwnj;اطلاعی از قوانین و مقررات، هزینه زیاد پژوهش و رقابت زیاد برای گرفتن گرانت پژوهشی، نبود امکانات و منابع لازم، محدودیت زمانی، تعداد کم نمونه&zwnj;های پژوهش، عدم وجود سیستم ارزشیابی کیفی در آزمون&zwnj;های ورودی و ارتقا و فشار برای انتشار مقاله، انتظارات غیر واقعی، حرص و طمع، جاه طلبی، تنبلی، بی اعتمادی، روحیه کار گروهی پایین، عدم وجود قوانین واضح و مشخص برای مجلات برای پذیرش مقالات و رویکرد مجلات در چاپ نتایج معنادار&nbsp; و بدست آوردن منفعت مالی اشاره کرد<span dir="LTR">.</span><br /> 7<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>تخلف و تقلب پژوهشي عواقب منفی برای پژوهشگر، موسسه، سازمان حمایت کننده، موضوع مورد پژوهش، کشور و جامعه دارد. مجلات می&zwnj;توانند مقاله تقلبی را بازپس&zwnj; بگیرند<span dir="LTR"> (Retraction ). </span>میزان بازپس&zwnj;گیری مقالات در حال افزایش است. در حالی که در سال 1980 میلادی، فقط کمتر از 5 مقاله به ازای هر 100 هزار مقالۀ منتشرشده بازپس&zwnj;گرفته می&zwnj;شد، در سال 2011 میلادی این رقم به 35 مقاله رسیده است. در دهه گذشته تعداد بازپس&zwnj;گیری مقالات<span dir="LTR">Retraction&nbsp; </span>ده برابر شده، در حالیکه، تعداد مطالعات 44 درصد افزایش یافته است. بیشتر تخلف&zwnj;ها در مجلات با<span dir="LTR"> IF </span>پایین است<span dir="LTR">.</span><br /> 8<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>مقابله با تخلف و تقلب در پژوهش باید در سطوح فرد، سازمان، کشور و بین الملل صورت گیرد. شناسایی و حذف یا کاهش ریسک فاکتورها، آموزش، افزایش آگاهی و ایجاد فرهنگ صداقت و درستی، دادن منابع لازم و کافی برای انجام پژوهش، برقراری سیستم ارزشیابی کیفی، انتخاب دقیق و درست پژوهشگران و ایجاد انگیزه در پژوهشگران، آموزش تیم پژوهش در زمینه تخلف و تقلب پژوهش، ممیزی دقیق و نقش ناظران پژوهش، چک نمودن تصادفی داده&zwnj;های پژوهش و ایجاد قوانین واضح و مشخص برای مجلات از اقدامات مناسب برای پیشگیری از تخلف و تقلب در پژوهش است<span dir="LTR">.</span><br /> 9<span dir="LTR">.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span>تخلف و تقلب در حوزه پزشکی سابقه طولانی دارد و بدون شک در آینده هم اتفاق خواهد افتاد. تخلف و تقلب به وجهه پژوهش در علوم پزشکی و شهرت بسیاری از پژوهشگران بی&zwnj;گناه آسیب می زند. هر کسی نسبت به حفظ انسجام علم و پژوهش مسئول است. آموزش نقش بسزایی در کاهش تخلف و تقلب در حوزه پزشکی دارد. سیستمی باید ایجاد کرد که هزینه تخلف و تقلب برای افراد زیاد شود<span dir="LTR">.</span><br /> <br /> <br /> <br />
تاریخ :
ارسال به دوستان