آقای احسنی بر تداوم ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه تاکید کرد
آقای احسنی در مصاحبه ای با خبرنگار دفتر ارتباط با دانش آموختگان برگزاری جشن یکپارچه را امری مهم برای ایجاد ارتباط هرچه بیشتر دانش آموختگان با دانشگاه محل تحصیل خود دانست.
آقاي احسني از شروع فعاليتتان در دانشگاه بفرماييد.
بنده درسال 1354 نفر اول در رشته فيزيوتراپي در دانشكده پزشكي تهران پذيرفته شدم و در سال 1357 براي ادامه تحصيل به امريكا رفتم و فوق ليسانس فيزيوتراپي تخصصي اندام هاي مصنوعي را دريافت كردم. همچنین دوره توانبخشي بيماران معلول NVU را در امريكا را گذراندم ودرسال 1360 به ايران برگشتم. در زمان جنگ كه احتياج فراواني به ساخت اندام هاي مصنوعي بود و بار سنگين مجروحين در بيمارستان امام خميني بود، مسئوليت درماني توانبخشي بيماران و مجروحين بيمارستان امام خميني تا پايان جنگ با من بود. سمتهايی که بنده داشته ام شامل، معاون آموزشي دانشكده توانبخشي و معاون اداري ومالي معاون دانشجويي پژوهشي و رئيس درمانگاه هاي توانبخشي مجتمع بيمارستان امام خميني از سال 1361 تا دوسال پيش كه شامل فيزيوتراپي روانشناسي كودك وكاردرماني و درمانگاه گفتار درماني كه مسئولیت افتتاح قسمت جديد درمانگاه نيز با من بودم. همچنین مسئوليت دانشجويان فيزيوتراپي ودانشجويان مامايي و پرستاري در بيمارستان امام خميني(ره) و واحد توانبخشي آنها مسئوليتشان به عهده اينجانب بود. درضمن در سال 1386درمانگاه بازتواني قلبي و ريوي مجتمع بيمارستان امام خميني را من راه اندازي كردم و تقريباً جزء اولين درمانگاههاي باز تواني قلبي در كشور بود كه توانستيم به بيماران ناراحتي هاي قلبي به صورت بستري و سرپايي سرويس بدهيم كه علاوه برمسئوليت راه اندازي، مسئوليت درماني و اداري را نیز برعهده داشتم.
از چه زماني در دفتر دانش آموختگان شروع به كار كرديد؟
از زمان افتتاح دفتر دانش آموختگان دانشگاه من به عنوان مسئول دفتر دانش آموختگان دانشكده توانبخشي معرفي شدم كه آن زمان شاغل بودم. ازدوسال پيش هم كه بازنشسته شدم باز هم به فعاليت خود در دفتر دانش آموختگان دانشكده توانبخشي ادامه دادم. يكي از عللي كه من به عنوان مسئول اين دفتر معرفي شدم اين بود كه من قديمي ترين عضو هيئت علمي دانشكده توانبخشي هستم و با اكثر دانش آموختگان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكي چه در داخل وخارج با آنها در ارتباط هستم.
تاكنون چه اقداماتي را در دفتر دانش آموختگان انجام داده ايد ؟
در دفتر دانش آموختگان دانشكده توانبخشي از همان زمان دستور العملهايي مقرر شده بود كه كساني كه فارغ التحصيل مي شوند فرمي را بايد پركنند تا ما بتوانيم اطلاعاتي را كه مورد نياز دفتر دانش آموختگان است را جمع آوري كنيم و در صورت نيازبا آنها در ارتباط باشيم. يكي ديگراز راههايي كه براي دست يابي اطلاعات خوب به ما كمك مي كند اين است كه درزمان برگزاري كنگره هاي ساليانه فيزيوتراپي داخلي و بين المللي فيزيوتراپي كه هرسال در ارديبهشت انجام مي گيرد، غرفه اي را تشكيل مي دهيم كه در اين غرفه ها از تمام كساني كه به اين كنگره مي آيند از طریق فرمي شماره تماس و ايميل آنان را جمع آوري می كنيم و اين يكي از بهترین فرصت هایی است كه براي دسترسي به اطلاعات دانش آموختگان براي جذب آنها به دفتر دانش آموختگان مي توانيم استفاده کنیم. از ديگر فعاليتهاي اين دفتر برگزاري جشنهاي فارغ التحصيلي بود كه به صورت مجزا برگزار شد.
جشنهاي اختصاصي كه خود دانشكده براي فارغ التحصيلان برگزار مي كرد چگونه بود ؟
از دوسال پيش با همكاري دفتر دانش آموختگان دو جشن فارغ التحصيلي را به صورت مجزا برگزار كرديم و دفتر كمك زيادي از لحاظ مكان مراسم و اجراي برنامه و راهنمايي هاي جهت انتخاب در نوع پذيرايي انجام داد، كمك كرد ودانشجويان بسيار راضي بودند چون سابقه خوبي از جشنهاي سال قبل بود فارغ التحصيلان دانشكده تأكيد داشتند كه علاوه بر شركت در جشن يكپارچه مراسم جشن اختصاصي دانشكده نيز برگزار شود بر همين اساس قرار براين شد كه اول در جشن يكپارچه شركت كنند و بعد جشن به صورت مجزا برگزار شود.
چه فعاليتهايي را در برگزاري جشن يكپارچه انجام داده ايد ؟
از سال گذشته در جلسات ماهانه دفترارتباط با دانش آموختگان شركت مي كرديم و بعد رفته رفته این جلسات به صورت هفتگي و در هفته آخر نیز به صورت روزانه شد همكاري و همفكري ها ونظرات مختلف انجام مي شد. از طرفی به عنوان همکار با كميته هدايا سعی شد تا يك جشن خوبي برگزارشود وروي هم رفته براي شروع كار و جشن اول با اين وسعت بسيار راضي كننده بود. دانشجويان ما براي همه كميته ها همكاري داشتنددر كميته هدايا با همه گروه ها كه بوديم بحث مي كرديم تا مشخص کنیم چه چيزي انتخاب شود. به قول حضرت علي مزد كارگر را تا عرقش خشك نشده بايد داد و هر كس را در فرا خور حال خودش باید قدر داني كرد.
استقبال دانشجويان از جشن يكپارچه چگونه بود؟
دانشجويان استقبال بسيار خوبي از برگزاري جشن يكپارچه كردند به طوري كه در جلسات دانشجويي شركت مي كردند و با هماهنگي هايي كه بين دفتر دانش آموختگان و دانشكده صورت گرفته بود دانشجوياني از دانشكده توانبخشي عضو كميته هاي مختلف هماهنگي و انتظامات بودند.
شركت دانشجويان در جشن يكپارچه دانش آموختگان چه انعكاسي داشت ؟
جشن يكپارچه بسيار خوب و باشكوه بود و چنين جشن بزرگ و با عظمتي با وجود حجم بالاي فارغ التحصيلان وحجم شركت كنندگان خيلي خوب برگزار شد. محيط باز و فضاي صميمي موجب شده بود تا دانش آموختگان با گرفتن عكس با هيئت علمي و خانواده هايشان، همكلاسي و هم گروهای خود، خاطره اي خوب برايشان باقي بماند و حتي براي خيلي از آنها اين جشن باشكوه باور نكردني بود و بسیار رضايتمندی خودشان را از اين جشن عنوان مي كردند به دليل انعكاس خبري كه داشت دوست داشتند در اين جشن حضور داشته باشند و در كل باز خورد خوبي داشت.
اين جشن چقدر توانسته در حفظ ارتباط با دانش آموختگان مؤثر واقع شود ؟
ما در ايران مركزي به اسم alumni يا دفتر دانش آموختگان نداشتيم و چون نداشته ايم دانشجويان ما عادت نكرده اند پس از تأسيس اين دفتر، اين كه به صورت اتوماتيك به سمت دفتر دانش آموختگان مراجعه کنند مگراینکه براي گرفتن جشن هاي فارغ التحصيلي به اين مركز مراجعه كنند.با برگزاري اين جشن يكپارچه از سوي دفتر، آنها به اين باور مي رسند كه اين دفتر كارآيي دارد و آنها می توانند خواسته هاي خود را با دفتر مطرح كنند این بسيار مهم است و در آينده نقش بسزايي دارد.
نباید این طور باشد که كسي كه فارغ التحصيل مي شود ديگر رابطه اش را با دانشگاه قطع مي كند اين دفتر مانند پلی برای ارتباط ميان دانش آموختگان با دانشگاه محل تحصيل آنها است و اين برنامه ها مانند ريسمان نازكي بوده كه رفته رفته ضخيم شده و در دراز مدت نتيجه بخش خواهد بود.
به نظر من اين رابطه بايد حفظ شود زيرا دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران از برترين دانش آموختگان هستند واكنون مسئوليتهاي كليدي در كشورهاي مختلف را عهده دار هستند كه از آنها مي توان استفاده كرد. مثلاً كنگره هايي كه برگزار مي شود از خود دانش آموختگان دانشگاه كمك گرفته شود واين نيازمند زمان است وبا برنامه هايي كه دفتر انجام مي دهد اين اتفاق خواهد افتاد. البته برنامه هايي كه تدارك ديده مي شود بايد مانند ديگر كشورها غير دولتي باشد و اين ارگان نبايد وابسته به دانشگاه باشد بلكه بايد منابع آن از طريق خود دانش آموختگان فراهم شود.
نمايشگاه چقدر توانسته در معرفي دانشكده نقش داشته باشد ؟
در نمايشگاه دستاوردهايي كه مربوط به دانشكده توانبخشي در رشته هاي مختلف فيزيوتراپي، گفتار درماني، شنوايي سنجي، كاردرماني و اندام هاي مصنوعي در مقاطع مختلف در غرفه به نمايش گذاشته شده بود. دستاوردهاي فيزيوتراپي وسايل و دستگاه هايي كه دانشجويان اختراع كرده بودند در رابطه با تهيه سيستم هاي عصبي و عضلاني به بيماران فلج و نوآوري دستگاهها،نو آوري كارهاي تحقيقاتي كه در هر مجموعه داشتيم درغرفه به نمایش گذاشته شد. با اينكه تهيه غرفه خيلي سريع بود اما چون از قبل گروهها آمادگي داشتند خوب برگزار شد.
ارسال به دوستان