دکتر جزایری مرور فعالیت های گذشته را در ارایه ایده های نو موثر خواند
استاد پیشکسوت دانشکده تغذیه تاکید کرد علاوه بر دانشی که به دانشجویان آموزش می دهیم باید چگونگی استفاده از این دانش را نیز آموزش داد.
به بهانه برگزاری مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه گفتگویی با دکتر جزایری استاد پیشکسوت دانشکده تغذیه نشستیم تا با نظرات ایشان درخصوص برگزاری این مراسم آشنا شویم.
- با توجه به اینکه در آستانه برگزاری مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه هستیم فکر میکنید مرورتاریخچه 80 ساله دانشگاه و بیان اتفاقاتی که در این 80 سال گذشته از زبان پیشکسوتان چه پیامی را می تواند به دیگران منتقل کند؟
به نام خدا. برگزاری چنین مراسمی در درجه اول فکر خوبی است که این کار انجام گیرد باعث می شود که جوانان وافرادی که تازه وارد نظام آموزش پزشکی کشور می شوند بدانند شرایط در 80 سال پیش بسیار متفاوت بود. مردان بزرگی برای این موضوع تلاش کردند، اگر چه که مسیر سختی در پیش رو داشتند اما با سرسختی توانستند دانشگاه را تأسیس کنند. این دانشگاه قدیمی ترین سازمان آموزش عالی کشور است که با دشواری درست شد وادامه پیداکرد. پیچ وخم های خیلی زیادی داشته است وبسیار خوب است که جوانان و کسانی که تازه وارد دانشگاه می شوند .بدانند آنچه که الان هست آسان بدست نیامده است ومهمتر از آن این جوانان در فکر باشند که چطوی می شود این راه را ادامه داد و شرایط را بهتر کرد. چطور می شود از مشکلاتی که بوده درس گرفت وچطور می شود این مشکلات را حل کرد وچطور می توان موفقیت های دیگری را به دست آورد. به طور کلی برای توسعه کشور تحقیقات زیادی انجام شده است که باید از نتایج این تقیقات استفاده شود. به قولی گذشته همواره باید چراغ راه آینده باشد تا کسب موفقیت ها ادامه داشته باشد. در همه جای دنیا مهمترین عامل علم نیروی انسانی است علی رغم تکنولوژی که الان هست و بدون تکنولوژی نمی شود زندگی کرد ولی به هر حال این تکنولوژی را نیروی انسانی باید بسازد و بتواند از آن استفاده کند. در واقع پرداختن به موضوع 80 سالگی دانشگاه و بیان اتفاقات حاکی از آن است که این نیروی انسانی در دانشگاه تهران به خوبی رسالت خود را به انجام رسانده است.
- تصور ذهنی هر کس از وقایعی که در این 80 سال گذشته فرق می کند شما به عنوان یکی از پیشکسوتان رشته تغذیه وقتی که به موضوع هشتادمین سال تاسیس دانشگاه فکر می کنید چه چیز در ذهنتان تداعی می شود؟
همین تداعی می شود که علی رغم همه این مشکلات ما دانشگاهی داریم که در سطح منطقه تاحدودی مطرح است و کارهای بزرگی در آن توسط انسان های بزرگی که در داخل آن فعالیت می کنند صورت گرفته است. خیلی از فارغ التحصیل های این دانشگاه از یک لحاظ متأسفانه به خارج رفتند از یک لحاظ خوشبختانه توانستند در آنجا اسم دانشگاه و ایران را بالا و سربلند نگه دارند و این مهم است. من همین را میگویم ما به عنوان معلم دانشگاه 2 کار انجام می دهیم یکی افرادی را تربیت می کند در یک رشته ای از دانش مثل پزشکی، تغذیه، مهندسی، جغرافیا، الهیات و.... یعنی یک رشته از دانش را یاد دانشجو می دهد. موضوع دیگری هم که به دانشجو آموزش می دهیم تقریباً اهمیتش به همین اندازه است و آن این است که چطور از این دانش در جهت رفاه جامعه و سلامت استفاده کند و این موضوع نیز بسیار مهم است و اهمیت خاص خودش را دارد. من به عنوان یک معلم اعتقاد دارم که کافی نیست که فقط شخصی را آموزش بدهم باید به او یاد بدهم که چطور می تواند انسان خوب باشد و برای خود و جامعه منشأ اثرات مثبت باشد.
- خب همه سازمان ها و مسئولین به فکر این هستند که موفقیت هایشان را به سازمانهای دیگر معرفی کنند. بنظر شما چگونه می توان از مراسم 80 سالگی دانشگاه برای معرفی موفقیت ها و دست آوردهای دانشگاه استفاده کرد؟
مراسم بزرگداشت هشتاد سالگی دانشگاه بسیار فرصت مناسبی است. فرصتی است که دانشگاه نشان داده می شود. اینکه دانشگاه تهران در طی این 80 سال چه مسیری را طی کرده است. خب شرایط زمانی 80 سال پیش طوری بود که ارایه طرح ، نظر وایده جدید قبولاندنش خیلی آسان نبود با این وضع افراد آن زمان زحمات بسیاری کشیدند. البته شروع کار از دارالفنون بوده است ولی به صورت مدرن تر وجدیدتر باید شکل دانشگاه تشکیل می شد و من همیشه به دانشجویانم میگویم همه آن کسانی که در آن دوران به خارج رفتند همگی به ایران بازگشتند و تجربه ای که در آنجا پیدا کرده بودند را در اینجا پیاده کردند. معرفی این افراد و تلاشهای آنان در این مراسم ضمن ایجاد انگیزه بیشتر جوانان برای تلاش در جهت موفقت ها، می تواند شیرینی نتیجه تلاشها را برای همه دوچندان نماید.
- معمولا در دانشگاه برنامه های تبلیغاتی زیادی انجام می شود سمینار، کنگره، همایش ویکی از آنها همین نمایشگاه است فکر می کنید این نمایشگاه چقدر به حفظ تاریخچه دانشگاه کمک کند؟
خیلی خوب است چرا که انسان وقتی به چشم خود تصاویر فعالیت های صورت گرفته در گذشته را می بیند قدر امکاناتی که امروزه در اختیار دارد را بهتر و بیشتر می داند. به عنوان مثال چند سال پیش یک نمایشگاه در دانشکده بهداشت برپا شده بود. همانطور که می دانید دانشکده بهداشت از دانشکده های قدیمی کشور بوده و نقش مهمی در مبارزه با کنترل بعضی از بیماریها مانند مالاریا داشته است. در این نمایشگاه میکرسکوپی دیدم که واقعاً جزء تاریخ بود. خیلی برای من جالب بود که آن زمان با این میکروسکوپ می توانستند کار کنند و پیشرفت کنند. در واقع دیدن اینگونه ابزار و مشاهده شرایط کار گذشتگان هر حرفه می تواند ایده و طرح های جدیدی را برای بازدیدکنندگان به همراه داشته باشد، ضمن اینکه آنها با ابزار و شرایط اولیه آشنا شده و قدر امکاناتی که امروزه برای کار در اختیار دارند را بهتر می داند.
البته نمایش جنبه کاربردی آموزش و پژوهش های صورت گرفته در طی این 80 سال که دانشگاه نقش مهمی در آن داشته است در این نمایشگاه موثر خواهد بود. مانند کنترل بعضی از این بیماریها که انجام شده و کار دشواری هم بوده است، مانند آگاه کردن مردم در زمینه های مختلف هم بهداشتی، هم پزشکی و ... که مردم باید آنها را بدانند. جنبه کاربردی داشته باشد.
- چگونه می توانیم نقاط قوت وضعف خودمان را با مرور گذشته پیدا کنیم؟
باید تاریخچه مطالعه شود تاریخ نباید توصیفی باشد باید تحلیلی باشد. یعنی اگر قرار است که تاریخی بر ای دانشگاه نوشته شده است کافی نیست که فقط به ذکر اتفاقات اکتفا کرد. بلکه باید تحلیلی از آن فعالیت ها، و اینکه چرا این کار درست انجام شد و چرا آن کار درست انجام نشد، چرا در یک زمینه موفق بوده ایم و چرا در یک زمینه موفق نبوده ایم. اینگونه تحلیل ها هم باید ارایه شود. درواقع در بیان وقایع گذشته باید هم فعالیت های آموزشی، پژوهشی و هم جنبه های کاربردی این فعالیت ها و اینکه چه تاثیری در وضعیت زندگی مردم داشته باید گفته شود.
- حضور یکپارچه دانشکده ها، بیمارستان ها، معاونت ها، مراکز تحقیقاتی در این نمایشگاه نشانگر چیست و چه پیامی می تواند برای افراد داخل وخارج دانشگاه داشته باشد؟
بزرگترین پیامی که می تواند داشته باشد این است که هیچ کاری به تنهایی انجام نمی گیرد و کارهای موفق و بزرگ همیشه توسط یک گروه و یک جمع انجام شده است. شما اگر از هریک از قدیمی های دانشگاه هم بپرسید خواهند گفت که کارها جمعی بوده است. ببینید مسائل همیشه ابعاد مختلفی دارند و برای پرداختن به هر موضوعی، هر شخصی یک جنبه از آن را مشاهده و بیان می کند و نتیجه ای هم که گرفته می شود خیلی بهتر وپخته تر خواهد بود.
- وقتی تاریخ دانشگاه را بررسی می کنیم نام پیشکسوتان وصاحب نظران بزرگی را می بینیم که حتی افرادی که در قید حیات نیستند هم از منش و اخلاقشان یاد می شود. چطور ما می توانیم منش واخلاق آنها را به نسل جدید منتقل کنیم؟
من فکر می کنم دو کار باید صورت گیرد. یکی اینکه کتابی تهیه شود با عکس این عزیزان و استادان و در مورد هر کدام یک پاراگراف و چند سطری نوشته شود و به طور کامل همه فعالیتهایشان به تحریر درآید. دوم اینکه با برگزار کردن همایش یک روزه عکس ها وفیلم هایی که از پیشکسوتان وجود دارد نشان داده شود و دانشجویان و افراد جوان نیز آنها مشاهده کنند موثر خواهد بود و اینکه یاد بگیرید هیچ کاری بدون مشکل نیست باید با مشکلات مبارزه کرد در واقع با معرفی و تکریم گذشتگان، به نسل آینده هم راه تلاش و هم شیوه نکوداشت این تلاشها را می آموزیم.
- بزرگترین میراث هر دانشگاهی دانش آموختگان دانشکده ها هستند شما فکر می کنید حضور دانش آموختگان و مشارکت آنها در برپایی این مراسم چطور می تواند باشد و دانش آموختگانی که با دانشکده خود ارتباط دارند چه نقشی می توانند داشته باشند؟
اصلاً دانش آموختگان باید رکن اصلی این مراسم باشند چرا که آنها نقش دانشگاه را می توانند در خارج از دانشگاه به تصویر بکشند. حتی دانش آموختگانی که در داخل دانشگاه فعالیت نمی کنند و در سایر سازمانها و موسسات و یا خارج از کشور به خدمت رسانی مشغول هستند هم می توانند از شرایط و امکانات سازمان و موسسه محل خدمت خود به دانشگاه اطلاعات بدهند اینکه از دانشی که آموخته اند چگونه استفاده می کنند.
- به نظر شما چه پتانسیلی در دانش آموختگان وجود دارد و دانشگاه چطور می تواند برنامه ریزی بکند که از پتانسیل آنها استفاده کنند؟
پتانسیل یا توان به مقدار زیاد در دانش آموختگان وجود دارد این باید سازماندهی و نظام مند شود شاید به عنوان یک طرح تحقیقاتی بتوان آنرا مورد بررسی قرار داد و از نتایج آن برای برنامه ریزی همکاری های دوجانبه استفاده کرد.
- اگر بخواهید دانشگاه علوم پزشکی تهران را با قدمت 80 ساله معرفی کنید بهترین جمله ای که به ذهنتان می رسد چیست؟
اگر بخواهیم در سطح کلان آنرا معرفی کنیم باید بگوییم که دانشگاه تهران نقش مؤثری داشته در وضع زندگی مردم در کشور در تمامی ابعاد، هم از نظر سطح سواد، سطح بهداشت.
- همه رشته ها که در دانشگاه هست با سلامت مردم مرتبط است رشته تغذیه بیشتر و زودتأثیر است شما چه توصیه ای و پیامی برای دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کننددارید؟
آنچه که مهم است این است که یاد بگیرند چطور از علمشان استفاده کنند و همیشه در نظر داشته باشد که توجه به تغذیه مسئله مهمی است، نتایح تحقیقات و بررسی های مختلف نشان داده که یکی از عوامل مؤثر در پیشگیری و درمان بیماری ها، تغذیه است بنابراین تمامی کسانی که در این زمینه تحصیل و یا خدمت می کنند باید اهمیت و نقش رشته خود را بدانند و برای داشتن جامعه ای سالم تلاش کنند.
جوانانی هم که تازه در این رشته وارد شدند باید در نظربگیرند سلامتی ابعاد مختلف دارد در عین حال که شخص متخصص تغذیه است بقیه موارد را در نظر بگیرید به عنوان مثال وضع اجتماعی واقتصادی، فرهنگی تا بتواند بهتر از علم تغذیه برای ارتقاء سلامتی مردم استفاده کند.
اخبار مرتبط:
ارسال به دوستان