دکتر دهپور: توسعه ارتباط محققان جوان با همتاهای داخلی و خارجی موجب افزایش آگاهی و موفقیت آنان می شود
دکتر دهپور دفترارتباط با دانش آموختگان را زمینه ساز انجام فعالیت های علمی مشترک بین دانش آموختگان و اساتید دانست.
یک ارتباط ارگانیک ومنطقی از طریق همین ارتباط استاد و دانشجو می تواند برقرار شود.
وابستگی متقابل دانش آموختگان و دانشگاه برای ارتقاء در سطوح بالاتر.
آقای دکتر با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید با توجه به تأسیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان در دانشگاه نظر شما در خصوص این دفتر چیست؟
فکر می کنم قدم اساسی که در سالهای اخیر در دانشگاه علوم پزشکی تهران برداشته شد تأسیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان بوده است. دفتری که از زمان تأسیس تاکنون توانسته فعالیت های ارزشمندی برای دانش آموختگان و دانشگاه انجام دهد و جا دارد که من از مقام ریاست دانشگاه برای تأسیس این دفتر تشکر کنم چون این دفتر می تواند نقش مهمی در ارتباط بین دانش آموختگان دانشگاه واساتید آن داشته باشد. البته حضور استاد عزیزم جناب آقای دکتر بهادری در سمت ریاست این دفتر، باز هم شانسی است که هم برای دانش آموختگان فراهم شده وهم برای اساتید دانشگاه، چون که ایشان با وجهه درست ومنطقی که دارند در بین دانشجویان واساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران می توانند فراهم کننده یک بستر مناسب برای ارتباط بین دانش آموختگان و دانشگاه باشند.
به عنوان یک استاد نظرتان درخصوص اهمیت ارتباط استاد و دانشجو چیست و فکر می کنید استادان در برقراری و حفظ ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه محل تحصیل خود چه نقشی را ایفا می کنند؟
برقرای ارتباط بین دانشجو و استاد ضروری است وبه هریک از دانشگاه ها توجه کنید کم یا زیاد این ارتباط را می توانید مشاهد کنید. در اکثر دانشگاه های خارج از کشور این ارتباط معروف است و به این مسئله توجه زیادی میشود. چرا که دانش آموختگان هر دانشگاه معرف دانشگاهی هستند که در آن تحصیل کرده اند. خوشبختانه دانشگاه ما به دلیل اعتبار علمی که در منطقه و در جهان پیدا کرده است می تواند چنین توقعی را از دانش آموختگان خودش داشته باشد. تعداد زیادی از این دانش آموختگان امروزه در مراکز تحقیقاتی مهم مشغول به کارند واگر این ارتباط گسترده تر شود به نفع آن دانش آموخته و دانشگاه خواهد بود. در حقیقت می شود گفت که یک ارتباط ارگانیک و منطقی از طریق همین ارتباط استاد و دانشجو می تواند برقرار شود.
از طریق این ارتباط است که دانش آموختگانی که خودشان به عناصر علمی موجهه و مهمی در دنیا تبدیل شده اند و خودشان اطلاع موثق دارند که در چه محیطی تربیت شده و رشد علمی یافته اند، در چه بستری بالنده شده اند و چه دینی باید نسبت به دانشگاهی که در آن دانش آموخته اند داشته باشند. از طریق این ارتباط است که می توانیم در آینده برنامه ریزی های بهتری در امور آموزش و پژوهشی انجام دهیم با بتوانیم از پتانسیل های این عزیزان استفاده بهتری بکنیم.
آقای دکتر شما فرمودید دانش آموختگان معرف هر دانشگاه هستند، چقدر هر دانشگاه می تواند به دانش آموختگان خود وابسته باشد و دانش آموختگان چقدر می توانند در ارتقاء علمی دانشگاهشان مؤثر باشند ؟
توجه به این مسئله دو جنبه دارد، جنبه اول این که دانشگاهی که دانش آموختگان از آن فارغ التحصیل می شوند اگر یک سیستم ارزیابی دقیق داشته باشند، با بهره گیری از توانایی های علمی ، پژوهشی وآموزشی آنها می توانند از خدماتشان بهره مند شده و با جذب آنها، سعی در ارتقاء موازین آموزشی و پژوهشی خود داشته باشد باید سعی داشته باشند چنین نیروهای جوان و فعالی را جذب کرده و نگذارند که از دانشگاه دور شوند. در مرحله بعد اگر دانش آموخته ای به هر علتی به خارج از کشور مهاجرت کرد، اگر دانشگاه بتواند چنین ارتباطی را با آنان نیز داشته باشد حتی به صورت مقطعی و از وجود چنین افرادی در امور پژوهشی و آموزشی بهره بگیرد می تواند نتایج مثبتی از این ارتباط بدست آورد به هر حال این کار در خیلی از دانشگاه های معتبر دنیا مشروعیت دارد.
جنبه دوم مربوط می شود به این موضوع که هر دانش آموخته ای باید این تعصب را نسبت به دانشگاهی که علم خود را از آن فرا گرفته داشته باشد و مقداری خدمت، سرویس، ارتباط وتسهیلات برای آن فراهم کند. البته این مسئله همچنین می تواند مورد توجه آن دسته از دانشجویانی که در حال حاضر در دانشگاه مشغول تحصیل هستند قرار گرفته و به عنوان الگو های موجه برای دانشجویان فعلی مطرح باشند.
شما خودتان به عنوان یک استاد چقدر با دانشجوهایتان ارتباط دارید؟
تمام ارتباط من با دانشجواست و می توان گفت من با غیر دانشجو در دانشگاه ارتباط چندانی ندارم. غیر از این که در کلاس درس تعاملی داریم به عنوان استاد ودانشجو، تعدادی از دانشجویان به صورت مستمر با من مشغول انجام فعالیت های پژوهشی هستند. خوب از این طریق، بنده ارتباط خیلی وسیع با دانشجوهای سالهای مختلف پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی و پیراپزشکی دارم که در بین آنان دانش آموختگان خارج از کشور نیز دیده می شود.
آیا با کسانی که قبلاً دانشجو بوده والان دانش آموخته دانشگاه هستند هم این ارتباط حفظ شده است؟
بله. تعداد زیادی از این ارتباط ها حفظ شده اند. چون خیلی از آنها همانطور که عرض کردم عناصری هستند که در مراکز پژوهشی و آموزشی دانشگاه، سایر دانشگاه های علوم پزشکی و یا در جهان مطرح هستند وفعالیت دارند. البته یادآوری ارتباطات گذشته می تواند بهانه ای باشد واین ارتباط همچنان مستمر برقرار باشد.
انتظار شما از دفتر ارتباط با دانش آموختگان چیست و این دفتر چگونه می تواند در حفظ ارتباط دانش آموختگان با اساتید و یا دانشگاه محل تحصیل خود ایفای نقش داشته باشد؟
من فکر می کنم این دفتر تا کنون قدم های مثبتی در این خصوص برداشته است و از این به بعد هم در مواردی که عرض کردم می تواند فعالیت های گسترده تری انجام دهد و با بهره گیری از نظرات اساتیدی که این ارتباط را با دانش آموختگان خود دارند شاید بتواند در جذب همکاری های بیشتر این دانش آموختگان با دانشگاه و ارتقاء این ارتباط به منظور انجام فعالیت های علمی مشترک گامهای مؤثری بردارد. همچنین بسیاری از این دانش آموختگان در شرایط کنونی به عنوان استاد در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند و با برقراری این ارتباط با بسیاری از دانش آموختگان می توانند به دانشگاه کمک قابل توجهی داشته باشند. به عنوان مثال خود من وقتی یک دانش آموخته دانشگاه از خارج به کشور مراجعه می کند، حداقل می خواهم یک سخنرانی برای دانشجویان جدید من انجام بدهد. خوب این یک نوع ارتباط را برقرار می کند و دانشجویانی که در حال حاضر اینجا مشغول کار هستند می بینند کسانی را که مثل خودشان از اینجا دانش آموخته شدند به کجا رسیده اند، چه مختصاتی دارند واز نظر جهانی وجودشان چه اهمیتی دارد و به هر حال این ارتباط را می بینند و آنها هم این دین را در خودشان احساس می کنند که به دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده اند چه خدماتی می توانند ارائه کنند. چراکه تعدادی از این عزیزان مایل هستند که همکاری بیشتری داشته باشند و ما باید بستر سازی کنیم و در جلب کمک آنها و مساعدت و همکاریشان قدم های مؤثرتری بردارم.
باتوجه به اینکه خود شما شیوه های ارتباطی بسیاری را تجربه کرده اید از دفتر ارتباط با دانش آموختگان برای تداوم این ارتباط چه انتظاری دارد؟
من فکر کنم رصد کردن فعالیت های دانش آموختگان می تواند به این کار کمک کند هم در تشویق همان دانش آموختگان وهم اینکه دانشجویان فعلی صاحب انگیزه شوند. مثلاً در سال گذشته تعدادی از این دانش آموختگان در مجلات علمی دنیا کارهایشان را منتشر کرده اند، معرفی دانش آموختگان موفق در ابعاد مختلف، می توانند برای دانش جویان نکات آموزنده ای داشته باشد. این که این دانش آموختگان در این دانشگاه رشد کرده اند، خیلی هم طول نکشیده و توانسته اند در بهترین مجلات علمی آنجا مطالبشان را منتشر کنند، دفتر ارتباط با دانش آموختگان با معرفی این افراد و موفقیت هایشان می تواند در الگو پذیری، ایجاد زمینه های ارتباطی و حفظ این ارتباط گامهای مثبتی بردارد.
آقای دکتر شما در جشن یک پارچه تشریف داشتید؟
نه متأسفانه به دلیل یک ماموریت اداری موفق به شرکت در این مراسم نشدم.
فکر می کنید حضور اساتید در این جشن در زمینه حفظ ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه می تواند اثرات مثبتی داشته باشد؟
یقیناً دانشگاه یک خانواده بزرگ است وحضور همگی در چنین فعالیت هایی ضروری به نظر می رسد. حضور اساتید دانشگاه که به هر حال این دانش آموختگان سهمی در بهره گیری از کلاسهای درس آنان داشته اند، می تواند یک نوع احساس وظیفه در قبال دانش آموختگان از طرف اعضاء هیئت علمی باشد و در عین حال نیز منجر به یک نوع اداء دین از طرف دانش آموختگان باشد. حضور اساتید در کنار دانش آموختگان در جشن فارغ التحصیلی، یک نوع احضار وجود وخوشحالی اساتید به عنوان اولیای علمی دانش آموختگان در جشن فارغ التحصیلی می تواند تلقی شود و قدم خیلی مثبتی است که به نظر من بایستی تداوم داشته باشد و ابعادش هم بیشتر شود.
آقای دکتر شما چه توصیه و یا پیشنهادی برای دفتر ارتباط با دانش آموختگان دارید ؟
در حال حاضر به علت ارتباطات گسترده ای که میسر شده به کمک این دفتر می توانیم مراکزی داشته باشیم که ارتباط منطقی با دانش آموختگان برقرار کنیم. جایی باشد که آنها بتوانند نظرات خودشان را ابراز کنند و یا آن بازخوردی که ما می خواهیم از آنها داشته باشیم. به عنوان مثال یک دانشجو ممکن است مرا راهنمایی کند حتی در امور آموزش جاری، این که درس هایی که خوانده چقدر مثبت بوده یا کارهایی که انجام می دهد نکات برجسته اش کدام است و یا از اموری که گاهی اوقات تکراری به نظر می رسند ویا گاهی اوقات با انجام آن امور هیچ انگیزه ای در دانشجو ایجاد نشده، ما را با خبر کنند. در واقع با ایجاد یک نوع بازخورد منطقی، می توانیم از آنها توقع داشته باشیم، در جهت مثبت و هم اینکه کدام کا ر را کم تر انجام بدهیم، راهنمای ما برای ادامه ارتباط با دانش آموخته های آینده باشند.
در دفتر ارتباط با دانش آموختگان جلساتی با عنوان اتاق فکر و با حضور اساتید پیشکسوت و مسئولین دانشگاه برگزار می شود، آیا مایل هستید در اولین جلسه اتاق فکر ما شرکت نمایید ؟
بله،حتماً.
کلام آخر:
بایستی تاجایی که امکان دارد ما در کنار همدیگر باشیم تا بتوانیم کارها را درست تر انجام دهیم.
خیلی متشکر از اینکه وقتتان را به ما دادید برایتان آرزوی موفقیت می کنیم
من هم از شما تشکر می کنم و امیدوارم شاهد موفقیت های روزافزون دفتر ارتباط با دانش آموختگان باشم.
ارسال به دوستان