دکتر سیمین محبی: دانشآموختهی دندانپزشکی باید نیازهای دندانپزشکی جامعه را اولویتبندی کند و مهمترین آنها را در صدر قرار دهد
به گزارش دفتر ارتباط با دانش آموختگان در هفتمین سمینار تعهد حرفه ای دکتر سیمین محبی به عنوان سخنران، موضوع آموزش دندانپزشکی پاسخگو مبتنی بر تعهد اجتماعی گفت: فارغ التحصیل رشته ی دندانپزشکی باید بتواند نیازهای جامعه ر الویتبندی کند و نیاز اجتماعی را در صدر آنها قرار دهد.
وی ادامه داد: در علم دندانپزشکی تعهد اجتماعی به این معناست که یک بررسی با جزئیات و در عین حال جامع بر روی جامعه انجام شود و پلنهای آموزشی و سلامتی برمبنای آن شکل بگیرد و همچنین در این حال یک لول بالایی از پیشگیری مد نظر است به جای درمان گرایی و تکنولوژی، و در نهایت توجه ویژه به افرادی که در واقع ضعیفتر هستند و رمپ بی عدالتی در سلامت دهان و دندان اولویت ماست.
طبق یک مطالعه ی کیفی که در کشور خودمان انجام شده است یک سری تم استخراج کرده که در واقع مشکلاتی که مواجه هستیم یا آیتمهای اصلی دندانپزشکی پاسخگو است. یک اینکه کوریکلوم باید آپدیت شود که در سال نود و یک انجام شده و نگاه ویژه به این مسئولیتهای اجتماعی تا حد زیادی گنجانده شده است، یک بازبینی هم در سال1398 انجام شده است که نسبت به کریکلوم قبلی صرف درمانگرایی در آن کاهش پیدا کرده است و مصادیق ارتقاء سلامت و فعالیت اجتماعی در آن افزایش پیدا کرده است طبق این کریکلوم دانشجویان باید واجد شرایط باشند و تکنولوژی و محیط در دندانپزشکی و بسیاری از رشته های پزشکی، فیدبک و منتورینگ بسیار مهم است و توجه ویژه به جامعه و تعهد اجتماعی شده است.
تعهد اجتماعی در 3 بخش تعریف میشود:1-آموزش 2-پژوهش 3- خدمات
دکتر محبی سخنان خود را در رابطه با دو محور آموزش و خدمات ادامه داد وگفت:گروه سلامت دندان و دندانپزشکی اجتماعی به نسبت سایر گروههای دانشکده دندانپزشکی نوپاست که 9 نفر عضو دارد و دو استاد بین المللی و 14 واحد درسی در پردیس امیر آباد و خانی آباد تدریس میکنیم و به طورت طولی در طی کریکلوم 6 ساله دندانپزشکی مباحث پیشگیری و عرصه ها پخش شده است که این هنر دانشگاه تهران بوده است و در کل کشور به این صورت نیست زیرا کوریکولوم ملی است اما چینش واحدها بسته به آموزش دانشکده و همکاری آنها دارد که طولی بودن مهم است.
و وی در ادامه در باره نحوه اجرای کوریکولوم جدید دانشکده دنداپزشکی گفت: زمانیکه دانشجویی وارد دانشکده میشود برای اینکه شخصیت حرفه ای خود را به عنوان دندانپزشک داشته باشند پیش از سال1391 که به پیشنهاد دانشکده دندانپزشکی یک مواجهه زود هنگام با بیماران را قرار دادیم، دانشجوی ترم یک 3 واحد علوم پایه را پاس میکند ولی در این سیستم دانشجویان در گروه های کوچک وارد بخش های مختلف دندانپزشکی میشوند و همه بخش ها با ما همکاری میکنند و با منتورینگ اساتید و دانشجویان مقاطع بالاتر با رعایت اخلاق آموزشها و آشنایی های اولیه انجام میشود و همه ی دانشکده بسیج میشوند تا به دانشجو های تازه وارد welcome بگویند و دانشجویان تازه وارد بتوانند شخصیت سازمانی خود را احراز کنند. در مقطع کارآموزی نیز که بدو کلینیک است دانشجویان پس از کار بر روی بهداشت دهان و آموزش تغذیه و مشاوره به آموزش بیماران میپردازند.
در مقطع بعدی کارآموزی اغلب به مدارس مناطق محروم میروند و آموزشهای لازم را میدهند، معاینه میکنند و وارنیش میزنند که متاسفانه بعد از کرونا اجرا نشده است.
دانشجویان به مقطع کارورزی که میرسند کارهای سنگین تر را انجام میدهند مانند کار با سالمندان زیرا دندانپزشکی سالمندان پیچیدهتر ست و به سواد بالاتری نیاز دارد در مقطع کارورزی دانشجویان ما با کمک شهرداری به سرای محله میروند و نیازسنجی، معاینه، مشاور درمانی، آموزش بهداشت، آموزش بی دندانی و ارجاع به دانشگاه برای درمان را انجام میدهند.
در سالهای اخیر انترن های ما به بیمارستان روزبه نیز خدمت رسانی میکنند زیرا بیماران اعصاب و روان به دلیل دارو های مکمل و مواد مخدر آسیب های دندانی زیادی دارند. دیگر بیمارستانهایی که با ما همکاری دارند بخش بیماریهای رفتاری بیمارستان امام خمینی و مرکز ملی مطالعات اعتیاد و فیلد بعدی بازدید 3 روزه بازدید از شبکهی بهداشت، مرکز بهداشت و خانه بهداشت و آشنایی با بخشهای مختلف است.
در برنامه بعدی که با همکاری دندانپزشکان است معیار های ما برای دندانپزشکان تعریف میشود سپس انترن های ما به مراکز این دندانپزشکان میروند و فعالیتهای پیشگیرانه و حتی درمانی را با کمک این پزشکان انجام میدهند. > اقای نعمتی: وقتی انترن به سطحی رسید که توانست خدماتی را به تنهایی ارائه دهد وارد مرحله ارائه خدمت میشود که این را بسیاری ازدانشگاه های دنیا انجام میدهند و هم باعث افزایش تجربه و گرفتن شخصیت مستقل در دانشجویان میشود و هم باعث افزایش در آمد مرکز خدمت رسانی میشود.
در نهایت این برنامهها و فیلدهایی که اجرا شده است مشکلاتی که به چشم آمده در گروههای کوچک مشکلات مطرح میشود و افراد در جهت حل مشکلات جامعه نظرات خود را مطرح میکنند
یک سری برنامه خارج ا ز برنامه کوریکولوم وجود دارد که میتوان گفت در راستای پاسخگویی اجتماعی است که شامل:
1- آموزش سلامت دندان به دانشجویان پزشکی، زیرا پزشک در جایگاه بهتری برای پیشگیری و رجوع بیمار هست و ممکن است افراد پس از مواجهه با پوسیدگی به دندانپزشک مراجعه کنند و ما این آموزش را به صورت کتابچه ای در طی چند سال اجرا کرده ایم.
-مورد بعدی آموزش مدرسین سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی کل کشور که تابه حال 3 بار دانشکده ما به دستور دبیرخانه آن را اجرا کرده است و از آنجایی که این رشته جدید است و برا ی اینکه فعالیتهای پیشگیری دانشکده های مختلف نهادینه شود نیاز است مدرسین رشته های دیگر نیز آنرا تدریس کنند مدرسینی از رشته های اطفال، بیماریهای دهان، ترمیمی معمولا کمک میکنند و آخرین باری که آموزش اجرا شد 8 تیر ماه امسال بوده است.
مورد بعدی برنامه های مناسبتی است که اجرا میشود مثلا به مناسبت هفته سلامت ، عید غدیر، در دوران کرونا، روز جهانی بدون دخانیات و...
آخرین برنامه ای که در حال انجام است برنامه مسواک زدن تحت نظارت در دبستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با نام زنگ مسواک است.
در نهایت میتوانیم بگوییم که دندانپزشکی بخصوص در دانشکده ی ما تا حدی پاسخگوی اجتماعی داشته کامل نیست و میتوان کارهای بیشتری نیز انجام داد اما به همکاری هم مالی و هم معنوی نیاز است در کشور مشکلاتی مانند: اجرا نشدن کوریکولوم، نگاه های درمانگرایانه بیشتر، کمبود هیئت علمی دندانپزشکی در کشور و متاسفانه تبلیغات سوئی در رابطه با فلوراید وجود دارد که امیدواریم در جهت رفع آن تلاش شود.
ارسال به دوستان