دکتر کریمی: همگرایی و توجه به مصالح جمع موجب رشد جایگاه دانشکده پرستاری و مامایی است

دکتر کریمی: همگرایی و توجه به مصالح جمع موجب رشد جایگاه دانشکده پرستاری و مامایی است

رییس دانشگاه، در دیدار با اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، احترام به خود و دیگران را از مصداق های بارز اخلاق دانست و تاکید کرد آموزش اخلاق باید به صورت عملی در رفتار، منش، نگاه و مدیریت انسانها باشد.

نشست و همفکری رییس و هیات رییسه دانشگاه با اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، روز شنبه 20 آبان 1396 در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر چراغی، یاد روسای پیشین دانشکده را گرامی داشت و سپس گزارشی از عملکرد مدیریت 8 ساله خود ارائه کرد. وی سپس با اشاره به چارت سازمانی دانشکده، روابط عمومی را چشم و گوش و بازوی کارآمد دانشکده خواند و گفت: دانشکده پرستاری و مامایی با روش شناسی و رویکرد استعلای مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و بین الملل بر اساس مدل الگوی تعالی سازمانی(Organizational Excellence و EFQM)، اقدام به تنظیم برنامه راهبردی یا استراتژیک دانشکده در جهت ایجاد تعهد در قبال نقشه علمی و برنامه های 4 ساله دانشگاه با طراحی شعار آرمانی دانشکده به صورت 'طهارت در پندار، لطافت در گفتار و ظرافت اخلاق-مدار دانایی محور' کرده است.
وی تدوین برنامه راهبردی و منشور اخلاق دانشکده را موجب شکل گیری زبان و مفاهمه مشترک در دانشکده دانست و تصریح کرد: برنامه راهبردی با 16 استراتژی و منشور اخلاق دانشکده در 12 بند طراحی شد تا پاسخگوی نیازهای دانشکده باشد.
دکتر چراغی، آمار دانشجویان شاغل به تحصیل را 813  دانشجو عنوان کرد و با اشاره به هرم اعضای هیات علمی دانشکده گفت: این مرکز با 59 عضوهیات علمی (شامل 4 استاد، 6 دانشیار، 37 استادیار و 12مربی) و 24 هیات آموزشی مشغول ارائه خدمت است که به تفکیک رشته، 45 عضوهیات علمی در گروه پرستاری و 14 عضو هیات علمی در گروه مامایی قرار دارند.
رییس دانشکده پرستاری و مامایی، تعداد دانش آموختگان از سال 89 تا سال 96 را 2 هزار و 237 و تعداد کل دانش آموختگان دانشکده را 13 هزار و 480 نفر خواند و یادآور شد: راه اندازی دفتر و کمیته پایش و ارزشیابی، بازنگری طرح درس ها، جذب دانشجوی دکتری در رشته مقطع بالینی دکتری پرستاری در سال 1396 و اجرای شیوه­نامه مصوب ارزشیابی هیات علمی و نظرسنجی از دانشجو و همکار از جمله مواردی است که در راستای ارتقای کیفیت آموزش انجام شده است.
وی همچنین از تدوین و تصویب راهنمای رفتار حرفه­ای پرستاری و مامایی خبر داد و گفت: ارتقای زیر ساخت های آموزشی، توسعه و راه اندازی رشته ها، طراحي، اجرا و ارزشيابي مدل مناسب آموزش باليني پرستاري و مامايي در جهت کاهش فاصله تئوری و بالین و توانمندسازی اساتید از دیگر فعالیت هایی بود که در این دانشکده انجام شده است.
دکتر چراغی، کسب گواهی نامه ایزو9001 و 2008 و نظام آراستگی، انتخاب واحد برتر در اولین همایش روز نوآوری، انتخاب به عنوان دفتر توسعه آموزش نمونه دانشگاه و انتخاب به عنوان كانون و قطب نوآوري از ميان 15 دانشكده دانشگاه را از جمله افتخارات دانشکده دانست.
وی در ادامه به معرفی فعالیت های انجام شده در حوزه پژوهشی، بین الملل و فرهنگی پرداخت و گفت: آنچه مسلم است اینکه با نگاه سنتی نمی توان مطالبات مدرن داشت اما در این سالها سعی شده تا از داشته ها و امکانات موجود در دانشکده استفاده بهینه شود و خدا را شاکریم که توانستیم فضاها را با امکانات موجود رشد دهیم.
در ادامه اعضای هیات علمی به بیان مشکلات و چالش های موجود در دانشکده پرداختند.
دکتر نیکبخت، خواستار طراحی یک هدف متعالی برای دانشگاه و سپس حرکت دانشکده ها در جهت دستیابی به آن هدف شد.
دکتر تقی زاده، بر اجرایی شدن شیوه نامه استقرار اعضای هیات علمی در بالین تاکید کرد و آن را موجب تقویت آموزش دانست.
دکتر نگارنده، طراحی مدلی جدید برای مدیریت دانشکده را ضروری خواند و بر استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت های دانشکده تاکید کرد.
سیف، به نمایندگی از سوی کارکنان، خواستار رفع مشکل تردد وسایل نقلیه از مسیر بیمارستان امام خمینی شد.
توجه به آموزش بین حرفه ای، برنامه ریزی برای آموزش مشترک بین رشته ها به منظور ایجاد زبان مشترک و راه اندازی کلینیک طب تسکینی کودکان، محور سخنان دکتر حسن پور بود.
سپس دکتر میرمولایی، جذب اعضای هیات علمی در رشته مامایی را ضروری خواند و خواستار توجه به چالش ها و مشکلات این رشته شد.
موقری، نظارت و کنترل را دو مقوله مهم خواند که در سالهای اخیر کمرنگ شده و خواستار توجه به آن شد.
دکتر میرلاشاری، توجه به نقش پیشگیری را از ضروریات دانست و بر لزوم مراقبت از خود در کنار مراقبت از دیگران تاکید کرد.
در پایان، دکتر کریمی، رییس دانشگاه، از خدمات دکتر چراغی در این سالها قدردانی کرد و گفت: ایشان با صبر، انرژی، حرارت زیاد و بسیار زیبا سخن گفتند.
وی سپس به تاریخچه دانشکده پرستاری مامایی و دانشگاه اشاره کرد و گفت: برخی از مسائلی که امروز مطرح شد، مربوط به مسائل کلان کشور و وزارت بهداشت بوده و در حیطه اختیارات دانشگاه نیست.  از این رو وقتی می خواهیم مسئله ای را بیان کنیم باید به پیشینه و تاریخچه آن نیز توجه کنیم.
رییس دانشگاه، تبدیل آموزشکده به دانشکده پرستاری در سال های 62 تا 65 و حضور همزمان ایشان به عنوان معاون آموزشی دانشکده پزشکی را موجب آشنایی با حوزه پرستاری و مامایی خواند و یادآور شد: بنده از سال 53 در دانشگاه تهران هستم و تقریبا از زمان دانشجویی تا سطح رزیدنتی و حتی در دوره تخصص و فوق تخصص در اکثر بخش های بیمارستانها کار کرده ام. همچنین فرصت داشتم تا در آمریکا نیز روابط پزشک و پرستار و سیستم پرستاری را ببینم. لذا نگاهم به پرستاری قدری متفاوت است و این تنها یک شعار نیست چرا که می توانید آثار آن را در مرکز قلب تهران مشاهده کنید.
دکتر کریمی، شناسایی شرایط موجود و برنامه ریزی بر اساس توانایی ها را امری ضروری خواند و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای سابقه ای 83 ساله و به روایتی دیگر 166 ساله است (تاسیس 1231 در زمان امیرکبیر) و همواره این مجموعه را باید یکپارچه دید. امروز رویکرد ما به عنوان هیات رییسه دانشگاه نیز این است که دانشکده ها و واحدهایی با مدیریت توانمند داشته باشیم و نباید تنها واحد و بخش خودمان را ببینیم. همچنین باید علاوه بر دانشگاه شرایط خاص کشور را نیز در نظر بگیریم.
وی رییس و هیات رئیسه دانشکده ها را دارای هویتی مستقل دانست و گفت: وقتی فردی به عنوان مسئول در دانشکده انتخاب می شود، باید به نیازهای تمامی اعضای هیات علمی توجه نماید و همه گروه های آموزشی را با هم ببیند و لذا نمی تواند تنها به یک رشته خاص توجه کند.
دکتر کریمی، اصلاح زیر ساخت ها را موجب رشد و توسعه و از نیازهای اولیه دانشکده دانست که خوشبختانه فعالیت های خوبی نیز در این مدت انجام شده است.
وی تصریح کرد: دانشکده های نسل سوم و چهارم باید برای آینده طرح و برنامه داشته باشند بر این اساس، پشت سر را رها کنید و تنها به حرکت رو به جلو بیاندیشید.
رییس دانشگاه با بیان اینکه 'قبل از اینکه گروه و بخش خود را ببینید، ابتدا دانشکده و مصالح آن را ببینید' گفت: باید از کارهای متفرقه که موجب از دست رفتن جایگاه دانشکده می شود دوری کرد. همگرایی بیشتر که خوشبختانه در این سالها در دانشکده ایجاد شده است، می تواند هویت دانشکده را در دانشگاه حفظ نماید.
دکتر کریمی در پایان گفت: جامعه پرستاری و پزشکی باید از هیجان های کاذب و واکنش های احساسی نسبت به مسائل صنفی خود دوری کنند چرا که غفلت و اشتباه در این زمینه باعث از بین رفتن قداست پرستاری و پزشکی در جامعه می شود. باید مراقب باشیم تا با عکس العمل های کاذب و نابجا سرمایه اجتماعی خود را خدشه دار نکنیم

کلمات کلیدی