مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد
مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور ۱۵ مهر ۱۳۹۶ با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد.
آیین آغاز رسمی سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور روز شنبه 15 مهر 96 با حضور رئیسجمهور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور مسئولان کشوری و دانشگاهی برگزار شد، رئیس جمهور گفت: «بسیار خوشحالم که در آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در محضر شما استادان و دانشجویان هستم و آغاز سال تحصیلی را تبریک و تهنیت عرض میکنم. برای ما آغاز مهر ماه و شروع تحصیلات دوران ابتدایی و دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است».
به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور مسئولان کشوری و دانشگاهی برگزار شد، رئیس جمهور گفت: «بسیار خوشحالم که در آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در محضر شما استادان و دانشجویان هستم و آغاز سال تحصیلی را تبریک و تهنیت عرض میکنم. برای ما آغاز مهر ماه و شروع تحصیلات دوران ابتدایی و دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است».
دکتر حسن روحانی با اظهار اینکه هر چه در کشور و هر توانایی که داریم از علم است، بیان کرد: «همه توانمندیهای ما از علم و دانش و دانایی است و امسال مهر ماه مصادف با ایام سوگواری سالار شهیدان و یارانش شده که بزرگترین منبع فرهنگی و انگیزشی برای جامعه ما در مسیر معنویت، استقامت و اصلاح است. حادثه عاشورا و فرهنگ مکتب امام حسین یک تابلوی کامل با همه دقتها و ظرافتهاست منتهی ما فقط به یک گوشهای از این تابلو نظر میافکنیم».
وی افزود: «آزادی، آزادگی، ایستادگی، ایثار و استقامت بخشی از این تابلوی بزرگ است و ادب، اخلاق، صلح، دوستی، دلسوزی حتی برای دشمنان و اصلاح جامعه بخش دیگری از این تابلو است که کمتر به آن توجه میکنیم. قبل از اینکه امام حسین قیامی را آغاز کند اول با حاکم مدینه سخن گفت و استدلال کرد و دلیل بیعت نکردن خود را بیان داشت. پس از خروج از مدینه ماهها در مکه با گروههای مختلف سخن گفت و ملاقات کرد و سپس در یک مقطعی از مکه خارج شد و فرمودند به دلیل اینکه حرمت حرم شکسته نشود، خارج میشوم».
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در بحث مدیریتی جامعه انحصار وجود ندارد و مسئولان بر اساس شایستگیها انتخاب میشوند عنوان کرد: «در انتخاب وزیر، مدیرکل و یا استاد و رئیس دانشگاه نباید حسب و نسب آنها بررسی شود. بلکه آنچه که مهم است شایستگیهای خود فرد است، که در کشور دو رکن حوزه و دانشگاه این کار را انجام دادند. دانشگاه متولی تربیت مدیران جامعه است. شما دانشگاهیان تربیت کننده مدیران جامعه و حلالمسائل برای مسائل و معضلات جامعه هستید».
دکتر روحانی در سخنان خود گفت: «میخواهم به امید دادن به نسل جوان برای آینده کشور تاکید کنم. ما ملتی بزرگ و دارای فرهنگ بسیار غنی و سوابق علمی بزرگ در طول تاریخ هستیم. امروز دانشگاهیان و دانشجویان در مسائل روز باید پیشرو باشند. من نمیخواهم بگویم دانشجو دیپلمات است اما باید مسائل سیاسی جامعه را خوب بداند و نقد کند. نگذاریم عدهای جامعه ما را نسبت به آینده مأیوس کنند و کار ارزشمند ملت ما را زیر سوال ببرند».
وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی، اقتصادی، بانکی، کمبود آب، و صندوقهای بازنشستگی و با بیان اینکه دولت دو رقم را در سال پرداخت میکند، گفت: «حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت به صندوق بازنشستگی کمک میشود و ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه میدهیم یعنی بخشی از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه دولت از دست میرود. مشکلاتی که کشور با آن مواجه است مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست. این مشکلات روی توجه دولت به دانشگاهها تأثیر میگذارد. من قبول دارم که دولت باید به دانشگاه کمک کند اما از آن طرف هم توقع دارم همه دانشگاهیان معضلات کشور را معضلات دولت ندانند و با امید به آینده برای حل مشکلات دست به دست یکدیگر دهیم».
در این مراسم سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضرورت بازآرایی جدی در مأموریت و اهداف نظام آموزش عالی کشور را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: در این مسیر توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاهها و قرار گرفتن بر محور گفتوگوی ملی و علمی جهت دستیابی به ائتلاف اجتماعی در سطح کشور، مؤلفهای اساسی در بازآرایی نظام آموزش عالی کشور به شمار میرود.
به گزارش ایسنا، دکتر سیدضیاء هاشمی روز شنبه و در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رئیسجمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ائتلاف اجتماعی ما را از اختلافات به تعامل و سپس به وحدت نظر نزدیک میکند و بیشک این امر، مهمترین اقدام در بازآرایی نهاد دانشگاه محسوب میشود.
سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: هدف، دانشگاهی عادلانه، آزاد، مشکلگشا، منطبق با اهداف امام حسین (ع) است که عدالتخواهی، ظلمستیزی و عزم و اراده برای اصلاح جامعه از آثار آن به شمار میرود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: برای ساختن کشور توجه ویژه به دانشگاه در شرایط محدودیت منابع مانند توجه بدن به ارگانهای حیاتی در شرایط بحرانی ضروری است.
به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کریمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از توجه رئیسجمهور به دانشگاهها آگاه هستیم اما بهطورکلی وقتی در کشور کمبود منابع است و وقتی شوک به وجود میآید ما باید مواظب باشیم این شوک به اندازه یک دقیقه، سه دقیقه و پنج دقیقه برای دانشگاه به وجود نیاید البته یک دقیقه قابلتحمل است و ممکن است دانشگاه طی این مدت در کما برود ولی اگر سه دقیقه به طول انجامید میرود در ضایعات غیرقابلبرگشت.
دکتر کریمی در این مراسم خطاب به رئیسجمهور اظهار کرد: آقای دکتر روحانی؛ دانشگاه جزو حساسترین ارگانهای کشور است. همانطور که مغز در جریان شوک جزو حساسترین ارگانهاست و بدن تلاش میکند در لحظات شوک از دستگاههای دیگرش مقداری کنترل ایجاد کند و اسپاسم در عروق ایجاد شود و در جریان شوک بدن جریان خون را منحرف میکند و به طرف مغز میبرد تا در آن لحظات اولیه اتفاقات ناگواری برای بیمار نیفتد، بنابراین ما نیز اگر میخواهیم کشور ساخته شود باید دانشگاهها را مثل مغز ببینیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر میرسد باید دانشگاه در بدترین شرایط ازنظر اقتصادی و مسائل مختلف که شوک به کشور وارد میشود موردتوجه قرار دهیم.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که با حضور رئیسجمهور، سرپرست وزارت علوم، وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان اساتید و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب با تأکید بر اقدامات دولت در عرصههای بینالمللی گفت: اقدامات انجام شده موجب بهبود مراودات و افزایش تبادلات استاد و دانشجو شده است.
رئیس دانشگاه تهران در ابتدای سخنان خود گفت: وظیفه خود میدانم خدمت رئیسجمهور و همه حضار محترم سلام و خوشامد عرض کنم. جناب آقای دکتر روحانی؛ من مایل هستم در آغاز سخنانم بابت دو موضوع مشخص به نمایندگی از دانشگاهیان از جنابعالی، دولت و سایر دستگاهها تشکر کنم.
وی اولین موضوع را عملکرد دولت در عرصههای بینالمللی دانست و اظهار کرد: نخست ادامه عملکرد مطلوب دولت در سیاست خارجی با هدایت مقام معظم رهبری است.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: این سیاست که همانا پافشاری بر حقوق حقه و منطقه ملت ایران و پیگیری و مطالبه این حقوق همراه با تعامل و گفتوگو با جهان بوده است، باعث شد تا دولتهایی که به دنبال انزوای جمهوری اسلامی ایران بودهاند، خود در انزوا قرار گرفتهاند. نیلی خاطرنشان کرد: در سایه این سیاستها، مراودات بین دانشگاهی و تبادلات فناورانه روانتر شده، شاخص دستاوردهای علمی بینالمللی ایران، تبادلات دانشجو و استاد و برنامههای مشترک به میزان زیادی افزایش یافته است.
وی یادآور شد: موضوع دیگری که نشان از توجه دولت و مجلس به مراکز آموزش عالی دارد تصویب قانون اداره دانشگاهها به شکل هیئتامنایی در قالب احکام دائمی برنامه توسعه ششم بوده است.
به گزارش ایسنا، دکتر سیدضیاء هاشمی روز شنبه و در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رئیسجمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ائتلاف اجتماعی ما را از اختلافات به تعامل و سپس به وحدت نظر نزدیک میکند و بیشک این امر، مهمترین اقدام در بازآرایی نهاد دانشگاه محسوب میشود.
سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: هدف، دانشگاهی عادلانه، آزاد، مشکلگشا، منطبق با اهداف امام حسین (ع) است که عدالتخواهی، ظلمستیزی و عزم و اراده برای اصلاح جامعه از آثار آن به شمار میرود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: برای ساختن کشور توجه ویژه به دانشگاه در شرایط محدودیت منابع مانند توجه بدن به ارگانهای حیاتی در شرایط بحرانی ضروری است.
به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کریمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از توجه رئیسجمهور به دانشگاهها آگاه هستیم اما بهطورکلی وقتی در کشور کمبود منابع است و وقتی شوک به وجود میآید ما باید مواظب باشیم این شوک به اندازه یک دقیقه، سه دقیقه و پنج دقیقه برای دانشگاه به وجود نیاید البته یک دقیقه قابلتحمل است و ممکن است دانشگاه طی این مدت در کما برود ولی اگر سه دقیقه به طول انجامید میرود در ضایعات غیرقابلبرگشت.
دکتر کریمی در این مراسم خطاب به رئیسجمهور اظهار کرد: آقای دکتر روحانی؛ دانشگاه جزو حساسترین ارگانهای کشور است. همانطور که مغز در جریان شوک جزو حساسترین ارگانهاست و بدن تلاش میکند در لحظات شوک از دستگاههای دیگرش مقداری کنترل ایجاد کند و اسپاسم در عروق ایجاد شود و در جریان شوک بدن جریان خون را منحرف میکند و به طرف مغز میبرد تا در آن لحظات اولیه اتفاقات ناگواری برای بیمار نیفتد، بنابراین ما نیز اگر میخواهیم کشور ساخته شود باید دانشگاهها را مثل مغز ببینیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر میرسد باید دانشگاه در بدترین شرایط ازنظر اقتصادی و مسائل مختلف که شوک به کشور وارد میشود موردتوجه قرار دهیم.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که با حضور رئیسجمهور، سرپرست وزارت علوم، وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان اساتید و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب با تأکید بر اقدامات دولت در عرصههای بینالمللی گفت: اقدامات انجام شده موجب بهبود مراودات و افزایش تبادلات استاد و دانشجو شده است.
رئیس دانشگاه تهران در ابتدای سخنان خود گفت: وظیفه خود میدانم خدمت رئیسجمهور و همه حضار محترم سلام و خوشامد عرض کنم. جناب آقای دکتر روحانی؛ من مایل هستم در آغاز سخنانم بابت دو موضوع مشخص به نمایندگی از دانشگاهیان از جنابعالی، دولت و سایر دستگاهها تشکر کنم.
وی اولین موضوع را عملکرد دولت در عرصههای بینالمللی دانست و اظهار کرد: نخست ادامه عملکرد مطلوب دولت در سیاست خارجی با هدایت مقام معظم رهبری است.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: این سیاست که همانا پافشاری بر حقوق حقه و منطقه ملت ایران و پیگیری و مطالبه این حقوق همراه با تعامل و گفتوگو با جهان بوده است، باعث شد تا دولتهایی که به دنبال انزوای جمهوری اسلامی ایران بودهاند، خود در انزوا قرار گرفتهاند. نیلی خاطرنشان کرد: در سایه این سیاستها، مراودات بین دانشگاهی و تبادلات فناورانه روانتر شده، شاخص دستاوردهای علمی بینالمللی ایران، تبادلات دانشجو و استاد و برنامههای مشترک به میزان زیادی افزایش یافته است.
وی یادآور شد: موضوع دیگری که نشان از توجه دولت و مجلس به مراکز آموزش عالی دارد تصویب قانون اداره دانشگاهها به شکل هیئتامنایی در قالب احکام دائمی برنامه توسعه ششم بوده است.
در ادامه دکتر سید حسین قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیز با اظهار اینکه دانشگاه از زمان تأسیس تا کنون، سنگ بنای پیشرفت و ترقی جوامع و کشورها بوده است، گفت:» محققان سالهای نه چندان طولانی، تأسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم میکنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغالتحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاهها محسوب میشده و عمر این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است. در نسل دوم که تا دهه ۱۹۶۰ ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاهها تولید علم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاههای نسل سوم، فناوری مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا کرد و عمر آن تا سال ۲۰۰۰ بود؛ اما در حال حاضر نقش دانشگاههای نسل چهارم، تولید رفاه تعیین شده است و دانشگاهها حرکت خود را به این سمت و سو آغاز کردهاند».
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: «جایگاه و نقش دانشگاهها، تلاش برای ساختن جامعهای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است. متأسفانه باید بپذیریم که در کشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز آموزش عالی، افزودن رشتهها و دادن مدرک است».
وی با تاکید اینکه در شرایط فعلی، کشور نیازمند دانشآموختگانی خلاق و نوآور است که با بهرهگیری از دانش خود بتوانند به تولید علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعی بپردازند، افزود: «از اواخر سال ۹۴، طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی به عنوان یکی از مهمترین برنامههای وزارت بهداشت در دولت یازدهم اجرا شد».
دکتر قاضی زاده هاشمی در پایان سخنان خود گفت: «امیدوارم دانشگاه، فضایی پر نشاط برای آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا و آزاداندیشی باشد و نه تنها عالم و اندیشمند بلکه انسان به معنای تام و تمام آن تربیت کند. فراموش نکنیم که نیروی انسانی بهویژه محققان، دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها، مهمترین عامل در حفظ این ثروت بیهمتاست. دانشگاه به اکرام و فضای آرامی نیاز دارد که در پناه آن بتواند در مرزهای دانش حرکت کند و فاصله خود را با دانشگاههای معتبر جهان، به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد».
لازم به توضیح است که در این مراسم همچنین دکتر اکبر فتوحی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و سمیرا سلیمانزاده دانشجوی دوره دکتری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان از برترینهای آزمون سراسری با اهدا لوح تقدیر به عمل آمد.
ارسال به دوستان