هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه/گفت و گو با دکتر فرهمند معاون‌آوزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی

هشتادمين سالگرد تاسيس دانشگاه/گفت و گو با دكتر فرهمند معاون‌آوزش تخصصي و فوق تخصصي دانشكده پزشكي

دكتر فرهمند ايجاد حس غرور را مهمترين ماحصل برگزاري جشن هشتادمين سالگرد تاسيس دانشگاه دانست و گفت: اين امر موجب تقويت حس مسئوليت در اعضاي مجموعه خواهد شد.

 

 روابط عمومي دانشكده پزشكي: به بهانه برگزاري مراسم بزرگداشت هشتادمين سالگرد تصويب قانون تأسيس دانشگاه گفت و گويي با دكترشروين فرهمند معاون آموزش تخصصي و فوق تخصصي دانشكده پزشكي داشتيم تا با نظرات ايشان در خصوص برگزاري اين جشن آشنا شويم.

•    در آستانه برگزاري مراسم بزرگداشت هشتادمين سالگرد تاسيس دانشگاه هستيم، به عنوان معاون آموزش تخصصي و فوق تخصصي دانشكده فكر مي كنيد اين مراسم چه پيامدي را براي دانشگاه به ارمغان خواهد آورد؟
برگزاري اين مراسم به نوعي بازبيني و بازتعريف سالهايي است كه دانشگاه وارد اين مسير شده است.مهمترين پيامد برگزاري اين مراسم تزريق حس غرور به مجموعه است كه موجب تقويت حس مسئوليت و انجام وظايف محوله به نحو احسن در تمام اعضاي مجموعه اعم از اساتيد، دانشجويان و كاركنان مي شود.

•    برگزاري اين مراسم چه چيزي را در ذهن شما تداعي مي كند؟
در بسياري از موارد وقتي انسان به مسائلي كه در قالب موفقيت تعريف مي شود، نگاه مي كند مي بيند كه موفقيت حالتي شبيه به دو مارتن دارد كه با يك استمرار و پيوستگي همراه است و در نهايت به موفقيت منجر مي شود.
 در بزرگداشت 80 سالگي دانشگاه تهران آن چه كه به ذهن من متبادر مي شود اين است كه دانشگاه تهران روند مستمر موفقيت خود را طي 80 سال پيموده است كه اين روند رو به رشد با برگزاري جشن هايي از اين دست به مخاطبان القا مي شود.

•    برنامه هاي تبليغاتي كه در دانشگاه اجرا شده و يا مي شود را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
در سالهاي اخير اين روند بسيار بهتر شده  است و سير تبليغات به گونه اي بوده است كه توجه مخاطبان را بيش از گذشته به خود جلب مي كند و به تمام مخاطبان اين پيام را مي دهد كه قرار است يك اتفاق مهم بيافتد.
براي برنامه هاي كلان مانند جشن هشتاد سالگي دانشگاه بايد كميته هاي مختلفي تشكيل شوند تا افراد مجموعه در پيشبرد برنامه ها سهيم باشند كه اين موضوع موجب تقويت حس مشاركت در ميان اعضاي مجموعه و در نهايت توزيع حس غرور مي شود.
 
•    به نظر شما استفاده از فضاهاي تبليغاتي چه تاثيري در برنامه هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه مي تواند داشته باشد؟
دانشگاه طي اين سالها يك مسير طولاني توام با موفقيت را طي كرده است كه همواره در آموزش تخصصي و فوق تخصصي در كشورهاي منطقه پيشگام بوده است.حتي در سطح قاره آسيا نيز جز كشورهاي پيشگام بوده و مسير رو به رشد خود را طي كرده است و استفاده از فضاهاي تبليغاتي به نوعي در شناساندن اين جايگاه موثر بوده و به نوعي نقش انگيزشي در حفظ اين دستاوردها خواهد داشت.

•    برپايي نمايشگاه تاريخچه و دستاوردهاي دانشگاه به عنوان يك برنامه تبليغاتي چه تاثيري در ترسيم راه آينده خواهد داشت؟
ما غالبا از لحاظ فرهنگي موفقيت هاي خومان را بروز نمي دهيم يا به ندرت آن را بروز مي دهيم بخش هاي مختلف دانشگاه  بايد بتوانند مسير طي شده را در اين سالها نشان دهند.پر رنگ كردن موفقيت هاي واقعي  خيلي خوب است چرا كه مي تواند موجب الگو سازي و انتقال‌آن به ساير بخش ها شود.
نشان دادن اين فرايند ها و مسير پيموده شده مي تواند بسيار كمك كننده باشد چرا كه در نهايت موجب ايجاد انگيزه بيشتر و نقشه راهي براي ساير بخش ها خواهد شد.

•    برپايي نمايشگاه چقدر به شناسايي نقاط ضعف و قوت دانشگاه كمك مي كند؟
وقتي نشان بدهيد در  يك حيطه اي پر رنگ تر كارشده است اين عدم يكنواختي احتمالي، در رشد متوازن دانشگاه نمود پيدا خواهد كرد و باعث ايجاد رقابت سالم و تحقق شاخص هاي رشد در دانشگاه خواهد شد.

•    دانشگاه ما رتبه اول را در كشور دارد كه حاصل تلاش استادان و دانشجويان آن بوده. فكر مي كنيد تبليغات چه اثري در حفظ و ارتقاي اين رتبه براي دانشگاه مي تواند داشته باشد؟
در حال حاضر در بسياري از شاخص ها در سطح كشور و در مقايسه با ساير دانشگاه ها سرآمد هستيم، 
ما بايد سطح رقابت را فراتر از كشوربرده و به منطقه برسانيم. پر رنگ كردن سبقه فعاليت هاي دانشگاه ارزشمند است كه بايد درسطح بين المللي عرضه و تبليغ شود.
پر رنگ كردن سابقه فعاليت هاي دانشگاه ارزشمند است كه بايد مقايسه و تبليغ انجام شود تا ببينيم در چه جايگاهي در سطح درون دانشگاه و خارج از دانشگاه اعم از كشوري و بين الملل قرار داريم. كه اين امر در كنار ارزيابي وضعيت داخلي موجب تجلي منزلت واقعي مجموعه از يك سو و ايجاد رقابت سالم از سوي ديگر خواهد شد.

•    در اين نمايشگاه علاوه بر دانشكده ها بيمارستانها، مراكز تحقيقات و معاونت ها هم حضور خواهند داشت. بنظرشما حضور همه واحدها در كنار هم چه پيامي براي افراد داخل و خارج دانشگاه مي تواند داشته باشد؟
وقتي صرفا در يك مقطع زماني نگاه مي كنيم شايد آنگونه كه بايد و شايد متوجه مسيري كه دانشگاه طي كرده تا به اين وقيعت رسيده نشويم،  اما زماني كه سير اين مسير طولاني به صورت تصويري در معرض ديد قرار بگيرد بر همه آشكار خواهد شد كه چه زحماتي در قالب گروه، دانشكده و دانشگاه كشيده شده و چه مسيري پيموده شده تا دانشگاه به جايگاه امروزي خود برسد و اين كنار هم بودن ها و قطعا نقش انگيزشي در ادامه راه خواهد داشت.

•    بسياري از نوآوري هاي حوزه علوم پزشكي در دانشگاه اتفاق افتاده و بقيه دانشگاه ها از اون الگو برداري كرده اند، فكر مي كنيد مرور اتفاقات گذشته و دستاوردهاي دانشگاه چه تاثيري در پيشبرد اهداف پيش روي دانشگاه مي تواند داشته باشد؟
بدون شك دانشگاه علوم پزشكي تهران منشا ء خدمات اثر بسياري بوده است و در سالهاي گذشته تلاش و روال بر اين بوده كه افراد با حداكثر صلاحيت وارد دانشگاه شوند از اين رو الگوي مناسب با نقش انگيزشي براي ساير دانشگاه هاي كشور بوده و با حفظ نقش ساير دانشگاه هاي كشور، دانشگاه علوم پزشكي تهران از اين پس هم مي تواند الگو و سرآمد باشد.

•    وقتي به گذشته بر مي گرديم اسامي استادان بنام و برجسته اي در كارنامه دانشگاه مي بينيم كه منش و اخلاق آنها مثال زدني است. به نظر شما چگونه مي توان منش و اخلاق آنها را بين افراد جديد ترويج كرد؟
واقعيت اين است كه آموزش برخي مفاهيم مانند اصول و تعهدات اخلاقي كمي مغفول مانده  و پاره اي مشكلات كه در رفتار برخي از دانش آموختگان هر چند بخش كوچكي از اين قشر مشاهده مي شود به  و به آموزش مفاهيم اخلاقي و تعهد حرفه اي باز مي گردد. چرا كه حفظ مسائل اخلاقي از شئون اصلي  حرفه پزشكي مي باشد.
 آموزش  موارد اخلاقي سواي بحث تئوريك به رل مدل و اسوه در اين حوزه نيازمند است وخوشبختانه دانشگاه تهران در اين زمينه بسيار غني است با سابقه 80 ساله و دقتي كه در جذب نيروهاي خود داشته، نمونه هاي رفتاري بسياري در اين بخش وجود دارد.
اساتيد  دانشگاه تهران  بهترين منبع براي انتقال اين تجربه و دانش به اعضاي هيات علمي جوان تر و دانشجويان هستند كه با پيروي از رفتار و منش آنها مي توانيم مفاهيم اخلاقي را در كنار‌ آموزش تئوري به صورت عملي در وجود فرد نهادينه كنيم.

•     معرفي پيشكسوتان و نتيجه تلاش آنها به نسلهاي بعدي چه اثري در نحوه تلاش و عملكرد افراد تازه كار دارد؟
انتقال دانش و تجربيات آنها مهمترين اثر و نتيجه در در معرفي پيشكسوتان است در ميان اعضاي هيات علمي كه در دهه هفتم و هفتم به بعد زندكي خودشان هستند نگاه مي كنيم مي بينيم كه اين افراد خصويات مشتركي دارند  شايد اولين خصوصيتي كه با صورت بارز در منش و سيره اين بزرگان وجود دارد، نظم است. دومين ويژگي  مشخص اين بزرگان تعهد كاري و مسئوليت است. اينها مفاهيم است كه بجز در  دقيق شدن در زندگي اين بزرگان و نشر و تريج سبك زندگي آنها قابل دسترسي باشد و هيچ راه ديگري براي الگو سازي وجود داشته باشد. اگر دقيق نگاه كنيم مي بينيم كه اين بزرگان در طي اين سالها همواره جريان ساز بودند و نكته مهم اين است كه ماديات هميشه در مرحله آخر اوليت زندگي آنها قرار داشته است.
به نظر مي رسد اين افراد از مكتبي فارغ التحصيل شدند كه حكيم پرور بوده و بيشتر به عنوان يك حكيم فارغ التصحيل شده اند تا صرفا يك پزشك متخصص.
اين وظيفه ما است كه با معرفي اين بزرگان بتوانيم پيام زندگي آنها كه همان نظم، تعهد و مسئوليت پذيري است را به نسل دانشجويان انتقال بدهيم.

•    يكي از مهمترين و بزرگترين ميراث دانشگاه، دانش آموختگان آن هستند، دانشكده شما براي مشاركت دانش آموختگان در اين مراسم چه برنامه هايي در نظر دارد؟
طي اين سالها زحمات بسياري در راستاي جذب دانش آموختگان كشيده شده است اما ما بسيار در اين زمينه عقب هستيم.بعد از انقلاب اسلامي حدود 100 هزار نفر از دانشگاه علوم پزشكي تهران فارغ التحصيل شده اند مهمتر از تعداد فارغ التحصيلان، كيفيت آموزش است كه از  جايگاه خوبي برخوردار بوده است. بسياري از اين فارغ التحصيلان در حال حاضر در كشورهاي پيشرفته اروپايي داري مناصب كليدي در عرصه سلامت هستند. بسياري از اين عزيزان دوست دارند به هر نحوي شده به دانشگاه محل تحصيل خود كمكي ارائه كنند.پتانسل زيادي در اين حوزه وجود دارد بنده مطمئن هستم كه با استفاده از اين ظرفيت عظيم شاهد تحول چشمگيري در عرصه‌آموزش و پژوهش دانشگاه و دانشكده خواهيم بود.

•    چه پتانسيلي در دانش آموختگان دانشگاه و يا دانشكده پزشكي مي بينيد؟ 
ظرفيت آموزشي و پژوهشي بسياري در اين حوزه نهفته است. ظرفيت پژوهشي و آموزشي بسيار  بالايي در ميان دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشكي تهران وجود دارد، كه اگر از‌ آنها استفاده شود شاخص هاي رشد مد نظر دانشگاه بسيار زود تر از موعد مقرر محقق خواهد شد.
ارتباط ميان دانش آموختگان با دانشگاه بايد پررنگ تر و محكم تر از گذشته باشد چرا كه تغييرات مثبتي را براي دانشگاه رقم خواهد زد كه مابايد اين رابطه را تقويت كنيم.

•    چه خبر خوشي را براي سال آينده در دانشكده داريد؟
هدف كلي ما ايجاد نظم و قانونمندي در حيطه هاي آموزشي تخصصي و فوق تخصصي است. طراحي سامانه آموزشي دستياران ، به نوعي كه سامانه ي ارزشيابي و گزارشي براي دستياران است و ريز فعاليت هاي آموزشي يك دستيار از شركت در كنفرانش هاي آموزشي تا گزارش هاي صبحگاهي در‌آن ديده شده است. اين سامانه همچنين به نوعي كانال ارتباطي دستياران با دانشكده خواهد بود و روند ارتباطات و مكاتبات آنها را با دانشگاه تسهيل خواهد كرد.
همچنين بازنگري در‌ برنامه هاي آموزشي دستياران نيز از جمله برنامه هاي  ما است كه علي رغم زمان بر بودن بر روي آنها كار مي كنيم.

•    كلام آخر؟
فراگيران دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد بدانند كه در جاي بزرگي درس مي خوانند  آدم هاي بزرگي در اين دانشگاه درس مي خواندند مناسب ترين شكل اين است كه در طول اين زمان تمام وقت خود را به بعد‌ آموزش معطوف كنيم. رهاورد مناسبي خواهد داشت بعد اخلاقيات را فراموش نكنيم قطعا اساتيد اين دانشگاه الگوي خوبي خواهند بود.

کلمات کلیدی