گفت‌وگو با دکتر‌ قاضی سعیدی، عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی

گفت‌وگو با دكتر‌ قاضي سعيدي، عضو هيات علمي دانشكده پيراپزشكي

دكتر مرجان قاضي سعيدي در گفت‌وگويي به بيان ديدگاه‌هاي خود در رابطه با برگزاري مراسم هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه پرداخت.

 

 

دكتر قاضي سعيدي:

  • از اينكه عضو كوچكي از اين اقيانوس بيكران علم و تجربه دانشگاه هستم، بر خود مي‌بالم.
  • دانشگاه علوم پزشكي تهران يكي از افتخارات بزرگ كشور است.

به گزارش روابط عمومي دانشكده پيراپزشكي، در آستانه برگزاري مراسم هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه به گفت و گو با دكتر مرجان قاضي سعيدي عضوهيات علمي دانشكده و از كساني كه در بدو تاسيس آن حضور داشتند، پرداختيم.
در آستانه برگزاري مراسم هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه هستيم، برگزاري اين مراسم چه چيزي را در ذهن شما تداعي مي‌كند؟

سابقه و قدمت دانشگاه و مجموعه ارزشمندي از علم و تجربه را از گذشته تا حال به ياد مي‌آورد. نام دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور اساتيد بزرگي در سطح بين‌المللي و ملي است كه در همه جاي دنيا افتخارآفرين بودند و از اينكه عضو كوچكي از اين اقيانوس بيكران علم و تجربه هستم، بر خود مي‌بالم.
 در مورد تاريخچه و گذشته دانشكده پيراپزشكي بفرماييد.
اين دانشكده ابتدا در يك مجموعه كوچك چندنفره و در قالب دوره‌هاي وابسته در دانشكده پزشكي به رياست دكتر عظيمي بود. پس از مدتي دانشكده به‌صورت مستقل با تعداد محدودي از گروه‌هاي آموزشي و دانشجويان شكل گرفت. در آن زمان اغلب دانشجويان در مقاطع تحصيلي Undergraduate (كارداني و كارشناسي ناپيوسته) در رشته‌هاي علوم آزمايشگاهي، راديولوژي، مدارك پزشكي، هوشبري و اتاق عمل مشغول به تحصيل بودند.
با توسعه دانشكده باوجود گسترش محدود فضاي فيزيكي تعداد دانشجويان به همت روسا و اساتيد گسترش قابل‌توجهي داشت و در حال حاضر علاوه بر تربيت دانشجويان مقطع كارشناسي پيوسته در رشته‌هاي مختلف به تربيت دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلي (كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي) در رشته‌هاي فناوري اطلاعات سلامت، مديريت اطلاعات سلامت، انفورماتيك پزشكي، هماتولوژي، راديوبيولوژي و كتابداري و اطلاع‌رساني پزشكي مي‌پردازد.
برپايي نمايشگاه تاريخچه و دستاوردهاي دانشگاه به‌عنوان يك برنامه تبليغاتي چه تأثيري در ترسيم راه آينده خواهد داشت؟
مطرح‌شدن به‌عنوان الگويي قابل‌توجه براي ساير دانشگاه‌ها در سطح كشور و از طرف ديگر به‌عنوان نقطه‌اي براي شروع مجدد فعاليت‌ها خود خواهد بود، چراكه پس از نمايش اين دستاوردها و شرايط موجود در آينده نه‌تنها انتظار اعضا دانشگاه از خود فراتر از شرايط موجود خواهد بود بلكه ديگران نيز پيشرفت قابل‌توجهي را براي دانشگاه در ذهن خود ترسيم مي‌كنند و انتظار رسيدن به آن آينده ترسيم‌شده جزئي از رسالت دانشگاه است.
 اين امر چقدر به شناسايي نقاط قوت و ضعف دانشگاه كمك مي‌كند؟
در هر سيستمي بازخوردهاي به‌دست‌آمده نقش مهمي را در اصلاح و ارتقا آن ايفا مي‌كند و ازآنجايي‌كه در هر شرايطي نياز به تكامل و اصلاح وجود دارد و اين امر از طريق تعيين نقاط قوت و ضعف در قالب اين بازخوردها محقق مي‌شود. نمايش دستاوردها در نشان دادن اين بازخورد و تعيين نقاط قوت و ضعف نقش قابل‌توجهي دارد.
 دانشگاه ما رتبه اول را در كشور دارد كه حاصل تلاش استادان و دانشجويان بوده. فكر مي‌كنيد تبليغات چه تأثيري در حفظ و ارتقاي اين رتبه براي دانشگاه مي‌تواند داشته باشد؟
ظهور عيني هر مجموعه در تأييد تفكر موجود در رابطه با آن، نقش قابل‌توجهي دارد. از اين لحاظ ظهور عيني توانمندي‌هاي دانشگاه در قالب اين نمايشگاه اول بودن آن را مجدداً به منصه ظهور رسانده و تأييد مي‌كند.
در اين نمايشگاه علاوه بر دانشكده‌ها، بيمارستان‌ها، مراكز تحقيقاتي و معاونت‌ها هم حضور خواهند داشت. به نظر شما حضور همه واحدها در كنار هم چه پيامي براي افراد داخل و خارج دانشگاه مي‌تواند داشته باشد؟
بيانگر اين است كه جز جز اين واحدها در تكامل و ايجاد نقشه موفقيت دانشگاه نقش و جايگاه قابل‌توجهي داشتند. آموزش، پژوهش و فعاليت‌هاي درماني و باليني به‌عنوان حلقه‌هاي يك زنجيره هستند كه نبود هريك از آن‌ها منجر به كاهش انسجام و گسيختگي در فرآيند پيشرفت دانشگاه مي‌شود.
بسياري از نوآوري‌هاي حوزه علوم پزشكي در دانشگاه ما اتفاق افتاده است و ساير دانشگاه‌ها از آن الگوبرداري كرده‌اند. فكر مي‌كنيد مرور اتفاقات گذشته و دستاوردهاي دانشگاه چه تأثيري در پيشبرد اهداف پيشروي دانشگاه مي‌تواند داشته باشد؟
تجارب گذشته همواره سنگ بناي فعاليت‌هاي كليدي است ازآنجايي‌كه در اين زمينه دانشگاه پيشكسوت بوده است و خود به‌عنوان اولين دانشگاه در بسياري از فعاليت‌هاي نوآورانه بوده است مسلماً زيرساخت محكم و مناسبي را در بعد علمي و عملياتي در اين راستا پيش‌بيني كرده است بنابراين با در نظر گرفتن اين نقطه قوت و تبيين وضعيت موجود مي‌توان از ساير توانمندي‌هاي استفاده كرد تا بتوان به اهداف تعيين‌شده، كاربردي و آرماني دست‌يافت.
 معرفي پيشكسوتان و استادان به نام و برجسته دانشگاه و نتيجه تلاش آن‌ها چه تأثيري بر افراد جوان دارد و چگونه مي‌توان منش و اخلاق آن‌ها را بين افراد جديد ترويج داد؟
به نظر مي‌رسد اساتيد به نام دانشگاه درگذشته ديدگاه و نگاه متفاوتي نسبت به اساتيد امروز داشته‌اند و آن‌ها خود را جزئي از دانشگاه دانسته و موفقيت دانشگاه را موفقيت خود مي‌دانند و عملاً تمام وجودشان در تحكيم، پيشرفت و تداوم شرايط بهينه دانشگاه صرف مي‌شود، بنابراين اين فرهنگ كاري شايد در اول بودن دانشگاه از سال‌هاي گذشته نقش داشته است. بايد به‌نوعي به اساتيد حاضر القا شود تا اين مسير همچنان ادامه يابد و به نظر مي‌رسد جلساتي براي انتقال تجربيات اساتيد گذشته برگزار شود و يا جايگاهي در سايت دانشگاه به اين مورد اختصاص داده شود. در اين صورت اساتيد برتر حتي در صورت بازنشستگي بايستي ارتباطشان با دانشگاه هم براي انتقال دانش و هم براي انتقال فرهنگ كاري آن‌ها حفظ مي‌شود.
چه پتانسيلي در دانش‌آموختگان دانشگاه و يا دانشكده خود مي‌بينيد؟
مشخصاً پس از 24 سال عضويت هيات علمي دانشگاه و ارتباط طولاني با فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي مختلف در عرصه علمي و عملياتي به نظرم فارغ‌التحصيلان دانشگاه به نحو قابل‌توجهي حرف بيشتري در حوزه علمي پژوهشي براي گفتن دارند.
در يك‌كلام دانشگاه 80 ساله علوم پزشكي تهران را معرفي كنيد
دانشگاه علوم پزشكي تهران يكي از افتخارات بزرگ كشور است.

کلمات کلیدی