تجلیل از 60 سال خدمات علمی آموزشی دکتر عبدالحمید حسابی، استاد پیشکسوت جراحی بیمارستان سینا

تجلیل از 60 سال خدمات علمی آموزشی دکتر عبدالحمید حسابی، استاد پیشکسوت جراحی بیمارستان سینا

در سالگرد ولادت 90 سالگی استاد عبدالحمید حسابی، از 60 سال تلاش و مجاهدت وی در راه علم و آموزش قدردانی شد.

 گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان سینا، گردهمایی بزرگداشت و تجلیل از 60 سال خدمات علمی آموزشی دکتر عبدالحمید حسابی، استاد پیشکسوت جراحی عمومی در ولادت 90 سالگی وی، سه‌شنبه 7 بهمن‌ماه سال 99 با حضور استادان پیشکسوت و جوان برگزار شد.

 60 سال معلمی، 60 سال جراحی و 60 سال در فکر مردم بودن
دکتر مسلم بهادری، رئیس دفتر دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 60 سال خدمت، 60 معلمی، 60 سال جراحی و 60 سال، شبانه‌روز در فکر مردم بودن، کارنامه مردی است که امروز ما به‌افتخار او گردهم جمع شده‌ایم. استاد دکتر عبدالحمید حسابی در بیمارستانی مشغول کار بود که قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مرکز آموزش کشور برای مدت بیش از 150 سال است. همان‌طور که می‌دانید تاریخ پزشکی در ایران با فراز و نشیب‌های بسیار زیادی همراه بوده است. از دانشگاه جندی‌شاپور گرفته تا دوران پرافتخار پزشکان اسلامی همچون ابن‌سینا و ذکریای رازی و یک دوره طولانی سکوت و بالاخره پیدایش دارالفنون و مدرسه طب و مهم‌ترین از همه تأسیس مریضخانه دولتی که امروزه به بیمارستان سینا معروف است.
بیمارستان سینا، از افتخارات بسیار زیادی برخوردار است و بزرگ‌ترین افتخار این بیمارستان، استاد بزرگوار ما و پایه‌گذار جراحی ایران، استاد پروفسور عدل هستند که شاگردان بسیار زیادی تربیت‌کرده‌اند شاگردانی که هر یک اسوه پزشکی کشورند. استادانی همچون دکتر کیافر، دکتر نصیرپور و دیگران و در حال حاضر مهم‌ترین آنها که در خدمتشان هستیم دکتر عبدالحمید حسابی است.
استاد حسابی باوجوداینکه خدمات بیمارستانی خود را از دوره دانشیاری، استادیاری و استادی با پایان رسانده بود و به مقام پرافتخار بازنشستگی نائل شده بود ولی قسم خورد که خدمات خود را در بیمارستان سینا ادامه دهد.
دکتر حسابی پایه‌گذار کنفرانس‌های سه‌شنبه بیمارستان سینا است یکی از مهم‌ترین اقدامات دکتر حسابی که واقعاً از افتخارات جامعه پزشکی است این است که در همه همایش‌های علمی که شرکت می‌کنند حاصل کار را به‌صورت خلاصه در اختیار همکاران می‌گذارند.
و برای من افتخار است که در این 60 سال در خدمت ایشان بودم و بیش از 30 سال متصدی بخش پاتولوژی بیمارستان سینا بودم برای من افتخار است که در بیمارستان سینا همکاران من در این مرکز چه در گذشته و چه در حال حاضر و احتمالاً در آینده از افتخارات این مملکت هستند.
بیمارستان سینا، بیمارستانی است که پایه‌گذار خدمت به مردم است من به خاطر دارم در قدیم که در اینجا مشغول خدمت بودم، گفته می‌شد اگر بیماری در شمالی‌ترین نقطه تهران تصادف کند فوراً به این بیمارستان انتقال داده می‌شود.
در بیمارستان، بیماری نمی‌آید تا درمان قطعی نگیرد و در این راه افرادی همچون دکتر حسابی نقش مهمی داشتند. من زمانی که اینترن بیمارستان سینا بودم به خاطر دارم که همه اینترن ها شب‌ها در بیمارستان می‌مانند و کشیک معنایی نداشت و استادان جوان نیز در بیمارستان می‌ماندند و هر شب 40 الی 50 نفر در بیمارستان آماده خدمت بودیم.

دکتر حسابی  الگویی برای دستیاران و استادان جوان
دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بیان داشت: من سال 62 دستیاری خود را در بیمارستان سینا و در بخش آقای دکتر حسابی شروع کردم در آن زمان دکتر حسابی آن‌قدر جوان بودند که نفر 2 بخش بودند و نفر اول بخش دکتر نصیرپور و نفر سوم دکتر شمس بودند و دکتر تقوی به‌تازگی به بخش جراحی وارد شده بودند. اکثر دوران دستیاری را در خدمت ایشان بودم و هم به لحاظ جراحی و هم به لحاظ منش، رفتار، کسوت و معلم پاسداری بسیار آموختم؛ و من از جناب آقای دکتر نصیرپور و جناب آقای دکتر حسابی یاد گرفتم که آدم باید چگونه به استاد خود احترام بگذارد.
بسیار مهم است که دکتر حسابی به‌عنوان یک الگو برای دستیاران و استادان جوان مطرح شوند زیرا شخصیت ایشان یک بعدی نیست و فقط در حیطه جراحی نیست. دکتر حسابی در این سال‌ها بعد از بازنشستگی با دلسوزی تمام تلاش خود را می‌کردند تا عکس‌های گرافی را بیاورند در جلسه و به دستیاران نشان دهند و تا همین اواخر هم این زحمت را ایشان می‌کشیدند و یا حتی یک جمله اخلاقی، یک مطلب اخلاقی را در کنفرانس مطرح کنند. ایشان یک انسان چندبعدی است و من نیز به سهم خودم به‌عنوان شاگردی که از سال 62 افتخار شاگردی ایشان را دارم دست بوش ایشان هستم و امیدوارم که سایه‌شان همیشه مستدام باشد و پشتیبان بیمارستان سینا و اخلاقیات در جراحی باشند.

پیرترین و قدیمی‌ترین مرید دکتر حسابی
دکتر داودپور، استاد پیشکسوت جراحی بیمارستان سینا با بیان اینکه من به‌عنوان پیرترین و قدیمی‌ترین مرید دکتر حسابی هستم به شرح آشنایی خود با دکتر حسابی پرداخت و گفت: در حدود 65 سال پیش من با دکتر حسابی آشنا شدم و آنچه به خاطر دارم در زمان دانشجویی، ایشان دانشجویی متفاوتی بودند. فردی خوش‌اخلاق، درس‌خوان و موردتوجه استادان قرار داشتند. در سال 35 فارغ‌التحصیل شدند و در بخش جراحی بیمارستان سینا مشغول به کار شدند. دکتر حسابی از همان زمان دستیاری، مقاله می‌نوشت و بیشترین مقالات را در آن زمان در میان استادان به خود اختصاص داده بود؛ و علاوه بر مقالات به ترجمه و تألیف نیز می‌پرداختند.
یکی از ترجمه‌های ایشان به‌اتفاق شادروان دکتر سید فرشی، کتاب سیمیولوژی جراحی نوشته پروفسور لژه است که این کتاب را که بسیار باارزش است و چنان ترجمه‌شده که هر صفحه آن با کتاب اصلی دقیقاً تطابق دارد. این کتاب در دهه چهل ترجمه‌شده و کتاب ترجمه فارسی برای پروفسور لژه ارسال شد من در آن زمان نزد پروفسور لژه مشغول کار بودم ایشان از من خواستند که از روی صفحات کتاب فارسی برایشان ترجمه کنم و متوجه شدند که کتابشان را صفحه به صفحه مطابق کتاب اصلی ترجمه شده است و بسیار خرسند شدند.
از روزهای اول تدریس دکتر حسابی نه‌تنها جراحی بلکه فن معلمی را نیز می‌آموخت
دکتر علی جعفریان، استاد گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ضمن تشکر از دکتر طالب پور، رئیس بیمارستان سینا در راستای برگزاری این گردهمایی گفت: سابقه آشنایی من با دکتر حسابی نسبت به سوابق ایشان بسیار کوتاه است و در حدود 30 سال است و با دیگر استادان قابل‌مقایسه نخواهد بود. من در سال 68 به‌عنوان دانشجو در بخش جراحی 1 خدمت استاد حسابی و استاد نصیرپور بودم و دوران اینترنی را نیز نزد ایشان سپری کردم. دکتر حسابی جزء اولین استادان بالینی بودند که من در محضر ایشان بودم و از همان روزهای اول نه‌تنها جراحی بلکه فن معلمی را از ایشان می‌آموختیم.
دکتر حسابی یک الگوی واقعی پزشکی است و الگو شدن کار ساده‌ای نیست
دکتر علی یعقوبی، استاد پیشکسوت جراحی بیمارستان سینا، گفت: دکتر حسابی یک الگوی واقعی پزشکی هستند و الگو شدن کار ساده‌ای نیست. در سال 1352 من سال دوم پزشکی بودم، اولین کسی که دیدم شایسته الگو شدن هستند دکتر آرمین بودند، ایشان از ساعت 6 صبح در زیرزمین دانشکده در اتاقشان را باز می‌کردند و تا 6 بعدازظهر آنجا تشریف داشتند و من هفته‌ای 2 الی 3 بار می‌رفتم نزد ایشان و برای ما لام هایی می‌گذاشتند و بسیار چیزها به ما می‌آموختند.
کسی تابه‌حال ندیده که استاد حسابی اخم کند. ایشان بخل در آموزش ندارند و اگر بخواهم فراتر بگویم باید بگویم دکتر حسابی، سید فرشی و دکتر هدایت هر چه می‌دانستند، می‌آموختند و هر آنچه می‌دانستند در اختیار آموزش‌گیرندگان بود. هیچ‌گاه از این 3 بزرگ‌مرد کلمه من شنیده نشده و کلمه من از ایشان جدا بوده است.
در این 60 سال خدمت دکتر حسابی 30 سال آن موظف بود که همراه با عشق بود و 30 سال دوم فقط و فقط عشق کامل بوده است. استاد در این سال‌ها هر سه‌شنبه برای کنفرانس به سینا آمده‌اند.
الگو شدن بسیار سخت است و با تمام این وجود دکتر حسابی یک الگوی واقعی پزشکی است و من سر تعظیم خدمت ایشان پایین می‌آورم و امیدوارم سلامت و تندرست باشند.
دکتر سید منصور گتمیری، استاد نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم به‌افتخار دکتر حسابی شعری را قرائت کردند.

رفتار و منش دکتر حسابی در فرهنگ بیمارستان سینا نشئت پیدا کرده است
دکتر محمد طالب پور، رئیس بیمارستان سینا نیز بیان داشت: خداوند منان را سپاسگزاریم که به ما توفیق زندگی، سلامت و توفیق پیمودن راه علم و خدمت‌رسانی به مردم را داد. همچنین توفیق خدمت در قدیمی‌ترین بیمارستان کشور که پذیرای مستضعف‌ترین مردم است.
بیمارستان سینا در طول زمان بسیاری از حوادث را در برگرفت ازجمله بحران کرونا و در مقابل آنها پاسخگو بوده است. من در اینجا به دکتر حسابی عزیز این مطلب را شهادت می‌دهم که تمامی همکاران ازجمله استادان، پزشکان، دستیاران، پرستاران، نیروهای خدمات و پشتیبانی در حادثه کرونا با تمام وجود علیرغم خطر جانی راست قامت ایستادند و پاسخگوی درد مردم بودند و چه کسی باعث این روحیه جهاد و ایثار به مردم در این بیمارستان شده است؟ ریشه و اساس این روحیه انسان دوستانه کجاست؟ و باید گفت این روحیه نشئت گرفته از رفتار و کردار استادان بزرگ این بیمارستان است که در طول زمان بدون تکبر و منت به خدمت‌رسانی مشغول بودند و این در روحیه همکاران این مرکز تزریق شده است. رفتار دکتر حسابی‌ها در طول زمان در وجود دیگر همکاران نیز گسترش پیدا کرده است. در زمان شیوع کرونا، زمانی که همه ترسیده بودند، هیچ پای لزرانی در بیمارستان نبود و هیچ پرستاری فرار نکرد بر خلاف بسیاری از کشورها، پزشکان پای‌کار ایستادند و این رفتار، از منش و شخصیت بزرگان این بیمارستان برمی‌خیزد و این رفتار از فرهنگ و نوع‌دوستی است که از وجود استادان بزرگوار این مرکز نشئت گرفته است.
وی همچنین برگزاری مراسم گردهمایی تجلیل از خدمات علمی و آموزشی دکتر حسابی را افتخاری برای بیمارستان سینا دانست و از حضور استادان پیشکسوت در این مراسم قدردانی کرد.

هیچ اگر سایه پذیرد، منم آن سایه هیچ
دکتر عبدالحمید حسابی کلام خود را با جمله به نام معبود دل‌های عاشق آغاز کرد و گفت: سلام بر همه عاشقان ایران و سپاسگزارم از برگزارکنندگان و عزیزانی که حضور به هم رساندند وی در ادامه افزود: اسم پروفسور عدل و بیمارستان سینا با هم عجین شده است بیمارستان سینا خاک دامن‌گیری دارد. پروفسور عدل 95 سال زندگی کرد و بیشتر عمر خود را در بیمارستان سینا و با بیماران این مرکز گذراند و در تاریخ 14 بهمن‌ماه 1381 رخ در نقاب خاک کشید.
دانشگاهی که ما در آن دانش آموختیم در 15 بهمن 1313 افتتاح شد و اولین تشکیلاتی که در آن تأسیس شد تشکیلات تشریح بود و افراد بسیار زیادی برای راه‌اندازی دانشگاه تهران تلاش کردند که جا دارد از 2 تن از آن‌ها علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف در آن زمان و دیگری استاد بزرگ فیزیک، جناب پروفسور محمود حسابی یادی کنیم.
من از سال 1340 قلم‌به‌دست گرفتم و عقیده داشتم پزشکان و خصوصاً جراحان هیچ‌گاه نباید قلم را بر زمین بگذارند و هرگاه چاقوی جراحی را بر زمین گذاشتند قلم را باید به دست بگیرند. در اوایل که قلم به دست گرفتم بیشتر مقالات علمی بود ولی بعد از مدتی حس کردم اخلاق پزشکی، خیلی در مملکت ما ضعیف است بنابراین نوک قلم را به طرف نوشتن اخلاق پزشکی بردم.
و کتاب دل نوشته‌های یک جراح، مجموعه‌ای از مقالاتی است که در این سال‌های متمادی نوشته‌ام. برای نگارش این کتاب، همسر نازنینم خانم دکتر فردوس شکرچیان که زحمت گردآوری را کشیدند و همچنین آقای دکتر یزدی نژاد که چاپ این کتاب را بر عهده داشتند کمک فراوانی به من کردند و زحمت کشیدند.
من از دوره دانشجویی در جلسات کنفرانس شرکت می‌کردم در آن دوران این جلسات در بیمارستان پهلوی سابق، امام خمینی (ره) امروز برگزار می‌شد و اغلب استادان بزرگ مانند دکتر قریب، دکتر میر، دکتر صادق پیروز عزیزی در این کنفرانس‌ها به معرفی بیمار می‌پرداختند و من بسیار علاقه داشت روزهای چهارشنبه در این کنفرانس‌ها شرکت کنم. زمانی که وارد بیمارستان سینا شدم دیدم یکی از نقاط ضعف بیمارستان نبود این کنفرانس‌ها است و از همان زمان شروع کردیم با حدود 10 نفر به‌صورت شبانه کنفرانس برگزار کنیم و این جلسات را کم‌کم ادامه دادیم تا زمانی که دکتر بهادری، دستور فرمودند که گزارش‌های CPC هم در برنامه کنفرانس‌ها گنجانده شود؛ و به‌طوری شد که این کنفرانس‌ها جمعیت زیادی را جذب کرد به‌طوری‌که حتی جایی برای ایستادن هم نبود.
همیشه می‌گویم، هیچ اگر سایه پذیرد، منم آن سایه هیچ و امروز هم می‌گویم من خودم را در برابر علم و بزرگی دنیا هیچ حساب نمی‌کنم و حتی از یک سایه هم کمتر هستم.
امیدوارم همه عزیزان سلامت باشند و سالیان سال به بیمارستان سینا کمک کنند و امیدوارم بیمارستان سینا همواره پابرجا باشد به‌خصوص با آن شرایطی که دکتر عدل در بیمارستان سینا ایجاد کرد و اجازه داد جراحان عمومی رشد کنند و بتوانند در اکثر شهرستان‌ها، اکثر اعمال جراحی را انجام دهند.

منبع خبر: روابط عمومی دانشگاه

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *