دکتر امامی رضوی: احساس دانش آموختگان در جشن های یکپارچه فارغ التحصیلی، حس تعلق به دانشگاه محل تحصیل خود است

دکتر امامی رضوی: احساس دانش آموختگان در جشن های یکپارچه فارغ التحصیلی، حس تعلق به دانشگاه محل تحصیل خود است

رئیس مجتمع بیمارستان امام خمینی، ایجاد ارتباط دوطرفه در شبکه های مجازی را یکی از مهمترین شیوه های حفظ ارتباط با دانش آموختگان خواند.

دانش آموختگان در تعالی یک دانشگاه نقش مهمی خواهند داشت اگر ارتباط با آنان حفظ شود.
نظرتان راجع به تأسیس  دفتر ارتباط با دانش آموختگان در دانشگاه های بزرگ چیست و به نظر شما این دفتر چه اهداف و وظایفی دارد؟
خب تأسیس دفتر دانش آموختگان یکی از اقدامات خیلی خوبی است که در دانشگاهها ی بزرگ معمولاً انجام می شود، به خصوص در دانشگاه هایی که قدمت زیادی دارند مثل دانشگاه علوم پزشکی تهران که تاریخچه ای بیش از 75 سال دارد، این فارغ التحصیلان هر سال از دانشگاه خارج می شوند و در داخل یا خارج از کشور مشغول خدمت  می شوند.  ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه ارتباط مهمی است یعنی معمولاً فردی که دانش آموخته می شود این نیست که بی نیاز از کسب مجدد علم باشد، از ارتباط با مطالب علمی بی نیاز باشد. آنان همچنان به ریشه دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اند وصل بوده و ارتباط بین این ریشه و ساقه و میوه به عهده دفتر ارتباط با دانش آموختگان است. یعنی اگرما نظام آموزش را به یک درخت تشبیه کنیم، ریشه دانشگاه است، میوه آن دانش آموخته است و دفتر ارتباط با دانش آموختگان هم ساقه و شریان های حیاتی است که در درخت جریان دارند، و این دفتر باید خیلی تنومند باشد. یعنی اگر بخواهیم این ارتباط قوی باشد نباید این انتظار داشته باشیم با اقدامات خیلی کم به نتيجه برسیم. برای اینکه دانش آموختگان خودش را همیشه در کنار خودش داشته باشد باید دفتر ارتباط با دانش آموختگان، ارتباطات و مسیرهای مختلفی را برای این ارتباط تعریف کند. خب یکی از اقداماتی که دفتر دانش آموختگان به خوبی به آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته است، بحث برگزاری جشن های فارغ التحصیلی است که امسال یک ابتکار خیلی خوبی به خرج دادند و آن را یکپارچه و خیلی با شکوه برگزار کردند. احساسی که در یک دانش آموخته ایجاد می شود با حضور در این جشن ها، احساس تعلق خاطر به آن ریشه ای که در آن تحصیل کردند، خواهد بود که اگر این کارها صورت نگیرد، این ارتباطات خیلی ضعیف برگزار می شود. با برگزاری چنین مراسمی ما تلاش می کنیم این ارتباطات قوی باشد و در این صورت است دانشگاه می تواند در آینده از دانش آموختگان خود بهره گیرد. تعدادی از دانش آموختگان وقتی از دانشگاه خارج می شوند، سایر مدارج علمی را در دانشگاه های دیگر و یا خارج از کشور طی می کنند، و ممکن است به یک سطح خوبی برسند. اگر ارتباط این افراد با دانشگاه حفظ شود، این ارتباط می تواند دانشگاه را هم تعالی ببخشد. چه به لحاظ علمی، چه به لحاظ امکاناتی که میتوانند دانش آموختگان به دانشگاه اهدا کنند. اگر این زمینه فراهم شود، خانواده دانشگاه خانواده بزرگتری می شود. یعنی وجود دفتر ارتباط با  دانش آموختگان با ارتباطی که ایجاد می کند، همچون صله رحم در خانواده ها می تواند دانش آموختگان را نیز به هم نزدیک تر کند.
باتوجه به اینکه در این مراسم تمامی دانش آموختگان در تمامی مقاطع همراه با خانواده هایشان در این جشن شرکت کردند، فکر می کنید این موضوع در اتحاد بین دانش آموختگان چه تأثیری می تواند داشته باشد ؟
من فکر می کنم حضور همه گروه ها و مقاطع همبستگی بین همه رشته ها را ایجاد می کند. ما گروههای کاری و گروههای تحصیلی متفاوتی را در دانشگاه داریم در رده های مختلف علوم پزشکی که اگر همه گروه های دانش آموخته در کنار هم قرار گیرند همبستگی  و همدلی را بین رشته های مختلف ایجاد و کمک می کند ما رشد و توسعه کاری بیشتری در این حوزه  داشته باشیم.
به نظر شما دفتر ارتباط با دانش آموختگان چگونه می تواند از پتانسیل دانش آموختگان خود استفاد کند؟
عرض کردم علاوه بر بحث جشن واقعاً باید یک ساز و کار مناسبی را برای این کار دید. من فکر می کنم سایت دانشگاه ابزاری دارد و دفتر دانش آموختگان هم برای خود سایتی دارد و از این طریق با دانش آموختگان ارتباط برقرار میکند. اما به نظرم باید برای اینکه این ارتباط قوی شود فعالیت سایت دانشگاه و دانش آموختگان یک فعالیت دو طرفه شود یعنی ما الآن در ارتباطات فضای مجازی ، امکان ایجاد این ارتباط دو طرفه را داریم. خب ارتباطات نا مطلوب در فضای مجازی داریم مثلاً فیس بوک، این فیس بوک ها به لحاظ ابزاری بد نیستند ولی از آنها استفاده بد می شود. مثل خود فضای مجازی اینترنت و ابزار هایی که از اینترنت استفاده می شود، همه ظاهرا خوب است چون ارتباطات همه افراد را تسهیل می کند اما از آنها استفاده های نامطلوب می شود. اگر ما از این فضای مجازی که می تواند در سایت دانش آموختگان وجود داشته باشد، برای ارتباطات کوچک استفاده کنیم، ارتباطاتی که مثلاً بین ورودی های یک سال به صورت مداوم وجود داشته باشند و کل دانش آموختگان هم بتوانند در آن فضا ارتباطات مستمر با دانشگاه داشته باشند، این کار دفتر دانش آموختگان را خیلی رشد می دهد، برای این کار باید مسیرهای ارتباطی موثر تعریف کرد یعنی افراد دانش آموخته که اهداف مشترک دارند، مثلاً در رشته دندانپزشکی یا در یک رشته تخصصی فارغ التحصیلی می شوند، تشکیل انجمن دهند و از طریق این سیستم مجازی با دانشگاه علوم پزشکی تهران ارتباط خود را حفظ کنند. اگر از این ابزارها خوب استفاده کنیم به نظر من ارتباطات خیلی محکم تر می شود.
یک سری گردهمایی هایی توسط دفتر برگزار شده این گردهمایی ها چه نقشی می تواند داشته باشد؟
این گردهمایی ها هم خیلی خوب است منتها اشکالش این است که همه افراد همیشه نمی توانند در آن شرکت کنند. اگر نتایج گردهمایی ها به نوعی اطلاع رسانی شود و یا به ایمیل دانش آموختگان در هر رشته ارسال شود، حداقل از مطالب و مباحثی که در این گونه گردهمایی مطرح شده مطلع می شوند و برای پیگیری آن مباحث می توانند اقدام کنند.
جشنی که برگزار شد معایب و کمبودهایی هم داشت، به نظر شما کدام یک از بخشهای مراسم می توانست بهتر برگزار شود؟
من ایراد و اشکال بزرگی در این مراسم ندیدم. شاید زمان مراسم کوتاه بود. اگر طول زمان را بیشتر می کردیم بهتر بود. نمایشگاه هم به نظرم خیلی مطلوب نبود. مدت زمانی هم که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده بود زیاد بود. افراد تا ساعت 9 که شروع برنامه اصلی بود خسته شدند. در مدیریت آن قسمت ابتدایی یعنی ساعت 6تا 9 برنامه ریزی بهتری لازم بود. شاید اگر از قبل خوب برنامه ریزی می شد آن قسمت هم محتوای بهتری پیدا می کرد.
حضور اساتید رادر بین دانش آموختگان چگونه دیدید ؟
به نظرم خیلی از اساتید نبودند اکثراً کسانی که فرزندانشان در مراسم بودند حضور پیدا کرده بودند بقیه اساتید خیلی کم آمده بودند.
چه توصیه وپیشنهاد برای کسانی که دردفتر ارتباط با دانش آموختگان فعالیت می کنند دارید؟
فکرمی کنم بهتر باشد این جشن ها وبرنامه ها را با بقیه برنامه های دانشگاه تلفیق کرد. مثلاً در دانشگاه، هم جشنواره پژوهشی داریم هم جشنواره آموزشی داریم که میتوانیم با این مراسم تلفیق کرد. شاید بهتر باشد مقداری هم خود دانش آموختگان در اجرای این برنامه ها نقش داشته باشند. البته ما نگران این هستیم که محتوای  مراسم از کنترلمان خارج شود، اما اگر خود فارغ التحصیلان رادر برنامه ریزی و اجرا شرکت ندهیم باعث می شود که محتوا خیلی برایشان دلچسب نباشد و خروجی هم خیلی مناسب نباشد، لذا اگرخود دانش آموختگان در برنامه ریزی و اجرای آن مشارکت بیشتری داشته باشند، به نظر من مراسم خیلی قشنگ تر و با شور و حال بیشتری برگزار می شود.
 

کلمات کلیدی