هشتمین آیین فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دانشگاه برگزار شد

دکتر قناعتی: مهمترین هدف دانشگاه گسترش علم نافع است، علمی که مشکلات جامعه را حل کند

رئیس دانشگاه در هشتمین آیین فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دانشگاه، با اشاره به تلاش های اساتید گذشته در پیشرفت علمی کشور و پیشنهاد هشتک «می مانم و می سازمت وطن» به فارغ التحصیلان تاکید کرد، از مشکلات نترسند و با همت خود بهترین ها را برای ایران اسلامی به وجود آورند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفتر ارتباط با دانش آموختگان، این مراسم از ساعت 19 روز پنج شنبه 6 مرداد 1401 با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی، رئیس دانشگاه، روسا و هیئت رئیسه دانشکده‌ها، اساتید برگزیده و حدود 900 دانش‌آموخته سال تحصیلی 1401-1400 به همراه خانواده‌هایشان با جمعیتی بیش از 2 هزار نفر درمحوطه جنوبی دانشکده پزشکی برگزار شد.
این مراسم با تلاوت قرآن دکتر سجادی، یکی از دانشجویان دانشکده بهداشت و ادای احترام به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز و در ادامه کلیپی از سخنان استاد فقید دکتر مسلم بهادری رئیس پیشین دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه و سپس پیام تبریک تصویری روسای دانشکده‌ها به دانشجویان شرکت کننده در مراسم پخش شد.  
سپس دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، ضمن تبریک به فارغ التحصیلان گفت: من نمی‌توانم بگویم که فارغ‌التحصیل شده‌اید؛اینجا همیشه خانه‌ شما خواهد بود.
وی با بیان اینکه همه‌ما باید به این خانه  متعهد باشیم، افزود: بنیان‌گذار علم نوین، تمدن نوین، فرهنگ نوین و تکنولوژی نوین مرحوم امیرکبیر بود. وی سه سال و اندی فرصت داشت تا تغییراتی را در کشور ایجاد کند. راه اندازی پست، تلگراف، تلفن و دارالفنون که پایه دانشگاه ما است و موارد دیگر در کشور از مهمترین اقدامات ایشان بود. زندگی ایشان در شرایطی بود که حاکم وقت و مردم با وی متناسب نبودند. او خیلی فراتر از زمان خود بود ولی به هیچ وجه دلسرد نشد و سخت کار کرد و همانطور که می دانید ما هنوز از زحمات ایشان استفاده می‌کنیم بنابراین باید در مقابل این همه زحمت متعهد باشیم.
رئیس دانشگاه ادامه داد: البته سختی و مشکلات وجود دارد اما این‌ها دلیل نمی‌شود ما کنار بکشیم. بنابراین می‌ایستیم و ایرانمان را بهتر از پیش می‌سازیم.
 دکتر قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه کرد و افزود: مهم‌ترین هدف ما گسترش علم نافع در کشور است؛ ما می‌خواهیم فقط چیزهایی را یاد بگیریم که به درد کشور و مردم می‌خورد. با افتخار می‌گویم که دانشگاه های علوم پزشکی کشور و به خصوص دانشگاه علوم پزشکی تهران توانسته افرادی را تربیت کند که به درد جامعه برسند و در موقعیت هایی قرار بگیرند که مشکلی از مشکلات کشور را حل کنند.
رئیس دانشگاه با اشاره به فعالیت های مراکز پژوهشی دانشگاه گفت: بسیاری از کارهای پژوهشی انجام شده در مراکز پژوهشی این دانشگاه ما انجام می گیرد. احراز رتبه های برتر در آموزش و پژوهش در سال های پیاپی، رشد انتشارات دانشگاه باوجود شیوع کرونا و اچ ایندکس بالا، از مهمترین فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
دکتر قناعتی  با بیان اینکه، این دانشگاه بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی و استعدادهای درخشان را در کارنامه خود دارد، تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که در این دانشگاه انجام گرفته بحث بین‌المللی سازی است، تعداد 1371 دانشجو از پنجاه کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل می‌کنند که همه‌ اینها ثمرهی زحمات مسئولان پیشین و مسئولان امروز است.
وی افزود: در کشور عراق با سرمایه سرمایه گذاری بزرگ دانشگاهی به نام دانشگاه سبطین راه‌اندازی شد که قرار بود دانشگاه آکسفورد آن را مدیریت کند و خوشبختانه با تعاملات انجام شده این دانشگاه به عنوان شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور رسمی به ما واگذار شد. البته حدود بیست درصد درآمد و مدیریت علمی وپژوهشی آن با ما و مدیریت اجرایی با عراق است که از ماه اکتبر نخستین گروه دانشجویان پزشکی عراق در آنجا شروع به تحصیل خواهندکرد.
دکتر قناعتی با اشاره به رتبه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشکده داروسازی ما چهلمین رتبه را در جهان دارد. بسیاری از کارهای مدرن پیشرفته و تحقیقاتی که مورد نیاز کشور است در پژوهشکده‌های مختلف دارویی این دانشگاه انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه با تولید داروهای فراوان در پژوهشگاه های دارویی و شرکت های دانش بنیان دانشگاه، 300 میلیون دلار صرفه جویی داشته ایم تصریح کرد: دو هزار میلیارد تومان از محصولات تولیدی دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان فروخته شده است. داروهایی که با کمک مراکز پژوهشی دارویی دانشگاه مانند، داروهای ضد سرطان که تماما توسط محققان ما هم برای مصرف داخلی و هم صادرات تولید شده است.
رئیس دانشگاه به تولید دستگاه هایی که در مراکز تحقیقاتی دانشگاه ساخته شده نیز اشاره کرد و افزود: دستگاه جراحی رباتیک برای اولین بار در کمپانی داوینچی آمریکا ساخته شد و ایران دومین کشوری است که وارد این عرصه شده و این یکی دیگر از افتخار ما است.
وی ادامه داد: در آبان ماه سال گذشته دو عدد از این دستگاه را در کشور اندونزی به فروش رساندیم و تعداد پنج سفارش دیگر از این کشور داریم که در رقابت با کمپانی‌های آمریکا عملکرد خوبی داشته ایم. دستگاه کاردیاک اسکن که کشور روسیه به علت تحریم تعداد پنج عدد از آن را تقاضاکرده نیز از موارد دیگر است.
دکتر قناعتی اشاره ای هم به ساخت دیگر دستگاه ها از جمله، دستگاه میکروسیتی و کاردیاک اسکن کرد و در مورد یکی از پتنت های این دانشگاه گفت: پتنت دکتر عبدالاحد که یکی از دانشمندان معروف دنیا و کشور ما است توسط یکی از شرکت های بزرگ و معتبر جهان پیشنهاد شد که به قیمت 5 میلیون دلار فروخته شود ولی با مشورت با مقامات بالا تصمیم بر این شد که این کار عملی نشود و این افتخار برای کشور ایران باقی بماند.
رئیس دانشگاه با تاکید بر زحمات اساتید گذشته و تلاش اساتید کنونی مبنی بر پیشرفت علمی کشور گفت: تمام این پیشرفت‌ها مرهون زحمات افرادی است که می‌توانستند در کشورهای دیگر زندگی راحتی داشته باشند ولی در کشور ماندند و این توضیحاتی که دادم قسمتی از افتخاراتی است که با همت آنها به دست آمده است.
وی افزود: لازم می‌دانم بگویم شهرک علمی شهید سلیمانی در بیست و هشت هکتار در منطقه 17 تهران و برای صدها استارت‌آپ ساخته خواهد شد و ان شاءالله با کارهایی که در حال انجام است و با کمک شما فارغ التحصیلان عزیز،  دانشگاهی پویاتر و قوی‌تر خواهیم داشت.
دکتر قناعتی گفت: در حال حاضر رتبه دانشگاه ما سیصدو پنجاه در بین دانشگاه‌های جهان است و امیدواریم تا پایان دوره کاری مان و با کمک شما آن را به زیر دویست برسانیم.
رئیس دانشگاه، با پیشنهاد، (هشتک می مانم و می سازمت وطن) به سخنان خود پایان داد.
سپس دکتر محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ضمن تبریک به فارغ التحصیلان، یاد استاد بهادری را گرامی داشت و از فارغ التحصیلان خواست برای پیشرفت علم و دانش در دانشگاه تلاش کرده و با خدمت به مردم دین خود را به کشور ادا کنند.
در ادامه، مراسم تقدیر از استادان و دانش‌آموختگان برگزیده دانشگاه برگزار شد و  در بخش مراسم قرائت سوگندنامه نیز استاد دکتر یحیی دولتی، یکی از اعضای دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه ضمن تبریک مجدد به همه دانش‌آموختگان دانشگاه گفت: به‌طور ویژه از خانواده دانش‌آموختگان دانشگاه تشکر می‌کنم که بهترین نمونه‌های دانشجویی را تحویل دانشگاه دادند و ما هم امیدواریم بهترین افراد را تحویل جامعه داده باشیم.
وی افزود: از امروز همه شما عضوی از دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه هستید و از همه شما دعوت می‌کنیم ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کنید و ما را در جریان فعالیت‌ها و اقدامات خود قرار دهید. دکتر دولتی در ادامه سوگندنامه را قرائت کرد و دانشجویان آن را تکرار کردند.
آغاز گر این مراسم اجرای زنده موسیقی توسط دانشجویان و پایان بخش آن نیز اجرای موسیقی زنده توسط مصطفی راغب بود.

فریبا  مقدم
خبرنگار

فریبا مقدم

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *