دکتر زرین دست: نقش دفتر ارتباط با دانش آموختگان در انتقال تجارب دانش آموختگان بسیار مهم خواهد بود
دانشمند برتر جهان، تشویق دانش آموختگان در جهت ارتباط مؤثر با دانشگاه به منظور تحقق اهداف كلان کشور را یکی از وظایف مهم دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانست.
برای بارورکردن سرمایه های دانشگاه که همان دانش آموختگان هستند و برای اینکه بتوان از این سرمایه ها سود برد باید با آنان ارتباط داشت و این وظیفه بر عهده دفتر ارتباط با دانش آموختگان خواهد بود.
شما دفتر ارتباط با دانش آموختگان را چقدر می شناسید و نظرتان در خصوص تأسیس این دفتر چیست؟
من آشنايي كامل با اين دفتر دارم ولي دوست دارم در رابطه با نقش دفتر ارتباط با دانش آموختگان در رابطه با چنين كارهايي مقداري صحبت كنم. من تصور ميكنم كه بشر احتياج به پاداش و محبت دارد، شكي نيست كه هر فردي از پاداش گرفتن و محبت ديگران لذت ميبرد و اگر اين نبود هيچ چيزي ترقي نمي كرد. در مغز ما مركزي هست كه مرتب می بايست تحريك شود كه اين مركز نه تنها از طريق دريافت پاداش تحريك ميشود، بلكه ازطريق خوردن غذا و مسايل ديگر نیز ميتواند تحريك شود. اين مركز هم براي پيشرفت لازم است و هم براي زاد و ولد. همچنین اين مركز باعث مشود از يك سري عاداتي كه ميتواند ضرر داشته باشد همانند اعتياد، دوري كنيم. مواهبي كه خداوند در اختيار ما قرار داده و طبيعي و مناسب است که اگر از آنها بتوانيم استفاده كنيم باعث می شود ما به دنبال تحريك اين مركز با وسايل بد نرويم. اگر اين مركز بطور طبيعي و مناسب تحريك نشود، به ناچار انسان به دنبال محركات بد و ناسالم مي رود. بنابراين خداوند اين مركز را در مغز ما گذاشته تا بتوانيم هم از محيطمان لذت ببريم، هم جواب بديم و هم اينكه به زندگيمان ادامه بديم. من فكر ميكنم آنچه كه دفتر ارتباط با دانش آموختگان انجام می دهد نهايتاً موجب مي شود: دانشجويان به دنبال پاداشهاي بد نروند و افراد تشويق مي شوند كارهاي درست و مناسب انجام دهند.
نهايتاً من مي توانم بگويم كه این دفتر نقش خوب و مهمي دارد و ما هرچه بيشتر چنين كارهايي را انجام دهيم و افراد شایسته را بيشتر تشويق كنيم، بيشتر باعث ترقي مملكت شده ايم و بنابراين نقش این دفتر نقش مهمي است.
من تصور مي كنم حتي اگر افراد ندانند كه تشويق چه كاري انجام مي دهد ولي ناخودآگاه، خود اين كار را انجام می دهند، حتي اگر به اين فكر نباشند كه ناخودآگاه تشويق چقدر مهم است. مثلاً تشويق به نوشتن مقالات علمي در همين دانشگاه علوم پزشكي تهران شروع شده و نتايج بزرگ و مهمي داشته و من فكر مي كنم كه اين حركت دفتر دانش آموختگان در كل كشور پخش خواهد شد و كار مهمي است و دانشگاه و اولياي امور به خوبي مي دانند چه كار مي كنند و زحمتي كه براي آن جشن كشيده شد هم فكر نمي كنم كوچك بوده و خيلي ها زحمت كشيدند و خيلي ها وقت گذاشتند و من تصور مي كنم همه اين موضوع را مي دانند و همه سپاسگزارند حتي اگر همه وقت و بي وقت براي سپاسگزاري نيايند.
قطعاً بايد از طرف دیگر مسئولين، از دفتر ارتباط با دانش آموختگان انتظاراتي وجود داشته باشد؟
بله صد در صد، همانطور كه در رابطه با مكانيسم مغزي پاداش كه خدمت شما گفتم همه چيز بر آن استوار مي شود و همه چيز با تشويق است، با تنبيه كار زيادي صورت نمي گيرد و گاهي اوقات نتيجه عكس مي دهد. اين تشويق است كه بيشتر اوقات افراد را مي تواند درست تربیت كند و جلو ببرد و نقش دفتر ارتباط با دانش آموختگان همين است و اين دفتر نقش مهمي درارتباطهاي مؤثر بين دانش آموختگان در جهت تحقق اهداف كلان مملكتي بازي مي نمايد.
دفتر ارتباط با دانش آموختگان در زمینه حفظ رابطه استاد و دانشجو چه نقشی می تواند ایفا نماید؟
محصول دانشگاه به اصطلاح افرادی است که فارغ التحصیل می شوند، این افراد ممکن است در زمان فارغ التحصیلی چیزهایی یاد گرفته باشند ولی تجربه کافی اندوخته نکرده باشند. وقتی این افراد وارد جامعه می شوند و تجربه پیدا می کنند که اگر همدیگر را بهتر بشناسند، تجارب خود را به یکدیگر انتقال می دهند و در نتیجه هم از نظر تکنولوژی و هم از نظر پیشرفت علم در مملکت بسیار بسیار کمک کننده خواهند بود. بنابراین این ارتباط باید وجود داشته باشد تا دانش آموختگان بتوانند علوم و فنون آموخته را به هم منتقل کنند، بنابراین دانشگاه باید از طریق دفتری به نام دفتر ارتباط با دانش آموختگان این ارتباط را ایجاد کند و از تجربه افراد و محصولی که افراد ممکن است بیرون دهند استفاده بنماید. دفتر دانش آموختگان هم می بایست ارتباط خود را هم با دانشجویان و هم با اساتید حفظ نماید تا بتواند در ایجاد و حفظ ارتباط بین دانش آموخته و استاد کمک کند. چراکه پس از پایان تحصیل دیگر ارتباط بین دانشجو و استاد به شکل گذشته نمی تواند باشد ولی وجود دفتر ارتباط با دانش آموختگان می تواند زمینه های همکاری بین آنان را فراهم کرده و از این ارتباطات برای دانشگاه و مملکت بهره گیرد. من تصورم اینست که ارتباط استاد و دانشجو بسیار مهم است. چنانکه الگوی دانشجویان معمولاً دانشگاه واساتیدشان هستند و دانشجو همواره خود را مدیون استاد و دانشگاه خود می داند. همواره ما با دانشجویان ممتاز که چیزی از ما آموخته اند ارتباطات محکمی داریم. من فکر می کنم برای بارورکردن سرمایه ها که همان دانش آموختگان هستند و برای اینکه بتوان از این سرمایه ها سود برد باید با آنان ارتباط داشت و این وظیفه بر عهده دفتر ارتباط با دانش آموختگان خواهد بود.
شما خود به عنوان یک استاد چقدر با دانشجویانتان ارتباط داشته و دارید؟
حقیقت امر این است که ارتباط من با دانشجویان خوب است و خیلی با ایشان صمیمی رفتار می کنم. به علت اینکه من ایشان را خواهر خودم، برادر خودم می بینم و از این کار هم نتیجه گرفتم چرا که دانشجویی که خوب با او برخورد شود، خیلی خوب کار می کند و مثلاً در امر مقاله نویسی بهتر کمک می کند و بعد از فارغ التحصیلی همیشه به ما سر می زنند و من هرچیز دارم بدون اغراق از دانشجویانم است و وقتی می بینم دانشجوی من به جایی می رسد، بزرگترین پاداش برای من است.
آیا از دانشجویان گذشته شما هنوز هستند کسانی که با شما ارتباط داشته باشند؟
بله دانشجویان بسیاری هنوز با من در ارتباطند، دانشجویانی بوده اند که با من رساله داشته اند و دانشجویانی دارم که عضو اساتید این مملکت هستند و من با توجه به تعداد زیاد ایشان هنگامی که جلو می آیند و سلام می دهند، واقعاً لذت می برم که من همچنین دانشجویانی داشته ام.
نظر شما درخصوص تأسیس اتاق اساتید در دفتر ارتباط با دانش آموختگان چیست؟
من فکر می کنم بابت هر کاری باید مقداری هزینه پرداخت کرد. ممکن است در ابتدا هزینه شود و عده ای ممکن است تصور کنند که این هزینه بی فایده است، ولی نهایتاً بعد از مدتی ثمر خود را می دهد. شکی نیست که شما اگر بتوانید چین کاری بکنید در مورد مکانی که حتی اساتید در آنجا بتوانند با هم تبادل نظر کنند، امر بسیار بسیار خوبی است . ممکن است دانشجو نداند من کجا هستم. ولی اگر بداند که از طریق این دفتر می تواند با من ارتباط برقرار کند، بسیار مؤثر خواهدبود. شکی نیست که این دفتر باید یکی از ارگانهای مهم دانشگاه باشد و باید بابتش هزینه پرداخت و درستش کرد.
گذشته از برگزاری جشنهای فارغ التحصیلی، گردهمایی دوره های فارغ التحصیل قدیمی، برنامه های فرهنگی، فوق برنامه و کنگره های علمی، جای چه فعالیتی را در این دفتر خالی می بینید؟
من فکر می کنم همانطور که شما اشاره فرمودید. اگر دفتر دانش آموختگان تشکیلات منظم و بزرگتری داشته باشد، می تواند هم نظرات را جمع نماید و هم اینکه دانشگاه را می تواند ارتقاء بیشتری دهد. باید به تدریج پیدا کرد که چه کارهایی می شود انجام داد.
نظر شما درخصوص جشن یکپارچه فارغ التحصیلی که برگزار شد چیست؟
من فکر می کنم که وقت برگزاری این جشن رسیده بوده و اجرای آن هم موفق بود. این برنامه یک هدف کلی بود که در خیلی از دانشگاه های دنیا هم هست. من به نوبه خودم از دفتر ارتباط با دانش آموختگان تشکر می کنم و می دانم که چه کار پر زحمتی بوده است! این کار خیلی بزرگ بود. فکر می کنم در آینده بزرگی این کار بیشتر هم جلوه کند.
به نظر شما چه ایرادی به این جشن می توان گرفت؟
هر کاری در ابتدا ممکن است نقصهایی داشته باشد. البته من معتقدم ایرادات کوچک را انسان باید ندیده بگیرد. وقتی مدعوین در یک گردهمایی زیاد هستند؛ در هر مراسم حتی یک مهمانی کوچک هم ممکن است کارهایی فراموش شود. امکان دارد عده ای در هر مراسمی اشاره به کمی و کاستی هر چیزی داشته باشند ولی من خیلی مقید به این چیزها نیستم. فقط باید بگویم اینکه زمانش دیر بود. شاید به خاطر گرمای هوا این ساعت را انتخاب کرده باشید. همچنین مراسم بیش از حد شلوغ بود! اگر افراد از نظر کاری متجانس بودند در یک جا جمع می شدند نتیجه بهتری می داد. مطمئنم که در آینده خیلی بهتر خواهد شد.
حضور اساتید و تقدیر از اساتید برجسته را در این مراسم برای تشویق دانش آموختگان برای تلاش بیشتر چگونه می بینید؟
بنده در ابتدای عرایضم به پاداش ومرکز پاداش اشاره کردم. در هر انسانی از جمله اساتید باید این مرکز در مغز تحریک شود. من اگر بگویم که خوشم نمی آید کسی از من تقدیر بکند یا محبت بکند دروغ گفته ام. همه ما بشریم و هر بشری احتیاج به توجه و تقدیر دارد. این باعث اشتیاق من می شود که به جلو حرکت کنم و بیشتر کار کنم. هر انسانی اگر زحمت بکشد و ببیند که کسی به این کارها توجهی نمی کند، ممکن است سرد شود.
باتوجه به نوتأسیس بودن دانشکده تان و تعداد کم دانش آموختگان آن، چه برنامه ای برای دانش آموختگان دانشکده خودتان دارید؟
دانش آموختگان دانشکده ما چون بیشتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و برای اینکه که دانشجوها را در یک زمان گرد هم جمع کرد کار آسانی نیست. جمع کردن آنها زحمت بیشتری دارد. ولی به همان تعداد کم دانشجو هم که می آیند راضی هستیم و در آینده که دانشجوهایمان زیاد شود ما امیدواریم در عرض 2 یا 3 سال مثل یک دانشکده بزرگ باشیم و با تشکیل گروه هایی از دانش آموختگان رشته های مختلف بتوانیم از پتانسیل آنان استفاده کنیم.
ارتباط شما با مسئول دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشکده تان چگونه است؟
ارتباطمان خوب است و بنده از برنامه هایی که در این دفتر تصمیم گیری می شود اطلاع دارم. دفتر دانشکده ما هم به سهم خود در اجرای این برنامه ها نقشی دارد ولی فکر می کنم اگر نقصی در قسمتهای مختلف دیده می شود چون شما به عنوان دفتر دانش آموختگان مرکزی بر کل دفاتر دانش آموختگان دانشکده ها غالب هستید، نواقص اصلاح خواهد شد.
ارتباط شما با دانشجویان چگونه است؟
باید بگویم که در اتاق من همیشه باز است و من هیچ دانشجویی را حتی یک لحظه معطل نگه نمی دارم. فکر می کنم همه معاونین این دانشکده هم همینطورند که باید کار دانشجو را در کوتاه ترین زمان راه بیندازند.
آیا از غرفه های نمایشگاه هم بازدید کردید؟
بله. خیلی خوب بود. مطمئناً سالهای آینده خیلی بهتر خواهد شد. جشن بسیار خوبی بود. من فکر می کنم که همه قسمت های جشن موفق بود. فقط شاید اگر غرفه ها مجزاتر بود و مانند کمپ، هر دانشکده ای ساعاتی را دور هم بودند و یک گردهمایی داشتند و بعد همگی به هم ملحق می شدند بهتر بود.
چه توصیه و یا پیشنهادی برای بهبود فعالیت های دفتر ارتباط با دانش آموختگان دارید؟
برای ما که در داخل ارتباطمان را با دانشجویان و اساتید برقرار می کنیم یک کار مهم و مشکلتر هست و آن ارتباط با دانش آموختگانی است که رفته اند و الان در اقصی نقاط دنیا مشغول هستند و هر کدام کاره ای هستند و باید هر جور که هست با آنها ارتباط برقرار کرد. خیلی مشکل است ولی می شود به مرور این کار را کرد.
کلام آخر:
به عنوان جمله آخر من برای همه مردم آرزوی خوشبختی می کنم.
ارسال به دوستان