دکتر شیرازی همکاری بین حرفهای را با ایجاد تغییر نگرش در دانشجویان میسر دانستند
دکتر ماندانا شیرازی متخصص آموزش پزشکی و دانشیار دانشگاه، فرآیند «آموزشهای فوقبرنامه پژوهشی به دانشجویان علوم پزشکی با محوریت همکاری بین حرفهای» را گامی بهسوی تغییر فرهنگ بین حرفهای در دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست
در نهمین جشنواره شهید مطهری که 8 اردیبهشت 95 برگزار شد «آموزشهای فوقبرنامه پژوهشی به دانشجویان علوم پزشکی با محوریت همکاری بین حرفهای» بهعنوان فرآیند برتر انتخاب شد.
دکتر شیرازی مجری اصلی فرآیند در خصوص این طرح توضیح داد و گفت:: این فرآیند در گروه MERGE مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان به اجرا درآمد.
وی رسالت اصلی این گروه را انجام پژوهش بر محور آموزش پزشکی دانست و افزود: هریک از دانشکدهها بهطور مجزا به خوبی پزشک، پرستار، رادیولوژیست و... تربیت میکنند اما وقتی اینها قرار است در بالین کنار هم کار کنند عمدتاً با چالش مواجه میشوند لذا خلاء همکاری بین حرفهای در کشور و دانشگاه به خوبی احساس میشود.
این عضو هیات علمی دانشگاه، این موضوع را مسئلهای جدی برای کشورهای مختلف دانست و افزود: در کشورهای دیگر برای حل این مشکل بخشهایی را ایجاد کردند که همکاری بین حرفهای را به فراگیران آموزش میدهند اما ازآنجاکه راهاندازی بخش کار آسانی نیست و هزینهبر است؛ در دانشگاه، از طریق آموزش دانشجویان این کار را آغاز کردیم.
دکتر شیرازی تصریح کرد: برای نهادینهسازی فرهنگ همکاری بین حرفهای بهجای اینکه از بالای هرم یعنی اساتید کار را آغاز کنیم تصمیم گرفتیم برای دانشجویان پزشکی تازهواردی که سال 90 پذیرفتهشده بودند این دوره را برگزار کنیم.
وی با اشاره به چگونگی آموزش دانشجویان در این دوره گفت: موضوع این پژوهشها حول محور همکاری بین حرفهای است و دانشجویان PhD آموزش پزشکی نقش سوپروایزر دانشجویان پزشکی تازهوارد را بر عهده دارند. با توجه به اینکه دانشجویان تجربهای از پژوهش ندارند با راحتترین نوع پژوهش که همان تحقیق میدانی و ابزارسازی است کار را شروع کردیم.
این مجری برگزیده، با بیان اینکه فرهنگ حاکم بر تفکر دانشجویان پزشکی باعث ایجاد فاصله آنان با حرف دیگر میشود افزود: با اجرای این طرح دانشجویان این دوره برای تکمیل پرسشنامههای خود مجبور به وند با گروههای دیگر ارتباط برقرار کنند و این امر به تغییر نگرش آنان کمک به سزایی کرد.
دکتر شیرازی حضور فراگیران گروه MERGE در مجامع علمی بینالمللی را از ویژگیهای برگزاری این دوره دانست و افزود: از 15 داوطلب پذیرفتهشده در سال 90، 10 داوطلب باقی مانند و مقالات متعددی را در مجلات داخلی و خارجی منتشر کردند و موفق شدند مقالات خود را در کنگرههای بینالمللی نیز ارائه دهند.
وی افزود: در مرحله دوم، گروه جدیدی را به جمع وارد کردیم و گروه قبلی بهعنوان منتور گروههای بعدی شناخته شدند آنان حدواسط بین سوپروایزرهای PhD و گروهی که تازهوارد شده بودند قرار گرفتند. در گروه جدید علاوه بر دانشجویان پزشکی، دانشجویان رشتههای دیگر نیز جذب شدند تا از بدو ورود چگونگی برقرار تعامل مؤثر بین حرفهای را آموزش ببینند.
این عضو هیات علمی دانشگاه، از برگزاری سومین دوره آموزش فوقبرنامه پژوهشی خبر داد و گفت: در حال حاضر نیز 15 دانشجو جدیدالورود پذیرش شدند ولی در نظر داریم این تعداد را به سقف 40 نفر برسانیم.
دکتر شیرازی مدتزمان این دوره را بستگی به تمایل دانشجویان دانست و افزود: دانشجویانی که از بدو ورود خود به دانشگاه عضو این گروه بودند اکنون در سال 5 و 6 دانشجویی هنوز همکاری خود را ادامه میدهند و با استقبال آنان گروه MERGE تبدیل به انجمن MERGE شده و دبیری انجمن را نیز خود دانشجویان بر عهده دارند.
وی با اشاره به تغییر نگرش ایجادشده در نتایج ارزیابیهای انجامشده از این فراگیران گفت: دانشگاه شیراز نیز براساس الگوی دانشگاه در نظر دارد چنین دورهای را برای تغییر فرهنگ و نگرش مجموعه خود اجرا کند.
این مجری برگزیده، برگزاری جشنوارهها را موجب دلگرمی فعالان عرصههای مختلف دانست و افزود: هرچند که انجام کارهای جدید به انگیزه درونی افراد بستگی دارد اما جشنوارهها بخصوص در کارهای دانشجویی میتوانند باعث دلگرمی بیشتر شوند
ارسال به دوستان