دکتر اکبری، گسترش ارتباطات بین گروه های تحصیلات تکمیلی را مهمترین برنامه در سطح دانشکده عنوان کرد

دکتر اکبری، گسترش ارتباطات بین گروه های تحصیلات تکمیلی را مهمترین برنامه در سطح دانشکده عنوان کرد

رئیس دانشکده توانبخشی گفت: دفترارتباط با دانش آموختگان باید به قدری گسترش یابد که همه دانش آموختگان بتوانند با دانشگاه در ارتباط باشند.

آقای دکتر شما از ابتدای تاسیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان در جریان کارها بودید، می خواستیم بدانیم نظر شما در کل راجع به تاسیس دفتر دانش آموختگان در دانشگاههای معتبر و مخصوصاً در دانشگاه ما چیست؟
قطعاً وجود دفتر ارتباط با دانش آموختگان برای هر دانشگاهی مثمر ثمر است و در تمام دانشگاه های معتبردنیا چنین دفتری را داریم منتها همانطور که خدمت دوستان هم عرض کرده ایم این دفتر باید گسترش پیدا کند، دارای شعبات فرعی با مسئولیت های مختلفی باشد. برای مثال من یادم هست که در ابتدای اینکه دفتر را برقرار کنند جلساتی تشکیل می شد در اول خیابان طالقانی که یادم است چند نفری بود،4 یا 5 نفری می نشستیم ، دوستان می آمدند آقای دکتر بهادری زحمت می کشیدند و وقت می گذاشتند، به هر حال این دفتر اینطور نباشد که ما سالی فقط یک جشن برگزار کنیم، شأن دفتر بالاتر از اینها است و اسم دانش آموختگی بالاتر از اینهاست. من اعتقادم این است که دفتر را باید گسترش داد که تمام دانش آموختگان در ارتباط با این دفتر باشند، گروههای باید تشکیل داد، شعباتی را باید مد نظر قرار داد که این شعبات چه از نظر فکری و چه از نظر مالی دانشگاه را کمک کنند و چه نظر اینکه بتوانند ارتباطات بین المللی با اساتید خارج از کشور برقرار کنند، چون خیلی از دانش آموختگان ممکن است خارج از کشور باشند و قطعاً اساتید خیلی بلند مرتبه ای هستند. به هر حال این دفتر را باید وسیعتر و با امکانات بیشتری دید و روز به روز هم قطعاً در جهت توسعه آن قدم برداشت. 
به نظر شما روند فعالیت های دفتر به چه صورت بوده روندش خوب بوده یا باید سریعتر از این باشد؟
شخص خود آقای دکتر بهادری که از شخصیتهای علمی مملکت ما هستند، توجهی که ریاست محترم دانشگاه به دفتر دانش آموختگان دارند، آقای دکتر گتمیری که از قبل توجه خاص به این دفتر داشتند و آقای دکتر سیداحمدیان هم زحماتی بسیاری برای این دفتر می کشند همینطور با پشتیبانی هایی که از این دفتر می شود در حقیقت من آرزویم این است که این دفتر خیلی سریعتر رشد کند چون هم نیاز به آن بسیار احساس می شود و هم کسانی که پشت قضیه هستند انسانهای توانمند و با نفوذی هستند. شاید علاقه من این است که جایگاه دفتر بیش از این باشد، یعنی می تواند بیشتر از اینها گسترش پیدا کند ولی به هر حال دوستان زحمت کشیدند و زحمتشان قابل تقدیر است چون کارهای بزرگی را در حقیقت دارند انجام می دهند، همین جلساتی که دفتر دانش آموختگان برگزار می کند وقت می خواهد، همفکری هایی که می کنند وقت می خواهد، جشنی که برگزار می کنند وقت می خواهد، پول می خواهد، وقتی گروهی می خواهند کنگره ای برگزار کند دو سال طول می کشد، برقرار کردن این جشن دانش آموختگی به صورت یکپارچه که ما امسال دیدیم کمتر از یک کار کنگره ای نبود، کنگره هم دقیقا اینقدر وقت می برد. به هر حال زحمت زیادی دوستان کشیدند.
شما چه جایگاهی را برای این دفتر تصور می کنید و در حال حاضر جایگاه آن در دانشگاه کجاست؟
من جایگاه دفتر را گفتم، به هر حال دفتر باید رشد مداومی داشته باشد، توسعه پیدا کند، شعبات فرعی داشته باشد، یک شعبه مخزن فکری داشته باشد یعنی یک سری افراد بیایند برای دانشگاه فکر کنند، شعبه اشتغال یابی داشته باشد که جاهای مختلفی که نیاز دارند به کادر درمانی ما، با این شعبه تماس بگیرند و این شعبه ارزیابی کند دانش آموختگان را، نیازهای مملکت را، جاهایی که نیاز دارند، شعبه کمک مالی داشته باشد کسانی که می توانند کمک مالی کنند، این دفتر می تواند در شعبه های مختلف توسعه پیدا کند. حالا نمی دانم این انشعابات هست یا نیست.
آقای دکتر شما خودتان در دانشکده توانبخشی چه جایگاهی را برای دفتر ارتباط با دانش آموختگان ترسیم کردید؟
به هر حال چون دوستانی که با دفتر ما کار می کنند کسانی هستند که فارغ التحصیل این دانشکده هستند اما بازنشسته اند. این دوستان به خاطر علاقه ای که به دانشکده و دانشگاه دارند، وقت هم می گذارند زحمت هم می کشند منتها ما در همان حد هم از دوستان ممنون هستیم چون ما سعی می کنیم بیشتر از فکر آنها استفاده کنیم. خب می دانید که دانشکده ما از دانشکده هایی بود که درگیر بحث ادغام شد. یعنی ما دوتا دانشکده بودیم یکی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی هم دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی سایق ایران که این دو را ادغام کردیم، واقعیت امر این است که در این مدت یکسال و نیمی که از ادغام می گذرد، بیشتر درگیر کار ادغام بودیم چون می دانید که کار ادغام یک کار مشکلی است شما باید امکانات را یکجا جمع کنید، هیئت علمی را جمع کنید، ارتباطات را برقرار کنید، چارت سازمانی بنویسید، اختلاف نظرهایی که معمولا وجود دارد را برطرف کنیم و یک نظام واحد تشکیل دهیم و به این دفتر کمتر رسیدیم ولی فکرما این است که انشاءالله مسائل مهم را پشت سرگذرانیم و با آن فضایی که داریم اینجا باز می کنیم، بايستي دفتري تهيه كنيم كه درشأن دانشكده ودانشگاه باشد وعلاوه براينكه اعضاي بازنشسته كه بااين دفترهمكاري مي كنند ازپرسنل دانشگاه هم افرادی را درنظربگيريم كه بتوانند اين كارها را پيگيري كنند. ما اين بحث را با دوستان داشتيم حتي دنبال افرادي هستيم كه شورايي را دراين كار تشكيل دهيم، ايطورهم نيست كه بي خيال باشيم و فكري نكرده باشيم، اميدواريم كه درسال آينده روندي را پيش رو داشته باشيم كه درشأن دانشكده و دانشگاه باشد چون مي دانيد كه دانشكده توانبخشي ما با اين ادغام بزرگترين دانشكده توانبخشي کشور است، ما صد تا هيئت علمي داريم، هزار و سيصد تا دانشجو داريم كه چهارصد نفر از آنان تحصیلات تکمیلی هستند، ان شاءالله بايد دفتري را دردانشكده تبيين كنيم كه بتواند زمینه برقراری ارتباط بین دانش آموختگان خصوصا دانش آموختگان گروه تحصیلات تکمیلی را ایجاد نماید و این یکی از مهمترین برنامه های دانشکده توانبخشی است.
شما ارتباطتان با مسئول دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشكده خودتان درچه حدي است؟
خيلي خوب است، به هرحال گزارشاتي را به ما مي دهند،صحبت هايي را مطرح مي كنند. ماا رتباط خوبي داريم ان شاءالله بتوانيم خواسته هاي اين دوستان را هم برآورده كنيم كه دفتر بتواند رشد بيشتري كند و كارهاي بهتري انجام دهد.
آقاي دكتر شما در اولین جشن یکپارچه دانش آموختگان فارغ التحصیل دانشگاه حضور داشتید نظرتان در خصوص این جشن چیست؟
بله به هرحال جشن چون اولين باربود كه برگزارمي شد كار خيلي مشكلي بود، درمرحله اول بايد تقدير و تشكر كنيم از تمام مسئولين برگزار كننده اين جشن، از آقاي دكتربهادري، از آقاي دكترسيداحمديان وسايرافرادي كه درزيرمجموعه اين دوستان كارمي كنند، ازخود شخص آقاي دكترلاريجاني كه معمولاً در اين مسائل خودشان پيگيرهستند و خيلي تأكيد دارند اين دفتررونقي پيداكند، ازايشان بايد تشكر كرد. همانطور که مستحضرهستید در گذشته هر دانشکده به طور مستقل جشن دانش آموختگی را برگزار می کرد، این مسئله به هر حال این یک سری مزایایی داشت، یک سری مشکلاتی داشت ولی برگزار کردن یکپارچه جشن دانش آموختگی از باب اینکه تمام امکانات را می توانیم به صورت مترکز در اختیار دانش آموختگان قرار دهیم و این جشن را برگزار کنیم خب شاید خیلی بهتر باشد، به هر حال آن شکل گرفتن فضا، حضور مسئولین مختلف دانشگاه و کشوری، صحبت هایی که مسئولین می توانند آنجا انجام دهند، آشنایی که دانشجویان مختلف می توانند با همدیگر داشته باشند، اینها همه از مزایای یکپارچه برقرار کردن جشن دانش آموختگی است، برگزاری جشن یکپارچه از طرفی مديريت در زمان است، و از طرف دیگر مديريت در هزينه هاست. ببينيد اگرهردانشكده بخواهد چنين مراسمی را با چنین ویژگی برگزاركند همان هزينه را بايد بپردازد، همان كه سالن اجاره كند، مخارجي براي اين سالن وجشن درنظر بگيرد، سوم اينكه مسئولين معمولاً در همه جشن های دانشكده ها نمي توانند حضورپيدا كنند، شما رئيس محترم مجلس را نمي توانيد به هر دانشكده بياوريد. شخص آقاي دكترلاريجاني باتمام گرفتاريهايي كه دارند شايد برايشان مقدور نباشد كه درهمه دانشكده ها حضورپيدا كنند، حضورمسئولين دراين جشن، سخنراني واينكه به هرحال دانشجويان احساس كردند كه مسئولين به آنها توجه دارند يكي ازمسائل مهم اين جشن بود.به هرحال اينها ويژگي هايي بود كه مي توانستيم دراين جشن ببينيم.
به نظرتان حضوراساتيد چه تأثيري درجشن داشته اينكه دانش آموختگان بتوانند با اساتيد بيشترارتباط برقراركنندوحتي ارتباط با دانشگاه را بعد ازفارغ التحصيلي حفظ كنند؟
مسئله اصلي اين بود كه ما اگرمي توانستيم ازاساتيد بازنشسته دانشگاه دعوت كنيم خوب بود، چون حضوراساتيد بازنشسته دانشگاه دراين جشن كمرنگ بود به هرحال چون اولين باربود اين جشن برگزارمي شد، اشكالاتي داشت. اينكه اعضاي هيئت علمي چطور بروند يانروند، به هرحال آيا تمام اعضاي هيئت علمي حضورداشتند يا نه؟ آيا ازافراد هيئت علمي بازنشسته دعوت شده يانه؟ اينها مسايلي است كه ما ان شاءالله درگذرزمان سعي كنيم اين مشكلات را هم برطرف كنيم وروزبه روزبررغبت حضور دانشجويان واساتيد دراين جشنها بيافزاييم. مثلاً فرض كنيد سال آينده شايد اين برنامه باشد كه بتوانيم ازاساتيد بازنشسته و پيشكسوت هم دعوت كنيم حتماً در اين جشن باشند. امسال به نظرم دعوت نشده بودند  و اگرهم بودند حضورشان خيلي كم رنگ بود. بعضي ازاعضاي هيئت علمي دانشكده ها بودند، مديرگروهها بودند ولي بايد طوري اين رغبت را ايجاد كنيم كه اعضاي هيئت علمي قطعاً كنار دانشجويان و دانش آموختگانشان باشند. با اینکه اعضاي هيئت علمي ما در این جشن حضورداشتند، ولي بايد روند كارطوري باشد كه اين جذابيت را براي اعضاي هيئت علمي زيادتربكند.
به نظرشما تقديرازاساتيد برتري كه در این جشن انجام شد چه تأثيري در افزایش انگیزه دانش آموختگان براي تلاش بیشتر دارد؟
قطعاًانگيزه ايجاد مي كند، اول اينكه دانشگاه ما براي اعضاي هيئت علمي ممتازارزش قائل است، براي علم ارزش قائل است،به هرحال اين چيزي است كه دردين ما نیز تأكيد شده، آيا آنهايي كه مي دانند و نمي دانند برابرند، آيا آنكه دانشمند است با بنده كه جزء يك درصد دانشمند نيستم برابر است. قطعاً اينطورنيست. اين که دانشگاه از کسانی كه جزء اساتيد برتر جهان است تقدیر می کند، قطعاً براي دانش  آموختگان انگيزه ايجاد مي شود، قطعاً احساس مي كند،كه ما به مقام علمي اين فرد ارزش مي دهيم، اين شيوه پيامبران و ائمه ماست كه هميشه براي افراد دانشمند احترام قائل بودند، بنابراين ما كار ديني واخلاقي خودمان را انجام داديم. دومين مسئله اين است كه با اين كار يك انگيزه اي ايجاد مي شود براي سايراعضاي هيئت علمي كه اينها هم به هرحال تلاش كنند و خودشان را به اعضاي هيئت علمي يك درصد برسانند. حالا تا جايي كه من اطلاع دارم دردانشگاه واقعاً به اين اساتيد احترام خاصي مي گذارند، ما چون درجلسات دانشگاه هستيم مي بينيم مسئولين دانشگاه يك نگاه ويژه اي به اين افراد دارند، خودم ياد دارم آقاي دكتر دهپور كه جزء اين اساتيد بودند دريك سخنراني گفتند: من اگر جزئ دانشمندان برتر نبودم اينقدربه من توجه نمي كردند و اينقدربراي من اهميت قائل نمي شدند، اين واقعاً شيوه اي است كه هم دردانشگاه ما وهم درمملكت ما وجود دارد. خود شخص آقاي دكتر لاريجاني هم جزء يك درصد علمي جهان است كه حتي پيش ازاينكه جزء يك درصد شوند هم اين نگاه را داشتند، واقعيت امراين است كه هميشه احترامي كه ما به اين افراد مي گذاريم هميشه احترامي است كه با بقيه متفاوت است خود دوستان هم اين مسئله را مي دانند واحساسم اين است كه اينها ايجاد انگيزه مي كند درجوانها كه ان شاءالله آنها هم روزبه روزرشد كنند تا خودشان را به اين افراد برسانند وقطعاً جامعه ودانشگاه به اين ارزشها واقف است.
آقاي دكتربه نظرشما كدام قسمت جشن براي اساتيد ودانش آموختگان جذابيت بيشتري داشت؟
به نظرمن تمام قسمت هاي جشن خوب بود،ما بايد اين مسائل را با هم ببينيم ،به نظر من بهترين قسمت، قسمتي بود كه هم ازاساتيد برتروهم ازدانش آموختگان برترتقديرشد، آنها هم دراين دانشگاه احساس كردند مسئولين مملكت، شخص رئيس محترم مجلس، شخص وزير محترم بهداشت، برايشان احترام قائل هستند كه در ضب عید مبعث می آیند به دانشگاه ما  واز آنها تقدير و قدرداني می کنند. چه از اساتيد برتر، چه ازدانش آموختگان، من هميشه اين ارزش گذاريها برايم حائزاهميت است وشايد به نظرمن بهترين قسمت جشن همين قسمت باشد.
باتوجه به اینکه این جشن بزرگ برای اولین بار در دانشگاه برگزار می شود به نظر شما چه ايراد و مشكلاتي داشته كه براي سال بعد برطرف شود؟
ببينيد اين مشكلات را كه مي گويم در حقيقت نه اينكه از جذبه و عظمت جشن چيزي كم كند، و آن سر جاي خودش باقي است. اما من چند تا پيشنهاد مي توانم بدهم براي بهتر شدن جشن گرچه كسي كه آنطرف گود نشسته خيلي راحت مي تواند حرف بزند ولي كسي كه درون گود است و با مشكل روبروست برايش كار خيلي مشكلي است، براي سال آينده از اساتيد بازنشسته دعوت به عمل آوريد، اين خيلي اهميت دارد كه دانش آموختگان وجود اساتيد بازنشسته را در جمع خودشان ببينند، ببينند كه اينها هنوز به دانشگاهشان علاقه دارند، و این مسئله مهمي است. من هميشه خاك اين دانشگاه را كه مي بينم دلم مي خواهد صورتم را بگذارم روي خاك دانشگاه علوم پزشكي تهران و ببوسمش. پس وجود اساتيد بازنشسته حائز اهميت است. مسئله ديگر اين است كه حضور اعضاي هيئت علمي را تسهيل كنيد چون يك سري مقرراتي است كه بايد كنترل شود اگر محل مخصوصي بگذارند كه اعضاي هيئت علمي بتوانند راحت رفت و آمد كنند خيلي خوب است. و مسئله بعدي اين است كه خود دانشجويان را حتما درگير برگزار كردن جشن كنيم يعني حتما براي برگزاري اين جشن شما كميته دانشجويي تشكيل دهيد كه از دانشكده هاي مختلف باشند.
منظورتان دانشجوياني است كه هنوز فارغ التحصيل نشده اند يا دانش آموخته ها؟
نه خود دانش آموخته گانی در این جشن شرکت کرده بودند. برای جشن های بعدی حضور مسئولين را حتما مثل امسال در جشن دانش آموختگي ببينيم، خيلي اهميت دارد. به هر حال وجود اشخاص با نفوذ كشوري در اين جشنها هميشه بر اهميت آن جشن مي افزايد. يعني وقتي رئيس محترم مجلس به اين جشن مي آيد مي گويند رئيس مجلس حضور داشته اگر جايي وزير محترم بهداشت بيايد مي گويند وزير هم بوده، اين خودش نشان مي دهد كه چه توجه ويژه اي به جشن بود.
آقاي دكترشما كلاًدردفتردانش آموختگان جاي چه فعاليتي راخالي مي بينيد؟
همانطوركه گفتم،ما يك ديد كلي داريم يعني بايد يك هدفي را از دور ببينيم، شما گفتيد يك كميته فكري داريد، اين خيلي خوب است، يك كميته يا دفتراشتغال زايي داشته باشيد كه جاهايي كه نيرو مي خواهند دررابطه با دانشگاهمان، آنها را حتماً دريابند. كسي كه دانش آموخته ما باشد مي خواهد جايي سر كار برود، مراجعه كند به شما، اينها ارتباطات را قوي مي كند، كميته مالي بگذاريم براي آنهايي كه مي خواهند كمك مالي كنند، من معتقدم اينها را مي شود در دفتر جايگزين كرد و شايد جاي اين فعالیت ها خالي باشد.
به عنوان کلام آخر چه پیام و یا توصیه ای برای کسانی که در این دفتر کار می کند دارید؟
آرزوي موفقيت مي كنم براي تمام دست اندركاران دفترارتباط با دانش آموختگان، دوستاني كه آنجا كارمي كنند آنقدربزرگ هستند كه ما ازآنها درس مي گيريم ما درحدي نيستيم كه براي دوستاني كه دردفتر هستند پيامي بدهيم چون دوستان برهمه موارد اشراف دارند، ما فقط آرزوي موفقيت مي كنيم ومي گويم دست شما درد نكند که درگذرجشن زحمات زيادي كشيدید.
ما هم براي شما آرزوي موفقيت مي كنيم ببخشيد وقتتان را گرفتيم.                                                                                         
 

کلمات کلیدی