برنامه های آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی از زبان معاون آموزشی مرکز

برنامه هاي آموزشي مركز تحقيقات نفرولوژي از زبان معاون آموزشي مركز

دكتر گتميري معاون آموزشي مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه برگزاري برنامه هاي آموزشي براي عموم را از ديگر اولويت هاي آموزشي اين مركز عنوان كرد.

 

 بنابراين گزارش در حاشيه سمينار يك روزه عفونت هاي سيستم ادراري كه در روز پنجشنبه 1 ارديبهشت ماه 1390 به همت مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه در سالن اجتماعات دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه برگزار شد، دكتر گتميري معاون آموزشي مركز طي مصاحبه اي در تشريح فعاليت هاي اين مركز گفت: مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه از مدتها پيش توسط اساتيد گروه نفرولوژي دانشگاه بخصوص در گروه نفرولوژي بيمارستان امام و با هدايت استاد لسان پزشكي پيگيري مي شد كه خوشبختانه در سال گذشته موافقت اصولي مركز اخذ شد و پس از تعيين اعضاي تيم شوراي پژوهشي مركز، اين شوري تشكيل جلسه داد.
وي در ادامه توضيحات خود افزود: بدنبال اين كار حوزه اجرايي، حوزه آموزشي و پژوهشي مركز نيز تفكيك شد و هر كدام از همكاران مسئول پيگيري بخشي از كارها شدند و مسئوليت حوزه آموزشي مركز برعهده بنده گذاشته شد تا در اين مورد برنامه ريزي نمايم. ضمن اينكه موظف شدم تا حدودي هم در ساختار اداري و پژوهشي مركز همكاريهايي داشته باشم. در مرحله اول تلاش كرديم ساختار اداري بخصوص قسمت ساختار اداري الكترونيك را طراحي و راه اندازي كنيم. خوشبختانه دبير خانه الكترونيك مركز راه اندازي و در سازمان مركزي تعريف شد و همچنين همكاران بخش اداري، اعضاي شوراي پژوهشي و همكاران بخش آموزشي و متخصصين نفرولوژي كه عضو دانشگاه نيستند ولي خواهان همكاري با مركز تحقيقات نفرولوژي هستند، در دبير خانه الكترونيك تعريف شدند تا بتوانند از طريق ارتباطات الكترونيك با اين مركز لينك شده و به تبادل اطلاعات درخصوص اجراي برنامه هاي مربوطه بپردازند.
دكتر گتميري خاطر نشان كرد: در ساختار پژوهشيار مركز نيز با هماهنگي هاي بعمل آمده با معاونت پژوهشي دانشگاه، سامانه پژوهشيار و طرحهاي تحقيقاتي مركز و افرادي كه لازم بود به عنوان داور و شوراي پژوهشي از طريق سيستم الكترونيك طرحها را دريافت، بررسي و پاسخ دهند نيز تعريف شدند و خوشبختانه امسال هم توانستيم 17 طرح پژوهشي را در سيستم پژوهشيار به دانشگاه ارسال كنيم كه 12 طرح آن پذيرفته شده و 5 طرح ديگر به دليل محدوديت بودجه تصويب آنها به تعويق افتاد.
معاون آموزشي مركز با اشاره به كيفيت طرحهاي ارايه شده در اين مركز افزود: خوشبختانه تصويب طرحهاي ارايه شده از سوي همكاران اين مركز با توجه به عمر كوتاه آن از زمان تصويب و اخذ موافقت اصولي نشان از ظرفيت بالاي اين مركز داشته كه توانسته تا سقف اعتباراتي كه براي مركز در نظر گرفته شده طرح به تصويب برساند و به عنوان قدم اول در حوزه پژوهش ارايه 17 طرح از ميانگين طرحهاي دانشگاه در ساير مراكز بالاتر بوده، عليرغم اينكه سابقه فعاليت اين مركز از بسياري از مراكز كم تر است اين يك موفقيت است كه در پرونده اين مركز ثبت شده است.
وي ضمن ابراز اميدواري براي جذب منابع مالي براي اجراي طرحهاي ديگر مركز تحقيقات نفرولوژي گفت: در سال گذشته سه  جلسه شوراي پژوهشي در مركز برگزار شد كه جلسات ابتدايي براي آشنايي با مقدمات كار بود و آخرين جلسه به منظور تصويب طرحها تشكيل شد.
دكتر گتميري درخصوص ديگر اقدامات صورت گرفته در اين مركز گفت: با توجه به محدوديت فضا در مركز تحقيقات نفرولوژي توانستيم با ايجاد تغييراتي در كلاس آموزشي كه در اين مركز بوده ضمن حفظ كاربري آموزشي آن، فضايي را براي انجام كارهايي اداري و تحقيقاتي ايجاد نماييم تا در ساعات غير آموزشي اين كلاس، امكان استفاده براي تحقيق اعضاي هيئت علمي وجود داشته باشد. ضمن آنكه با حمايت معاونت پژوهشي دانشگاه نيز امكاناتي براي اين مركز تامين شد.
وي برگزاري همايش نارسايي مزمن كليه و بيماريهاي مرتبط را كه در اواخر سال گذشته و همزمان با سالروز جهاني كليه با همكاري دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه برگزار شد يك اجراي موفق در برنامه هاي آموزشي مركز نام برد و درخصوص برنامه هاي سال 90 نيز گفت: براي نيمه اول سال 1390 برنامه ريزي صورت گرفته كه با همكاري دفتر ارتباط با دانش آموختگان مجموعاً 14 برنامه آموزشي مشتمل بر 40 امتياز آموزشي برگزار شود و مراحل اخذ امتياز آن طي شده و اعضاي هيئت علمي همكار در اجراي آن و اساتيد سخنرانان اين برنامه ها نيز تعيين شده اند و در هريك از برنامه ها يكي از استادان مركز به عنوان دبير علمي انتخاب شده اند تا از مشاركت همه استادان استفاده شود.
معاون آموزشي مركز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه در تشريح سمينار سه روزه عفونت در بيماران كليوي كه در تاريخ هاي 29 الي 31 تيرماه در تالار امام برگزار خواهد شد گفت: اين سمينار 12 امتياز دارد و 47 سخنراني با موضوعات مرتبط با عفونت در بيماران كليوي خواهد داشت و از مجموعه سخنراني ها نيز در 2 جلد كتاب تهيه و در اختياز علاقمندان قرار خواهد گرفت. البته براي سمينارهاي يك روزه نيز مجموعه سخنراني آن تهيه خواهد شد.
وي به مسئله بسيار مهمي كه در خصوص اخذ امتياز بازآموزي بود اشاره كرد و افزود: مسئله اساسي كه در مسير اخذ امتياز بازآموزي برنامه هاي آموزشي مطرح است، سخت گيري هاي معاونت آموزشي براي ارائه امتياز آموزشي به برنامه هاي آموزشي است. سعي كرده ايم با ضوابط معاونت آموزشي همامنگ شويم اما گاهي اوقات اين مسايل مانع از تخصيص امتياز كافي و در نتيجه عدم استقبال مخاطبين خواهد شد.
وي با اشاره به ايجاد انگيزه براي شركت مخاطبين در برنامه هاي آموزشي گفت: با توجه به ضوابطي كه از سوي معاونت آموزشي تدوين شده متاسفانه امتيازهاي داده شده به اين برنامه ها در سطحهاي پايين بوده و  اختصاص امتياز كم به برنامه هاي آموزشي  از انگيزه علاقمندان براي شركت در اين گونه جلسات آموزشي كاهش خواهد داد چرا كه افرادي كه از راههاي دور و نزديك براي شركت در برنامه مراجعه مي كنند، براي شركت كردن بايد ضمن تغيير در برنامه قبلي خود هزينه هايي صرف نمايند و ما از دوستان معاونت آموزشي خواهان رفع اين مشكل و تصويب امتياز بيشتري براي جلسات هستيم چرا كه  امتياز بالا منجر به جذب مخاطب و حضور علاقمندان بيشتر در اين گونه برنامه ها شود.
وي اضافه كرد بخشي از نيازهاي مالي مراسم مربوط به سالن هاي آموزشي بوده و اين موضوع با توجه به وجود سالن هاي متعدد در دانشگاه قابل حل مي باشد ولي همين امر نيز نيازمند مقدمات و هماهنگي هايي با واحدهاي مربوطه خواهد بود.
وي در ادامه گفت: مسئله ديگر اين است كه هيچ گونه حمايتي از برنامه هاي آموزشي صورت نمي گيرد. در حيطه پژوهش فعاليتهاي پژوهشي چون منجر به توليد مقاله مي شود، استادان امتيازات خود را دريافت خواهند كرد ولي در برگزاري سمينارهاي آموزشي به دليل مشكلاتي كه وجود دارد گروهها به سختي به انجام آن مي پردازند. 
دكتر گتميري از معاونت آموزشي خواست با حمايت از برنامه هاي اموزشي و با قايل شدن امتيازاتي براي اساتيد همه گروهها را در اجراي فعاليت هاي آموزشي ياري نمايد و با توجه به اينكه باركاري زيادي بردوش اساتيد بخش نفرولوژي از نظر درماني و مشاوره بيماران وجود دارد، طبيعي است كه اجراي برنامه هاي آموزشي بر حجم اين كارها خواهد افزود و اگر حمايتي از اين فعاليت ها صورت نگيرد و يا امتيازي به آن تعلق نگيرد مانع از تداوم اجراي اين گونه برنامه ها خواهد بود.
معاون آموزشي مركز با اشاره به اجراي برنامه هاي آموزشي به عنوان يكي از وظايف مهم مراكز تحقيقاتي علاوه بر فعاليت هاي تحقيقاتي گفت: اجراي برنامه هاي آموزشي يكي از اساسي ترين وظايف مراكز تحقيقاتي است نه فقط در حوزه هاي تخصصي بلكه در حوزه آموزش عمومي و اميدوار هستيم با استحكام اين حلقه آموزشي برنامه ها را به سمت توليد برنامه هاي متنوع تر آموزش عمومي سوق بدهيم.
وي در ادامه اظهار داشت: ابتدا در سطح وب سايت و بعدها در توليد آموزش هاي مكتوب اين مركز قدمهايي برداشته و يكي از اولويت هاي آموزشي اين مركز توليد محصولات آموزش عمومي است. مجلات، وب سايت، كتابچه هاي آموزشي، آموزش از طريق صدا و سيما از روشهايي است كه براي توليد بسته آموزشي بكار مي رود و اميدواريم با استفاده از آنها اين آموزشها را براي عموم ارايه دهيم.
دكتر گتميري خاطر نشان كرد، در حوزه آموزش هاي تخصصي نيز گروه نفرولوژي دانشگاه از سالها پيش با توجه به سوابق ارزشمند گذشته اش برنامه هاي مفصلي دارد كه اين آموزشها در گروه تخصصي و فوق تخصصي نفرولوژي دانشگاه ارايه مي شود و قرار است اين آموزشها نيز در قالب برنامه هاي آموزشي مركز تحقيقات اجرا شود.
دكتر گتميري با اشاره به اجراي برنامه هاي آموزش عمومي گفت: در بخش آموزش عمومي برنامه هايي در دست اجرا داريم و طراحي وب سايت مركز را به صورتي ارايه كرده ايم كه براي آموزش عمومي تاكيد بيشتري داشته باشد و همچنين قرار است كه استادان مركز تحقيقات بسته آموزشي خود را كه در برنامه هاي آموزشي ارايه مي دهند، در قالب يك مطالب عاميانه تر هم ارايه دهند تا در آموزش هاي عمومي كاربرد بيشتري داشته باشد.
وي در پايان به همكاري خوب همكاران دفتر ارتباط با دانش آموختگان در برگزاري اين برنامه هاي آموزشي اشاره كرد و گفت: با توجه به همكاريهايي كه با دفتر ارتباط با دانش آموختگان داريم اميدوارم بتوانيم هم در زمينه آموزش عمومي و هم در زمينه آموزش اختصاصي قدمهاي موثري برداريم. دفتر دانش آموختگان با قشر وسيعي از فارغ التحصيلان مقاطع پزشكي عمومي و تخصصي روبروست و اين دفتر چشم انداز روشني در زمينه آموزش دارد. از همكاران دفتر خصوصاً استاد دكتر بهادري كه ما را در اجراي اين برنامه ها ياري كردند و در حقيقت پشتيبان ما در اجراي اين برنامه ها بودند تشكر مي كنم./ز 

کلمات کلیدی