دکتر حسین نژاد ندائی در نخستین جلسه کمیته علمی هشتمین سمینار تعهد حرفه ای در نظام سلامت تعادل «حق» و «وظیفه» در تعهد حرفه ای را موضوع محوری و غیرقابل انکاری خواند

 
 
به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان، دکتر هومان حسین نژاد ندائی عضو دپارتمان طب اورژانس دانشگاه در نخستین جلسه کمیته علمی هشتمین سمینار تعهد حرفه ای در نظام سلامت که 14 مرداد 1403 برگزار شد، به نخستین بیانیه تعهد حرفه ای در دنیا اشاره کرد و گفت: در سال 1847 اولین بیانیه ی تعهد حرفه ای در دنیا توسط AMA صادر شد و در همین اولین بیانیه که در دنیا مستند شده است،  یکی از بخشهای سه گانه بیانیه نهایی، اصل آیینه ای reciprocity عنوان شده و بدان معناست که اگر فردی به عنوان پزشک وظیفه ای دارد حقوقی نیز دارد. 
وی ادامه داد: از ابتدای ورود من به هیئت علمی، تعهد حرفه ای دغدغه من بوده است. در مستنداتی که درباره تعهد حرفه ای در دانشگاه وجود دارد از دیدگاه من چند مشکل اساسی وجود دارد اول اینکه بسیار وظیفه مدار نوشته شده است و اصل و دستورالعملی که فقط وظیفه ایجاد میکند، محکوم به شکست است. در تعیین وظیفه باید حقوقی نیز تعیین شود و تعادل بین حق و وظیفه باید وجود داشته باشد و به عبارتی اصل آینه ای رعایت شود. 
در حیطه فردی نیز باید به این نکته اشاره کنم، مسئله ای که کمتر به آن پرداخته شده است مسئله استدلال اخلاقی است. افرادی که در رشته پزشکی فعالیت دارند پس از مدتی دچار فشار و چالش فکری می شوند، زیرا مجبور هستند مدام تصمیم های اخلاقی سخت بگیرند و در واقع تصمیم گیری در این رشته بلااجتناب است. در حیطه نظری نیز مسئله ای که جای بحث دارد مواجهه با  paied profession در پزشکی است.
دکتر حسین نژاد در پایان و در خلاصه سخنان خود، در حیطه نظری چالشهای حرفه به عنوان شغل، در حیطه جمعی اصل آینه ای و تناسب حق و وظیفه و در حیطه فردی وظیفه استدلال اخلاقی و به عنوان موضوع اصلی تعادل حقوق و وظایف در تعهد حرفه ای را عناوینی مناسب خواند.
کلمات کلیدی
فاطمه رمضانی
خبرنگار

فاطمه رمضانی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *