دومین جلسه کمیته علمی سمینار تعهد حرفه ای در نظام سلامت با حضور اعضا برگزار شد

دومین جلسه پنجمین تعهدخرفه ای

علم و شبه علم در حوزه ی سلامت در پنجمین سمینارها تعهد حرفه ای بررسی می شود.

در دومین جلسه کمیته علمی سمینار تعهدحرفه ای در خدمات سلامت که روز  دوشنبه 18 مهرماه 1400 به صورت حضوری و مجازی تشکیل شد بر توجه به جزئیات مطالب، حضور صاحبنظران رشته های مختلف حوزه سلامت، استفاده حداکثری از زمان پانل ها و پرداختن به موضوع شبه علم تاکید شد.
در ابتدای این جلسه دکتر محمدتقی بیک محمدی رئیس دانشکده پزشکی گفت: مشکلاتی که درحوزه تعهدحرفه ای داریم جزء دغدغه های فرهنگی ماست که در طولانی مدت برطرف خواهد شد. البته ما در مورد تعهدحرفه ای کمی کلاسیک عمل کرده ایم که من فکر نمی کنم موثر واقع شود چون ارتباطات چهره به چهره و گپ زدن ها است که موثر واقع خواهد شد که این همان منتورینگ دانشجو توسط استاد است.
وی افزود: اساتید باید در دسترس باشند و ارتباط دانشجویان با استادان تسهیل شود تا منش و اخلاق الگوهای عملی تعهدحرفه ای به نسل جوان منتقل شود. بهترین سرمایه ما اساتیدی هستند که با اخلاق و رفتاری بزرگ شده اند که الگویی برای دانشجویان هستند که متاسفانه امروزه بعضی از آنها را از دست داده ایم.
در ادامه دکتر محمود دوستی، از پیشکسوتان دانشکده پزشکی گفت: تعهد به اخلاق مانند گلی خوشبو است نه کلمه است و نه دستور، باید از یک وجودی تجلی پیدا کند. معلمی، یک حرفه نیست، یک هنر است و هنرمند باید جاذب باشد. اخلاق و رفتار ما می تواند یک حرفه باشد، تعهد اخلاق حرفه ای یعنی ما متخلق به اخلاق نیک باشیم.
وی افزود: متاسفانه امروزه دنیا ما را هنرپیشه بار آورده که همه نقش بازی می کنیم. به ما مانند گل های مصنوعی نگاه می کنند، فقط شکل معلم را داریم چون بوی معلمی چیز دیگری است. امیدوارم به جای اینکه جویی باشیم که در آن آب بریزند تا پر از اخلاق شویم،  خودمان چشمه ای جاری و ساری باشیم. دل هایمان را پاک بداریم تا دل های مردم را تسخیر کنیم.
دکتر دوستی تصریح کرد: دانشجویان ما خوبند و ماییم که به دنبال ابزاری برای ارتقای خود هستیم ما دانشجویان را اسیر کرده ایم عاشق دانشگاه نکرده ایم باید روی دانشجو اثرگذار باشیم.
سپس دکتر سیدمنصور گتمیری قائم مقام دفتر ارتباط با دانش آموختگان گفت: در جلسات گذشته پیش نویس برنامه پنجمین سمینار تعهدحرفه ای در نظام سلامت را به اساتید ارائه کرده ایم که در خصوص موضوع پنل ها مسئولان پنل ها نظرات خود را ارایه خواهند داد.
وی با بیان اینکه بحث نظام پزشکی در نظام سلامت برای نخستین بار است که در سمینار تعهدحرفه ای مطرح می شود اظهار کرد: برای رئیس نظام پزشکی عنوان سخنرانی مشخص خواهد شد و در زمان معین صورت خواهد گرفت.  
وی در مورد حضور افراد متخصص در رشته طب ایرانی تاکید کرد: متخصصین طب ایرانی نیز در این سمینار شرکت می کنند به دلیل اینکه نقدهایی صورت می گیرد و افراد در این زمینه فرصت موشکافی و کشف شبه علم و پالایش آنرا داشته باشند.
دکتر جلیلی مسئول پانل اول سمینار نیز در خصوص عناوین پانل، اعضا و مدت زمان برگزاری پانل ها و همچنین مدت زمان جلسه پرسش و پاسخ توضیحاتی ارایه داد.
در ادامه دکتر فریبا اصغری عضو کمیته علمی سمینار و مسئول پانل دوم، پیشنهاد کرد، از زمان اختصاص یافته به سخنرانی ها کاسته و به زمان پانل ها افزوده شود تا مطالب کنگره بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر احمدعلی نوربالا عضو کمیته علمی سمینار و مسئول پانل سوم نیز گفت: چون بحث شبه علم در تعهدحرفه ای در این سمینار مطرح خواهد شد بهتر می دانم موضوعات تمایز علم و شبه علم، مصادیق شبه علم در پزشکی، شبه علم در روانپزشکی، شبه علم در رسانه و فضای مجازی و نقش مراکز علمی و حرفه ای در مقابله با شبه علم مطرح شود.
در ادامه دکتر عبدالرحمان رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه و عضو کمیته علمی سمینار تعهدحرفه ای با اشاره به اهمیت موضوع روانپزشکی در تعهدحرفه ای اظهار کرد: به نظرم بحث نشاط اجتماعی، تاثیر فضای مجازی در اجتماع و اثرات منفی آن، مسئولیت پذیری در تعهدحرفه ای مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.
در پایان جلسه، استاد بهادری رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان به جمع بندی مطالب مطرح شده پرداخت و گفت: زمان اختصاص یافته به سخنران ها خارج از مدت زمان مربوط به پانل ها است و خدشه ای در پانل ها ایجاد نخواهد کرد.
وی افزود: از دکتر گتمیری و همکاران دیگر دفتر برای برگزاری هرچه بهتر سمینار تعهدحرفه ای تشکر می کنم.

فریبا  مقدم
خبرنگار

فریبا مقدم

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *