پیام خانم دکتر مختاری آزاد برای همایش سلامت و زندگی: نظم، راهبردی برای پیشرفت زندگی و عشق و علاقه به کار، نیروی محرکه است.

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دویستمین همایش سلامت و زندگی در سیزدهمین سالگرد برگزاری این همایش با موضوع احترام و با حضور پیشکسوتان حوزه علم، هنر و ورزش با همکاری دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران در 26 بهمن در تالار ایوان شمس شهرداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان در گفتگو با خانم دکتر طلعت مختاری آزاد پیشکسوت و استاد رشته ی ویروس شناسی در راستای همایش سلامت و زندگی وی ضمن معرفی خود گفت: من در خانواده ای بزرگ شدم که همگی در کار تدریس مشغول بودند و من هم به دلیل علاقه به تدریس از سال 1356 وارد دانشگاه شدم اول رزیدنت بخش ویروس‌شناسی بودم و بعد جذب دانشگاه شدم با وجود اینکه فرصت‌های زیادی برای داشتن تخصص و تاسیس آزمایشگاه پیش‌رو داشتم اما برای اینکه تدریس کنم باید تک رشته‌ای درس می‌خواندم و من رشته‌ی ویروس‌شناسی را انتخاب کردم هر چند بعدها تخصص را هم گرفتم و من اولین فارغ‌التحصیل رشته‌ی ویروس شناسی در ایران هستم. از سال 1356 تا اسفند سال گذشته خدمت کردم اما همچنان همکاری خود را ادامه میدهم و من اگر در دانشگاه استخدام نمی‌شدم با وجود اینکه متخصص هستم دبیری دبیرستان را انتخاب می‌کردم و در واقع علاقه به تدریس بوده که این شغل را انتخاب کردم و هیچگاه از این تصمیم پشیمان نیستم.
وی در پاسخ به داشتن سبک و روش در زندگی گفت: سبک زندگی خاصی نداشتم اما مانند همه‌ی افرادی که در امر آموزش هستند صبح زود از خواب بیدار می‌شوم و آماده تدریس میشوم. تدریس در دانشگاهی مانند دانشگاه تهران که سطح علمی بالایی دارد و مدام باید به روز بود کار آسانی نیست و این خود وقت زیادی را می‌طلبد، در نتیجه باید زندگی بر روی روال و نظم باشد. علی‌رغم اینکه خواهرم در حد تیم ملی ورزش می‌کرد اما من به دلیل نداشتن وقت اینگونه نبودم و تنها کاری که در این سال‌ها انجام دادم فرصت‌هایی که پیدا می‌شد پیاده ‌روی می‌کردم به دلیل مشغله کاری که در شغل ما وجود دارد امکان شرکت در کلاس‌های ورزشی به صورت مداوم وجود ندارد و از آنجایی که ویروس شناسی بازوی سلامت جامعه و بهداشت است و در مواقعی که بیماری عود می‌کند ما گاه و بیگاه باید در جلسات حضور پیدا کنیم و در واقع وقت در اختیار خودمان نیست ولی نظم کاری و فکری راهبردی برای پیشرفت زندگیست و البته در کنار همه‌ی اینها عشق و علاقه به کار نیروی محرکه است من در طی سال‌های گذشته پیشنهاداتی برای مهاجرت به خارج از کشور داشته‌ام اما عشق و علاقه به مردم و سرزمینم من را نگه داشته است.
وی در ادامه توصیه‌هایی به مسئولین دانشگاه داشت تا علاقه را در جوانان ایجاد کنند و گفت یکی از مزایای شغل تدریس در دانشگاه ارتباط با نسل جوان است جوانانی که امید به آینده دارند اما باید گفت در دوره‌ی ما امیدواری بیشتر بود ما امیدوار بودیم که پس از فارغ‌التحصیلی شغلی برای ما وجود دارد و در واقع نگرانی مالی‌ نداشتیم و ما تفاوتی با نسل جدید داریم اینکه امروز علاوه بر مشکل مالی، مسائل اجتماعی نیز در جامعه وجود دارد که حتی افرادی که از نظر مالی تامین اند به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند. اگر افراد در کشور خود راحت باشند و کمتر شاهد مشکلات مالی اجتماعی و... باشیم کمتر شاهد مهاجرت جوانانمان خواهیم بود و امیدواریم همانقدر که امکانات برای آقایان فراهم است برای خانمها نیز فراهم باشد و همین ایده ی حضور بانوان در باشگاههای خود ایده بسیار خوبیست.
 دکتر مختاری آزاد در ادامه گفت: افراد پرکاری مانند من که مسئول آزمایشگاه ملی سرخک، سرخچه و آنفولانزا بوده اند اگر به یک باره بازنشسته شوند آسیب اساسی می‌بینند و از آنجایی که روح و جسم با هم در ارتباط اند آسیب روحی باعث آسیب جسمی نیز خواهد شد و به عنوان پیشنهادی برای دوره بازنشستگی، اینکه با نزدیک شدن به سال بازنشستگی حداقل یک یا دو روز در هفته را برای حضور در سرکار حق انتخاب داشته باشیم تا راحت تر بتوانیم با محیط خارج از کار و بازنشستگی هماهنگ شویم و آسیب کمتری ببینیم.

فاطمه رمضانی
خبرنگار

فاطمه رمضانی