دکتر فتوحی: این دانش آموختگانند که بیشتر به حمایت از دانشگاه می پردازند
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایجاد شبکه های مجازی را یکی از بسترهای وابسته سازی دانش آموختگان به دانشگاه دانست.
همين كه توانستيم احساس تعلق به دانشگاه را در دانش آموختگان تقويت كنيم، كار بزرگي است.
نظرتان در خصوص تأسیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان چیست؟
یکی از اقدامات خیلی مثبتی که در زمان آقای دکتر لاریجانی صورت گرفت، تأسیس همین دفتر بود و انتخاب خیلی خوبی که جناب آقای دکتر داشتند، انتخاب آقای دکتر بهادری به عنوان رئیس این دفتر است. همه دانشگاه های قابل قبول دنیا، چنین دفتری دارند و همیشه دانش آموختگان دانشگاهها حامیان جدی مؤسسات و دانشگاههای معتبر در دنیا هستند. دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه هم با همین رل و نگاه تأسیس شده است. به نظر من اقدام خیلی خوب و مفیدی بوده است تا کنون نیز عملکردش قابل قبول بوده و بالاخره برای دانشگاهی که سالها در این زمینه غفلت کرده، این همت، همتی بلند و کار بسیار جدی بوده است و آثارش نیز ظاهر شده و همه شاهد آن هستیم. فکر می کنم دیگر بعد از 5 ، 6 سال بدیهی است که تأسیس این دفتر کار مثبتی بوده است.
به نظر شما دانشگاه چه حمایتی از دانش آموختگان خود می تواند داشته باشد و دانش آموختگان آن در چه زمینه هایی می توانند به دانشگاه کمک کنند؟
در دنیا خیلی این گونه نیست که دانشگاه همیشه از دانش آموختگان خود حمایت کند. باتوجه به اینکه حجم دانش آموختگان نیز قابل توجه است و منابع دانشگاه نیز محدود است، این دانش آموختگانند که بیشتر به حمایت از دانشگاه می پردازند و ارتباطی که دانش آموختگان با دفتر دانش آموختگان برقرار می کند، بیشتر در مورد جذب دانش آموختگان است. آنها بیشتر دوست دارند که در جریان اخبار دانشگاه باشند و بعنوان عضوی از خانواده دانشگاه دیده شوند و با آنان ارتباط برقرار کنند. همچنین بتوانند با همدیگر و هم دوره ای خود در تماس باشند. این در حقیقت نقشی است که دانشگاه می تواند برای دانش آموختگان خود بازی کند. همچنین می تواند در جشنواره ها به آنان توجه کرده و دانش آموختگان موفق را معرفی نماید. یعنی به نظر من دانشگاه این بنیه را ندارد که بتواند حمایت مالی از دانش آموختگان بنماید و این حمایت ها بیشتر از سوی دانش آموختگان به دانشگاه اعمال می شود.
آیا در دانشگاه بستری آماده برای جذب همکاری های علمی دانش آموختگان وجود دارد؟
البته چند بستر وجود دارد. یکی در بحث ارتباط با صنعت است که اگر دانش آموخته ای بخواهد فعالیتی نماید، بستر آن در دانشگاه وجود دارد و می تواند این کار را انجام دهد و راه دیگری که به ذهن من می رسد که بتوانند دانش آموختگان را در این مسیر نگه دارند معرفی در جشنواره هاست.
آیا در دانشگاه مرکزی وجود دارد که طرحهای تحقیقاتی نیازمند به همکاری ثبت شده و دانش آموختگان بتوانند با مراجعه به آن مرکز در این طرحهای تحقیقاتی فعالیت نمایند؟
بله، این یک اتفاق جاری است، یعنی اکثر مراکز تحقیقاتی ما، همکاران پژوهشی دارند واجرای پروژه های مشترک با دانش آموختگان نیز خیلی شایع است، این بستر یک بستر جاری است و در دانشگاه ما وجود دارد و فارغ التحصیلانی که بسیار برجسته باشند بر اساس آیین نامه هیئت علمی وابسته، آنان بدون استخدام، وابستگی کاملی با دانشگاه خواهند داشت.
آیا دانش آموختگان از طریق دفتر دانشکده های خود از این آیین نامه ها آگاهی دارند؟
این موضوع در سایت دانشکده ها وجود دارد اما افراد متقاضی معمولاً در خود مراکز تحقیقاتی وجود دارد و آنها خود مطلع هستند و جزو هیئت علمی وابسته دانشگاه هستند. مانند مرکز تحقیقات غدد، مرکز تحقیقات گوارش. البته این افراد از دیگران برجسته ترند و آمده اند استاد وابسته دانشگاه ما شده اند.
در مورد خدمات الکترونیک که در دانشگاه برای دانش آموختگان در نظر گر فته شده، اگر ممکن است توضیحاتی بفرمایید؟
برای دانشجویانی که از ما آدرس پست الکترونیک گرفته باشند، این طور تعریف شده که امکانات آنان را پس از فارغ التحصیلی حذف نمی کنیم و همچنان ارتباط ما با ایشان ادامه پیدا می نماید و این سرویس را قطع نمی کنیم و این اصلی ترین سرویسی است که ما به دانش آموختگان می دهیم.
آیا این کار نیاز به اقدامی از سوی دانش آموختگان دارد یا بصورت اتوماتیک انجام می شود؟
معمولاً آن را حذف نمی کنیم و من افرادی را می بینم که با وجود اینکه سالها از فار غ التحصیلی آنها می گذرد همچنان از ایمیل ما استفاده می نمایند. همچنین کسانی که در سالهای گذشته از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و ایمیل دانشجویی نداشتند نیز این خدمت قابل ارایه می باشد و با درخواست کتبی که از سوی دفتر ارتباط با دانش آموختگان به حوزه مدیریت آمار و اطلاع رسانی پزشکی اعلام شود، خدمات الکترونیک به متقاضیان ارایه می شود. البته این مسئله مدتی است که جریان دارد.
بحث تبدیل ایمیل دانشجویی به ایمیل فارغ التحصیلی را داریم لطفاً در این مورد توضیحاتی بفرمایید؟
عده ای بسته به نوع مقطع تحصیلی خود، بعضی ها در بخش razi ایمیل دارند و بعضی ها هم در قسمت student ایمیل دارند. اما کسانی که در قسمت student ایمیل دارند و علاقمندند که اسمشان عوض شود می توانند با مراجعه به مدیریت آمار و اطلاع رسانی پزشکی، از قسمت alumni ایمیل بگیرند و بقیه که اصراری به عوض کردن ایمیل ندارند می توانند با همان ایمیل قدیم خود کار کنند.
در مورد دانش آموختگاني كه متقاضی استفاده از سایر امکانات مثلاً متن کامل مقالات و یا کتابخانه دیجیتال هستند دانشگاه چه تمهيداتي می تواند در این رابطه اتخاذ کند؟
منطقاً مي شود چنين كاري كرد. يعني مي شود يك چارچوب تعريف كرد و بر اساس آن كار كرد. اگربخواهيم خيلي گسترده اش كنيم؛ شركتهايي كه اين امكانات را به ما مي فروشند، مدعي مي شوند و هزينه ها را بالا مي برند. الان بستر دانشگاه را 20 هزار دانشجو و تعدادي هيئت علمي مي بينند و قيمت گذاري كه انجام شده است، و بر اساس اين ميزان كاربر است. اگر كاربرانمان را مثلاً 3 برابر كنيم، هزينه ها را بايد افزايش دهيم. ولي در حقيقت درمواردي چنين سرويسي را ارائه مي دهيم و اگر افرادي به صورت موردي تقاضا دهند می توانیم اين ارتباط را برايشان فراهم كنيم، ولی باید چارچوبي برای آن تعريف كنيم. پيشنهاد مي كنم دفتر ارتباط با دانش آموختگان يك آيين نامه اي بنويسد كه قابل طرح بوده و بشود در يك چارچوب مشخصي زماني مثلاً 6 ماه يا 1 سال براي آنان اين امکانات را فراهم كنيم و دسترسي به منابع را براي دانش آموختگان ايجاد كنيم.
برای اینکه بتوان از پتانسيل هاي علمي دانش آموختگان مقیم خارج از كشور استفاده کرد چطور؟
راه هايي كه وجود دارد يك سري به صورت سيستماتيك رخ مي دهد و برخي رخ نميدهد. خيلي از فارغ التحصيلان همچنان با ما كار مي كنند. پروژه مشترك با مراكز ما و اساتيد سابقشان دارند. اين مسئله خیلي زياد است و اساساً انگشت شمار نيست. تقريباً همه مراكز ما و دانشكده ها چنين ارتباطاتي را دارند. نكته ديگر بحث آيين نامه استاد وابسته است و مي شود عده اي از اينها را در چارچوبي وابسته به دانشگاه كرد كه از طريق ارتباط سيستماتیک تري با دانشگاه كار بكنند. يك راهش هم بحث جشنواره هست. دفتر ارتباط با دانش آموختگان می تواند يك جشنواره اي ترتيب دهد و دانش آموختگان موفقش را معرفي كند و از اين به بعد، اين افراد را مشخص كند.
البته برگزاری یک جشنواره اختصاصی شاید بعید باشد اما آیا در جشنواره ابن سینا می توان جایزه ای به دانش آموختگان دانشگاه اختصاص داد؟ نظر شما چيست؟
در جلسه اخير هيئت داوران اين موضوع بحث شد. پيشنهاد را آقاي دكتر بهادري دادند که از آن استقبال هم شد و قرار شد آقاي دكتر پيش نويسی و چارچوب را بنويسند و ارائه كنند تا روي آن بحث كنيم و بر اساس آن چارچوب، آن را عملي كنيم. بايد مشخص شود چند نفر، چه رشته اي و تحت چه ضابطه اي؟ اينكه چگونه مي خواهيد انتخاب كنيد و چگونه مي خواهيد اطلاع رساني كنيد. اين كار شدني است و كاملاً در ابن سينا مسير باز است. در دل جشنواره ابن سينا باشد و جدا هم نباشد. كليت اين بحث در جلسه هيئت داوران جشنواره ابن سينا مطرح شده و پذيرفته شده است. منتظريم تا جناب آقاي دكتر بهادري پيشنهادشان را ارائه كنند.
به غیر از فعاليت هايي كه دفترارتباط با دانش آموختگان تاکنون داشته جاي چه فعاليتي در دفتر دانش آموختگان خالي است؟
به نظر من در حال حاضر فروم ها و شبكه هاي مجازي، شبكه هاي فعالي هستند و البته مديريتشان سخت است و اين شبكه ها مي توانند بستري باشد كه اين وابستگي را ايجاد نمايند. اين شبكه را خارجي ها به صورت مفصل دارند. مثلاً فارغ التحصيلان هاروارد خيلي با هم لينك هستند. يك بستر هم همين است كه در فضاي مجازي اين لينك برقرار شود؛ مثلاً در ويكي پديا يك صفحه اي براي دانشگاه وجود دارد. الان ما داريم اين صفحه را مديريت مي كنيم. شما می توانید جدي تر عمل كرده و اين صفحه را دائماً به روز نگه دارید. سايت دانشگاه هم سايت خوبي است. سايت دانش آموختگان مي تواند از طريق لينك خود، افراد را به سمت دفتر ارتباط با دانش آموختگان جذب كند.
درخصوص جشن يكپارچه فارغ التحصیلی که اخیراً برگزار شد چه نظری دارید؟
متأسفانه من در جشن حضور نداشتم. ولي به هرحال اين جشن در دانشگاه هاي بزرگ دنيا مرسوم است. طبق بازخوردی كه از همكاران شنيدم خيلي جمعيت عظيمي بوده است و مثبت بوده است. نبايد به دنبال برآيند و نتيجه بالافاصله بود. بالاخره همين كه توانستيم احساس تعلق به دانشگاه را در دانش آموختگان تقويت بكنيم كار بزرگي است. البته به مرور تجربه بهتر و بيشتري پيدا مي كنيم .
ببینید برای نمایشگاه ها انرژي زیادی صرف مي شود ولي در جشن های فارغ التحصیلی واقعاً معلوم نيست چقدر بازديد كننده به آن نمايشگاه بپردازند. عملاً هم نمي پردازند و ترجيح مي دهند با دوستان در اين مراسم وقت را بگذرانند و براي بازديد درست از نمايشگاه وقت نگذارند. در جاهاي ديگر دنيا هم بيشتر جنبه هاي تفريحي اين مراسم مهم است تا رسيدگي به پرداختن اينكه اين قدر مقاله توليد شده و يا فلان قدر كار پژوهشي انجام شده است . به نظر من جايش در اين مراسم نبود. نمایشگاه معرفی دانشگاه را که در حاشیه این مراسم برپا شد را چگونه ارزیابی می کنید؟
به عنوان کلام آخر چه توصيه يا پيشنهادی براي ما دارید؟
صحبت خاص ديگري ندارم. براي شما آرزوي موفقيت مي كنم.
ارسال به دوستان