دکتر گتمیری در جلسه همفکری و طرح نظرات دانش آموختگان دانشگاه از شروع فعالیت های آموزشی دفتر ارتباط با دانش آموختگان خبر داد
دبير دفتر ارتباط با دانش آموختگان در جلسه همفكري و تبادل نظرات دانش آموختگان ضمن اعلام خبر شروع فعاليت هاي آموزشي اين دفتر عمده برنامه هاي سال 90 اين دفتر را توسعه برنامه هاي آموزشي خواند.
17 خرداد 1390 جلسه همفكري و طرح نظرات دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشكي تهران با حضور دكتر بهادري رئيس، دكتر گتميري دبير، دكتر سيد احمديان مدير و اعضاي دفتر ارتباط با دانش آموختگان، دكتر گوشه گير رئيس مؤسسه طب اسلامي، دكتر دولتي رئيس مركز تحقيقات پوست و جذام، دكتر صادقي پور مدير گروه فيزيولوژي، دكتر پاسالار رئيس مركز رشد استعدادهاي درخشان، دكتر جعفري و دكتر آقا محمدي اعضاي هيأت علمي دانشگاه در محل اين دفتر برگزار شد.
در اين جلسه دكتر گتميري دبير دفتر ارتباط با دانش آموختگان در مورد اين دفتر گفت: سال 1384 فكر اوليه تأسيس دفتر ارتباط با دانش آموختگان از سوي دكتر لاريجاني پيشنهاد شد و با توجه به اينكه دانشگاه هاي معتبر دنيا چنين واحدي دارند، ايشان از من خواستند كه الگوهاي اين كار را پيدا كنم. بعد از تكاپوي بسيار تنها يك برگ از سوابق چنين ايده اي در معاونت دانشجويي پيدا شد و معاونت آموزشي هم با اداره فارغ التحصيلان و صدور گواهي به فعاليتي متفاوت مي پرداخت.
وي در مورد مطالعه مدل ها افزود: در داخل كشور تجربيات اندكي وجود داشت مثل دانشكده فني دانشگاه تهران و بعضي دبيرستان هاي قديمي مدلي از ارتباط با دانش آموختگان داشتند. در سطح بين المللي تجربيات كاربردي تر و قابل استفاده تري، همانند مدل هاي پرينستون، كالج سلطنتي لندن، هاروارد و چند نمونه ديگر مطالعه شد. ما ديديم در بعضي از اين دانشگاهها Alumni آنها بسيار وسيع بود و با قدمت دانشگاه ها مدل ها كارآمدتر مي شد. اوج آن را در هاروارد ديدم كه در بيش از 70 كشور حدود 180 دفتر داشت، به نحوي كه ارتباط هر فارغ التحصيل دانشگاه هاروارد ساكن در هر جاي دنيا را با مجموعه دانشگاهي خودش حفظ مي كرد. بعلاوه برنامه هاي فوق مانند كوهنوردي و ارتقاء اطلاعات عمومي و غيره داشتند. بطور مثال 40-30 داور المپيك از هاروارد با اتيكت دانشگاه هاروارد وارد تيم داوري المپيك مي شدند و به نوعي دانشگاه خودشان را معرفي مي كردند. حدود 40-30 شخصيت برجسته بين المللي وقتي در مقام و مرتبه اي قرار مي گيرند، رابطه شان را با هاروارد بيان مي كنند. فروشگاههاي بزرگي دارند. فعاليت هاي خدماتي و آموزشي در حوزه هاي ستاره شناسي، موسيقي و... ارائه مي دهند. بلاخره مدل هاي مختلف فكري يك جوري از كنار اين اختلاف سلايق گذشته اند و بيشتر بر روي فاكتور مشترك فارغ التحصيلي دانشگاه خود فوكوس مي كنند.
دبير دفتر ارتباط با دانش آموختگان خاطر نشان كرد: با مشاهده اختلاف نظر و سليقه مدل هاي مورد بررسي و تعميم آن به دانشگاه با وجود اختلاف سلايق محيط دانشگاه و چالش هاي پيش رو كه همه به آن واقف هستيم، كار آساني نبود. بطوري كه با طرح موضوع واكنش هاي بسيار موضع گيرانه اي مطرح شد. فكر تأسيس انجمن فارغ التحصيلي و كانوني كاملاً NGO مطرح شد. در هيات رئيسه و محافل ديگر اختلاف سليقه ها مشاهده مي شد. در اين زمان بود كه به استاد بهادري مراجعه كرديم و از راهنمايي هاي دكتر لاريجاني هم بهره مند بوديم.
دكتر گتميري در مورد ارائه مدل بومي تاكيد كرد: سعي كرديم اين مدل را بومي كنيم كه اختلاف نظرها حل شود. جذب اين ايده را مشاهده كرديم. در اين زمان بسيار از راهنمايي هاي دكتر بهادري استفاده برديم. با آمدن شخصيتي مانند ايشان كه بسياري از مشكلات را حل مي كرد گروه هاي سني مختلف در چند نسل، شاگرد استاد بودند. بطوريكه بعد از ادغام دانشگاه دانشجويان از اينكه استاد بهادري سوگند نامه آنها را قرائت كرد، خوشحال شدند.
وي افزود: سال 1384 در هيأت رئيسه و سال 1385 در شوراي دانشگاه و سرانجام در اواخر همان سال در هيأت امناء دانشگاه اين ايده به تصويب رسيد و در همان زمان ابلاغ استاد و اينجانب زده شد. تشكيلات دفتر در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي به تصويب رسيد تا اينكه توانستيم مكاني با جذب چند نيروي انساني داشته باشيم.
دكتر گتميري اضافه كرد در وب سايت روابط عمومي يك وب مستقلي براي دفتر ايجاد كرديم كه اطلاعات و اخبار را به گوش مخاطبين برسانيم. اولين كار با برگزاري گردهمايي ها شروع شد و براساس مدل ارائه شده در سال 1384 مقرر شد كه به منظور احترام به علايق و سلايق، گردهمايي هرگروه با هر انگيزه اي يك كانون محسوب شود. ما هم در حد توان در برگزاري اين گردهمايي ها كمك نمائيم. اگر مايل باشند برگزاري جشن در دانشگاه و يا در هتل باشد. چون محل دانشگاه براي فارغ التحصيلان تجديد خاطرات بود برگزاري جشنها و گردهمايي هادر دانشگاه با استقبال روبرو شد. در اين مراسم گاهاً حتي شركت كنندگان اشك مي ريختند كه بعد از 20-10 سال به دانشگاه مي آمدند و اين مدل جذابي شد. گردهمايي هاي متعددي برگزار شد و رد و بدل احساسات و خوشحالي آنان مشوق ما شد تا اينكه كارمان را قوي تر ادامه دهيم.
با تاكيد استاد در مداخله دفتر در برگزاري جشن هاي فارغ التحصيلي علاوه بر اينكه جذبه اي براي دانشجويان و خانواده آنان دارد، آخرين نشست دانشجويان در دانشگاه هم هست، مگر اينكه در مقطع بالاتري پذيرفته شوند و يا اينكه هيأت علمي دانشگاه شوند واين كار هم خوب پيش رفت بطوري كه براساس تفاهم نامه سال 1390 مي توانيم كمك هاي بيشتري بكنيم. در قسمت رسمي اجراي برنامه شان دانشجويان علاقمند هستند كه استاد بهادري، رئيس دانشگاه و رئيس دانشكده حضور داشته باشند. پدر و مادرهايي كه خودشان اعضاء هيأت علمي دانشگاه هستند، علاقمندند كه صحبت كنند. در قسمت غير رسمي برنامه شان محيط مفرحي را ايجاد مي كنند.
دكتر گتميري با يادآوري اين مطلب كه چند نشريه با عنوان نامه دانش آموختگان چاپ و نسخه الكترونيك آن در سايت گذاشته شد، با بيان اقدامات ديگر انجام شده گفت: بعد از طراحي آرم و بج دفتر، اين آرم به تصويب هيأت رئيسه رسيد. بعد از تصويب اتوماسيون براي دفتر، دبيرخانه الكترونيكي آن به تصويب رسيد.
وي در بيان حمايت هاي دكتر لاريجاني از اهداف اين دفتر افزود: دكتر لاريجاني بارها تاكيد داشته كه مايل به هر نوع همكاري و كمك به اين دفتر هستند. وي اضافه كرد ما در اول راه هستيم و شايد هنوز قابليت توانايي كافي جذب اين كمك ها را ايجاد نكرده ايم. با ادغام دو دانشگاه مديريت حدود يكصدهزار فارغ التحصيل مشكل خواهد بود و ما هم تصميم نداريم كه دستگاه دولتي بزرگي ايجاد كنيم و بنابراين بيشتر بايد كانون ها فعال شوند.
در ابتدا چون دانشكده ها مكان مستقلي نداشتند در مكان قبلي اين دفتر و در فاز اوليه شروع فعاليت رسدهاي مختلفي مانند رسد پزشكي، پرستاري، بهداشت و... ايجاد كرديم كه زمينه ارتباط با كانون ها فراهم شد و هم اكنون اين رسدها به دفاتر فرعي دانشكده ها تبديل شده است.
وي با اشاره به فعاليت نزديك به 20 كانون دانشكده پزشكي و وسعت زياد كانونها، ايده فعال سازي دفاتر فرعي دانشكده ها را مهم خواند تا فعاليت ها از طريق دفتر مركزي برنامه ريزي و هدايت شود ولي اجراي امور مربوط به هر دانشكده به آنها واگذار شده است. وي در مورد همكاري هاي دفتر گفت: بطور مرتب جلساتي با دانشكده ها داشتيم و بر حسب فعال بودن هر دانشكده، دفتر هم با انرژي بيشتري همكاري كرده است. به عنوان مثال در جشن چهل و پنجمين سالگرد تاسيس دانشكده بهداشت اين دفتر سعي كرد كه در حد توان همكاري لازم را به عمل آورد.
وي در ادامه تاكيد كرد: انرژي دفتر در دانش آموختگان به شكل پراكنده نهفته است. هرچه دانش آموختگان بيشتر با ما ارتباط برقرار كنند، انرژي دفتر براي تحقق برنامه هايش بيشتر خواهد شد. بعد از فارغ التحصيلي ايميل دانشجويي به ايميل فارغ التحصيلي تبديل مي شود و ارتباط الكترونيكي با اين افراد حفظ خواهد شد.
دبير دفتر ارتباط با دانش آموختگان در ادامه معرفي پتانسيل هاي اين دفتر از جمله وجود تالار اجتماعات، چندين دستگاه كامپيوتر مناسب برگزاري كلاس هاي آموزش الكترونيكي، با اشاره به تاكيد دكتر بهادري در تبديل دفتر به يك مركز علمي- آموزشي و تحقيقي خاطرنشان كرد: قبلاً اجراي برنامه هاي گروه هاي مختلف كه گاهاً پزشكي هم نبود مانند برنامه توانايي حل مساله و قدرت نه گفتن و كاهش استرس با استقبال خوبي روبرو شد. در مدل بين المللي هم برگزاري چنين كلاس هاي توانمندسازي رفتاري مشاهده مي شود. جهت اجراي برنامه هاي آموزشي در حال مذاكره با مركز تحقيقاتي مختلفي هستيم. تسهيل اين برنامه هاي آموزشي، مقدمه برنامه هاي پژوهشي خواهد شد. در تفاهم نامه سال 1390 بودجه لازم ديده شده است.
وي برگزاري مراسم بزرگداشت هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس دانشگاه را يكي از برنامه هاي ارزشمند دفتر خواند كه همه واحدهاي دانشگاه در آن مشاركت داشتند و دانشگاه سراسر عواطف، احساسات و غرور بود. همچنين نمايشگاه حاشيه آن كه پر محتوا بود و با حضور وزير بهداشت و رئيس دانشگاه مورد استقبال خوبي قرار گرفت.
وي در ادامه با يادآوري جشن چهل و پنجمين سال تاسيس دانشكده بهداشت و نمايشگاه حاشيه آن افزود: اين مراسم هم موجي از احساسات مثبت و غرور در دانش آموختگان و خانواده هاي آنان ايجاد كرد.
كار ارزشمند ديگر اينكه: گروهي از ايرانيان مقيم آلمان با علاقه خاصي كه به دكتر يلدا داشتند، بنيادي را به نام بنياد علمي پروفسور يلدا تاسيس كردند كه به چندين نفر از شخصيت هاي علمي نسل جوان و مسن تنديس اين بنياد با هزينه آنان اهداء شد. ما هم موزه را براي اجراي اين برنامه در اختيار آنان گذاشتيم. با اينكه بنا نبود كه كار علمي آكادميكي انجام دهند با پيشنهاد ما 15 سخنراني علمي انجام شد. با گرفتن امتياز بازآموزي و با دادن Certificate به افراد شركت كننده به يك سمينار علمي مبدل شد و اين مسئله از طرف پروفسور رنجبر كه در آلمان فعاليت دارند اين اقدام اين برنامه را به يك سفر علمي ارزشمند تبديل كرد. امسال همان برنامه اجرا مي شود و احتمالاً مانند كنگره دكتر قريب برنامه 3-2 روزه اي با عنوان گردهمايي علمي بنياد علمي پروفسور يلدا در تالار امام برگزار خواهد شد و در شب آخر برنامه ضيافت در موزه خواهد بود.
كار بسيار ارزشمند ديگر مصاحبه با پيشكسوتان است مثل پروفسور هادوي همانطور كه مي دانيد ايشان تمام سرمايه شان را به آكادمي فرهنگستان علوم پزشكي اهداء كرد، و سالانه جايزه اي از ماحصل اين سرمايه گذاري به 5-4 نفر از شخصيت هاي علمي آموزشي و پژوهشي در سطوح مختلف تحت عنوان جايزه علمي پروفسور هادوي اهداء مي گردد.
دكتر گتميري مصاحبه با پيشكسوتان دانش آموخته دانشگاه را يكي ديگر از اقدامات اين دفتر خواند كه علاوه بر درج مطالب آن در سايت، در آينده كتابي در خصوص اين گفتگوها تدوين خواهد شد.
وي سپس از بهره برداري آزمايشي وب سايت دفتر خبر داد و افزود: خوشبختانه با همكاري دفتر و استفاده از تجربه وب سايت روابط عمومي دانشگاه كه وب سايت برتر دانشگاه شناخته شد، وب سايتي طراحي شده كه حتي از نظر ساختاركاملتر از وب سايت روابط عمومي است و الآن در مرحله بهره برداري آزمايشي قرار دارد و با استحكام وب هاي فرعي آن، با حضور وزير بهداشت، رئيس دانشگاه و استاد بهادري افتتاح خواهد شد. بخش انگليسي آن فعال شده است. اين وب سايت توانايي دارد كه به همه كانون هايي كه با هر علايقي به ما مي پيوندند، يك وب سايت فرعي در اختيار قرار دهد تا اطلاعات مربوط به كانون خودشان را درآن قرار دهند. مثلاً افراديكه علاقمند به فعاليت هاي عام المنفعه هستند از اين قسمت مي توانند بهره مند گردند.
وي در ادامه به بيان قابليت هاي ديگر اين وب سايت از قبيل ثبت نام Online، بانك اطلاعاتي از همه فارغ التحصيلان و... پرداخت.
دكتر گتميري با اشاره به تدوين برنامه سال جاري و برآورد بودجه آن، استقلال دفتر را مقدمه كمك هاي فارغ التحصيلان خواند و افزود: اين كار مقدمه اي خواهد شد تا فارغ التحصيلان دانشگاه بتوانند كمك هايي را كه ترجيح مي دهند به دانشگاه ارايه نمايند.
دكتر گتميري در پايان اظهار اميدواري كرد كه از دل اين جلسه ياران جديدي پيدا كنيم تا در حوزه كاريشان شاخه اي از ما شوند و انشاءالله اين شاخه را به يك درخت تنومند تبديل كنند.
خبرنگار: ليلا آذين مهر
ارسال به دوستان