استاد فرهود پدر علم نوین ژنتیک و رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشکده بهداشت خواستار تحول در آموزش عالی بویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران شد

در دیدار رئیس دفتر ارتباط با دانشآموختگان با مسئولان دفاتر ارتباط با دانشآموختگان و خانه استاد بیمارستانها و دانشکده ها، دکتر داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران، با نقدی بنیادین بر نظام آموزشی کشور، خواستار گذار از آموزش حافظهمحور به تربیت پرسشگر و مهارتمحور شد. رییس دفتر ارتباط با دانشآموختگان دانشکده بهداشت تأکید کرد بدون بازنگری جدی در فرآیندهای آموزشی و تأمین امنیت برای نخبگان، آینده آموزش عالی در ایران با خطر عقبماندگی مواجه است.
به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان، در دیدار مسئولان دفاتر ارتباط با دانشآموختگان و روسای خانههای استاد مراکز دانشگاه با دکتر گتمیری، رییس دفتر دانش آموختگان، ضمن تأکید بر نقش بنیادین دفاتر دانش آموختگان و خانههای استاد دانشگاه در تقویت ارتباط با فارغالتحصیلان، بر ضرورت بازنگری و ارتقای فرآیندهای آموزشی در دانشگاه تأکید شد. این نشست با اعطای احکام جدید مسئولان دفاتر جدید و روسای خانههای استاد و تجلیل از فعالان این حوزه همراه بود.
در این نشست دکتر داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران، در سخنان خود به صورت ریشهای به تحلیل و نقد نظام آموزشی کشور پرداخت و تأکید کرد که برای برونرفت از وضعیت فعلی، آموزش باید از "حفظ کردن" به "مهارتآموزی" و "پرسشگری" تغییر جهت دهد. وی با انتقاد از اینکه فارغالتحصیلان دانشگاهها فاقد مهارتهای کاربردی هستند، خواستار یک بازنگری جدی در کیفیت آموزش شد.
دکتر فرهود با اشاره به میانگین نمرات پایین دانشآموزان و فارغالتحصیلان، این وضعیت را نتیجه یک فرآیند فرسایشی و نامناسب در سیستم آموزشی دانست. او تأکید کرد آموزش در کشور ما صرفاً بر حفظ مطالب استوار است، در حالی که باید به سمت مهارتآموزی سوق یابد. وی با ذکر مثالهایی از فارغالتحصیلان رشتههای مختلف، این نقص را آشکارتر ساخت؛ از مهندس کشاورزی که توانایی کاشت یک درخت را ندارد تا فارغالتحصیل زبان انگلیسی که قادر به صحبت کردن نیست. به اعتقاد او، این مشکلات نتیجه عدم آموزش عملی و اکتفا به تئوریهاست.
وی هدف اصلی یک استاد را "ایجاد سوال" در ذهن دانشجو دانست و نه صرفاً "ارائه پاسخ". او با اشاره به اینکه اطلاعات امروز به راحتی در دسترس هستند، گفت: «من نیامدهام پاسخ سوالات شما را بدهم، بلکه آمدهام تا سوال ایجاد کنم.» وی همچنین بر اهمیت «الگوسازی» (Role Modeling) توسط اساتید تأکید کرد و افزود که مهارتهای حیاتی مانند «تحمل شنیدن آرای مخالف»، اخلاقیات و حتی حقوق شهروندی (مانند لبخند زدن)، خواندنی و حفظکردنی نیستند، بلکه باید از طریق رفتار و عمل استاد به دانشجو منتقل شوند.
استاد فرهود با ذکر مثالی از استادان بزرگ گذشته با تحصیلات پایین که با مطالعه آزاد به درجه علمی بالا رسیدند، خاطرنشان کرد که رسالت یک استاد، فراهم کردن "جعبه ابزار" برای دانشجویان است تا خودشان راه را ادامه دهند.
دکتر فرهود در بخش دیگری از سخنان خود، به معضل مهاجرت نخبگان و متخصصان پرداخت و ریشه آن را در "فقدان امنیت و آرامش" برای سرمایهگذاران و مغزهای متفکر دانست. وی با تأکید بر اینکه کار تحقیقاتی و نوآورانه نیازمند امنیت بلندمدت است، گفت: «تا زمانی که امنیت شغلی و شرایط مناسب برای فعالیت فراهم نباشد، نخبگان به راحتی از کشور مهاجرت خواهند کرد.» او با اشاره به اینکه بزرگترین دستاورد کشورها همین "مغزها" هستند، خواستار توجه جدی به این مسئله شد و افزود که امنیت و آرامش، لازمه اصلی توسعه و رشد سرمایهگذاری است.
وی در پایان، برای بهبود وضعیت، خواستار یک برنامهریزی جامع و تشکیل کمیتهای مستقل از جهتگیریهای سیاسی برای اصلاح مبانی آموزش شد. او تأکید کرد این کمیته باید بر مبنای علم و منافع ملی عمل کند و هدف آن، ارتقای کیفیت آموزش در تمامی مقاطع، از دبستان تا دانشگاه باشد. وی خاطرنشان کرد که "مدیریت باید اجرا کند" و از اتلاف وقت در سخنرانیهای بینتیجه خودداری شود. دکتر فرهود با اشاره به اینکه دانشگاههای دنیا به سمت نسل پنجم پیش میروند که تمرکز بر پژوهش و کاریابی دارد، هشدار داد که ایران در حال عقبگرد به "نسل اول" است که تنها بر آموزش صرف متمرکز است.

نظر دهید