نشست مشترک مدیران ادوار دانشگاه علوم پزشکی تهران:

دکتر ظفرقندی بر نقش پیشران دانشگاه علوم پزشکی تهران و لزوم گفت‌وگو با دانشجو تاکید کرد

در نشست مدیران ادوار مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد رضاظفرقندی، وزیر بهداشت، ضمن تأکید بر نقش "پیشران" دانشگاه در دستاوردهای ملی همچون ده هزارمین پیوند کبد و بیست هزارمین پیوند مغز استخوان در کشور، خواستار تغییر رویکرد در تعامل با دانشجویان و جایگزینی روش "گفت‌وگو و شنیدن مشکلات دانشجویان شد و بر لزوم تقویت اخلاق حرفه‌ای و ایثار نیروی انسانی در مواجهه با چالش‌هایی فراتر از هوش مصنوعی تأکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان،نشست مشترک اعضای هیئت‌رئیسه‌ی ادوار گذشته تا کنون دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز پنجشنبه (۲۰ آذر ۱۴۰۴)، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مدیران و پیشکسوتان برجسته‌ی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سالن دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

این گردهمایی راهبردی، مدیران نسل‌های مختلف دانشگاه را گرد هم آورد تا ضمن مرور مسیر تحول دانشگاه علوم پزشکی تهران و بازخوانی خاطرات مدیریتی، به بحث و تبادل نظر پیرامون چالش‌های کلیدی نظام سلامت، ارتقای کیفیت آموزش پزشکی، توسعه‌ی پژوهش‌های کاربردی و بررسی راهکارهای نوین در ارائه‌ی خدمات درمانی بپردازند.

 

دکتر محمد رضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این جلسه ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، سخنان خود را با اشاره به حدیثی از ایشان درباره‌ی "تلاوت کتاب‌الله"، "نگاه به رسول خدا (ص)" و "انفاق فی سبیل‌الله" آغاز کرد و بر ضرورت محاسبه‌ی گذر عمر و ایام تأکید نمود.

دکتر ظفرقندی با قدردانی از زحمات رؤسای سابق و همکاران دانشگاه، از جمله دکتر کابلی، دکتر جبل عاملی، دکتر لاریجانی و ... اظهار داشت که با تلاش‌های گسترده، فرصت خدمت و توفیق فراهم شد تا دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از جدایی از دانشگاه تهران، ساختار و امکانات خود را شکل دهد. وی به سختی‌های اولیه‌ی تأمین ساختمان دانشگاه و خوابگاه‌ها اشاره کرد و از نقش افرادی نظیر مرحوم دادمان و دکتر حریرچی در این مسیر یاد کرد.

وی با تأکید بر جایگاه علمی ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح بین‌المللی، آن را یک "مسیر خدمت و دو و میدانی" توصیف کرد که دستاوردهایی همچون برگزاری جشن ده هزارمین پیوند کبد و بیست هزارمین پیوند مغز استخوان در کشور را به همراه داشته و این جایگاه را با توجه به شرایط دشوار کنونی کشور، "بسیار ارزشمند" خواند. دکتر ظفرقندی اشاره کرد که با طرح‌هایی که در دوره‌های مختلف مدیریتی اجرا شد، مشکلات گذشته در حوزه‌ی پژوهش، به‌ویژه در مسئله‌ی ثبت و حسابرسی مقالات علمی و تسهیلات پژوهشی، رفع شده است.

وزیر بهداشت بر نقش اثرگذار دانشگاه در ابعاد اجتماعی، علمی، فرهنگی، و اقتصادی تأکید کرد و با اشاره به تجربه‌ی شخصی ۵۰ ساله‌ی خود از وقایع ۱۶ آذر، بر لزوم تغییر رویکرد در تعامل با دانشجویان تأکید کرد. وی تأکید نمود که باید رویکرد "گفت‌وگو، صحبت کردن و شنیدن مشکلات دانشجویان" را در پیش گرفت.

دکتر ظفرقندی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن استقبال از پیشرفت‌هایی نظیر هوش مصنوعی، بر لزوم تقویت ابعاد انسانی و اخلاقی در حوزه‌ی سلامت تأکید کرد و گفت: "بحث‌های اخلاق حرفه‌ای، ایثار و فداکاری در عرصه‌ی پزشکی... مانند فداکاری های کادر درمان در دوران کرونا، نسخه‌ی هوش مصنوعی جوابگو نیست و فقط همت نیروی انسانی برطرف کننده مشکل است. وی در نهایت یادآور شد که دانشگاه‌های ایران با وجود شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها، هنر خود را در حفظ سطح بالای خدمات سلامت، بهداشت و پژوهش نشان داده‌اند.

 

فاطمه رمضانی
خبرنگار

فاطمه رمضانی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه