تاکید دکتر چراغی بر تاسیس اتاق فکر دانشجویی در دفتر ارتباط با دانش آموختگان
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی گفت: تهیه بانک اطلاعاتی دانش آموختگان یک تاریخ نگاری علمی ارزشمند از سوابق خود دانشگاه را ایجاد می کند و ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه موجب تشریک تجربیات و ایده ها می شود.
لطفاً در خصوص تأسیس دفتر دانش آموختگان در دانشگاه های بزرگ و همچنین در دانشگاه علوم پزشکی تهران نظرتان را بفرمایید؟
بسم الله الرحمن الرحیم من هم خدمت شما سلام عرض می کنم و آرزوی توفیق برای همکاران حوزه دفتر ارتباط با دانش آموختگان را دارم. واقعیت این است که فلسفه ایجاد واحد دانش آموختگان در دنیا و دانشگاه های معتبر دنیا یک فلسفه روشنی است. این فلسفه این هست که ما سیستمی داریم به نام سیستم ارزشیابی برنامه ها که یکی از این سیستم ها، سیستم cpo است که o آخر آن به معنی اصطلاح outcome یا برون داده های آن سازمان یا ارگان می باشد. خیلی از دانشگاه های معتبر دنیا افتخارات خاص خودشان را بر اساس محصولات و برون داده های خودشان مطرح می کنند. به عبارتی سرنوشت برون داده های انسانی و محصولات خودشان را به موقعیت و شأن و منزلت سازمانی خودشان گره می زنند. به همین علت است که سرنوشت خروجی های خودشان را از جمله دانش آموختگانشان را دنبال می کند. وقتی می گوییم 70% اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور، فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند؛ نشان می دهد که این دانشگاه یک دینی بر گردن سیستم آموزش پزشکی کشور دارد. یا وقتی می گوییم فلان درصد از مقاله های علمی کشور متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است، این brand ایجاد می کند. باید سرنوشت خروجی های دانشگاه دنبال شود و اینها با دانشگاه در ارتباط باشند. چون واقعا سرمایه های معنوی دانشگاه محسوب می شوند. ارتباط این دانش آموختگان با دانشگاه محل تحصیلشان موجب تشریک تجربیات و ایده ها بین دانشگاه و خروجی های خودش می گردد. خروجی این دانشگاه را خانواده خودش می داند و استفاده از ظرفیت های فکری دانش آموختگان موجب ارتقای خود دانشگاه می شود. ارتباط دانشگاه با خروجی های خودش باعث غنای تاریخ نگاری حوادث مهم و ارزشمند دانشگاه می شود. فرض کنید یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشمند جوان جهان اسلام شناخته شد. وقتی این ارتباط با دانشگاه وجود دارد و اسم این دانشمند در لیست دانش آموختگان این دانشگاه باشد و ما این مسأله را فرهنگ کردیم که موفقیت ها را برای دانشگاه ایمیل کنند، این یک بانک اطلاعاتی ایجاد می کند. این بانک اطلاعاتی یک تاریخ نگاری علمی ارزشمند از سوابق خود دانشگاه را ایجاد می کند. بحث تاسیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان یک گام بلند و ارزشمندی است در این مسیر که پایه علمی دارد! پایه علمی آن، ارزشیابی کارآمدی خروجی های دانشگاه است.
شما فکر می کنید جایگاه دفتر دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران الآن در چه سطحی است؟
من فکر می کنم علی رغم اینکه این دفتر جوان هست، ولی خیلی خوب عمل کرده و روند حرکتی آن هم یک روند حرکتی خیلی خیلی خوبی است و فکر می کنم با توجه به اندیشه های بلند ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران، دفتر دانش آموختگان در این مدت کوتاه یک حرکت جهشی داشته است! یعنی مثلاً وقتی شما تصمیم می گیرید همزمان با طراحی نقشه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران متناسب با نقشه تحول نظام سلامت، متناظر با چشم انداز افق 1404 می آید و جشن دانش آموختگان را با آن شکل خاص برگزار می کند؛ یعنی به عبارتی کاری که طی 10 سال آدمها تجربه پیدا می کردند و یاد می گرفتند که این جشن چگونه برگزار شود، ما چنین حرکت بزرگی را شروع کردیم. من نظرم این است که این حرکت، یک حرکت جهشی بود خصوصاً این جشن دانش آموختگان، با ایجاد این حرکت جهشی به نظر من می شود سن عقلی 10 ساله برای دفتر ارتباط با دانش آموختگان در نظر گرفت. ولی مسیرش را باید بیشتر از این طی بکند و باید فرآیندی انجام دهد تا تمامی خروجی های دانشگاه را در سالهای گذشته به صورت بانک اطلاعاتی جمع آوری کند. خصوصا اگر این بانک اطلاعاتی بر اساس توزیع خروجی ها در سراسر کشور، در منطقه و در دنیا بتواند طراحی شود، خیلی ارزشمند خواهد بود. همچنین ارتباطات بین المللی با دانش آموختگان توسط این دفتر می تواند ارزشمندی خاصی را برای دانشگاه ایجاد کند. و باید در حوزه بین الملل کار جدی تری در این دفتر صورت گیرد. انتخاب استاد ارزشمند و برجسته دانشگاه، استاد بهادری در این جایگاه زاییده یک فکر خوب است. همگان برای دکتر بهادری یک شأن معنوی علمی قائلند. همه دانشگاه و همه دانشگاهیان به ایشان تکریم می کنند. اینکه ایشان در این سن در این حوزه نو کار میکنند دارای یک پیام زیبا و با ارزش است! در کل باید عرض کنم این حرکت در دانشگاه علوم پزشکی تهران یک حرکت خیلی خوب و رو به رشد با آینده درخشانی است.
آقای دکتر، شناخت شما از دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشکده پرستاری چقدر است و به نظر شما جایگاهش در بین مسؤلین دیگر دانشکده به چه شکل است؟
پس از تاسیس دفترارتباط با دانش آموختگان در دانشگاه، این دفتر در دانشکده پرستاری و مامایی هم شکل گرفته و رابط دانشکده با دانشگاه است. شخصی که در این دفتر کار می کند انسان شریف و بزرگواری است و دارای تفکرات خوبی است. ما هم در پی این هستیم که این دفتر را هم از لحاظ موقعیت و هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از لحاظ امکانات سخت افزاری ارتقا دهیم. ما سعی کردیم این دفتر را به حوزه روابط عمومی و امور دانشجویی دانشکده لینک کنیم. در صدد هستیم که یک تاریخ نگاری خوبی از دانشکده از سالهای گذشته داشته باشیم و طبق نقشه علمی دانشگاه انشاالله بتوانیم در سطح کشور، منطقه و بین الملل حرکتهایی خوب داشته باشیم و با دانش آموختگانمان در ارتباط باشیم و از ظرفیتهای فکری و معنوی آنها استفاده کنیم. پایه تحصیلی رییس بورد پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران است و الآن کاری شروع شده در حوزه تدوین اتوبیوگرافی رئیس بورد پرستاری که خروجی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. در حوزه مامایی هم ما در حال انجام چنین کاری هستیم. در حال طراحی اسناد مربوط به دانشکده پرستاری و مامایی هستیم. ارتباط دفتر دانش آموختگان با معاونتهای مختلف آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و روابط عمومی و روابط بین الملل دانشکده وجود داشته و در صدد تقویت این دفتر باشیم.
ما شاهد برگزاری جشن در دانشکده پرستاری و مامایی با هماهنگی دفتر ارتباط با دانش آموختگان بودیم. فکر می کنید کدام جشن یعنی جشن انحصاری در دانشکده و جشن بزرگ یکپارچه دانشگاه بهتر است؟
از نظر من هر دو رویکرد لازم است. هم دانشکده ها دیده می شوند و هم دانشگاه و این حد وسط است.
نظر شما درخصوص برگزاری جشن یکارچه دانش آموختگان چیست؟
یک نکته را عرض کنم که این جشن نگاه خیلی خوبی داشت و یک ترکیبی از تفکر استقرائی و قیاسی در برگزاری این برنامه وجود داشت. یعنی دانشگاه بر اساس نقشه علمی دانشگاه داشت حرکتی را دنبال می کرد که به عنوان نمونه و الگو برای دانشگاه های تیپ 1 کشور در حوزه علوم پزشکی قلمداد شود که چنین حجم بزرگی را برگزار کرده بود. یک اتفاق خیلی خیلی خوب این بود که این مجموعه بزرگ در یک فضایی کنار همدیگر جمع شدند، فلفسه اصلی اش وحدت در عین کثرت بودو این نکته بسیار مهمی است برای یک دانشگاه متعالی و یا یک سازمان متعالی.
آقای دکتر نظرتان در خصوص نحوه اجرای مراسم را در تمام موارد بیان بفرمایید.
خیلی خوب بود. برنامه های مختلفی که ترتیب داده شده بود و برنامه پذیرایی خوب بود و فضای معنوی نماز خیلی خوب بود. اینکه شب عید مبعث و در آن مکان برگزار شد خوب بود. در مجموع برنامه خیلی خوبی بود. پوشیدن لباس حتی اساتید و ریاست دانشگاه واقعا حرکت تحول آفرینی بود.
نقاط ضعف برنامه از نظر شما چه مواردی بود؟
سروصداهایی که در برنامه ایجاد شده بود من را از بابت بیمارستان کنار محل برگزاری جشن نگران کرده بود و اینکه موسیقی هایی که در مراسم اجرا شد، شاید اگر مناسب تر برای احوال دانشگاه بود و سنگین تر بود، بهتر بود.
به نظر شما حضور اساتید در این جشنها تا چه حد باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی دانش آموختگان خواهد شد؟
استاد اگر می خواهد تکریم داشته شود، خودش هم باید دانشجو و دانش آموخته را تکریم بدارد و این باعث ایجاد انگیزه و ارتباط تنگاتنگ بین این دو خواهد شد.
جای چه بخشی را در مراسم خالی دیدید؟
یاد از دنیا رفتگان مانند روسای دانشگاه یا دانشجوی از دنیا رفته باید یادشان در ذهن ها زنده نگه داشته شود. کاش از آنها یاد می شد.
چه توصیه ای برای دفتر ارتباط با دانش آموختگان و بهبود فعالیتهایش و یا ارتقای ارتباط با دانش آموختگانش دارید؟
کار هایی که در حال انجام است کارهای خیلی خوبی است. پیشنهادم این است که اتاق فکر دانشجویی هم ترتیب داده شود و دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و رزیدنت ها و اینترنها بر حسب رشته های مختلف در این اتاق فکر همکاری داشته باشند. اگر بتوانید از طریق رسانه ها خصوصا تلویزیون ارتباطی با دانش آموختگان در سراسر کشور برقرار کنید به نظرم بسیار مفید باشد.
به عنوان کلام آخر چه صحبتی دارید؟
از زحمات زیادی که در این حوزه در دفتر ارتباط با دانش آموختگان می کشند خصوصا جناب آقای دکتر بهادری و جناب آقای دکترسید احمدیان و دیگر همکاران که خیلی با حوصله زحمت می کشند تشکر می کنم. امیدوارم خداوند کمک کند که همیشه در حالت دانش آموختگی باشیم. دانش آموختگی همواره باعث دانایی مداوم ما می شود. هرچه ارتباط دانش آموختگان بیشتر شود، دنیا را بهتر خواهند دید. در نتیجه ادراکشان از دنیا قوی تر خواهد شد. برای همه شما آرزوی توفیق دارم.
ارسال به دوستان