دکتر احمدیان: نقش دانش آموختگان، نقش سفیران دانشگاه است
دفتر ارتباط با دانش آموختگان به بهانه پنجمین جشن یکپارچه دانش آموختگان دانشگاه با دکتر احمدیان رییس دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه گفتگو کرد.
در آستانه پنجمین جشن یکپارچه هستیم برای میهمانان این جشن خلاصه ای از وضعیت دانشکده فناوری های نوین پزشکی، رشته، مقاطع و فارغ التحصیلان بفرمائید؟
بسم الله الرحمن الرحیم ، از وقتی که در اختیار دانشکده قرار دادید تشکر می کنم دانشکده فناوری نوین از سال 85 اولین دوره کارشناسی ارشد را در حوزه فناوری نانو در پزشکی و از سال 86 در مقطع phd و به طور رسمی اولین دوره های رشته های مرتبط با زیست فناوری و مهندسی بافت را از سال 88 شروع کرد، بنابراین دانشکده بسیار جوان است و طبیعتا دانش آموختگان ما تعداد کمتری نسبت به بقیه دانشکده ها هستند. در حال حاضر گرایش های نانو، زیست فناوری، مهندسی بافت، علوم اعصاب ، علوم سلولی کاربردی و انفورماتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشجو داریم که رشته انفورماتیک پزشکی بعد از فرایند دو دانشگاه بر دانشکده پیرا پزشکی منتقل شده اما دانشجویانی هستند که هنوز با دانشکده در تعامل هستند. آن چه دانشکده فناوری های نوین به عنوان رسالت اصلی دیده می شود این است که به عنوان دانشکده نسل سوم یعنی دانشکده ای که علاوه بر آموزش و پژوهش باید در تولید فناوری هم نقش به سزایی داشته باشد که نهایتا خلق ثروت را به دنبال دارد، مامنی است برای گرایش های میان رشته ای با کاربردهای فناورانه. این رسالت اصلی دانشکده است و بر همین اساس هم گرایش های دانشکده با همین رویکرد ایجاد شده و طبیعتا این رسالت دانشکده ماموریت خاصی را برای فارغ التحصیلان و دانش آموختگان ایجاد می کند. انتظار ما تربیت نیروهایی است که در وهله اول در بحث آموزش و پژوهش های کاربردی افراد توانمندی باشند و به طور خاص در این دانشکده ما انتظار داریم نیروهای کار آمد و فناورانه را تحویل جامعه دهیم. این مسئله بسیار برای ما اهمیت دارد و انتظار بر این است که تمام ساز و کارهایی که بتوانند این بستر را ایجاد کند و این فضا را در اختیار دانشجو قرار دهد فراهم شود و در تلاش ایجاد آن هستیم.
این به عنوان ماموریت اصلی دانشکده است که در فضای دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشکده ای که در حوزه تولید علم و فناوری به طور خاص بتواند حرف اول را در کشور بزند و امیدواریم که با ساز و کارها و زیر ساخت هایی که به نظر لازم است بتوانیم این قدم ها را برداریم.
شما اشاره کردید که در دانشکده گرایش های میان رشته ای تدریس می شود، فکر می کنید دفتر ا رتباط با دانش آموختگان در شناخت دانش آموختگان رشته های مختلف از وضعیت سایر دانشکده ها چقدر می تواند موثر باشد؟
به نکته بسیار مهمی اشاره کردید و من می خواستم این مطلب را به عنوان یکی از پیشنهادات در خصوص ساختار دفتر دانش آموختگان اشاره کنم. وقتی ما میان رشته ای را تعریف می کنید ضرورت ایجاد رشته های میان رشته ای را باید بدانید. این در واقع به جهت نیاز به حضور فناوری و تکنولزی و ارتباطی که بین رشته ها ایجاد شده، این میان رشته ها ایجاد شده است.
مفهوم این است که یک فناوری در حوزه نانو و تکنولوزی شکل می گیرد و این مختص رشته های فنی نیست و می تواند در حوزه پزشکی هم نمود کند، وقتی نیاز به این مسئله ایجاد می شئد نشان می دهد که توسعه تکنولوزی رشته ها و دانشکده های ما را تحت تاثیر قرار می دهد چیزی که ما باید متوجه آن باشیم و این جاست که ما می خواهیم دانش آموختگان پل ارتباطی را با ما ایجاد کنند. دانشجویانی که از این جا فارغ التحصیل می شود در حوزه کاری خود با توانمندی های خاص خود حضور پیدا کرده است و می بینید که در خیلی از حوره ها نیاز به تربیت نیرو وجود دارد، نیازی که ما نمی توانیم آن را رصد کنیم دانشجو می تواند این نیازها را به مجموعه دانشگاه برگرداند و انتظار ما این است که دفتر دانش آموختگان به عنوان یک پل ارتباطی دو طرفه تعریف شود تا وقتی دانشجو از دانشگاه جدا می شود مفهوم یک جدایی طی یک دوره و گرفتن یک مدرک و امور اداری است و این دانشجو نباید به جهت معنایی از دانشگاه جدا شود و همیشه باید در تعامل با دانشگاه باشد و طبیعتا این مکانیزم را یک دفتر فعال با ایجاد سیستم و روابط می تواند ایجاد کند تا دانشجویان را رصد کنیم و آنها به ما فیدبک دهند فارغ التحصیلانی که از این مجموعه جدا می شود برای ما بسیار اهمیت دارد و آن چه که در این جا آموخته و تجربه علمی و عملی دارد در جامعه چقدر مورد نیاز است و این انطباق تا چه حد ایجاد شده است . من رسالت دفتر دانش آموختگان را به عنوان رصد کردن میزان انطباق نیازهای کشور با فضای آموزشی می دانم. یعنی این انطباق را خیلی خوب می تواند ایجاد کند و من در شرح وظایف دفتر دانش آموختگان دیدم که بحث جا یابی نیاز سنجی افراد و معرفی آنها به مراکز از بندهای آن بوده است و در این زمینه خیلی باید فعالیت شود و به اعتقاد من باید دفتر نیاز سنجی ایجاد کنیم، این دفتر با همکاری دانش آموختگان می تواند شکل بگیرد که در قالب چند گروه مختلف و مشخص فعالیت می کند و شبکه های را ایجاد کند تا هر دانش آموخته در شبکه و گرایش خود وارد شود. دفتر می تواند این شبکه ها را ایجاد کند و دانش آموختگان در هر شبکه و گرایش خود متولی شوند و کاملا به صورت یک شبکه منسجم باشد اما نیازمند یک رصد و مدیریت از دفتر دانش آموختگان است. این یکی از کارهایی است که در سایت دانش آموختگان دانشگاهای معتبر انجام می شود و خیلی میتواند موثر باشد.
دانشکده فناوری های نوین در این چه بسترهایی را برای حفظ ارتباط با دانش آموختگان دارد؟
ما امیدواریم که بتوانیم با همکاری دانشگاه و دانشکده دفتر دانش آموختکان را در دانشکده خود پررنگ تر کنیم، با مسئولیت مشخص تر و فعال تر قطعا ما برای حضور فعال این دفتر و ارتباط آن با مجموعه دفتر دانش آموختگان دانشگاه نیازمند یک تعامل و تعریف مشخص بین دفتر دانش آموختگان و دانشکده هستیم. به اعتقاد من دفتر مرکزی باید شح وضایف دفاتر دانشکده ها را به طور مشخص ایجاد کند و از آنها بازخواست کند و با برنامه حرکت کند و شما باید در ابتدای هرسال برنامه های ارتباطی با دانش آموختگان را از ما بخواهید و صرف برگزار کردن یک جشن فقط ارج نهادن به مقام علم و دانش و استاد و دانشجو است اما من از این دفتر تقاضا دارم که شما مشابه معاونت های دیکر از دانشکده ها برنامه بخواهید و این ها را رصد کنید که چقدر ما توانستیم در این امر موفق شویم و چند شبکه را برای گرایش های خودمان ایجاد کردیم.
این شبکه می تواند به شبکه علمی کشور متصل شود و باعث می شود در این ارتباط آن چه که برای ما اهمیت دارد این است که ما تا چه حد دانشجوها را تربیت می کنیم به مهارت و فناوری های مورد نیاز جامعه. وقتی رشته ها را تاسیس می کنیم از عوامل بیرون دانشکده خیلی استفاده نمی کنیم و نیرویی را تربیت می کنیم به صنعتی که خیلی زبان ما را متوجه نمی شود و وقتی دانشجو وارد صنعت می شود احساس می کند چیزی که یاد گرفته با آن چه که مورد نیاز است اختلاف ارد، این چالشی است که سالها وجود دارد که آموزش باید اصلاح شود یا صنعت.
این پل ارتباطی و مجموعه دانش آموختگان به راحتی می تواند این چالش را برطرف کند و چرخ دنده هایی که باید به آرامی کنار هم قرار بگیرند چرخه فناوری کشور را بچرخانند به راحتی این کار را انجام دهد منتها کاملا به صورت یک کار برنامه ریزی شده و منسجم با همیاری دفاتر دانشکده ها یعنی شما از هر دفتر دانش آموختگان دانشکده بخواهید تا ساختار خود را به شما معرفی کند و شما تجربیات خو د را به آنها منتقل کنید.
خیلی ممنون آقای دکتر نکات ارزنده ای بود و ان شاالله بتوانیم در دفتر با دستور العمل و پروتکال مشخص انجام وظیفه کنیم و قطعا به تنهایی نمی توانیم و روسای دانشکده ها در این زمینه خیلی می تواند به ما کمک کنند. فکر می کنید حضور دانشکده ها مقاطع و رشته های مختلف تلفیق رشته ها با دانشکده چه پیامی می تواند برای دانشگاه داشته باشد؟
مترجمان این پیام در این دانشکده به طور مشخص دیده شده است در این جا بخشی از اعضای هیئت علمی از اعضای خود دانشکده و بخشی دیگر از دانشکده های دیگر مامور هستند که تحت عنوان اعضضای هیئت علمی اولیه و ثانویه هستند. حدود 35 نفر عضو ثانویه به این دانشکده آمدند و این ترجمان این جا وجود دارد. چون دانشکده نو پا و گرایش های میان رشته ای است طبیعتا باید افرادی می آمدند با رویکردی که برای این دانشکده در حوزه فناوری تعریف شده بیایند و دانشجویانی را ربیت کنند. دانشجویی که در این دانشکده در رشته نانئ فناوری یا مهندسی بافت تحصیل می کند طبیعتا با دانشجویی که در دانشکده دیگر با همین استاد درس دارد متفاوت است، چون ما به استاد من توصیه کردیم که در این جا با رویکردی که همراه و همگام با تکنولوژی و با همان نگاهی که در گرایش های میان رشته ای فناورانه است تدریس کنند.در این جا تاکید می کنم که دانشکده میان رشته ای هم داریم اما در این دانشکده رسالت فناوری برجسته شده است. پس در این جا مامریت دیگری به این گرایش ها اضافه می شود و نکته ای که شما فرمودید کاملا در این دانشکده حس می شود و دانشجویی که از این جا فارغ التحصیل می شود کاملا از تمام اساتید دانشکده های مرتبط( دانشکده پزشکی از گروه آناتومی، بیو شیمی و... دانشکده داروسازی) به این جا می آیند و دانشجو با این فضا آشنا شده وقتی در جشن شرکت می کند و این ارتباط را در آنجا می بینیم دیگر آن دانش آموخته حس نمی کند که از یک دانشکده فارغ التحصیل می شود و حس می کند که از همه دانشگاه برخوردار بوده است و این خیلی اهمیت دارد که از تمان ظرفیت دانشگاه استفاده کرده و این مسئله کمتر در دانشکده های دیگر اتفاق می افتد چون اساتید محدود هستند و متناسب با رسالت دانشکده در یک چارچوب فعالیت می کند و کاملا این مسئله حس می شود و در روز مراسم دانشجو پیام رسان کل دانشگاه است.
آقای دکتر دفتر دانش آموختگان وظایفی دارد ولی حمایت هایی را نیاز دارد، شما فکر می کنید که مسئولین دانشگاه نسبت به این دفتر چه نگاهی دارند و چه حمایت هایی می توانند داشته باشند که بتواند به رسالت خود برسد؟
این مسئله زمان ریاست دکتر لاریجانی شکل گرفت و حرکت خوبی بود و مطمئن آقای دکتر جعفریان نیز همان حمایت ها را دارند و این نگاه در تمام دانشگاه و در تمام دانشکده ها وجود دارد اما باید شفاف ترو عملیاتی تر شود،بخشی از این حمایت ها فکری و معنوی است و همه اعتقاد داریم که این دفتر نوعی تکریم مقام استاد و دانشجو است اما این کافی نیست . این دفتر برای توسعه نیازمند حمایت های مالی دانشگاه است و ما انتظار داریم که معاونت توسعه و خود دانشگاه به این مسئله توجه کند حضور این دفتر در دانشکده به زیر ساخت و حمایت هایی احتیاج دارد برای شکل دادن و این ساختار نیازمند حایت های مالی هستیم وقتی ما چیدمان ساختارهای دانشکده ها را می بینیم ذهنمان در آموزش و پژوهش غرق می شود چون رسالت دانشکده را می بینیم و به لایه های بعد خیلی وجه نمی کنیم البته ما این جا به طور خاص به فناوری هم توجه داریم اما این نگاه نگاهی است که از بالا به پایین به دانشجو دارید یک نگاه باید از پایین به بالا به دانشجو باشد و این نکته مهم است نگاه از پایین به بالا نقش دفتر شماست دفتر شما فیدبک دانش آموختگان ما را می گیرد باید برای این ها فضایی را ایجاد کنیم که با این مهارت ها بتواند کار کنند.این نگاه از پایین به بالا طبیعتا یک زیر ساختی را در دانشکده می طلبد و به طور خاص دفتر دانش آموختگان در سطح دانشگاه اگر بتواند این مسئله را خوب رصد و تبیین کند و به دانشکده ها برگرداند ما هم به حرکت می افتیم. ما نیز از دانش آموختگان انتظار داریم که فیدبک صنعت و جامعه را به ما برگردانند این ها پیام رسان صنعت به ما هستند و باید به ما رشته و درس معرفی کنند و ما باید به آن سمت حرکت کنیم و خود را جهت دهیم اگر قرار است که ما رشته را چشم بسته تعریف کنیم نهایتا خروجی های ما نمی تواند وارد بازار کار شوند این دفتر می تواند پل ارتباطی باشد که بتواند این دو جزیره را به هم متصل کند و اثر بخشی و مطالب آموخته شده را با آموزش دانشگاه فیدبک دهد.
این مسئله تعامل بین معاونت آموزشی دانشگاه و دانشکده ها با دفتر دانش آموختگان را را می طلبد و این دفتر به عنوان یک مرحله رسمی و تصمیم گیرنده موثر در دانشگاه مطرح شود شما باید یک دفتر نیاز سنجی ایجاد کنید که رابطه مستقیم با EDO دانشگاه ما برای بازنگری کلی درسی نیازمند به فیدبک ها و باز خوردهای خوذ فارغ التحصیلان خودمان هستیم و این خیلی برای ما اهمیت دارد چون دانش آموختگان ما از داخل همین سیستم فارغ التحصیل می شوند و نیاز بخش صنعت سلامت و درمان را می بینند این دفتر می تواند نقش ارتباطی را ایجاد کند و جایگاه آن باید طوری باشد که به EDO مشاوره بدهد و این بازنگری به شیوه کارآمدتر انجام شود و این پویایی را ایجاد کند. در کنار این دفتر نیز دفتری تحت عنوان شغل یابی در مجموعه ایجاد شود. این دفتر قرار است از طریق شبکه هایی ایجاد می شود بتواند مراکزی که نیازمند به این فارغ التحصیلان هستند را معرفی کند شاید جالب باشد که دانشگاهی در کشور کره جنوبی اعلام کرده که آمار اشتغال زایی دانشجویانش 150 درصد است. 50 درصد بقیه مربوط به کاری بوده که دانشجو در دوره دانشجویی خود انجام داده و این خیلی مهم است.و دانشجو کاملا هدفمند تربیت می شود. یک دانشجوی PHD چهار یا پنج سال در دانشگاه تحصیل می کند و این بازه مهم است و دانشجو باید حضور پیدا کند. دفتر دانش آموختگان می تواند در رصد کردن آن ها و این که دانشکده چقدر موفق بوده نقش مهمی ایجاد کند. و هم چنین می تواند فضایی را ایجاد کند که این فناوری ها در صنعت حضور پیدا کند. این فیدبک ها و بازخوردها وقتی نظام مند شود و جمع بندی شود خیلی می تواند در سیستم های راهبردی دانشکده ها و دانشگاه موثر باشد. معاون آموزشی دانشگاه باید اطلاع داشته باشد که چند درصد دانش آموختگان موفق شوند در جایی کار کنند که موثر هستند و کارشان مرتبط با مهارت و تحصیلاتشان است. در حال حاضر تصمیم گیری فقط بر اساس فضای موجود، امکانات و اساتید است و به نیازهای جامعه توجهی نمی شود اگر آن ها نیاز اشباع شده باید بازنگری شود و گرایش و رشته توسعه پیدا کند. ما تاکید داریم رشته توسعه پیدا نکند بلکه گرایش ها توسعه یابند در توسعه گرایش فناوری مفهوم پیدا می کند و میان رشته ای هم جایگاه خود را پیدا می کند.
امیدوارم بتوانیم در این زمینه هایی که فرمودید برنامه ریزی داشته باشیم. برای دانش آموختگان دانشکده فناوری نوین، اساتید دانشگاه و خانواده ها که در این مراسم آنها را همراهی می کنندچه پیامی دارید،چه انتظاری از این دانش آموختگان دارید که وارد مرحله دیگری از زندگی خود می شوند چه افقی را برای آنها پیش بینی می کنید؟
من در درجه اول تبریک عرض می کنم خدمت دانش آموختگان این دانشکده که واقعا باعث افتخار ما و همه اساتید دانشکده و دانشگاه است که چنین دانش آموختگانی را تحویل جامعه می دهیم نقش دانش آموختگان نقش سفیران دانشگاه است سفیرانی که پیام آنها توانمندی های علمی و عملی دانشگاه در حوزه صنعت است و در واقع انتظار ما بر این است که مهارت هایی که دانش آموختگان فرا گرفتند بتوانند به نحو احسن استفاده کنند و امیدواریم تلاشی که طی سالهای حضور دانشجویان در دانشگاه محقق شده بتواند به نحو موثری شکل بگیرد و انتظار ما این است که دانش آموختگان عزیز ما را فراموش نکنند و ارتباط خود را به صورت تنگاتنگ با مجموعه و اساتید خود حفظ کنند و ما منتظر بازخورد این ها هستیم که بتواند در پویایی و ارتقاء سطح آموزش و پژوهش و به ویژه فناوری به ما کمک کند قطعا به خانواده های محترم که سال ها زحمت کشیدند تبریک عرض می کنم زمانی که این خروجی و ثمره را می بینند احساس می کنند که سال ها تلاش به ثمر نشسته و ما اعتقادداریم که دانشجوی موفق دانشجویی است که بتواند بهترین استفاده را از فرصت ها و ظرفیت های دانشگاه و ظرفیت هایی که خودش بعدا می تواند در حوزه کار ایجاد کند بهره برداری کند و شعاری که من شخصا به آن اعتقاد دارم این است که یک استاد موفق استادی است که دانشجویش از خودش موفق تر باشد و طبیعتا آن مو فقیت و درخشندگی که دانشجوی فارغ التحصیل در حوزه کاری خود دارد نتیجه سال ها تلاش و تجربه و زحمتی است که اساتید و بدنه دانشگاه کشیدند و این درخشندگی مرهون همه آن تلاش هاست و من برای همه آن ها آرزوی موفقیت دارم.
خیلی متشکرم اگه پیامی برای دست اندر کاران این برنامه و یا پیشنهاد و توصیه ای دارید بفرمائید.
از شما و همه همکارانتان به خصوص جناب آقای استاد بهادری که از چهره های ارزشمند در دانشگاه و شایسته این مقام هستند صمیمانه تشکر می کنم و همانطور که خدمت شما عرض کردم این دفتر که به اعتقاد من رسالت بسیار مهمی به عهده دارد بتواند در فصل بعدی ارتباط دانشگاه با دانشجو بعداز فارغ التحصیلی و در واقع شروع و فصل دوم ارتباط دانشجو با دانشگاه کاملا مؤثر باشد و تعامل و پل ارتباطی بتواند بین این ها ایجاد کند و با رصدکردن فعالیت ها و نیازها بتواند در ارتقاء سطح آموزش و پژوهش در دانشکده مؤثرباشد و انتظار حمایت مسئولین دانشگاه از ایجاد توسعه ساختاری در دفتر داریم.
ارسال به دوستان