دکتر بیات بر زنده نگه داشتن احساس غرور بین دانش آموختگان نسبت به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد
رئيس دانشكده دندانپزشكي ابراز اميدواري كرد دانش آموختگان در جهت افزايش دانش خود و خدمت به فرهنگ و سلامت جامعه تلاش كنند و باعث تضمين سلامت نسل هاي بعد باشند.
بنابر گزارش دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه، دكتر بيات رئيس قديميترين دانشكده دندانپزشكي كشور از تحصيل در اين دانشكده و همچنين خدمت به جامعه در مقام يك مسئول افتخار ميكند و لحظات بودن با دانشجويان را از بهترين لحظههاي زندگي خود ميداند.
متن زير گفتگويي است كه به بهانه برگزاري سومين جشن يكپارچه دانشآموختگان با ايشان انجامشده است. شمارا به خواندن آن دعوت ميكنيم.
آقاي دكتر خيلي متشكر از اين كه وقتتان را به ما اختصاص داديد تا در آستانه برگزاري سومين جشن يكپارچه در خصوص وضعيت دانشكده دندانپزشكي، دانشآموختگان آن و برنامههايي كه براي توسعه كمي و كيفي رشتههاي دندانپزشكي داريد دقايقي شنونده سخنان شما باشيم.
به نام خدا و با عرض سلام و تشكر از وقتي كه به من داديد همانطور كه مي دانيد دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران اولين دانشكده دندان پزشكي كشور به شكل جديد است كه بعد از دورههايي كه به صورت طب عمومي در دارالفنون بخشهايي از اين رشته تدريس مي شد به تربيت دانشجو مشغول است. از سال 1309 دانشكده دندان پزشكي به نام مدرسه دندان سازي شروع به كاركرد و چند سال بعد يعني سال 1335 به عنوان دانشكده دندان پزشكي دانشگاه تهران مشمول فعاليت بوده است. هم اكنون مي توانيم ادعا كنيم كه دانشكده دندان پزشكي دانشگاه تهران قريب يك قرن به فعاليت مشغول است و اين باعث افتخار بنده است كه الآن مسئوليت اين دانشكده به عهده من است.بهطور كلي تعداد قابل توجهي دندان پزشك در اين دانشكده تربيت شدهاند كه بزرگان دانشكدههاي دندان پزشكي كشور در ابتداي كار در اينجا آموزش ديدهاند و بخش مهمي از دانشكدههاي دندان پزشكي ديگري كه در كشور بعدها تأسيس شدهاند. بنيانگذارانشان فارغالتحصيل اين دانشكده بودند و خدمات بسيار ارزشمندي از اين جهت داشتهايم و در حال حاضر نيز با گسترش كمي كه دانشكده پيدا كرده است، تا پرديس در اين دانشكده وجود دارد. پرديس شماره يك در محل قديمي دانشكده ميباشد كه در آنجا هم چنان بعضي از دپارتمانهاي دانشكده ازجمله علوم پايه در آنجا فعاليت ميكند و آزمايشگاههاي مختلفي داريم و پژوهشكده علوم دندان پزشكي كه شامل 4 مركز تحقيقاتي ميباشد نيز در آن محل فعاليت مي كند. ساختمان شماره 2 كه ساختمان جديد دانشكده است نيز شامل بخش اداري و كلينيكهاي تخصصي است كه در اين ساختمان دانشجويان under graduate تحصيل مي كنند و دوره 6 ساله دكتري دندان پزشكي را به پايان ميبرند همين طور ما در همه 12 رشته دندان پزشكي دورههاي تخصصي نيز دستياران تخصصي در حال آموزش هستند. البته در رشته جراحي چون دوره آن 5 ساله ميباشد و بخش مهمي آز آموزش آن در بيمارستانها ميباشد محل آموزش دستياران دوره جراحي در بيمارستان شريعتي، سينا، مركز طبي كودكان دهمين انستيتو كانسر ميباشد كه دستياران و اساتيد محترم هيئتعلمي در اين مراكز فعال بوده و ما در حال حاضر در حدود 35 تخت بيمارستاني را هم داريم كه دانشجويان جراحي در آنجا فعاليت ميكنند. همين طور دورههاي PhD در دانشكده تعريف شدهاند و ما دانشجويان PhD در رشتههاي سلامت دهان، بيولوژي دهان، مواد دنداني در دانشكده تربيت ميشوند كه بخشي از اين دانشجويان خارجي بوده و در رشتههاي مختلف ما تحصيل ميكنند .همانطور در رشتههاي فلوشيپ هم در دانشكده 4 فلوشيپ انحصارا متعلق به رشته جراحي دهان فك و صورت، يك رشته بين بخشي شامل رشته جراحي پريو و پروتز ميباشد و همين طور فلوشيپ هاي ديگر پروتز و فلوشيپ درد و فلوشيپ هاي ديگري كه به صورت مقطعي برگزار شده و كار مي كنند اينها در واقع نشان ميدهد كه دانشكده دندان پزشكي دانشگاه تهران از حيث گسترش كمي و كيفي و دورههاي post graduate و under graduate در واقع در سطح كشور مقام اول را دارد. در ضمن ما آموزشكده پروتز دندان را هم داريم كه دانشجويان دوره ليسانس را تربيت مي كنيم و در حال حاضر نيز 150 دانشجو در اين مقطع داريم. و پرديس بينالملل دانشكده كه به نوعي بخش سوم دانشكده دندان پزشكي به حساب ميآيد در منطقه خانيآباد مستقر است و در نوع خود يك دانشكده تمام و كمال است و به فعاليت مشغول است كه بيش از 200 دانشجو در حوزه پرديس بين الملل دندان پزشكي دارد. فعاليتهاي پژوهشي دانشكده نيز بسيار قابل توجه هست. كه به شكلي ما پژوهشكده علوم دندانپزشكي را داريم شامل 4 مركز تحقيقات كه مركز تحقيقات پنجم هم شروع به فعاليت كرده است. مركز رشد و آزمايشگاه مواد دنداني را داريم كه مشغول فعاليت هستند. همچنين نشريات دانشكده دندان پزشكي را هم داريم شامل يك مجله فارسي و يك مجله انگليسي كه بهعنوان مجله دندان پزشكي منتشر ميشوند كه فصلنامه هستند و يك ژورنال در حوزه جراحي منتشر مي شود كه همه آنها نشريات ارزشمندي هستند. در نهايت مي توان گفت كه تنها دانشكده اي هستيم كه اين تعداد نشريه را دارد هم به لحاظ كمي و هم به لحاظ كيفي و اميدوارم كه به فعاليت بيش از پيش ادامه دهد.
فكر مي كنيد يك دانشگاه و يا دانشكده چه بسترهايي را بايد فراهم كند كه فارغالتحصيلان آن از محل تحصيل خود دور نشده و براي همكاري مجدد به آنجا مراجعه كند؟
يكي از ارزشمندترين سرمايه هاي هر دانشكده اي دانش آموختگان آن هستند. دانشكده دندان پزشكي جزء چند دانشكده اي است كه چند ده نفر اول كنكور را جذب ميكند. بنابراين ما دانشجويان با استعدادي داريم و من خودم يكي از قشنگترين لحظات زندگيام لحظاتي است كه با اين دانشجويان كار مي كنم و به اين مسئله نيز افتخار مي كنم. البته بعضي از اين فارغالتحصيلان به خارج از كشور رفته و موفقيتهاي بزرگي را كسب كردند. به هر حال سرمايههاي خيلي خيلي خوبي در دانشكدههاي ديگر نيز در اختيار داريم كه بايد همه آنها را حفظ و با آنها ارتباط داشته باشيم.
خوشبختانه از زماني كه دفتر دانشآموختگان دانشگاه تأسيس شد، اين دانشكده هم فعاليت خود را شروع كرده و به همت آقاي دكتر مصفا كه از پيشكسوتان اين رشته هستند و بعضي از همكاران جوان دانشكده كه با ايشان همكاري ميكنند توانستهايم ذر مراكز تحقيقاتي از دانشجويان جوان خود براي همكاري استفاده كنيم. اما من كلاً راضي نيستم چرا كه از اين سرمايه بزرگي كه داريم حداكثر استفاده را نكرديم، البته ارتباط برقرار كردهايم و در بعضي مراسم نيز از آنها دعوت كرده ايم. همچنين اساتيد بازنشسته اي كه داريم بسياري از آنها فعال هستند و از تجربيات خوب آنها استفاده مي كنيم. هيئت مديره هاي تخصصي كشور از فارغالتحصيلان همين دانشكده هستند. همچنين روساي انجمنهاي تخصصي دندان پزشكي داخل كشور نيز دانش آموخته همين دانشكده هستند و ما فرصت اين را داريم كه ارتباط را برقرار كنيم و اميدوارم در آينده اين ارتباط را بيشتر كنيم. البته مسئله اي كه خيلي مهم است، شناسايي افرادي است كه پس از فارغالتحصيلي و به ديگر شهرها و يا خارج از كشور مي روند و مي توانند فرصتهايي دانسته باشند كه بخشي از توان خود را در اختيار دانشگاه قرار بدهند. ما بايد روشها و شيوههاي مختلفي را تعريف كنيم تا از هركسي به همان اندازه اي كه حاضر است براي همكاري استفاده كنيم. روشهايي مثل همكاري نيمه وقت افراد، همكاري در آموزش درسهاي تئوري، همكاري در پروژههاي تحقيقاتي ، همكاري در تدوين يك پروژه يا كتاب. به عنوان مثال در كشورهاي خارجي يك استاد ممكن است در يك دانشگاه تدريس كند ما با چند دانشگاه ديگر به شكل هاي مختلف همكاري داشته باشد. ما نيز بايد كمي اين فضا را باز بگذاريم تا افراد از امكاناتي كه دارند استفاده كنند و همه توانايي خود را در اختيار علم و دانش قرار دهند.
شما به دفتر دانش آموختگان اشاره كرديد و قطعاً ايدههايي براي شروع فعاليت اين دفتر در زمينههاي ديگر، فكر مي كنيد دفتر دانش آموختگان در چه قسمتهايي بيشتر مي تواند نقش داشته باشد؟
من فكر مي كنم دفتر دانش آموختگان از آن فضايي كه لازم داشته و در اختيارش بوده استفاده كرده است. يعني شناسايي دانش آموختگان و ارتباط با آنها، برگزاري مراسم و... اما بايد زمينه هاي فعاليت ديگري نيز فراهم شود تا دفتر بتواند اين نيروها را شناسايي كند و بين آن ها ارتباط برقرار كند. بايد ساز و كار اين فعاليت ها در دانشگاه تعريف شود تا دفتر بتواند افرادي را كه شناسايي مي كند، جذب كند. دفتر دانش آموختگان بايد اين مطالعه را در دانشگاه انجام دهد و چنين افرادي را شناسايي كند و از تجربيات آن ها استفاده كند.
فكر مي كنيد جشن يكپارچه كه توسط دفتر دانش آموختگان و به همت دانشكده هاي دانشگاه برگزار مي شود، چقدر مي تواند به حفظ ارتباط با دانش آموختگان با دانشگاه كمك كند؟
استاد مطهري يك جمله اي مي فرمايد كه موتور حركت انسان ايمان نيست بلكه جهت حركت آن ايمان است و موتور حركت انسان احساس است. همه فارغالتحصيلان دانشگاه تهران به اين مسئله افتخار مي كنند. اما اين كه اين احساس به وجود بيايد كه دانشگاه تهران دانشگاه با عظمتي است و فارغالتحصيلي به منزله جدايي و عدم ارتباط با دانشگاه نيست، خيلي مهم است. من فكر مي كنم كه زنده نگه داشتن احساس غرور به دانشگاه در دانش آموختگان ارزشمند است و آن ها بايد قدر خود را بدانند.
همانطور كه مستحضريد در اين جشن بيش از 1500 دانش آموخته در كنار هم قرار مي گيرند، از مقاطع پايه تا مقاطع تخصصي، به نظر شما ديده شدن يك نفر در بين 1500 تو چه حسي به دانش آموختگان مي دهد؟
طبيعي است كه در چنين دانشگاهي درس خواندن و در چنين جشني شركت كردن احساس غرور و موفقيت و خوشحالي به آنها ميدهد. و اين مراسم اين حس غرور را به آنان القا مي كند. ما اگر بتوانيم مسئله اخلاق و احترام به هموطنان و غرور ملي را نيز به اين ها القا كنيم خيلي خوب است.
اين كه يك نفر با مدرك فوق تخصص در كنار يك نفر با مدرك كارشناسي قرار بگيرند از همديگر چه برداشتي مي توانند بايد گفت اين طبيعي است كه آنها از هم الگو مي گيرند، افقهاي دور را نگاه مي كنند و مي بينند كه مي توانند موفق شوند و براي موفقيت بايد تلاش كرد و به ردههاي بالا رسيد.
شما به دانشجويان بينالملل اشاره كرديد، حضور اين دانش آموختگان خارجي در اين مراسم چه پيامي مي تواند براي مخاطبين و چه بازتابي براي دانش آموختگان شركت كننده داشته باشد؟
دانشگاه ما يك دانشگاه قديمي و معتبري است اما براي سالها در رسانه ها سكوت كرده بوديم و خود را عرضه نكرديم. اكنون خوشبختانه دانشگاه پيشقدم شده و وزارت بهداشت هم پشتيباني مي كند تا دانشگاه تهران به دنيا معرفي شود. وقتي كه فارغالتحصيلان آن هم ديده مي شود سندي است كه اين پروژه موفق عمل مي كند و آن افراد مي توانند سفيراني باشند كه به كشور خود برگردند و كشور ايران و دانشگاه علوم پزشكي تهران را معرفي مي كنند و اين كه ارتباطي كه جزو ارزشهاي اين دانشگاه است نيز ارتقا مي يابد.
اين كه دانش آموختگان داخلي دانشجويان خارجي را كنار خود مي بينند چه حسي به آنها ميدهد؟
وقتي آنها همديگر را مي بينند احساس خوبي به افراد دست مي دهد. به هر حال دانشگاه به اين حد از اعتبار رسيده كه كساني در خارج از اين كشور اين دانشگاه را براي تحصيل انتخاب مي كنند، ما بايد قدر اين را بدانيم و كاري كنيم كه اين فرصت حفظ شود و ارتقا پيدا كند و خدايي نكرده از دست نرود.
چه پيامي براي دانش آموختگان استادان شركت كننده در اين مراسم داريد؟
من خدمت همه عزيزاني كه از دانشگاه علوم پزشكي تهران فارغالتحصيل شدند به خصوص فارغالتحصيلان دانشكده دندان پزشكي تبريك عرض مي كنم، افتخار بزرگي است كه خدا به ما اين توفيق را داده تا در اين دانشگاه تحصيل كنيم و موفق باشيم. بايد قدر اين را بدانيم، خدا را شكر كنيم و روز به رو بر علم خود بيفزايم. معني فارغالتحصيلي اتمام دوره تحصيل نيست. خدمت به مردم را يك اصل بدانيم و در جهت حفظ و ارتقاي سلامت عمومي جامعه و در جهت افزايش دانش خود و خدمت به فرهنگ و سلامت جامعه تلاش كنيم و سلامت نسلهاي بعد را هم تضمين كنيم كه انشا الله موفق باشند و پيشرفت كنند.
البته انتظارم اين است كه سلامت را مدنظر قرار دهيم نه فقط درمان را. درست است كه ما درس خوانديم و قطعاً حقوق شخصي داريم و اين حقوق محترم است، هم مادي و هم معنوي. چون هرگز نميشود در تمام لحظات زندگي فداكاري كرد. فداكاري براي لحظات حساس است. همه مردم ايران در لحظات حساسي كه كشور داشته فداكاري كردند ولي نگاه كلي به مسئله سلامت خيلي مهم است و از همه فارغالتحصيلان مي خواهم علاوه بر درماني كه براي بيماران خود تجويز مي كنند به سلامت مردم جامعه نيز توجه كنند.
خيلي متشكرم چه توصيه اي براي كساني كه در اين برنامه دست اندر كارند داريد؟
از همه همكاران و بزرگاني كه در اين حوزه تلاش كرديم و اين مراسم را برگزار مي كنند و با دانش آموختگان ارتباط برقرار مي كنند و همين طور عزيزاني كه كاركنان اين مجموعه هستند و با تلاش خود باعث پيشرفت اين كار هستند تشكر مي كنم و اميدوارم كه روز به روز موفق تر باشند و افق هاي جديد را فرا روي دانشگاه و دانش آموختگان باز كنند.
اين مهم است كه كمي از حد برگزاري مراسم بالاتر بياييد. پيشنهاد من اين است كه دانش آموختگان را دستهبندي كنند، تواناييها را شناسايي كنند و به صورت يك بانك اطلاعاتي در اختيار دانشگاه بگذارند. اين مسئله مهمي است كه بتوانيم از سرمايهاي كه دانشگاه پرورش داده استفاده كنيم.
ان شاالله با راهنماييهاي اساتيدي چون شما بتوانيم به اين هدف برسيم.
متن زير گفتگويي است كه به بهانه برگزاري سومين جشن يكپارچه دانشآموختگان با ايشان انجامشده است. شمارا به خواندن آن دعوت ميكنيم.
آقاي دكتر خيلي متشكر از اين كه وقتتان را به ما اختصاص داديد تا در آستانه برگزاري سومين جشن يكپارچه در خصوص وضعيت دانشكده دندانپزشكي، دانشآموختگان آن و برنامههايي كه براي توسعه كمي و كيفي رشتههاي دندانپزشكي داريد دقايقي شنونده سخنان شما باشيم.
به نام خدا و با عرض سلام و تشكر از وقتي كه به من داديد همانطور كه مي دانيد دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران اولين دانشكده دندان پزشكي كشور به شكل جديد است كه بعد از دورههايي كه به صورت طب عمومي در دارالفنون بخشهايي از اين رشته تدريس مي شد به تربيت دانشجو مشغول است. از سال 1309 دانشكده دندان پزشكي به نام مدرسه دندان سازي شروع به كاركرد و چند سال بعد يعني سال 1335 به عنوان دانشكده دندان پزشكي دانشگاه تهران مشمول فعاليت بوده است. هم اكنون مي توانيم ادعا كنيم كه دانشكده دندان پزشكي دانشگاه تهران قريب يك قرن به فعاليت مشغول است و اين باعث افتخار بنده است كه الآن مسئوليت اين دانشكده به عهده من است.بهطور كلي تعداد قابل توجهي دندان پزشك در اين دانشكده تربيت شدهاند كه بزرگان دانشكدههاي دندان پزشكي كشور در ابتداي كار در اينجا آموزش ديدهاند و بخش مهمي از دانشكدههاي دندان پزشكي ديگري كه در كشور بعدها تأسيس شدهاند. بنيانگذارانشان فارغالتحصيل اين دانشكده بودند و خدمات بسيار ارزشمندي از اين جهت داشتهايم و در حال حاضر نيز با گسترش كمي كه دانشكده پيدا كرده است، تا پرديس در اين دانشكده وجود دارد. پرديس شماره يك در محل قديمي دانشكده ميباشد كه در آنجا هم چنان بعضي از دپارتمانهاي دانشكده ازجمله علوم پايه در آنجا فعاليت ميكند و آزمايشگاههاي مختلفي داريم و پژوهشكده علوم دندان پزشكي كه شامل 4 مركز تحقيقاتي ميباشد نيز در آن محل فعاليت مي كند. ساختمان شماره 2 كه ساختمان جديد دانشكده است نيز شامل بخش اداري و كلينيكهاي تخصصي است كه در اين ساختمان دانشجويان under graduate تحصيل مي كنند و دوره 6 ساله دكتري دندان پزشكي را به پايان ميبرند همين طور ما در همه 12 رشته دندان پزشكي دورههاي تخصصي نيز دستياران تخصصي در حال آموزش هستند. البته در رشته جراحي چون دوره آن 5 ساله ميباشد و بخش مهمي آز آموزش آن در بيمارستانها ميباشد محل آموزش دستياران دوره جراحي در بيمارستان شريعتي، سينا، مركز طبي كودكان دهمين انستيتو كانسر ميباشد كه دستياران و اساتيد محترم هيئتعلمي در اين مراكز فعال بوده و ما در حال حاضر در حدود 35 تخت بيمارستاني را هم داريم كه دانشجويان جراحي در آنجا فعاليت ميكنند. همين طور دورههاي PhD در دانشكده تعريف شدهاند و ما دانشجويان PhD در رشتههاي سلامت دهان، بيولوژي دهان، مواد دنداني در دانشكده تربيت ميشوند كه بخشي از اين دانشجويان خارجي بوده و در رشتههاي مختلف ما تحصيل ميكنند .همانطور در رشتههاي فلوشيپ هم در دانشكده 4 فلوشيپ انحصارا متعلق به رشته جراحي دهان فك و صورت، يك رشته بين بخشي شامل رشته جراحي پريو و پروتز ميباشد و همين طور فلوشيپ هاي ديگر پروتز و فلوشيپ درد و فلوشيپ هاي ديگري كه به صورت مقطعي برگزار شده و كار مي كنند اينها در واقع نشان ميدهد كه دانشكده دندان پزشكي دانشگاه تهران از حيث گسترش كمي و كيفي و دورههاي post graduate و under graduate در واقع در سطح كشور مقام اول را دارد. در ضمن ما آموزشكده پروتز دندان را هم داريم كه دانشجويان دوره ليسانس را تربيت مي كنيم و در حال حاضر نيز 150 دانشجو در اين مقطع داريم. و پرديس بينالملل دانشكده كه به نوعي بخش سوم دانشكده دندان پزشكي به حساب ميآيد در منطقه خانيآباد مستقر است و در نوع خود يك دانشكده تمام و كمال است و به فعاليت مشغول است كه بيش از 200 دانشجو در حوزه پرديس بين الملل دندان پزشكي دارد. فعاليتهاي پژوهشي دانشكده نيز بسيار قابل توجه هست. كه به شكلي ما پژوهشكده علوم دندانپزشكي را داريم شامل 4 مركز تحقيقات كه مركز تحقيقات پنجم هم شروع به فعاليت كرده است. مركز رشد و آزمايشگاه مواد دنداني را داريم كه مشغول فعاليت هستند. همچنين نشريات دانشكده دندان پزشكي را هم داريم شامل يك مجله فارسي و يك مجله انگليسي كه بهعنوان مجله دندان پزشكي منتشر ميشوند كه فصلنامه هستند و يك ژورنال در حوزه جراحي منتشر مي شود كه همه آنها نشريات ارزشمندي هستند. در نهايت مي توان گفت كه تنها دانشكده اي هستيم كه اين تعداد نشريه را دارد هم به لحاظ كمي و هم به لحاظ كيفي و اميدوارم كه به فعاليت بيش از پيش ادامه دهد.
فكر مي كنيد يك دانشگاه و يا دانشكده چه بسترهايي را بايد فراهم كند كه فارغالتحصيلان آن از محل تحصيل خود دور نشده و براي همكاري مجدد به آنجا مراجعه كند؟
يكي از ارزشمندترين سرمايه هاي هر دانشكده اي دانش آموختگان آن هستند. دانشكده دندان پزشكي جزء چند دانشكده اي است كه چند ده نفر اول كنكور را جذب ميكند. بنابراين ما دانشجويان با استعدادي داريم و من خودم يكي از قشنگترين لحظات زندگيام لحظاتي است كه با اين دانشجويان كار مي كنم و به اين مسئله نيز افتخار مي كنم. البته بعضي از اين فارغالتحصيلان به خارج از كشور رفته و موفقيتهاي بزرگي را كسب كردند. به هر حال سرمايههاي خيلي خيلي خوبي در دانشكدههاي ديگر نيز در اختيار داريم كه بايد همه آنها را حفظ و با آنها ارتباط داشته باشيم.
خوشبختانه از زماني كه دفتر دانشآموختگان دانشگاه تأسيس شد، اين دانشكده هم فعاليت خود را شروع كرده و به همت آقاي دكتر مصفا كه از پيشكسوتان اين رشته هستند و بعضي از همكاران جوان دانشكده كه با ايشان همكاري ميكنند توانستهايم ذر مراكز تحقيقاتي از دانشجويان جوان خود براي همكاري استفاده كنيم. اما من كلاً راضي نيستم چرا كه از اين سرمايه بزرگي كه داريم حداكثر استفاده را نكرديم، البته ارتباط برقرار كردهايم و در بعضي مراسم نيز از آنها دعوت كرده ايم. همچنين اساتيد بازنشسته اي كه داريم بسياري از آنها فعال هستند و از تجربيات خوب آنها استفاده مي كنيم. هيئت مديره هاي تخصصي كشور از فارغالتحصيلان همين دانشكده هستند. همچنين روساي انجمنهاي تخصصي دندان پزشكي داخل كشور نيز دانش آموخته همين دانشكده هستند و ما فرصت اين را داريم كه ارتباط را برقرار كنيم و اميدوارم در آينده اين ارتباط را بيشتر كنيم. البته مسئله اي كه خيلي مهم است، شناسايي افرادي است كه پس از فارغالتحصيلي و به ديگر شهرها و يا خارج از كشور مي روند و مي توانند فرصتهايي دانسته باشند كه بخشي از توان خود را در اختيار دانشگاه قرار بدهند. ما بايد روشها و شيوههاي مختلفي را تعريف كنيم تا از هركسي به همان اندازه اي كه حاضر است براي همكاري استفاده كنيم. روشهايي مثل همكاري نيمه وقت افراد، همكاري در آموزش درسهاي تئوري، همكاري در پروژههاي تحقيقاتي ، همكاري در تدوين يك پروژه يا كتاب. به عنوان مثال در كشورهاي خارجي يك استاد ممكن است در يك دانشگاه تدريس كند ما با چند دانشگاه ديگر به شكل هاي مختلف همكاري داشته باشد. ما نيز بايد كمي اين فضا را باز بگذاريم تا افراد از امكاناتي كه دارند استفاده كنند و همه توانايي خود را در اختيار علم و دانش قرار دهند.
شما به دفتر دانش آموختگان اشاره كرديد و قطعاً ايدههايي براي شروع فعاليت اين دفتر در زمينههاي ديگر، فكر مي كنيد دفتر دانش آموختگان در چه قسمتهايي بيشتر مي تواند نقش داشته باشد؟
من فكر مي كنم دفتر دانش آموختگان از آن فضايي كه لازم داشته و در اختيارش بوده استفاده كرده است. يعني شناسايي دانش آموختگان و ارتباط با آنها، برگزاري مراسم و... اما بايد زمينه هاي فعاليت ديگري نيز فراهم شود تا دفتر بتواند اين نيروها را شناسايي كند و بين آن ها ارتباط برقرار كند. بايد ساز و كار اين فعاليت ها در دانشگاه تعريف شود تا دفتر بتواند افرادي را كه شناسايي مي كند، جذب كند. دفتر دانش آموختگان بايد اين مطالعه را در دانشگاه انجام دهد و چنين افرادي را شناسايي كند و از تجربيات آن ها استفاده كند.
فكر مي كنيد جشن يكپارچه كه توسط دفتر دانش آموختگان و به همت دانشكده هاي دانشگاه برگزار مي شود، چقدر مي تواند به حفظ ارتباط با دانش آموختگان با دانشگاه كمك كند؟
استاد مطهري يك جمله اي مي فرمايد كه موتور حركت انسان ايمان نيست بلكه جهت حركت آن ايمان است و موتور حركت انسان احساس است. همه فارغالتحصيلان دانشگاه تهران به اين مسئله افتخار مي كنند. اما اين كه اين احساس به وجود بيايد كه دانشگاه تهران دانشگاه با عظمتي است و فارغالتحصيلي به منزله جدايي و عدم ارتباط با دانشگاه نيست، خيلي مهم است. من فكر مي كنم كه زنده نگه داشتن احساس غرور به دانشگاه در دانش آموختگان ارزشمند است و آن ها بايد قدر خود را بدانند.
همانطور كه مستحضريد در اين جشن بيش از 1500 دانش آموخته در كنار هم قرار مي گيرند، از مقاطع پايه تا مقاطع تخصصي، به نظر شما ديده شدن يك نفر در بين 1500 تو چه حسي به دانش آموختگان مي دهد؟
طبيعي است كه در چنين دانشگاهي درس خواندن و در چنين جشني شركت كردن احساس غرور و موفقيت و خوشحالي به آنها ميدهد. و اين مراسم اين حس غرور را به آنان القا مي كند. ما اگر بتوانيم مسئله اخلاق و احترام به هموطنان و غرور ملي را نيز به اين ها القا كنيم خيلي خوب است.
اين كه يك نفر با مدرك فوق تخصص در كنار يك نفر با مدرك كارشناسي قرار بگيرند از همديگر چه برداشتي مي توانند بايد گفت اين طبيعي است كه آنها از هم الگو مي گيرند، افقهاي دور را نگاه مي كنند و مي بينند كه مي توانند موفق شوند و براي موفقيت بايد تلاش كرد و به ردههاي بالا رسيد.
شما به دانشجويان بينالملل اشاره كرديد، حضور اين دانش آموختگان خارجي در اين مراسم چه پيامي مي تواند براي مخاطبين و چه بازتابي براي دانش آموختگان شركت كننده داشته باشد؟
دانشگاه ما يك دانشگاه قديمي و معتبري است اما براي سالها در رسانه ها سكوت كرده بوديم و خود را عرضه نكرديم. اكنون خوشبختانه دانشگاه پيشقدم شده و وزارت بهداشت هم پشتيباني مي كند تا دانشگاه تهران به دنيا معرفي شود. وقتي كه فارغالتحصيلان آن هم ديده مي شود سندي است كه اين پروژه موفق عمل مي كند و آن افراد مي توانند سفيراني باشند كه به كشور خود برگردند و كشور ايران و دانشگاه علوم پزشكي تهران را معرفي مي كنند و اين كه ارتباطي كه جزو ارزشهاي اين دانشگاه است نيز ارتقا مي يابد.
اين كه دانش آموختگان داخلي دانشجويان خارجي را كنار خود مي بينند چه حسي به آنها ميدهد؟
وقتي آنها همديگر را مي بينند احساس خوبي به افراد دست مي دهد. به هر حال دانشگاه به اين حد از اعتبار رسيده كه كساني در خارج از اين كشور اين دانشگاه را براي تحصيل انتخاب مي كنند، ما بايد قدر اين را بدانيم و كاري كنيم كه اين فرصت حفظ شود و ارتقا پيدا كند و خدايي نكرده از دست نرود.
چه پيامي براي دانش آموختگان استادان شركت كننده در اين مراسم داريد؟
من خدمت همه عزيزاني كه از دانشگاه علوم پزشكي تهران فارغالتحصيل شدند به خصوص فارغالتحصيلان دانشكده دندان پزشكي تبريك عرض مي كنم، افتخار بزرگي است كه خدا به ما اين توفيق را داده تا در اين دانشگاه تحصيل كنيم و موفق باشيم. بايد قدر اين را بدانيم، خدا را شكر كنيم و روز به رو بر علم خود بيفزايم. معني فارغالتحصيلي اتمام دوره تحصيل نيست. خدمت به مردم را يك اصل بدانيم و در جهت حفظ و ارتقاي سلامت عمومي جامعه و در جهت افزايش دانش خود و خدمت به فرهنگ و سلامت جامعه تلاش كنيم و سلامت نسلهاي بعد را هم تضمين كنيم كه انشا الله موفق باشند و پيشرفت كنند.
البته انتظارم اين است كه سلامت را مدنظر قرار دهيم نه فقط درمان را. درست است كه ما درس خوانديم و قطعاً حقوق شخصي داريم و اين حقوق محترم است، هم مادي و هم معنوي. چون هرگز نميشود در تمام لحظات زندگي فداكاري كرد. فداكاري براي لحظات حساس است. همه مردم ايران در لحظات حساسي كه كشور داشته فداكاري كردند ولي نگاه كلي به مسئله سلامت خيلي مهم است و از همه فارغالتحصيلان مي خواهم علاوه بر درماني كه براي بيماران خود تجويز مي كنند به سلامت مردم جامعه نيز توجه كنند.
خيلي متشكرم چه توصيه اي براي كساني كه در اين برنامه دست اندر كارند داريد؟
از همه همكاران و بزرگاني كه در اين حوزه تلاش كرديم و اين مراسم را برگزار مي كنند و با دانش آموختگان ارتباط برقرار مي كنند و همين طور عزيزاني كه كاركنان اين مجموعه هستند و با تلاش خود باعث پيشرفت اين كار هستند تشكر مي كنم و اميدوارم كه روز به روز موفق تر باشند و افق هاي جديد را فرا روي دانشگاه و دانش آموختگان باز كنند.
اين مهم است كه كمي از حد برگزاري مراسم بالاتر بياييد. پيشنهاد من اين است كه دانش آموختگان را دستهبندي كنند، تواناييها را شناسايي كنند و به صورت يك بانك اطلاعاتي در اختيار دانشگاه بگذارند. اين مسئله مهمي است كه بتوانيم از سرمايهاي كه دانشگاه پرورش داده استفاده كنيم.
ان شاالله با راهنماييهاي اساتيدي چون شما بتوانيم به اين هدف برسيم.
ارسال به دوستان