برگزاري مراسم گراميداشت استاد فقيد دكتر شمس شريعت تربقان

دکتر جعفریان تعریف جایگاه معلمی برای اعضای هیات علمی را از مهمترین سفارشات استاد شریعت عنوان کرد

دكتر جعفريان تعريف جايگاه معلمي براي اعضاي هيات علمي را از مهمترين سفارشات استاد شريعت عنوان كرد

در نخستين مراسم گراميداشت استاد دكتر شمس شريعت تربقان، رييس دانشگاه، اين استاد فقيد را نمونه اي برجسته از اخلاق و دانش، معلمي به تمام معنا و نسبت به اخلاق حرفه اي، دانشمند و متعهد دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در نخستين مراسم گراميداشت استاد فقيد پروفسور شمس شريعت تربقان كه با حضور رييس دانشگاه، مسئولان، اساتيد دانشگاه، دوستداران و شاگردان آن استاد، عصر پنج شنبه 5 شهريور 94 در موزه ملي تاريخ علوم پزشكي تهران برگزار شد، دكتر جعفريان رئيس دانشگاه، ضمن خير مقدم به اساتيد و شركت كنندگان در مراسم اظهار داشت: به عنوان شاگرد كوچكي از مجموعه بزرگ دانشگاه علوم پزشكي تهران در خدمت شما هستم و به اين دليل به خودم مي بالم.

وي آغاز آشنايي خود با استاد شريعت را مربوط به 30 سال پيش دانست و گفت: سال 64 وارد دانشكده پزشكي شدم و در همان ترم هاي اول، استاد شريعت آسيب شناسي استخوان را به من آموخت. پس از آن به عنوان دستيار جراحي در بيمارستان امام خميني (ره) مشغول فعاليت شدم و در جريان انتقال يك نمونه بيوپسي به انستيتوكانسر، ملاقاتي با استاد شريعت داشتم كه در اين ملاقات، استاد با حوصله بسيار شروع به سوال و جواب از من كرد و در آنجا بود كه با جنبه باليني پاتولوژي آشنا شدم.  
رييس دانشگاه ادامه داد: هفت تا هشت سال پس از اين جريان كه در دانشگاه علوم پزشكي تهران، مسئوليت هاي اجرايي به عهده گرفته بودم و اوايل راه اندازي موزه تاريخ علوم پزشكي كشور بود، ساختمان دانشگاه به محل فعلي منتقل شد كه در پي آن، استاد شريعت به ساختمان جديد دانشگاه و نماي تيره آن ايراد گرفت و نظرش اين بود كه نماي دانشگاه بايد روشن باشد. البته اين درست بود كه ساختمان فعلي دانشگاه براي كاربري اداري در نظر گرفته شده بود.    
وي با بيان خاطره اي ديگر از اين استاد گرانقدر گفت: پس از اتمام مراسم معارفه اي كه در آن به عنوان رييس دانشگاه منصوب شدم، استاد شمس شريعت تربقان در حدود يك ساعت در اتاق با من حرف زد و مرا ارشاد، تنبيه و تحذير كرد! من هم نكاتي را كه گفت يادداشت كردم كه مهمترين نكته اين بود كه دانشگاه كارش را به درستي انجام دهد و اين جزء شيرين ترين خاطراتم از اين استاد است.
دكتر جعفريان با اشاره به سفارشات استاد شريعت در مورد دانشگاه گفت: يكي از مهمترين تاكيدات استاد، توجه اساتيد به كار آموزشي و مشخص كردن منزلت و جايگاه آموزش در دانشگاه و از ديگر تاكيدات ايشان، مشخص كردن برنامه روزانه دانشجويان بود. 
رييس دانشگاه افزود: دكتر شريعت اعتقاد داشت كه در عصر حاضر تكنولوژي بر آموزش پزشكي غلبه كرده و اين باعث مختل شدن ارتباط پزشك و بيمار شده است. همچنين وي تاكيد داشت كه در همه امور درماني، اعضاي هيات علمي بايد حاضر باشند. 
وي ادامه داد: دكتر شريعت سفارش داشت كه يك برنامه "ضدغر" براي دانشجويان جوان و گوش دادن به انتقادات آنها آماده كنيم! همچنين نظرش اين بود كه به مكانيزم جذب اعضاي هيات علمي در دانشگاه ايراداتي وارد است. 
وي با اشاره به تاكيد بسيار دكتر شريعت به تعريف كردن "جايگاه معلمي" براي اعضاي هيات علمي گفت: آنچه از عملكرد دكتر شريعت ديديم، نمود و تبلور جايگاه معلمي بود و به عنوان شاگرد اين دانشگاه مي گويم آنچه كه از معلمي در گذشته ديديم، امروز جايش خالي است. 
رييس دانشگاه افزود: خوشبختانه اساتيد تاثيرگذار زيادي در دانشگاه داريم كه تعداد آن ها قابل توجه است. ولي نمي دانم الگوهايي مانند دكتر شريعت را كه نقش معلمي را به عنوان نقش نخست خود ببينند، تربيت مي كنيم يا نه. 
دكتر جعفريان با بيان آن كه بزرگاني مانند دكتر شريعت نقش معلمي را در طول زندگي خود به طور كامل اجرا كردند گفت: اگر معلم مي خواهيم، بايد ببينيم چطور مي توانيم افرادي را كه از محيط دانشگاه فارغ التحصيل مي شوند و وارد محيط هاي آكادميك يا درماني مي شوند، به بهترين نحو ممكن تربيت كنيم و بررسي كنيم آيا مسيري كه طي مي كنيم به اين نقطه ختم مي شود يا نه.  
رييس دانشگاه تصريح كرد: طي مدتي كه استاد شريعت را از نزديك ميديدم، حساسيت وي را به مسائلي همچون هويت ملي، هويت دانشگاه، تاريخ دانشگاه، تاريخ كشور و همچنين تاريخ پزشكي ايران شاهد بودم، مسائلي كه هيچ كس مانند وي نمي توانست نسبت به آنها تا اين حد مطلع و حساس باشد.
وي در پايان برگزاري مراسم بزرگداشت دكتر شريعت را آغازي براي تجليل از بزرگاني دانست كه در طول حيات خود ايفاكننده نقش معلمي بوده اند و افزود: اميدوارم با برگزاري چنين مراسمي، بخشي از دين خود را نسبت به اين عزيزان ايفا كنيم. 

 
 
کلمات کلیدی