دکتر رحیم نیا: فعالیت های دفتر ارتباط با دانش آموختگان از جنس فعالیت توسعه ای ارتباطی است
دکتر رحیم نیا در خصوص جشن یکپارچه گفت:اینگونه مراسم فرصت مناسبی است تا دفتر دانش آموختگان فرهنگ دانشگاهی نمونه را معرفی کرده تا بتوانیم در نهایت آن را به همه کشور و دانشگاهیان تعمیم بدهیم.
دانش آموختگان باید به این باور برسند که چه بصورت فردی و چه بصورت گروهی می توانند خدماتی برای دانشگاه انجام دهند.
من خودم دانش آموخته این دانشگاه هستم، به این موضوع افتخار می کنم و مایه مباهات من است.
به عنوان یک مدیر از دفترارتباط با دانش آموختگان انتظار دارم در بین دانش آموختگان خود افراد کارآمد را درمسایل مالی و برنامه ریزی به دانشگاه معرفی نماید.
يكي از مهمترين فاكتورها و آيتم هايي كه در نقشه جامع علمی می تواند مؤثر باشد، نقش دانش آموختگان است.
در مورد تأسیس دفتر دانش آموختگان و جایگاه آن و اینکه برای آن چه جایگاهی می توان تصور کرد. به عنوان یک دانش آموخته می خواستیم ب نظرات شما آشنا شویم؟
بسم الله الرحمن الرحیم با تشکر از تشریف فرمایی شما، من فکر می کنم که دانشگاه علوم پزشکی تهران، بعنوان نماد نو آوری و نماد فعالیتهای منحصر بفرد کشور می باشد و انتظاری غیر از این نیز از آن نمی رفت و به عنوان یک نوآوری انتظار افتتاح دفتر دانش آموختگان را نیز داشتیم. البته کشورهای دیگر دنیا قدمت بیشتری نسبت به ما در بحثهای آموزشی و دانشگاهی دارند و ممکن است در اهدافشان، اهداف متعالی تری را نسبت به ما دنبال می کنند، به هرحال با توجه به سابقه ای که ما داریم این قضیه برای ما شاید یک قضیه متعالی باشد چراکه برای اولین بار این کار را انجام می دهیم و حضور دفتر دانش آموختگان بسیار بسیار مهم است مخصوصاً در ارتباطی که دانشگاه با بقیه دانشگاههای دیگر دنیا می توانند داشته باشد. درصد قابل توجهی از دانش آموخته های دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عنوان سیاستگذار، به عنوان نقاط عطف، بعنوان اساتید برجسته برای دانشگاههای بزرگ دنیا مشغول انجام وظیفه هستند و این همبستگی و یکپارچگی جشن به اعتلای بحث علمی و رتبه علمی دانشگاه کمک می نماید و هم اینکه ایشان می توانند تجاربی برای دانشگاه به ارمغان بیاورند، مقام و کیفیت علمی دانشگاه را می توانند ارتقا دهند.
فکر می کنید دفتر ارتباط با دانش آموختگان چگونه می تواند جایگاه مناسب خود را در دانشگاه کسب نماید؟
اعتبار یک حوزه ای که در دانشگاه بصورت جدید تعریف می شود، به دو چیز بستگی دارد، یکی به سیاست دانشگاه و نظر مدیر ارشد دانشگاه و دوم به همت و تلاش و آن ارزشی که خود افراد آن مجموعه برای واحد خود ایجاد می نمایند و دفتر دانش آموختگان هر دو مزیت را دارد. اول اینکه به لحاظ وضعیت فرهنگی و وضعیت آموزشی و مزایایی که دارد، مد نظر مدیریت ارشد دانشگاه است. از آن طرف مدیریت ارشد دانشگاه دقیقاً قائل به این داستان است که چنین دفتری با این خصوصیاتی که الآن ممکن است ده درصد آن کارآیی اصلی خود را داشته باشد به چه جایگاهی ممکن است برسد و دانشگاه را در سطح کشور، در سطح دنیا به چه جایگاهی برساند. چه نقطه قوت و چه اهرمی می تواند برای دانشگاه باشد و چه نقشی برای دانشگاه در پرشها و جهشهای فنی، علمی و پژوهشی که برمی دارد، می تواند ایفا نماید. اما آن چیزی که ارزش واقعی دفتر را نشان می دهد و مشخص می کند که این دفتر، واقعا موفق است این است که دانش آموختگان چقدر به این قضیه قائل باشند که نقششان بصورت فردی و بصورت جمعی چقدر می تواند، این اهداف را محقق نماید. یعنی اگر دانش آموختگان به این باور برسند که بصورت فردی و شخصیت منحصر بفرد خود و بصورت گروهی چه خدماتی برای دانشگاه می توانند انجام دهند. مطمئن باشید تحول بسیار بسیار بزرگی در سطح دانشگاه، در سطح بین المللی خواهیم داشت.
آیا شما با فعالیتهای دفتر ارتباط با دانش آموختگان آشنا هستید و عملکرد دفتر را چگونه ارزیابی می نمایید؟
همان روز اول را که این دفتر شکل گرفت یادم است که با چند کارمند و حوزه فیزیکی بسیار اندک، اما با تلاش و دیدگاه بسیار بسیار خوبی که شما داشتید (اعتقاد داشتید، انگیزه داشتید و از همه مهمتر حمایتی که از شما می شد، از طرف مسؤلینی چون آقای دکتر بهادری که خود دانش آموخته این دانشگاه هستند و حمایت بی نظیر ریاست مهمتر دانشگاه از دفتر دانش آموختگان) این دفتر شکل گرفت. یعنی فکر می کنم، کمتر موردی در دانشگاه وجود دارد که بتواند از یک چنین فضایی در دانشگاه شروع کند و الان همه به این باور برسند که دفتر دانش آموختگان یک نهاد تاثیرگذار است وتاثیر بسیار بزرگی در دانشگاه بواسطه نوع فعالیتهایش می تواند داشته باشد. من خودم دانش آموخته این دانشگاه هستم و به این موضوع افتخار می کنم و مایه مباهات من است، من فکر می کنم دانش آموختگان دانشگاه یک مقدار پراکنده هستند، این پراکندگی باعث هدر رفتن منابعی می شود که دانشگاه بصورت بالقوه در اختیار دارد. یعنی اگر دفتر ارتباط با دانش آموختگان بتواند به هر نحوی، با هر سیاست و هر راهبردی، دانش آموختگان را در مقاطع زمانی مختلف در کنار هم قرار دهد و بصورت مجازی فضایی را فراهم نمایید تا دانش آموختگان بتوانند، دسترسی به هم داشته باشند، از این گونه روابطی که در دانشگاه پیش می آید، برای پیشبرد اهداف آموزشی، پژوهشی، تخصصی و علمی دانشگاه بسیار می تواند کمک نماید. شاید دانشگاه در یک زمانی به جایی برسد که ما هم دانشگاه فیزیکی و هم دانشگاه مجازی داشته باشیم. دانشگاه مجازی ما، صرفاً دانشگاهی نیست که فعالیتهایی که الآن انجام می شود بصورت مجازی انجام گردد. بلکه ما دانشگاهی خواهیم داشت که دانش آموختگان آن بعنوان اساتید و ارشدان دانشگاه، دانشگاه را در راهبری، آموزش و در فن آوری کمک خواهند کرد و در واقع کانالهای ارتباطی دانشگاه می شوند برای راهیابی به مدارج بین المللی آینده.
بعنوان یک دانش آموخته چه انتظاری از دانشگاه محل تحصیلتان دارید؟
من بسیار خوشحالم که دوباره به همان دانشگاهی که در آن تحصیل کردم برگشتم. البته به دانشگاه خودم علاقه و تعصب دارم و دوست دارم که دانشگاه من بهترین دانشگاه دنیا باشد و برای این امر نهایت تلاشم را می کنم. هر وقت فکر کنم که هر فعالیت، هر حرکت و تلاشی این هدف را محقق می کند، هیچ کوتاهی در این رابطه نمی کنم. و انتظارم از دانشگاه بعنوان یک دانش آموخته که شاید ده، دوازده سالی هست که فارغ التحصیل شده، این است که شرایطی را فراهم نماید که دانش آموخته های دانشگاه در واقع از وضعیت فعلی کاری، علمی و تحقیقاتی همدیگر اطلاع داشته باشند. حداقل آنهایی که همدوره بودند و آشنایی نزدیک تری با هم دارند. اگر دانشگاه این شرایط را فراهم نماید، کمک بسیار بزرگی به بحث فناوری و پژوهشی دانشگاه خوهد کرد، چرا که افراد خیلی زیادی در دنیا هستند که اساتید برجسته فناوری هستند و امکانات زیادی در دسترس دارند و می توانند کانال ارتباطی بسیار مناسبی برای بسط و توسعه ارتباطات دانشگاه با بیرون باشند که در نهایت این ارتباطات هم برای دانشگاه مفید خواهد بود.
به عنوان مدیری که یک بخش بزرگی از مجموعه دانشگاه را مدیریت می نماید، دفتر ارتباط با دانش آموختگان چگونه می توانند به دانشگاه کمک نماید؟
دو مورد را به مزاح عرض می نمایم: اول اینکه خرج زیاد لطفا برای ما نتراشند و دوم اینکه لطفا از دانش آموختگان پول جمع کنند و به دانشگاه بدهند. اما بحث جدی این است که دفتر دانش آموختگان، کمک موثری که به دانش آموختگانی همچون من می تواند بنماید، این است که در مسایل مالی و برنامه ریزی افراد کارآمد را به دانشگاه معرفی نماید تا از انگیزه ایشان در این فضای بوجود آمده استفاده نمایند و دیگر اینکه بتوانند دانش ایشان را با شرایط دانشگاه بومی سازی کرده و از آن بهره ببرند. این افراد مطمئنا آدمهایی هستند که خیلی از آنها افراد صاحبنظر در علم مدیریت مالی هستند. شما تصور کنید که مدیران دیگری همچون من چنین انتظاری داشته باشند، حالا قاعدتاً دفتر ارتباط با دانش آموختگان چنین توانایی داشته باشد که بتواند چنین دسته بندیهایی را انجام دهد و برای مدیران بانک اطلاعاتی فراهم نماید. البته دانش آموختگان نیز در این شرایط می توانند با دیگر دانش آموختگان ارتباط برقرار نمایند و چنین افرادی را با چنین شرایطی شناسایی نماید و به این ترتیب مدیران می توانند از طریق این سیستم با افراد مورد نظر خود ارتباط داشته و از تجارب ایشان استفاده نمایند.
بحث دیگر این است که دانش آموختگان یک فرهنگ دارند و هیچ موقع نمی توان برایش قانون مشخص کرد چرا که دانشگاه علوم پزشکی تهران بهترین فرهنگ دانشگاهی کشور را دارد، بدلیل نوع دانشجویانی که دارد و این فرصت بسیار بزرگی برای دانشگاه و حتی برای کشور است که از دفتر دانش آموختگان فرهنگ دانشگاهی نمونه معرفی بنماید تا بتوانیم در نهایت آن را به همه کشور و دانشگاهیان تعمیم بدهیم. اگر دفتر شما بتواند این ارتباط و تعامل را برقرار نماید، این فرهنگ غنی دانش آموختگان را چه در مسایل فرهنگی، چه در مسایل دینی و عبادی و چه در مسایل تخصصی بیاید نهادینه بنماید و شناسایی بنماید و کم کم آن را بسط دهد، دانشگاه قاعدتاً به هدف خود می رسد البته باید در افق 1404 این اتفاق بیفتد. یعنی یک فرهنگ دانشگاهی غنی مبتنی بر آدمهای متعهد متخصص مجرب باید در کشور شکل بگیرد که در حقیقت همچون ایزوتوپی بتواند از خود نورافشانی بنماید. دانشگاه های دیگر دانش آموخته دارند اما هیچکدام نمی تواند غنای دانشگاه علوم پزشکی تهران را داشته باشد.اگر شما بتوانید آداب و کردارشان را در زندگیشان چاپ نمایید و کتابچه ای را در اختیار همه قرار دهید، انگیزه ای می شود برای همه که بتوانند از این تجارب استفاده نمایند و برای جایگاهی که ماندگار است تلاش نمایند. چرا که خیلی خوب است که کشور بتواند چهره های ماندگار خود را معرفی نماید. من فکر می کنم دانشگاه ما آنقدر بزرگ شده که بتواند چنین شخصیت هایی را تداعی بنماید.
یکی از فعالیتهایی که دفتر دانش آموختگان از ابتدا شروع به کار کرد انجام می دهد، جشنهای فارغ التحصیلی است. فکر می کنید این جشنهای فارغ التحصیلی در حفظ ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه چقدر می تواند نقش آفرینی نماید؟
جشن یکپارچه امسال تجربه بسیار موفقی بود. چرا که هر کاری برای بار اول بسیار مشکل است. وقتی شما مزایا و معایب را در کنار هم می گذارید، به نظر من نود درصد پروژه بخوبی انجام شد. جدا ازاینکه خیلی بیشتر از اینکه شما فکر می کردید از این داستان استقبال شد. یعنی استقبال واقعاً بی نظیر بود که علت عمده آن این بود که به این موضوع احساس نیاز می شد و فرهنگ آن نیز وجود داشت. به هر حال حدود 2200 نفر ثبت نام کردند و همراه خانوادشان آمدند و هیئت علمی دانشگاه نیز آمدند. هیئت علمی دانشگاه قبول کردند، که شخصیت سازمانی دانشگاهشان بایستی نمود پیدا نماید. وقتی همه حتی ریاست دانشگاه با لباس فرم شرکت می نماید، یعنی دانشگاه به یک بلوغی رسیده است که می تواند خود را در دنیا معرفی نماید. اینها چیزهایی هستند که بدین راحتی بدست نمی آید. اینها چیزهایی هستند که رییس دانشگاه و مدیر ارشد دانشگاه به دانشگاهش هدیه می نماید. اینها برای رییس دانشگاه خیلی راحت نیستند، رییس دانشگاه باید جسارت و شجاعت داشته باشد و بداند که جهش از همچین جایی شروع می شود و بنظر من این حرکت اگر ادامه پیدا نماید و فقط به یکسال محدود نشود، قاعدتاً آن شکل و فرمتی که برای جهانی شدن و بین المللی شدن لازم است فراهم می نماید.
محتوای مراسمی که برگزار شد را چگونه دیدید؟
خوبی که داشت کاملا برنامه ریزی شده بود و همه چیز از قبل پیش بینی شده بود و بسیار کمک کرد که در طول مراسم، با کمترین تنش روبرو شویم. مشکلی که پیش آمد ما با کمبود صندلی روبرو شدیم بدلیل اینکه مهمانها خیلی بیشتر از آن مقداری که انتظار داشتیم، بودند. البته به نظر من اگر تا صبح هم برای دانش آموختگان مراسم می گذاشتیم آنها می ایستادند و استقبال می کردند. نکته دیگر این که لطفاً زمان آن را کوتاه نمایید. من به شما تبریک می گویم کار بسیار بزرگی انجام دادید، کاری که کمتر کسی تصور بنماید بتوان آن را انجام داد. به نظر من این مراسم توانست 80 تا 90 درصد توقعات دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران را برآورده نماید و مطمئناً سالهای بعد خیلی بهتر خواهد شد.
البته برنامه های بزرگ بدون نقص نمی شود، بنظر شما کمبود و مشکل این برنامه چه چیز بوده چنانکه عده ای آن را شلوغی یا دیر شروع شدن بر می شمرند؟
شلوغی غیر قابل پیش بینی بود و شاید آن را می بایست پیش بینی می کردید و فکر میکنم در این قضیه غافل گیر شدید و دیگر اینکه کارتهای دعوت عملاً استفاده نشد چرا که کنترل افراد از ورودی بسیار مشکل و سخت بود و البته این کار نیاز مراسم بود. البته نمایشگاهی که گذاشته بودید نمایشگاه خوبی بود و این نمایشگاه خیلی کمک کرد که شما فارغ التحصیلان و والدینشان را برای یک فضای دانشجویی آماده بنمایید.
شما فكر مي كنيد دانشگاه باز هم تصميم به برگزاري چنين مراسمي داشته باشد؟
بله. چون خوب انجام شد و كاري كه خوب انجام شود، توقعات افزايش پيدا مي كند. شما خوب برگزار كرديد و نتيجه اينكه سطح توقعات را بالا برديد و قاعدتاً دانشگاه سال ديگر هم اين كار را انجام مي دهد. اين به چند لحاظ مهم است. يكي به لحاظ بار مالي آن و ديگري كارآيي و اثربخشي آن و يكپارچگي آن كمك مي كند كه دانشگاه بتواند حجم فعاليت و نوع فعاليتش و تأثيرگذاري آن را در بحث علمي و فناوري، به كشور اعلام كند. بعضي چيزها اعلام كردني هستند و بعضي چيزها مشخص كردن سهم دانشگاه از كل علمي است كه در كشور توليد مي كند. دانشگاه تهران با وجود اينكه تعداد دانش آموختگانشان كمتر از دانشگاه علوم پزشكي نيست كه در مجاورت ماست، هنوز نتوانسته چنين فرايندي را انجام دهد. به نظر من درايتي كه در مديران ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد تفاوتي است ميان يك دانشگاه بزرگ مثل تهران و دانشگاه ما جلوه گر است. به نظر من در چند سال آينده بهترين دانشگاه كشور و ظرف ده پانزده سال آينده بهترين دانشگاه خاور ميانه خواهيم بود.
جاي چه فعاليتي را در حوزه دفتر دانش آموختگان خالي ديديد كه هنوز به آن پرداخته نشده ؟
به نظر من هنوز اين باور در بدنه مديرت مياني ايجاد نشده كه مي تواند خيلي از فعاليتها را انجام دهد. شايد لازم باشد شما يكسري از فعاليتهايتان را با سرعت بيشتري انجام دهيد. مجازي سازي فعاليتهاي شما به دليل گستردگي نوع دانش آموختگي و هم به لحاظ جغرافيايي خيلي به شما كمك مي كند. اطلاع رساني شما به نظر من شايد خيلي مناسب نباشد. بهتر است كانالي مد نظر قرار گيرد كه دانش آموختگان در كوتاه ترين زمان ممكن بتوانند به شما وصل شوند. الان اين كانال ارتباطي وجود ندارد. يعني اگر بخواهد در اينترنت جستجو كند شايد به مشكل بخورد . اين لينك بايد آنقدر قوي باشد كه دانش آموختگان به راحتي تغذيه اطلاعاتي و فرهنگي و تغذيه خاطرات شود يعني هر زمان كه احساس كرد كه نياز به يادآوري گذشته خود دارند، به راحتي بتواند از اطلاعات و عكس هاي شما استفاده كند. پيشنهاد من اين است كه شايد شما يك بانك عكس از دانش آموختگان در دانشگاه فراهم كنيد تا دانش آموختگان از عكس هاي شما و از خاطرات شما استفاده كنند و حتي عكس هاي دانشجويي خودشان را در آن قرار دهند. ممكن است حجم بالايي را بخواهد ولي اين براي دانش آموختگان يك جاذبه است. شما بايد ببينيد چه بايد كرد كه آنان به سمت سايت بيايند. به نظر من مي توانيد با اين كار آنها را به سمت فضاي مجازي خودتان جلب و جذب كنيد. وقتي جذب شدند وآمدند ديگر دانش آموخته شما هستند و از فضاي شما بيرون نمي روند. خيلي از آنها خبر ندارند و نمي دانند ولي اگر بدانند آن چيزي را كه دوست دارند مي توانند در اين فضا پيدا كنند به اين سمت كشيده خواهند شد. عكس، نشاني محل كار و فعاليتهاي پزوهشي خودشان را در اين سايت معرفي كنند. اين تأثير بسيار مطلوبي دارد. من خودم شخصا دوست دارم نام دوستانم را در آن جستجو كنم و بدانم الان كجا مشغول به كار هستند و شماره تلفني از آنها داشته باشم. فكر مي كنم علي رغم اينكه شما خوب داريد پيش مي رويد، بايد فعاليت هايتان سرعت بيشتري داشته باشد؛ به خاطر اينكه توانايي آن را داريد. اگر دفتري بود كه در توانايي آن شكي بود، مي شد به همين اكتفا كرد و گفت كه خوب است و تا همين جا كافي است. ولي از شما انتظار بالاتري مي رود چون توانايي اين دفتر بالا است. اولين چيز اين است كه خودتان توقعاتتان را از خودتان بالا ببريد. به نظر من شما همه برنامه هايتان را طراحي كنيد. واحدي مانند واحد شما در قالب فعاليت هاي روزمره به هيچ عنوان نمي گنجد. يعني نوع فعاليت شما از جنس فعاليت هاي بقيه قسمت هاي دانشگاه نيست. چون يك فعاليت توسعه اي ارتباطي داريد. واحد شما شايد مانند روابط عمومي باشد و حتي به نظر من گستره فعاليت هاي شما از نظر جغرافیایی خيلي وسيعتر از روابط عمومي است. شما بايد اين پتانسيل را اول از لحاظ ذهني در خود ايجاد كنيد. به لحاظ منابع مالي، برنامه هايي كه شما را به اين جايگاه مي رساند به هيچ عنوان محدوديت نخواهد داشت. يعني منابع مالي براي فعاليت هايي كه شأن دانشگاه را به جايگاه اصليش برساند و دانشگاه بتواند از اين پتانسيل استفاده بهينه كند، مطمئن باشيد تا آنجا كه من نظر رياست محترم دانشگاه را مي دانم هيچ گونه محدوديت مالي وجود ندارد. تا جايي كه بتوانيد برنامه هايتان را با اهدافتان منطبق كنيد، مشكلي از نظر منابع مالي نخواهيد داشت. چه به لحاظ جذب نيرو و چه به لحاظ فعاليت هايي كه انجام مي دهيد. اما اين را بايد در نظر بگيريد كه دانشگاه براي فعاليتهاي روزمره اش محدوديت مالي دارد. اما فعاليت هاي توسعه اي كه اهداف دانشگاه را دنبال مي كند از اولويت خاصي برخوردار است و دانشگاه سعي مي كند نقشه جامع خود را به خوبي پيش ببرد. فكر مي كنم يكي از مهمترين فاكتورها و آيتم هايي كه در نقشه جامع ديده شده، نقش دانش آموختگان است. و فقط شما مي توانيد آن را پررنگ کنيد. مدير بودجه مي تواند به لحاظ مالي كنار شما باشد و به شما كمك كند اما نمي تواند فعاليت هاي شما را انجام دهد. مدير نيروي انساني و مدير دفتر فني و بقيه مديران دانشگاه مي توانند كنار شما باشند و در كنار شما پيش بروند. بار اصلي بر دوش شماست. گام هايتان را بلند تر برداريد به دنبال يك سكوي پرتاب باشيد و آرام پيش نرويد. آن سكو يعني اينكه يك پتانسيل بالقوه در دانشگاه ايجاد كنيد. ممكن است منابع مالي بالاتر از عرف هم خواسته باشد؛ اگر اين پرتاب در حدي باشد كه حتي يك قدم دانشگاه را به جلو پيش ببرد، مطمئن باشيد دانشگاه با شما هم قدم خواهد بود.
به عنوان كلام آخر چه سخني داريد؟
اولاً كه از حسن خلق شما بسيار متشكرم. شما هميشه حتي در بدترين شرايط اقتصادي دفتر لبخند بر لب داريد و اگر بقيه همكاران و دانش آموختگان شما را با اين لبخند ببينند مطمئناً خيلي از دلخوري ها يا كمبودها و كاستي ها را مي توانند تحمل كنند. به لحاظ كاري هم واحدي هستيد كه ما كمترين مشكلات را با شما داريم. من خيلي خوشحالم كه شما آنجا فعاليت مي كنيد و استاد بسيار ارجمندم جناب آقاي دكتر بهادري كه ارادت خاصي به ايشان دارم در رأس اين دفتر قرار دارند. من هر كمكي كه از دستم بر بيايد برای دفتر ارتباط با دانش آموختگان انجام می دهم و در خدمت شما و دانش آموختگان دانشگاه هستم.
خيلي از شما متشكريم.
ارسال به دوستان