دکتر رستمیان در سمینار تعهد حرفهای در قزوین: دانشگاه باید اتاق فکر مدیران باشد و هر کار اجرایی باید یک پیوست علمی از دانشگاه داشته باشد
به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران در اولین سمینار یکروزه تعهد حرفه ای در نظام سلامت استان قزوین، دکتر رستمیان سخنران موضوع دانشگاه پاسخگو گفت: برگزاری سمینار تعهد حرفه ای بسیار کار ارزشمندیست زیرا الگو ها در آن معرفی میشوند و دانشگاهی که به این موضوع توجه داشته باشد از جنس دانشگاه های پیشرو است.
وی ادامه داد: بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی در رابطه با کارهای پژوهشی مشخص شد 5% کارهای پژوهشی بر روی 95%مرگ و میر ها انجام شده است و میتوان نتیجه گرفت که در واقع در پژوهشهای ما کار اساسی انجام نگرفته است و پژو هش ها Economic impact و Social Impact نداشته اند، و این نتیجه حاصل شد که دانشگاه باید به سمت پاسخگویی به جامعه پیش برود و بحث توسعه بین بخشی، مشارکت اجتماعی، سلامت برای همه ی جامعه، پیشگیری و ... مطرح و بحث نسل های دانشگاهی مطرح شد. امروزه ما شاهد هستیم که دانشگاه ها به سمت پاسخگویی به جامعه حرکت میکنند و باید توجه کرد در چه نسلی کار میکنیم تا بتوانیم برنامه ریزی لازم و کامل را داشته باشیم.
دکتر رستمیان دانشگاه را اتاق فکر مدیران اجرایی دانست و گفت: کار اجرایی باید پیوست علمی داشته باشد و آن پیوست علمی، دانشگاه است. مراکز پژوهشی مجلس فقط پل ارتباطی دانشگاه با مجلس است و هر کمیسیونی اگر درخواست تحقیق داشته باشد، دانشگاه نقش هدایتگری را خواهد داشت و پیوستهای علمی سیستم اجرایی کشور را باید دانشگاه ها داشته باشند. سیستم اجرایی باید بداند که در دانشگاه نخبگان هستند و افرادی باید evidence اجرایی را بدهند که چگونه کار میکنند و از این بابت دانشگاه اتاق فکر مدیران اجراییست. باید مدیریت اجرایی پیوستهای علمی را از دانشگاه بگیرد و دانشگاه هم باید در نسل 4 و 5 کار خود را انجام دهد و این دید روشن را دانشگاه بهتر میتواند بدهد و آینده را پیش بینی کند و کشور هوشمندانه اداره شود.
وی اضافه کرد: اروپا به دانشگاه ها اعلام کرد که باید social responsibility را پیاده کنند و نه به اختیار بلکه به اجبار، و از سال 2013 دانشگاه ها به سمت university social responsibility حرکت کرده اند.
بعنوان مثال استراتژیک پلن یکی از دانشگاه های اروپا به شرح زیر است: 1-تحقیق و تولید 2-آموزش 3- social responsibility و آنرا از شاخص های توسعه پایدار قرار داده اند.
حال اگر از خود بپرسیم که ما چه مقدار social responsibility را رعایت کرده ایم باید گفت که بسیار ضعیف بوده ایم و این در صورتیست که راهبرد های اصلی ما باید بر اساس social responsibility پیاده شود و این کاریست که در دنیا در حال انجام است ما نیز باید USR را اجرا کنیم و در صدد رفع مشکلات جامعه باشیم و بتوانیم بهره وری مناسب را از محیط داشته باشیم و به نسل آینده کمک کنیم و با کمک دانشگاه ها بتوانیم مسیر توسعه پایدار را پیگیری کنیم.
دکتر رستمیان ادامه داد: نکته بعدی اینست که USR در سطح دانشگاه های اروپاست اما دانشگاه های آمریکا در زمینه ی توسعه پایدار کار میکنند. یکی از اتفاقاتی که در دنیا در حال انجام است سنجیدن مسئولیت پذیری افراد از دوره ی دانش آموزیست و این خود باعث میشود افراد از سن پایین یاد بگیرند نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشند و این به صورت رزومه اجتماعی برای ورود به دانشگاه ها حائز اهمیت است.
دانشگاه منچستر در دیدگاه USR خود عنوان میکند که به عنوان بخشی از تعهد به عنوان مسئولیت اجتماعی ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که این حوزه های پژوهشی به بهبود زندگی مردم ما در منطقه شهری کمک میکند. باید پرسید آیا پژوهش های ما اینگونه کار کرده است؟ اگر اینگونه پیش برود دانشگاه در جامعه و منطقه جایگاه خواهد داشت اما در غیر این صورت نقش خود را کم کم از دست خواهد داد.
از عوامل دگرگونی کشور ها و فرهنگها دانشگاه ها هستند، نباید خود را کوچک بشماریم. هیئت علمی ما ظرفیت بزرگی هستند و باید از ظرفیت خود استفاده کنیم و اگر این ظرفیت را در جهت درست به کار بگیریم میتوان اهداف را پیش برد. ما در حوزه ی بهداشت و درمان نیز باید سعی کنیم سطح دانش و بهداشت مردم را بالا ببریم.
دکتر رستمیان در پایان با اشاره به بحث مهاجرت گفت: بسیاری از کشور هایی که نژادپرست بودند امروزه نخبه ها را شناسایی و جذب میکنند ما نیز باید از ظرفیت بالای دانشگاه استفاده کنیم و دانشگاه ها باید سعی کنند نیمرخ شاخص سلامت استان خود را شناسایی کنند و آنرا در اختیار مدیران استانی قرار دهند.
ارسال به دوستان