دکتر غیاثوندیان اجرای فرآیند کارورزی دانشجویان پرستاری با مشارکت فعال بیمارستان را در ارتقا کیفیت آموزش بالینی مؤثر دانست

دکتر غیاثوندیان اجرای فرآیند کارورزی دانشجویان پرستاری با مشارکت فعال بیمارستان را در ارتقا کیفیت آموزش بالینی مؤثر دانست

دکتر شهرزاد غیاثوندیان دانشیار گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، ارتقا کیفیت آموزش بالینی، یادگیری مبتنی بر خدمت، توانمندی برقراری ارتباط در دانشجویان و نیز ارتقاء توانمندی آموزشی پرستاران بالینی را از مزایای اجرای فرآیند کارورزی دانشجویان پرستاری بیان کرد

فرآیندهای برگزیده در دهمین جشنواره مطهری( مجریان اصلی و همکاران)
در دهمین جشنواره شهید مطهری که 13 اردیبهشت 96 در تالار ابن‌سینا  برگزار شد،  فرآیند «طراحی، اجرا و ارزیابی دوره کارورزی دانشجویان پرستاری در قالب تفاهم‌نامه همکاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان شریعتی» به‌عنوان فرآیند برتر معرفی شد
دکتر شهرزاد غیاثوندیان در توضیح این فرآیند گفت: ایده این فرآیند ازآنجا شکل گرفت که دانشجویان پرستاری پس از طی سه سال تحصیلی باید وارد عرصه بالینی شوند و در دونیم سال آموزه‌های بالینی خود را با  نظارت کمتر مربیان پرستاری، در بالین به اجرا درآورند.
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه، با توجه به اینکه پرستاران نقش مهمی در پیشبرد اهداف مراقبتی دارند، بهره‌وری آنان حائز اهمیت است افزود: دستیابی به بهره‌وری مناسب نیازمند آن است که نیروهای تربیت‌شده طی دوران آموزش شایستگی بالینی و حداکثر دانش، کارایی و مهارت لازم را برای حرفه آینده خود کسب کنند.
دکتر غیاثوندیان هدف از اجرای این فرآیند را ارتقا کیفیت آموزش بالینی و یادگیری مبتنی بر خدمت در  کارورزی، ارتقا توانمندی آموزشی پرستاران بالینی و ایجاد احساس مسئولیت و مشارکت پرسنل بخش‌ها در برنامه آموزش بالینی کارورزان پرستاری دانست و افزود: پس از جلسات آماده‌سازی با اعضای هیات علمی و نشست‌هایی که با دانشجویان پرستاری برگزار شد، هدف برنامه و نتایج مورد انتظار مطرح شد و پرستاران بخش‌های بیمارستان شریعتی که شرایط لازم را داشتند انتخاب شدند و تحت آموزش شیوه‌های آموزش بالینی و ارزشیابی قرار گرفتند.
وی افزود: با ورود دانشجویان به محیط بالینی، این برنامه در 12 بخش از بیمارستان شریعتی که ظرفیت خوبی در این زمینه داشت آغاز شد علاوه بر انجام کارآموزی طبق برنامه، چنانچه بخش از عملکرد دانشجویان رضایت داشت و دانشجویان نیز تمایل داشتند می‌توانستند 100 ساعت بیشتر از سقف کارورزی خود درترم های 7 و 8 به‌کار خود ادامه دهند.
این مجری فرآیند برگزیده، تصریح کرد: سرپرستاران طبق فرایند پرستاری و از طریق تقسیم کار در امر آموزش تئوری و بالینی دانشجویان مشارکت می‌کردند و نظارت بر این قسمت از فعالیت‌های آموزشی سرپرستاران نیز برعهده منتور اجرایی دانشکده بود.
دکتر غیاثوندیان با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح گفت:  این فرآیند مبتنی بر شواهد بود و پیش‌ازاین نیز در سطح محدودتری  به‌صورت پایلوت در بیمارستان امام خمینی و در تبریز اجرا شد که نتایج خوبی در ارتقا کیفیت آموزش بالینی پرستاری داشت.
 

کلمات کلیدی