دکتر فرید بد: برگزاری گردهمایی دانش آموختگان زمینه ساز آشنایی دانش آموختگان جدید و قدیم است

دکتر فرید بد: برگزاری گردهمایی دانش آموختگان زمینه ساز آشنایی دانش آموختگان جدید و قدیم است

دانشمند برتر دانشگاه علوم پزشکی تهران: تأسیس دفتر ثبت ایده ها در دفتر ارتباط با دانش آموختگان به حل مشکلات پیش روی دانش آموختگان کمک خواهد کرد.

اساتید باید کاری کنند که خاطره خوبی از خودشان برای دانشجو گذاشته و برای آنان الگو باشند.
دانش آموختگان باید قدردان زحمات اساتید خود باشد و سعی کند عنوان دانشگاه خود را سربلند کند.
با تشکر از شما خانم دکتر فرید بد، نظر شما در خصوص دفتر ارتباط با دانش آموختگان در دانشگاه ها چیست؟
یکی از دغدغه های فارغ التحصیلان این است که بعد از فارغ التحصیلی،  یک دفعه امکانات دانشگاه برای آنان قطع می شود. حتی ارتباطشان با اساتید ممکن است قطع شود، استفاده از کتابخانه، امکانات مختلفی که بوده و کارت دانشجویی را که تحویل می دهند، دیگر از آن حالت دانشجویی رها می شوند از یک طرف خوشحال اند که بالاخره فارغ التحصیل می شوند واز طرف دیگر وقتی ارتباطشان با دانشگاه قطع می شود، نمی دانند  چطوری می توانند این ارتباط را برقرار کنند. خود من وقتی فارغ التحصیل شدم یکی از دغدغه هایم این بود که آیا حالا می توانم به دانشگاه و استادانم سر بزنم. به آزمایشگاه بروم و از اطلاعاتشان استفاده کنم . حتی ممکن است وقتی وارد کار می شود مشکلاتی برایش پیش بیاید وسوالاتی مطرح شود چون تجربه ای که ندارد تا از آنها استفاده کند. بنابراین به مراجعه به دانشگاه و استفاده از همفکری استادان خود نیازمند خواهد بود. خیلی از افراد وقتی فارغ التحصیل می شوند ویا وارد قسمتهای خدماتی مختلف می شوند ممکن است یک ایده ای به ذهنشان برسد، آنان وقتی که مشکل صنعت را از نزدیک لمس می کنند، مشکل مسائل خدماتی را از نزدیک حس می کنند، ایده ای به ذهنشان می رسد که اگر بتوانند این مشکل را واقعاً حل کنند خیلی خوب است. ولی شاید انجام توسط یک نفر امکان پذیر نباشد، خیلی خوب است که از طریق دفتری که همان دفترارتباط با دانش آموختگان است، لینک هایی برای انجام این کارها برقرار شود. حداقل مشکل مطرح می شود شاید توسط دانشجوی دیگری حل شود. اگر این لینک ها وارتباطها برقرار شود خیلی می تواند مؤثر باشد وبه دانش آموختگان کمک کند حتی به دانشجویانی که تازه در حال تحصیل هستند و درس می خوانند  و به دنبال عنوان پایان نامه هستند این ایده ها می توانند به آنها کمک کند. اما باید دفتری برای ثبت ایده ها داشته باشیم که فکر می کنم چنین دفتری در همان دفتر ارتباط با دانش آموختگان باشد.
حتی خیلی از دانش آموختگان به خارج از کشور می روند وممکن است ایده ها وانگیزه هایی داشته باشند ولی امکانش نباشد آن کار را انجام دهند. داشتن پایگاه الکترونیکی و ثبت ایده ها در آن می تواند به دانش آموختگان جدیدتر کمک کند و شاید هم نیاز صنعت، نیاز بیمارستانها ومراکز آموزشی را برآورده کند.
یکی از مهمترین ارتباطی که در دانشگاه برقرار است ارتباط بین استاد ودانشجو است، فکر می کنید دفتر دانش آموختگان چگونه می تواند به تداوم این ارتباط کمک کند؟
کمکی که این دفتر می تواند به اساتید کند برگزاری گردهمایی ها و همایش هایی است که قبلا هم برگزار می شد. در این گونه مراسم معمولاً اساتید علاقه مند و دانش آموختگان قدیمی و جدید شرکت می کنند و زمینه آشنایی دانش آموختگان و اساتید خواهد بود. معمولاً اساتید طرح های مختلفی در دانشگاه ها دارند و برای انجام آن نیاز به نیروی ورزیده کاری دارند. این افراد می توانند همان دانش آموختگان جوان تر باشند که در این طرح ها کمک اساتید باشند. برای انجام این گونه فعالیت ها دفتر ارتباط با دانش آموختگان می تواند نقش موثری ایفا کند. با تهیه بانک اطلاعاتی از دانشجویان و دانش آموختگان توانمند و علاقمند که عضو دفتر ارتباط با دانش آموختگان هستند و ایجاد ارتباط بین آنان شاید بتوان دغدغه بسیاری از دانشجويان و اساتید برای انجام کارهای علمی کاهش داد.
به هر حال هر دانش آموخته ای یک تعلق خاطر به دانشگاه محل تحصیلش دارد. شاید چند سال بعد از فارغ التحصیلی از جلوی دانشگاه خود که رد می شود یک تردیدی داشته باشد از این که دوباره به آن مراجعه کند. این که دیگر کسی را نمی شناسم، دانشجو ها جدید هستند، شاید اساتید مرا به خاطر نیاورند برای هر کسی ممکن است دلگیر باشد. به نظر من دفترارتباط با دانش آموختگان در دانشگاه این ارتباطات را می تواند برقرار و حفظ کند و از نتایج آن دانشگاه را بهره مند سازد.
همه می دانیم که هم دانشگاه و دانش آموختگان آن به یکدیگر وابسته هستند فکر می کنید این دو چگونه می توانند به یکدیگر کمک کنند؟
البته من همیشه به خود دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند تاکید می کنم که هر جایی که رفتید سعی کنید نام دانشگاه خود را سربلند کنید. چرا که وقتی اساتیدتان می شنوند که دانشجوی آنان در فلان جا فلان کار بزرگ را انجام داده است به استادی چنین شاگردی افتخار می کنند. حتی اگر استادی نیز موفقیتی کسب کند، دانشجویان گذشته او نیز افتخار می کنند که شاگرد چنین استاد برجسته ای بوده اند.  این بهترین ارتباطی است که به نظر من از لحاظ احساسی و معنوی چه برای اساتید چه برای دانشجویان وجود دارد. یعنی اساتید باید کاری بکنند که خاطره خوبی از خودشان برای دانشجو بگذارند و برای آنان الگو باشند وازآن طرف هم دانشجو باید قدردان زحمات اساتیدش باشد وسعی کند عنوان دانشگاهش را سربلند کند.
شما به عنوان یک استاد چقدر با دانشجویان خودتان ارتباط دارید ؟
البته من دراین زمینه سابقه طولانی ندارم ولی با دانشجوهای خود خیلی ارتباط خوبی برقرار می کنم با تعدادی از آنان نیز ارتباط خیلی دوستانه وصمیمی دارم. حتی با اینکه دیگر شاگرد من نیستند ولی اگر مشکلی برایشان پیش بیاید با من مشورت می کنند ومن خوشحال می شوم که هنوز من را به عنوان استاد خود  قبول دارند البته ادعایی هم ندارم ولی اینکه می بینیم می توانم برایشان مفید باشم خوشحالم که توانستم آنها را به سوی خود جذب کنم و سعی می کنم این ارتباطات ادامه پیدا کند
همانطور که از نام دفتر ما دفتر ارتباط با دانش آموختگان پیداست، این دفتر چگونه می تواند به اساتید در حفظ ارتباط با دانشجویانشان کمک کند؟
بزرگترین کاری که این دفتر می تواند انجام دهد این است که یک بانک اطلاعاتی درست کند درست شبیه آلبوم که در سایت قرار گیرد و هرکس صفحه ای داشته باشد به عنوان فارغ التحصیل بتواند در حقیقت خاطره دوران تحصیل خود و کارش را بنویسد، حتی اگر صفحه ای باشد برای استاد که دانشجوهایش برایش چیزی بنویسند، این خیلی احساس آرامش به استاد می دهد.  وقتی که یکی از اساتید به آن مراجعه می کنند ببینند دانش آموختگان فلان رشته الآن کجا هستند. این خیلی به حفظ این ارتباط کمک می کند چون یک استاد خیلی خوشحال می شود ببیند کسانی که تربیت کرده و الآن موقعیت اجتماعی خیلی خوبی دارند در کجا هستند. باتوجه به اینکه تعدادی از دانش آموختگان ممکن است در خارج از کشور بسر ببرند این سایت در برقراری این لینک خیلی مهم است.
چون افرادی که در خارج هستند از این طریق این روش های ارتباطی می توانند به اطلاعات دیگر دانش آموختگان دسترسی داشته و با آنان ارتباط داشته باشند. البته شاید این نیاز به این داشته باشد که دانشگاه هم امکاناتی را برای این کار در اختیار دفتر ارتباط با دانش آموختگان قرار دهد.
فکر می کنید دفتر دانش آموختگان چه فعالیت های دیگری را می تواند انجام دهد؟
کارهای متفاوتی می تواند انجام دهد. نظر من این است که فارغ التحصیلان شاخص را بتواند پیدا کند  اگر مجله یا نشریه ای دارد می تواند گفتگوهایی با دانش آموختگان موفق دانشگاه داشته باشد. معرفی موفقیت های دانش آموختگان هم برای دانشجویان جدید خوب است که بدانند فارغ التحصیلان ما کجا کار می کنند و افتخارات دانشگاه چه کسانی هستند.
 شاید اگر به سراغ دانش آموختگانی که مشکلاتی در زندگی دارند بروند و مشکلاتشان را بگویند باعث شوند تا دیگر دانش آموختگانی که می توانند به آنان کمک کنند. از زبان دانش آموختگان نیازهای آموزشی دوران تحصیل را بیان کنند و حتی می توانند نکات مثبت و منفی را بگویند. مثلاً ممکن است کسی بگوید اگر فلان استاد، کاربردی تر درس می داد الآن بیشتر به درد ما می خورد این باعث می شود استادان فیدبکی از دانشجویان خود داشته و از روشهای مختلفی برای تدریس استفاده کنند.
خانم دکتر فریدبد شما در جشن یکپارچه دانش آموختگان تشریف داشتید، این جشن را چگونه ارزیابی می کنید ؟
هیجان جشن خیلی زیاد بود یعنی تا حالا این همه آدم ندیده بودم. کنترل این مراسم که خیلی سخت بود ولی خیلی منظم برگزار شد. البته من از ساعت 8 به بعد به مراسم پیوستم. ولی می دانم که در جشنی که هم خانواده ها هستند و هم دانشجویان کنترل خیلی سخت است. دانشجویان را می توان منظم کرد ولی خانواده ها سخت است.
همه خانواده ها دوست داشتند با فرزند خودشان در مراسم حضور داشته باشند و عکس بگیرند ولی فاصله بین دانش آموختگان و خانواده ها کمی زیاد بود و خانواده ها راضی نبودند. ولی همین که اولین بار بود این جشن برگزار می شود هیجان خوبی داشت به خصوص در میان دانشجویان.
نظرتان درخصوص حضور اساتید را در این مراسم در کنار دانش آموختگان چگونه ارزیابی می کنید؟
خیلی خوب است. ولی در جشن های کوچکتر که برگزار می شود معمولاً از اساتیدی که بیشتر با دانشجو ها در ارتباط هستند دعوت می شود بیایند یک خاطره تعریف کنند، یک لوح تقدیر می دهند وبیشتر از ارتباطاتی که داشتند می گویند که این کار هیجان خاصی دارد ولی درجشن های بزرگ دیگر امکان اینها نیست  ولی در کل برنامه جالب و پر هیجانی بود.
شما فکر می کنید تقدیر از این اساتید برجسته می تواند ایجاد انگیزه کند؟
بله بنده هم همین را می خواستم بگویم چون این جشنی بود که در آن فارغ التحصیل می شوند و هیجان پوشیدن این لباس و اینها در یک فضای دیگری بودند شاید آنقدر دیده نشد، هدفتان این بود ولی من احساس می کنم این هدف دیده نشد بعضی ها هم به دلیل ماموریت های اداری تشریف نیاورده بودند.
ولی خوب چون وزیر و رئیس مجلس و اینها بودند حرکت قشنگی بود. تا کنون چنین برنامه ای نداشتیم ولی اینکه دانشجوها حواسشان باشد یا خانواده ها بخواهند درک کنند خیلی توجهی نمی کردند. از اساتید خیلی کم آمده بودند شاید هم در این همه جمعیت به چشم نمی آمدند، و نمی دانم  چه تعدادی از آنان شرکت کردند. خیلی از همکاران را من ندیدم.
شما گفتید هیجان جشن خیلی بالا بود .کدام قسمت جشن جذاب تر بود که به هیجان جشن کمک کرد؟
به نظر من اینکه بچه ها مشغول پوشیدن لباسشان بودند با این شالهای رنگی مختلف همه در حال عکس گرفتن بودند خیلی جالب بود. هر گوشه ای را می دیدی یکی با دوربین در دستش مشغول عکس گرفتن بود. از طرفی هرکسی که لباس می پوشید نگران این بود که خانواده اش جا دارد یا نه خوش می گذرد یا نه. سوگند نامه خیلی جالب بود، آتش بازی جالب بود، برای بچه ها واقعاً خاطره می شود، کسانی که فارغ التحصیل بودند، از تلویزیون که نشان می داد این همه صندلی بعد رنگهای مختلف شال واقعاً کنترل این همه آدم در جشن سخت است. کارجالبی بود نمی دانم دانشگاه تهران هم این مراسم را  برای فارغ التحصیلان همه رشته ها یا شاید حالا شاگرد اول ها برگزار می کند یا نه. ولی به هر حال خاطره خوبی برای همه شرکت کنندگان به یاد خواهد ماند.
 تفکیک مقاطع به وسیله شالها چگونه بود؟
خیلی کار جالبی بود
به نظر شما کدام قسمت از مراسم اشکال داشت و مسئولین باید درصدد رفع آن باشند؟
فاصله سن تا جمعیت خصوصاً کسانی که در ردیف های آخر بودند زیاد بود و آنان نمی توانستند از برنامه لذت ببرند و همین هم باعث می شد همهمه و سرو صدا ایجاد شود چون نمی توانستند ببینند و همه دوست داشتند سن بزرگتری را ببینند. اینکه تا ما خودمان را برسانیم به سن کمی طول کشید پذیرایی هم سخت بود.
به دلیل ازدحام جمعیت خیلی از اعضای هئیت علمی به سختی جا برای نشستن پیدا کردند. رفت آمد زیاد بود شاید به خاطر فضای باز بود و من مطمئن هستم که برای سال آینده خیلی بهتر برگزار خواهد شد. اما باید گفت که فضای باز هیجان کار را زیاد کرده بود که حالا سوگند نامه ها را می خواندند از بالا خیلی قشنگ بود.
شما چه توصیه یا پیشنهادی برای کسانی که این جشن را برگزار کردند دارید؟
اینکه هر سال باید دنبال یک تنوع بگردید خیلی کار را سخت تر می کند. پیشنهادی که توان داد این است که جایی باشد که منظم تر مراسم برگزار شود، حضور اساتید پیشکسوت خیلی مهم است. شاید بد نباشد در دعوت از همراهان محدودیتهایی هم باشد تا تعداد همراهان زیاد نباشد و مراسم با نظم بیشتری برگزار شود. اگر می شد کسانی که قبلاً از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و الآن جایی مشغول به کار هستند می آمدند، صحبت کرده و یا خاطره ای بگویند خیلی بهتر بود. پیشنهاد می کنم براي سال آینده دانش آموختگان دانشکده به صورت دسته جمعی معرفی شوند و همه بدانند چه تعداد از هر دانشکده و یا مقاطع شرکت کرده اند. اجرای برنامه های هنری هم می تواند تنوع برنامه را بیشتر کند و خانواده بیشتر لذت ببرند.
از توصیه ها و پیشنهادات شما خیلی متشکرم خانم دکتر، به عنوان کلام آخر اگر صحبتی دارید بفرمايید.
واقعاً به شما خسته نباشید می گوییم چون برگزار کردن این جشن ها با این جمعیت واقعا سخت است شاید یک سال کار ببرد بخواهید برای سال آینده هم چنین جشنی برگزار کنید که حالا در کنارش کار های دیگری هم دارید.
ما هم خوشحالیم که فرصتی پیش آمد تا بتوانیم چنین جشنی را برای دانش آموختگان دانشگاه برگزار کنیم. امیدوارم خدا این توفیق را به ما بدهد که بتوانیم روز به روز بهتر کار کنیم.
انشاءالله خیلی متشکرم
 

کلمات کلیدی