دکتر محسن شیرازی، متخصص ارتوندسی از دانشکده دندان پزشکی ، منتخب یازدهمین نکوداشت مقام استاد

دکتر محسن شیرازی، متخصص ارتوندسی از دانشکده دندان پزشکی ، منتخب یازدهمین نکوداشت مقام استاد

استاد پیشکسوت دانشکده دندانپزشکی: کلاس درس مقدس ترین محل است.

 
دکتر شیرازی در 5/7/1325 در تهران متولد شد ایشان به عنوان فرزند دوم در خانواده ای مذهبی رشد نمودند پدرشان فوق لیسانس مهندسی و کارمند وزارت دارایی بوده است حدود 9 ساله بود که پدرشان به رحمت  ایزدی رفت و مادرشان که خانه دار بود ، سرپرستی ایشان و خواهربزرگترشان را به عهده گرفت دبستان محل تحصیل ایشان مدرسه امیر اتابک که بعدها به مدرسه سادات تغییر نام داد و در سه راه وزارت فرهنگ نزدیک بهارستان بود .و با اینکه به نقل خودشان دو کلاس یکی کرده بود زمانیکه معلم قرآن آمد ایشان با حضور ناظم در کلاس درس قرآن می داد دوره دبیرستان در دبیرستان های قریب و علوی و در نهایت دوسال آخر را در دبیرستان هدف به پایان برد برای ورود به دانشگاه در آن زمان کنکور سراسری نبود و دانشجویان برای کنکور باید به دانشگاه های شهرستان ها می رفتند .ایشان در دانشگاه مشهد رتبه 12 را کسب کرد ودر دانشگاه تهران رتبه 123 را و بنا به درخواست خود به دانشکده دندانپزشکی وارد شد استاد بیان می کنند بسیار دیر ازدواج کردم که به علت گرفتاری های بسیار زیاد آموزشی و مسئولیت هایی ست که داشتم .همسرم مهندسی عمران از دانشگاه پلی تکنیک دارد و بیشتر در سازه های سد کار کرده ولی اکنون خانه دار است و دودختر 8و 10 ساله دارد . دکتر شیرازی دکتری دندانپزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1350 ، بورد تخصصی ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی تهران را در سال 57 و همچنین dental exam 1991  United states national board را کسب نمود .ایشان در سالهای 1358- 1371 استادیار بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، در سالهای 1382-1371 دانشیار و از سال 1382 تاکنون استاد این بخش می باشند علاوه پایان نامه ی تحقیقاتی رزیدنت های تخصصی و دانشجویان دکتری ، دهها مقاله ی علمی نیز می توان در سوابق پژوهشی استاد نام برد از کتاب های چاپ شده ی ایشان می توان به تالیف کتاب های ارتودنسی در ارتباط با گفتار و درمان های متقابل ارتودنتیکس و پریودنتیکس می توان اشاره نمود
از افتخارات دکتر شیرازی می توان رتبه سوم تحقیقات و نوآوری در سومین جشنواره بین المللی خوارزمی و رتبه اول در گروه پزشکی 1368 ،برنده رتبه اول در کنگره جراحی فک و صورت در رشت 1369 ، برنده عنوان کتاب برگزیده نهمین دوره کتاب های سال دانشگاهی سال 1378 دانشگاه تهران در رشته پزشکی ،برنده جایزه نوآوری جشنواره شهید احمد هدایت 1380، برنده عنوان برترین مقاله چاپ شده در Emenald literati network تحقیقات کاربردی 2010 نام برد 
ایشان سردبیر مجله علمی پژوهشی Iranian Journal of orthodentice  ازسال 2005 تا کنون ، عضو هیات تحریریه مجله Journal dentistry of shiraz university of medical sciences عضو هیات تحریریه مجله Journal dentistry of Tabriz university of medical sciences عضو هیات تحریریه مجله دندانپزشکی دانشگاه تهران ، عضو هیات تحریریه و مسئول راه اندازی مجله دندانپزشکی دانشگاه تهران در سال 1372 ، عضو رسمی کالج بین المللی دندانپزشکی International college of Dentistry FICD fellowship ، عضو انجمن ارتودنتیتهای اروپا در سال 1985 ، عضو انجمن ارتودنتیسهای ایران 1360، رئیس هیات مدیره انجمن ارتودنتیتهای ایران در سال های 1391-1386 و عضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی تهران می باشد از میان دهها فعالیت های اجرایی برجسته ی ایشان می توان به مواردی چون معاونت آموزشی دانشکده دندانپزشکی در سال 1364 ، قائم مقام معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران 1366 ، معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده 1368 ، مسئول و راه اندازی و سرپرست دانشکده دندانپزشکی شاهد 1369 ، حکم ریاست دانشکده دندانپزشکی شاهد 1370 ، نماینده وزیر در شورای عالی دندانپزشکی 1371 ، حکم عضو منتخب وزیر در شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی 1377 و عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی اشاره کرد استاد با توجه به سابقه 36 ساله که به عنوان معلم در دانشگاه تهران کار کرده است دانشجویان بسیاری داشته و اظهار می نماید واقعا ً به تمامی آنها افتخار می کند اکثر آنها به عنوان هیات علمی دانشکده های دندانپزشکی کشور و یا خارج از کشور مشغول هستند و کسانی که در بخش خصوصی کار می کنند بسیار موفق هستند به نحوی که در مقایسه با فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها واقعا ً چشم گیر است از میان این افراد دو دانشجو بودند که روی استاد تاثیر بسیار زیادی گذاشتند یکی که به گفته ی استاد : شاید راضی نباشد اسم او را ببرم ولی منعی ندارد به نام شنهبندی 8 سال اسیر بوده و در تمام دوران تحصیل در دانشکده هیچ وقت اظهاری نکرده بود و هیچ کس خبر نداشت و در جلسه دفاع از پایان نامه ، که اتفاقا ً پایان نامه اش هم با من بود ، از آشنایی یکی از افراد همراه او متوجه سابقه آقای شنهبندی شدم در مورد دانشجوی دیگر بیان می کند زمانیکه معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده بودم یک باره وسط ترم غیبت می کرد و برا ی مدت نسبتاً طولانی و هیچ اظهاری نمی کرد و زمانی که مقررات را می خواستیم اعمال کنیم هیچ اعتراضی نداشت بعدها متوجه شدم که یکی از ارکان اصلی مهندسی تخریب است که مهمترین و خطرناک ترین جایگاه در زمان جنگ بود اکنون یکی از اعضای هیات علمی است و علاوه بر این در دنیا نیز از موفقیت علمی بسار بالای برخوردار است .از نظر ایشان برخورد با اساتید پیشکسوت بهتر است به نحوی باشد که به عنوان یک الگو برای دانشجویان که نظاره گر هستند به کاررود و جنبه های معنوی معلمی دانشگاه پررنگ تر شود پیشنهاد ایشان برای جامعه دانشگاهی به خصوص گروه پزشکی این است که قداست حرفه را حفظ و نگهداری کنند و اشاعه دهند همان طور که در قدیم حکیم ها از جایگاه معنوی خاصی برخوردار بودند و معلم دانشگاه علاوه بر احترام و موقعیت معلمی در گروه پزشکی قداست حکیم بودن نیز اضافه شده و تعهد معلم گروه پزشکی در حفظ و اشاعه این مهم کوشا با شند ایشان به دانشجویان سفارش می کند که در دوران تحصیل در دانشگاه تهران موقعیت و دانشگاه محل تحصیل خود که  دانشگاه تهران قدیمی ترین دانشگاه کشور است را از یاد نبرند همان طور که دانشجویان قبلی این وضع را درک کرده و به بعدی سپرده اند کماکان ادامه یابد که جایگاه دانشگاه تهران جایگاه ویژه و غیرقابل قیاس با سایر موارد است به نظر ایشان در دوران دانشجویی آنهم در دانشگاه تهران فقط باید درس خواند و وقت اضافه را یک پروژه تحقیقاتی گرفت که به درد آینده دانشجو از نظر ورود به دوره های تکمیلی و از طرفی به اعتبار دانشگاه تهران و در نهایت اعتبار کمک کرد فعالیت های جانبی در حد متعارف مناسب است استاد کلاس درس را مقدس ترین محل می دانند از یکی ازخاطرات دوران کودکی خود می گویند کلاس سوم یا چهارم بودم نامه ای از مدیر مدرسه به والدین به صورت محرمانه فرستادند توسط خود دانش آموز نفهمیدم چه بود فقط چند روز سر صف یکی از بچه های درس خوان تشویق می شد و جایزه می گرفت هرچه صبر کردم اسم من را نخواندند تا تمام شد بعدها یک روز مدیر مدرسه مرا به دفتر اخطار کرد و یک جعبه پرگار که روی آن نوشته ای بود توسط مدیر به من به عنوان جایزه داد ولی دیگر صف نبود بعدها فهمیدم که جایزه ها را پدر و مادر می فرستادند و والدین من این کارو نکردند و یا دیر کردند که خیلی روی من اثر گذاشت کتاب هایی که بیشتر به آن علاقه دارد نهج البلاغه وگلستان سعدی است بهترین الگوی ایشان استاد مرحوم دکتر آرمین از زمان دانشجویی استاد پاتولوژی دانشکده پزشکی ، استاد دکتر شفیعی استاد دانشکده داروسازی استاد دکتر یزدی استاد دانشکده دندانپزشکی و همچنین استاد دکتر دهپور استاد دانشکده پزشکی هستند از دیدگاه استاد پول در حد کفایت لازم است بیشتر از آن موجب اسیر شدن در دنیا و کمتر از آن موجب احتمالا ً از دست دادن منش شخص می شود مقام اگر در راه خدمت به انسان ها باشد مشروط براینکه موجب خود پسندی نشود وفقط در راه تسهیل خدمت رسانی باشد مطلوب است .شهرت اگردر راه کسب و اعتبار برای مرکزی که ارائه خدمت به افراد جامعه هر جامعه ای اعم از دانشگاهی یا غیردانشگاهی باشد مفید است ایشان در مورد خدمت به مردم بیان میکنند ای کاش آموزه های دینی را سرلوحه قرار می دادیم که تماما ً خدمت به انسان ها است و خود سازی علمی ، اخلاقی ، اعتقادی ، روش و منش برای این مهم را انجام می دادیم ایشان معتقدند همیشه در زندگی می بایست هدف داشت چون موجب اعتلای انسانی در فرد می شود البته انتخاب هدف بعدی پس از دسترسی به هدف قبلی بسیار مهم است ،استاد می گویند : ایران و اسلام همه وجود من وافتخارمن و عشق من هستند ایشان اظهار می کنند که : مایه افتخار من که در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس خواندم و کار می کنم و واقعا ً به آن عشق می ورزم . استاد در توصیف جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران می گویند : علاوه برزنده نگه داشتن فلسفه جهادو جهاد گری ای کاش کارهای این عزیزان در زمان جنگ پررنگ تر برای عزیزان جهادی امروز مطرح می شد تا فداکاری های که با فکر وعلم و ایثار همراه بود مشخص ترمی شد ازنظر ایشان نکوداشت مقام استاد روشی که سرمشق گروه بعدی شده و استاد مثل مادری که با سرش خورد سنگ انتظاری ندارد ولی چنانکه ذکر شد اگر ارج نهاده شود اعتلای شخصیت ارج گزارنده می شود نه ارج گیرنده.
ای کاش آموزه های دینی را سرلوحه قرار می دادیم که تماما ً خدمت به انسان هاست .وخودسازی علمی ، اخلاقی ، اعتقادی ، روشی ومنشی را برای این مهم انجام می دادیم.  
کلمات کلیدی