دکتر محقق: باید مقدمات آشنایی دانش آموختگان با دفتر ارتباط با دانش آموختگان از همان زمان بدو ورود به دانشگاه فراهم شود
معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران: اگر دفتر ارتباط با دانش آموختگان بنحوی حرکت نماید، که نیاز به آن در بین دانش آموختگان احساس شود خود به خود جایگاه خود را پیدا می نماید.
در حیطه دانشجویی خدماتی که به آنان ارایه می شود برای همه و یکسان است ولی در حیطه دانش آموختگان عملا این کار امکان پذیر نیست
کاری كه شما داريد انجام مي دهيد، اگر در يك كلمه به صورت فشرده بخواهيم به كار ببريم آن کلمه « ارتباط» است.
انتقادی که دارم این است که ما کمتر از آنچه که می توانستیم از این جشن یکپارچه استفاده کردیم.
باتوجه به اینکه معاونت دانشجویی یکی از واحدهایی که خیلی پیگیر تاسیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان بود، نظرتان در رابطه با تاسیس دفتر دانش آموختگان چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم به نظر من دانش آموختگی در حقیقت چيدن آن میوه ای است که همه اركان دانشگاه اعم از استاد، معاون، پرسنل، كارمند و همه گروه ها سالها زحمت كشيدند و ميوه اي را پروراندند و من فكر مي كنم پرداختن به وظایف دانش آموختگي يكي از كارهاي بسيار موثر و حوب است كه در دانشگاه بايد انجام شود. بخشي از اين وظيفه مدتها به عهده معاونت دانشجويي دانشگاه بود و در خيلي از دانشگاه ها كماكان همينطور هست. ولي دانشگاه علوم پزشكي تهران به دليل وسعت و بزرگي و تنوع رشته هايش، مسئولين دانشگاه به دليل اينكه علاوه بر موضوع دانش آموختگي و جشن دانش آموختگي و ايتكه ارتباط موتري با دانش آموختگان داشته باشند اين دفتر را تأسيس كردند. شايد ركن اصلي اين دفتر اين است كه ما ضروري مي دانيم با دانش آموختگان دانشگاه طی سالهاي سال مرتبط باشيم. من مطمئنم دفتر در اين زمينه تلاش هايي كرده و یا خواهد كرد.
دفتر ارتباط با دانش آوختگان فعالت هايی را برای معرفی خود به دانش آموختگان انجام داده اسشت به نظر شما این فعالیت ها در چه زمینه هایی باشد بهتر است؟
فكر مي كنم درصد زیادی از دانش آموختگان در زمان دانشجويي، از وجود چنين دفتري مطلع نيستند و تا آنجايي كه من اطلاع دارم اين دفتر عمده فعاليتهايش را روي دانش آموختگان گذاشته است. چه سالهاي اخير و چه سالهاس قبل تر. به عبارت ديگر دانشجوي ما موقعي با دفتر دانش آموختگان آشنا مي شود كه خودش فارغ التحصيل مي شود. در حاليكه اگر ما بتوانيم از اوایل دوران تحصيل و يا اواخر آن اين ارتباطات را برقرار كنيم این دفتر را بهتر بتوان به دانش آموختگان معرفی کرد. نزديك 35% دانشجويان ماكه بالاي 6 هزار نفر مي شوند در خوابگاه ها هستنتد و تمام وقت در اختيار ما هستند. فكر مي كنم اگر دفتر ارتباط با دانش آموختگان به صور مختلف با آنها ارتباط برقرار كند و در ايام خاص با هماهنگي هايي كه در حوزه فرهنگي صورت مي گيرد، دانشجویان را با اين دفتر و فعالت هاي مربوط به آن از طریق توزیع بروشور و يا معرفي سايت، آشنا كند خيلي موثر خواهد بود.
باتوجه به اینکه معاونت دانشجویی یکی از حوزه هایی است که بیشترین ارتباط با دانشجویان دارد، این معاونت چگونه می تواند دفتر ارتباط با دانش آموختگان را در معرفی به دانشجویان کمک کند؟
البته اگر بخواهيم مهمترين حوزه را بگوييم، حوزه آموزش است چون دانشجويان براي آموزش به دانشگاه مراجعه مي كنند. يكي از كارها صدور كارت دانشجويي است كه 100% دانشجويان بايد كارت داشته باشند. براي كسب يكسري اطلاعات آنها با حوزه معاونت دانشجويي ارتباط برقرار مي كنند. از جاهاي ديگري كه با ما تماس برقرار مي كنند جاهايي دانشجويان ورزشكار و دانشجوياني كه انواع وام ها را از ما مي گيرند. جاي ديگري كه دانشجو در يك ماه اول تحصيل با ما مرتبط هستند، در طرح سنجش سلامت است كه روي دانشجويان يكسري آزمايش انجام مي شود و از نظر سلامتي چك مي شوند كه معاونت دانشجويي هم در اين مورد ارتباط دارد. دانجويان خصوصا علوم پايه تقريبا هر روز از سلف سرويس هاي دانشگاه استفاده مي كنید و همه اینها بسترهایی است که می تواند در معرفی این دفتر به دانشجویان امروز و دانش آموختگان فردا نقش داشته باشد.
مدیریت های تحت پوشش معاونت دانشجويي که هریک خدماتی را به دانشجویان ارایه می دهند آیا امکان این ارایه خدمات به دانش آموختگان هم وجود دارد؟
ما يكسري آيين نامه ها و ضوابطي داريم كه ما را در قبال دانشجويان متعهد می کند، ولي اين تعهد را در قبال فارغ التحصيلان براي ما ايجاد نمي كند. اين تعهدي كه عرض مي كنم به لحاظ بار مالي آن است. ما خدماتمان را در حوزه معاونت دانشجويي الزاما ًبه همه يكسان مي دهيم. مثلا غذاي ما براي دانشجوي فوق ديپلم با دانشجوي مقطع فولشيپ اصلا تفاوتي ندارد. شايد در ميزان بعضي وام ها ممكن است تفاوت هايي باشد. ما چون در اكثر موارد يكسان نگاه مي كنيم؛ شما اگر بخواهيد اين خدمات را ارائه دهيد و نام ارائه خدمت به دانش آموخته را بگذارید، پس بايد آن را به كل دانش آموختگان ارائه كنيد که بايد پتانسيل اين كار وجود داشته باشد. ممكن است برآورد شما اين باشد كه مثلا دو هزار دانش آموخته داريم كه از ما خدمات مي گيرند. ولي اگر اين خدمات شروع شد و خدمات خوبي بود و تعداد دانش آموختگان به 5 هزار نفر رسید، شما بايد بتوانيد اين را مديريت كنيد. در هر حال بخشي از خدمات مختص دانشجويان است مثل خدمات خوابگاه و تغذيه. ولي بخشي از خدمات ديگر كه اتفاقا خدمات موثري هم هست می تواند براي دانش آموختگان بسيار مناسب باشد. خدمات فرهنگي كه معاونت دانشجويي ارائه مي دهد مثلا برگزاري مراسم فرهنگي و مذهبي است كه شما هم اين را در دفتر دانش آموختگان داريد. سفرها و اردوهاي يك روزه و چندروزه هست كه براي دفتر ارتباط با دانش آموختگان نیز هيچ منعي وجود ندارد كه اين كار را انجام دهد. فقط بحث اعتبار و نيروي انساني آن است كه مي شود از راهنمايي هاي معاونت دانشجويي هم استفاده كرد. خدمات مشاوره، فرهنگي و فوق برنامه اصلا تابع زمان دانشجويي نيست. مثلا خدمات مشاوره که اتفاقاً بعد از فارغ التحصيلي كه دانش آموختگان بيشتر متأهل مي شوند كاربرد بيشتري خواهد داشت.
یکی از اقدامات فرهنگی که در این دفتر صورت گرفته اعزام زوج های دانش آموخته هم دانشکده ای شرکت کننده در جشن یکپارچه بود. معاونت دانشجویی به عنوان یک حوزه با تجربه درزمینه فعالیت های فرهنگی و مذهبی، چه کمکی به این دفتر می تواند بکند؟
کاری كه شما داريد انجام مي دهيد، اگر در يك كلمه به صورت فشرده بخواهيم به كار ببريم آن کلمه « ارتباط» است. اگر ما بتوانيم اين ارتباط را حتي در طول مدت تحصيل كه من اين مسئله را در جلسات متعدد به همكاران نیز اشاره كردم، برقرار کنیم قطعاً موثرترين راه خواهد بود. اگر بتوانید براي هر حوزه با ذينفعان آن كه در معاونت دانشجويي شامل دانشجويان و در دفتر دانش آموختگان نیز دانش آموختگان مي باشند و حتي اساتيد، ارتباط موثر را برقرار کرد، به نظر من اين فرهنگي ترين كار خواهد بود. اين ارتباط بايد تدريجا پرمحتوي تر شود. اعضاي هيئت علمي و دانش آموختگان و كارمندان که وقتي بازنشسته مي شوند يكي از موضوعاتي كه ذهن آنها را درگير مي كند اين است مي گويند ارتباطمان با دانشگاه قطع شده است. لذا باید ارتباط كه یک نياز دوطرفه است را سازماندهي كنيم حتي مي توانينم از توانائيهاي آنها استفاده كنيم. البته دانشگاه در اين زمينه فكرهايي داشه است.
ما به دنبال ارائه خدماتي هستيم كه بتوانيم راه هاي ارتباطيمان را بيشتر كنيم، به نظر شما چه خدماتی مي توانيم به دانش آموختگان ارائه دهيم و چه خدماتي را هم مي توانيم از آنان دريافت كنيم؟
شايد دوستان ما در حوزه هاي مختلف معاونت هاي آموزش و پزوهش بهتر بتوانند در اين زمينه كمك كننده باشند. اين معاونت ها در حوزه فعالتهاي خودشان جهت ارتباط با دانش آموختگان توانمند مي توانند پيشنهاداتي ارائه دهند و يا طراحي كنند. ارتباطي كه در حوزه دانشجويي است كارش عمدتا ارائه خدمات رفاهي به دانشجويان است و براي فارغ التحصيلان خدمات عمدتا فرهنگي، ورزشي و مشاوره اي را مي شود طراحي كرد كه الان در شرح وظايف حوزه دانشجويي اصلا نيست. ما المپياد هاي دانشجويي داريم كه كسي كه فارغ التحصيل مي شود نمي تواند در اين المپيادها شركت كند و طبق قانون المپيادها حداكثر 6 ماه بعد از دانش آموختگي مي تواند در المپيادها شركت داشته باشد و عضو يك تيم دانشجويي باشد. قانونا وقتي كه مثلا 8 ماه از فارغ التحصيلي آن گذشته باشد طبق ضوابط آيين نامه اي نمي تواند در خيلي از حوزه هاي مرتبط با دانشگاه فعاليت داتشه باشد. ولي ارتباطات فرهنگي و براي مثال نشريه دانشجويي، اگر دانش آموختگان علاقه مند به همكاري در آن باشند مي توان ضوابطي در اين مورد تنظيم كرد. حتي در مورد سفرهاي دانش آموختگي نياز نيست كه حتما تمام هزينه ها توسط دانشگاه تأمين شود. دانشگاه اگر محفل چنين فعاليتها و مثلاً سفرهایی را فراهم آورد و حمايت لازم را انجام دهد، همين سفرها دانش آموختگان را خيلي بهم نزديك مي كند.
به نظر شما جشني كه به بصورت هماهنگ با كل دانشكده ها برگزار شد بهتر است يا جشن هايي كه به صورت جداگانه در هر دانشكده اي برگزار مي شد؟
برداشت من اين است كه اين دو را نبايد با هم مقايسه كرد. ما باید به اصل جشن دانش آموختگان بها دهيم و آن را يك نقطه پايان ندانيم و بلكه يك نقطه شروع بدانيم. اگر بتوانيم اين كار را نظام مند كنيم و هم براي مسئولين دفتر و هم براي دانشگاه و دانش آموختگان اعلام کنیم كه اين جشن اختتاميه و پايان ارتباط دانشجو و دانشگاه نيست، بلكه يك نقطه آغازيست براي تغيير نوع ارتباط و اين بهترين استفاده از جشن دانش آموختگي است.
حتی از فارغ التحصیلان و دانشجویان می توان در این خصوص سوال کرد که شما چه ایده هایی دارید. ممکن است نیاز هیات علمی به ارتباط با دانش آموختگان خیلی کمتر باشد تا نیاز خود دانش آموختگان با دفتر دانش آموختگان. به نظر من آنچه که ما طراحی کردیم ارتباط دانش آموختگان با بدنه اداری دانشگاه است، بدون حضور بدنه کلی دانشگاه که شامل ارتباط با دفتر دانش آموختگان، ارتباط با معاونت آموزشی، ارتباط با معاونت پژوهشی، ارتباط با معاونت دانشجویی می باشد که البته اگر بتوانیم ارتباطهایی بین افراد برای سنجش دفتر داشته باشیم بسیار بهتر است و بعضی از دانش آموختگان خود دانشجوی دانشگاه هستند چرا که کسی که مقطع کارشناسی را تمام می کند بعد از اتمام طرح با قبولی در مقع کارشناسی ارشد به دانشگاه باز می گردد و ما می توانیم در مورد نیازهای وی در زمان گذران طرح اطلاعاتی کسب نماییم اینکه چه نیازهایی داشته اید، چه نوع ارتباطی را دوست می داشتید، این موضوع خیلی کمک می کند به گروه های residentها و PhDها که به نوعی دانش آموخته و به نوعی دانشجو هستند. من می خواهم در مورد ارتباطاتی که در ابتدای صحبتهایم عرض نمودم، بگویم که می توان از خودشان ایده گرفت که چه نیازهایی دارند، در هر حال نفس ارتباط برقرار نمودن حتی با دبیرستانهای قدیمی همچون دبیرستان علوی، دبیرستان مفید و همینطور انجمن اسلامی های خارج از کشور مانند انجمن اسلامی اروپا، انجمن اسلامی که در شبه قاره هند داشتیم، افرادی که در آنجا درس خواندند و در سازمانشان ارتباطات خوبی برقرار می نمایند برای ایشان جلسات ماهانه ای که می گذارند میتواند فواید اقتصادی، علمی و اجتماعی داشته باشد، لذا می بایست ما بنا را بر این بگذاریم که دفتر ارتباط با دانش آموختگان، قصد این دارد که خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران را همیشه با هم مرتبط نگه دارد و البته این کار بزرگی است و برای این منظور می توان خیلی روی آن فکر کرد و ایده ها داشت.
البته برای انجام درست این منظور، کل مجموعه دانشگاه با دفتر می بایست همکاری نماید. با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور است، فکر می کنید چه جایگاهی برای دفتر ارتباط با دانش آموختگان در این دانشگاه ترسیم شده است؟
ببینید در واقع حکیم بزرگ ایران، سعدی می گوید: ‘مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید’. اگر دفتر ارتباط با دانش آموختگان بنحوی حرکت نماید، که نیاز به دفتر در بین دانش آموختگان احساس شود و این نیاز را تبیین نماییم خود به خود جایگاه خود را پیدا می نماید. اگر این نیاز در گذشته به این گونه بوده باشد که وظیفه ما این است که در دانشگاه آموزش دهیم و بعد از پایان این وظسفه به اتمام میرسد، این ارتباطی صفر است. ولی اگر بتوانیم این نیاز را ایجاد نماییم و فواید این ارتباط را در عمل بتوانیم اثبات نماییم و نشان دهیم که برای مثال تا سال 91 که این دفتر فعالیت نموده است این کارها را انجام داده است و این آورده ها را داشته است، می تواند جایگاه خود را در دانشگاه تعریف نماید.
فکر می کنید جای چه فعالیتی در دفترارتباط با دانش آموختگان خالی می بینید؟
فکر می کنم، با توجه به میزان تاثیری که آقای دکتر بهادری در دانشگاه دارند، خوب است که سوال شما را به یک موضوع هیات رییسه بنمایم و در یکی از جلسات موضوع بحث این باشد که چه مدل ارتباطاتی می توان با دفتر دانش آموختگان برقرار کرد و از قبل معاونین در رابطه با این موضوع فکر کنند و در جلسه شرکت نمایند. حرفهای آنها ضبط میشود و نوشته می شود، ممکن است بخشی از موارد سریعا قابل انجام باشد و شاید بخشی هم مستلزم تامین شرایط لازم باشد.
گروه های صنفی مختلفی همچون گروه نظام پزشکی، می بینیم که ارتباطاتی با تشکیلات خود دارد و کاملا رایگان و بدون هزینه است و حتی می بینیم که گروههای مختلف پزشکان بصورت رایگان با گروه نظام پزشکی ارتباط دارند.
متاسفانه ما در نظام دولتی عادت کردیم که برای هر کاری حتما تامین اعتبار نماییم و هزنیه بدهیم ولی در جاهایی مثل انجمن های فارغ التحصیلان، دانش آموختگان حاضرند در کارهای مازاد همکاری نموده و شما می توانید از خود دانش آموختگان هسته هایی تشکیل دهید و فکر نمایند که مثلا چگونه می شود که با دانش آموختگان ارتباط علمی، اقتصادی و ارتباط فرهنگی برقرار کرد و این افراد کارشناسان شما می شوند و شما فقط می باست تسهیلات را فراهم کنید تا ایشان در دفتر حضور پیدا کنند. به این ترتیب می توانیم از پتانسیلهای ایشان استفاده نماییم.
شما در جشن فارغ التحصیلی حضور نداشتید، نظرتان را راجع به جشن و زمان برگزاری و مکان برگزاری می خواستیم بدانیم و اینکه آیا پیش بینی می نمایید که در آینده بصورت سالیانه باز هم برگزار شود؟
جشن امسال شب مبعث بود و ما هم توفیق داشتیم در مشهد باشیم و علت عدم حضور فیزیکی من این بود. البته دوستان ما از معاونت دانشجویی غرفه ای داده بودند و بین غرفه ها کاملا اطلاعات گرفته بودند. به نظر من جشن خوب بوده و بسیار برای آن هزینه شده هم هزینه مالی و هم هزینه وقتی و الزاما ما نمی توانیم در همه جشنهای دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از سران سه قوه را دعوت نماییم، که البته اگر توانستیم بسیار هم عالی است و باتوجه به اینکه دانشگاه برای انجام این کار انگیزه دارد اگر بتوانیم در مورد هزینه ها ملاحظاتی داشته باشیم، همچنان با شکوه برگزار نماییم. چرا که یکی از آفتهای همین بحث ارتباط، عدم تداوم جشن فارغ التحصیلی خواهد بود. به هر حال جشن امسال بسیار خوب و مفصل بوده است و همه راضی بودند غیر از معاونت دانشجویی، که معاونت دانشجویی ضررهایی را در زمینه مکان جشن داشت و اگر دانشگاه بتواند فکرهایی را در این زمیته بنماید ما خوشحالتر می شویم. چرا که همین الان هم مشکلاتی را در استفاده از آن مکلان برای تابستانمان داریم. ولی در کل جشن بسیار خوب برگزار شد.
بزرگترین ایراد و یا اشکالی که به این جشن می توانید بگیرید چیست؟
آن چیزی که من مطرح کردم را نمی توان بعنوان اشکال در نظر گرفت و یک بحث مقطعی است و به هر حال هر کاری هزینه هایی دارد و عرف این است که فضای مناسب برای این کار توسط دانشگاه پیدا شود. چرا که مثال آن مانند یک کلاس درس است که تصمیم بگیریم در آنجا یک فعالیت ورزشی انجام دهیم، به نظر من اگر این جشن را قصد داریم بصورت مستمر برگزار کنیم می بایست دانشگاه برای برگزاری آن فکری نماید و فضاهایی برای آن پیدا نماید و البته فضاهای ورزشی برای تجمعات بزرگ مانند بازدیدهای مسولین از استانهای مختلف نیز استفاده می شود. غیر از این موضوع انتقاد دیگر من این است که دانشگاه بیش از دو هزار نفر فارغ التحصیل داشته است، آیا اینکه ما جشنی برای ایشان داشته باشیم و ایشان شادمانی داشته باشند، آیا حداکثر استفاده را کرده ایم و درواقع این موضوع انتقاد نیست و استفاده کم انتقاد ماست و ممکن است بگویید استفاده بیشتر به چه شکل است به نظر من بایست نشست و فکر کرد. برای مثال الان که ما در طلیعه ماه رمضان هستیم بعد از رسیدن به انتهای ماه مبارک ممکن است انسان بر خود انتقاد داشته باشد که ازایام کم استفاده کرده ام و بیشتر وقت خود را به بطالت گذرانده ام به همین ترتیب برای این جشن، انتقادی که می توانم انجام دهم این است که ما کمتر از آنچه که می توانستیم ازآن استفاده کردیم.
نکته آخری که مد نظر دارید را بفرمایید.
من روی نکته ای که در سوال ماقبل مطرح کردم روی آن تاکید کنم خوب است که ما در نظام دولتی، همواره محدودیت اعتبار را مطرح می نماییم، محدودیت نیروی انسانی را مطرح می نماییم، محدودیت فضای فیزیکی را مطرح می نماییم و هرکسی که قصد راه اندازی جایی را دارد به همینها اعلام نیاز می کند و واقعا اگر دفتر دانش آموختگان، نظام ساختاریش به این گونه باشد که از پتانسیلهای دانشگاه حداقل استفاده را نماید و از پتانسیلهای دانش آموختگان ببیشترین استفاده را نماید، از نظر بنده این امر در گسترش آن بسیار موثر است.
از شما به خاطر وقتی که به ما دادید متشکرم.
ارسال به دوستان