دکترمحسن امینی، استاد منتخب دانشکده داروسازی متخصص شیمی دارویی در دهمین همایش نکوداشت مقام استاد

دكترمحسن اميني، استاد منتخب دانشكده داروسازي متخصص شيمي دارويي در دهمین همایش نکوداشت مقام استاد

استاد پیشکسوت دانشگاه: بهترين بهره را از دوران دانشجويي ببريد.

 
جناب آقاي دكتر محسن اميني متولد سال 1341 در شهرري (منطقه 20 تهران) هستند. پدرشان معلم بوده وايشان تنها فرزند خانواده هستند. در سن دوسالگي پدرشان را از دست دادندومادرشان با تلاش بسيار به ترتيب وجديت در تعليم و آموزش ايشان همت گماشت. 
وقتي كه از ايشان دوباره خاطره تنبيه در مدرسه سوال كرديم اينگونه پاسخ دادند: 
در سال اول راهنمايي به دليل ورود به محوطه اي كه جهت كار علمي حرفه وفن (بخش كشاورزي) در گوشه اي ازباغچه حياط مدرسه اختصاص داده شده بود تنبيه بدني شدم. سالهاي بعد كه ناظم مدرسه را در پارك ديدم يادآوري اين مسئله موجب دوستي همراه با احساس احترام وقدر داني نسبت به اهتمام ايشان در آموزش نظم و انضباط هرچند به روش هاي مرسوم در آن زمان شد. 
درسال 1359 ديپلم رااز دبيرستان گهربخش اخذ كردند كه با انقلاب فرهنگي وبه تعويق افتادن پذيرش دانشجو در كنكور مصادف گرديد. ايشان در سال 1365 در كنكور سراسري در رشته داروسازي دانشگاه تهران پذيرفته شدند ودر فاصله بين سالهاي 1359 تا 1365 درگير مسئله سربازي  والبته تجربيات ديگري بودند. خود استاد درباره اين بازه زماني مي افزايد:
در اين فاصله زماني تجربيات بسيار ارزشمندي را با شركت در كلاسهاي الكترونيك، مكانيك وعكاسي و مؤسسات آموزشي خصوصي ومجتمعهاي فني حرفهاي كسب كردم كه نقش عمده اي در انتخاب رشته داروسازي داشت. بخصوص در زماني كه در لابراتوار عكاسي داروهاي ظهور وثبوت را جهت ظاهر كردن عكس وتركيب رنگها وفيلترهاي مختلف به كار مي بردم همواره علاقه به يافتن چگونگي فعل وانفعالات شيميايي كه موجب اين پديده ها ميشود پيدا كرده و انگيزه هاي بسيار قوي براي انتخاب رشته داروسازي در من گرديد. 
تجربياتي كه در زمينه الكترونيك و مكانيك البته نه به صورت حرفه اي بلكه به صورت آموزشي وآماتور در اين دوره كسب كردم. بسيار در زمان اشتغال وكار كردن با دستگاههاي آناليز مفيد واقع شد بطوري كه امروز فكر مي كنم اگر اين وقفه تحصيلي كه در بين دبيرستان ودانشگاه ايجاد شد وفرصتي براي كسب اين مهارتهاي تجربي فراهم كرد. به صورتي ديگر پيش مي رفت ادامه تحصيل در دوره Ph.D ويا شاخه تخصصي در اين دوره ممكن است به صورت دريگري رقم مي خورد.
ايشان در سال 1371 از دانشكده داروسازي فارغ التحصيل شدند وبه دليل همين مهارتها جنبي كه در دوره قبل از دانشجويي كسب كرده و در دوره دانشجويي نيز ادامه يافت آقاي دكترشفيعي، رياست دانشكده داروسازي، به ايشان پيشنهاد كردند كه به عنوان مربي دوره طرح نيروي انساني را در دانشگاه بگذرانند.
اينها تنها مهارت هاي جانبي نبود كه استاد در دوران دانشجويي كسب كردند: لازم است كه ذكر كنم در دوره دانشجويي عمومي داروسازي در چندين دبيرستان در نقاط مختلف آموزش وپرورش به تدريس درس شيمي در مقاطع مختلف دبيرستاني نيز به شكل يك كار جانبي اشتغال داشتم وهمين مسئله باعث شد كه فن آموزش را در كلاس به تدريج بياموزيم. 
دكتر اميني در سال 1373 در آزمون ورودي دوره Ph.D سيستمي دارويي پذيرفته شدند؛ اين سال مصادف با ازدواج وتشكيل زندگي مشتركشان شد. همسرشان دكتر داروساز وشاغل در داروخانه مي باشند. ثمره اين ازدواج يك فرزند در حال حاضر پانزده ساله است كه براي ورود به دوره دبيرستان آماده مي شود.
شروع دوره Ph.D همراه با شروع زندگي مشترك موجب شد كه اين دوره با تلاش بسيار در زمينه كارو تحصيل براي ايشان توأم باشد. دكتر اميني ادامه مي دهند: 
همزماني كار كردن در شيفت دارخانه در شب، تدريس در كلاسهاي دوره عمومي داروسازي، گذراندن دروس Ph.D در مقطع آموزشي، كار درآزمايشگاه و انجام پروژه تحقيقاتي دوره Ph.D وساير پروژه هاي تحقيقاتي، چند سال كار فشرده را براي من ايجاد كردكه سبب تمرين سخت كوشي وتلاش مضاعف من شد.
ايشان پايان نامه Ph.D خود را در سال 1378 به اتمام رسانده وبه مدت يكسال از فرصت تحقيقاتي در دانشكده داروسازي دانشگاه آلبرتا استفاده كردند. انجام سه پروژه تحقيقاتي در اين مقطع كه منجر به چاپ سه مقاله علمي با كيفيت بسيار بالا شد حاصل اين دوره مي باشد.
پاسخ ايشان به سؤال " بهترين الگو، معلم واستادان چه كساني بودند؟" اينگونه است: 
بهترين الگو، معلم واستاد من دكتر عباس شفيعي بودند؛ هم از نظرعلمي، هم از نظراخلاقي و هم از نظر منش معلمي. دكتراميني در سال 1379 به عنوان دانشيار در گروه شيمي دارويي دانشكده داروسازي دانشگاه تهران اشتغال دارند، دانشگاهي كه از آن به عنوان منزل دوم خود ياد مي كنند. ايشان تاكنون راهنمايي مستقيم حدود 70 عنوان پايان نامه دانشجوي عمومي وتخصصي را عهده دار بوده اند، همچنين تعداد زيادي دانشجوي ديگر كه به صورت مشترك با ساير اساتيد دانشكده پروژه هاي تحقيقاتي خود رابا ايشان گذرانده ويا ميگذارنند. حاصل فعاليتهاي دكتر اميني چاپ بيشتراز 100مقاله علمي است كه بيش از 80درصد آنها در سايتهاي معتبرعلمي ايندكس مي شوند. ايشان كلاس هاي آموزشي خود را اينگونه توصيف مي كنند: 
دربعد آموزشي همواره تلاش كرده ام كه كلاسهايم از درجه بالايي از كيفيت درتفهيم مطالب علمي وجلب مشاركت وانگيزه دانشجويان به امر تحصيل وتحقيق برخوردار باشد وگمان مي كنم در اين راه موفق بوده ام.
استاد همچنين ادامه مي دهند: 
بيشتر دانشجوياني كه بااينجانب كار تحقيقاتي كرده اند را به ياد مي آورم. گاهي كه آنها را مي بينم ممكن است نام آنها را با تأخير به يادآورم ولي پروژه تحقيقاتيشان را به راحتي همراه با برخي جزئيات خاص به ياد دارم كه بعضاً اين مسئله موجب شگفتي آنها مي شود.
توصيه ايشان به جامعه دانشگاهي وهمكاران جوانشان شنيدني است: 
توصيه مي كنم زندگي حرفه اي خود را باعشق وعلاقه طي كنند، اين مسئله موجب برانگيختن انگيزه ي بسياردر دانشجويان خواهد شد.
دكتر اميني در كنار انبوهي از كارهاي تحقيقاتي وتدريس كه به آن اشتغال دارند اهل ورزش نيز هستند ومعمولاً يك هفته در ميان به همراه برخي از همكاران دانشگاه كه اكثراً ديگر جوان نيستند به كوهنوردي مي روند. بهترين كتاب علمي كه خوانده اند هم از جنس رشته شان است ايشان استرئوشيميهانري گاگان را بهترين كتاب علمي كه تاكنون خوانده اند مي دانند.
اين استاد شيمي دارويي دانشكده داروسازي، دانشجوي ديروز را سخت كوشتر و كم توقعترودانشجوي امروز را باهوشتر والبته متوقع تر مي داند وبه آنها توصيه مي كند: 
بهترين دوره زندگي دوره دانشجويي است به سرعت اين دوره مي گذرد. سرعت سپري شدن اين دوره باوركردني نيست. بهترين بهره را از اين دوره ببريد.     
 
کلمات کلیدی