رئیس دانشکده توانبخشی بر توجه به مسئله اخلاق به عنوان زیر بنای علم تاکید کرد

رئیس دانشکده توانبخشی بر توجه به مسئله اخلاق به عنوان زیر بنای علم تاکید کرد

دکتر اکبری گفت: دوران تحصیل و کسب علم هیچ وقت پایان نمی یابد و ما باید در تمام مراحل زندگی خود در حال مطالعه، تحقیق و پژوهش در رشته های مختلف دانشگاهی می باشیم.

 

متن زير گفتگويي است كه در آستانه برگزاري سومين جشن يكپارچه دانش آموختگان با رئيس دانشكده توانبخشي صورت گرفته  و شما را به خواندن آن دعوت مي كنيم:

 ضمن تشكر از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد، براي مخاطبين سومين جشن يكپارچه دانش آموختگان كمي از تاريخچه دانشكده توانبخشي و دانش آموختگان آن توضيح بفرمائيد؟
بسم الله الرحمن الرحيم  با تشكر از زحمتي كه براي دانش آموختگان مي كشيد. دانشكده توان بخشي دانشگاه علوم پزشكي تهران در حقيقت اولين دانشكده توان بخشي در كشور ايران است. تاسيس اين دانشكده به سالي  بر مي گردد كه اولين رشته توان بخشي يعني فيريوتراپي در دانشكده پزشكي راه اندازي شد. پس از انقلاب رشته فيزيو تراپي از دانشكده پزشكي جدا شد و دانشكده توان بخشي در قالب يك دانشكده شكل گرفت كه تحت عنوان موسسه عالي توان بخشي راه اندازي شد. بعدا هم رشته هاي ديگر توان بخشي كه شامل شنوايي شناسي، گفتار درماني، كار درماني و .... به اين دانشكده ملحق شدند و از موسسه عالي به دانشكده توان بخشي تبديل شد و در حال حاضر نيز دانشكده توان بخشي داراي رشته هاي فيزيوتراپي، گفتار درماني، شنوايي شناسي و كار درماني، توانبخشي ورزشي در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا است.
از بين اساتيدي كه در اين دانشكده مشغول هستند چه تعداد فارغ التحصيل همين دانشكده هستند؟
اگر بخواهيم نحوه راه اندازي دوره هاي post graduate را خدمت شما عرض كنيم و اين كه دانشكده به چه صورت اعضاي هيئت علمي خود را در اين جا جذب كرده بايد بگويم دانشكده توان بخشي در ابتدا اعضاي هيئت علمي در مقطع ليسانس داشت. چون ما در مقاطع بالاتر از ليسانس در ايران فارغ التحصيل نداشتيم. دوستاني كه قبلا به عنوان هيئت علمي در مقطع ليسانس در اين دانشكده به تربيت دانشجوهاي under graduate پرداختند، يا فارغ التحصيل از انگليس بودند و يا از امريكا و اين ها اعضاي اوليه هيئت علمي دانشكده را تشكيل مي دادند. اعضاي هئيت علمي رشته هايي مثل گفتار درماني و يا شنوايي شناسي فارغ التحصيل داخل كشور بودند كه از جاي ديگر فارغ التحصيل شده بودند چون ما دانشكده توان بخشي ديگري هم داشتيم كه زير نظر وزارت بهداري قبل از انقلاب اداره مي شد. اعضاي هيئت علمي كه ما در رشته گفتار درماني و يا شنوايي شناسي جذب كرديم افرادي بودند كه فارغ التحصيل داخل كشور بودند. طبيعتا بايد فكري براي رشد اعضاي هيئت علمي آن مي كرديم. اولين افرادي كه به خارج اعزام شدند براي كسب مدرك بالاتر از همين دانشكده توانبخشي بودند،كه در سال  71 و72 چند تا از اساتيد را براي دانشگاه انگلستان بورسيه كرديم. اين ها از افرادي بودند كه راه اندازي كارشناسي ارشد و PhD را داخل ايران به عهده گرفتند يعني اولين راه اندازي مقطع PhD در دانشكده توان بخشي بود و سپس همين كادر، مقطع PhD توان بخشي را در ساير دانشگاههاي كشور راه  اندازي كردند.
اما در اين دانشكده اين بستر كه همه دانش آموختگان بخواهند با دانشكده و دانشگاه خود ارتباط داشته باشند وجود ندارد. شايد تعدادي به عنوان هيئت علمي و تعدادي هم به عنوان كارمند جذب شوند ولي خيلي از اين ها به دانشگاههاي ديگر مي روند و بعضا در كشورهاي ديگر مشغول به فعاليت مي شوند اين كه يك دانشگاه و دانشكده بتواند با تمام فارغ التحصيلان خود ارتباط حفظ كند ايده آل است.
فكر مي كنيد براي اين كه به اين ايده آل برسيم چه كارهايي را بايد انجام دهيم. چه بسترهايي را مي توانيم فراهم كنيم و دانشكده توان بخشي براي دانش آموختگان خود چه بسترهايي داشته و يا مي تواند فراهم كند؟
دفتر دانش آموختگان در تمام دانشگاههاي معتبر دنيا وجود دارد و نقش كليدي در دانشگاها ايفا مي كند. اينكه به چه صورت مي توانيم با اين دانش آموختگان ارتباط داشته باشيم و بر اساس اين ارتباط چه اهدافي را بايد دنبال كنيم خيلي مهم است، در دانشگاههاي خارج از كشور  همچون دانشگاه هاروارد تشكيلاتي وجود دارد به نام دفتر دانش آموختگان كه اجلاس ساليانه دارند و دانش آموختگان در آن جمع مي شوند و كمك هاي مالي و كمك هاي فكري  زياي به دانشگاه مي كنند. خوشبختانه اين دفتر در دانشگاه علوم پزشكي تهران چند سالي است راه اندازي شده و رشد خوبي هم داشته است كه يكي از كارهاي مهم اين دفتر برگزاري جشن يكپارچه دانش آموختگان است. همين جمع شدن هاست كه آنها متوجه مي شوند از نظر فكري يا مالي به چه صورت مي توانند به دانشگاه كمك كنند و چه نقشي را مي توانند در جذب فارغ التحصيلان اين دانشگاه داشته باشند.
البته دفتر دانش آموختگان بايد توسعه پيدا كند. بايد بخشي از دفتر به جشن دانش آموختگان بخشي به مخزن هاي فكري براي ارتقاي دفتر و دانشگاه، بخشي به ارتباطات بين المللي، بخشي به جذب كمك هاي مالي فارغ التحصيلان و.... اختصاص يابد. يعني در حقيقت ما بايد به دفتر دانش آموختگان كمك كنيم تا بتواند گسترش و توسعه پيدا كند كه اين توسعه بسيار اهميت دارد و خود مي تواند نقش به سزايي را در ارتقاي كيفيت ارائه خدمات دانشگاه بازي كند. در اين جا از خانم دولتي و آقاي احسني تشكر كنم كه عضو اين دفتر و نماينده در دانشكده ما هستند. البته ما نيز بيشتر از اين ها بايد ارتباط خود را با دفتر دانش آموختگان چه از نظر فكري و چه در زمينه هاي ديگر حفظ كنيم.
البته فارغ التحصيلان دانشكده توان بخشي به راحتي در  كشور به فعاليت مي پردازند چون جامعه به آنها  نياز دارد. هم چنين جذب فارغ التحصيلان اين دانشكده در خارج از كشور زياد است يعني همين كه فارغ التحصيل مي شوند امكان جذب سريع آنان وجود دارد. علتش هم اين است كه كشورهاي خارجي ديد بسيار خوبي نسبت به فارغ التحصيلان ما دارند و فارغ التحصيلان ما را هم از نظر سطح سواد و هم كارهاي كلينكي بسيار قبول دارند. و اين ويزگي است كه در ساير رشته هاي علوم پزشكي شايد كمتر باشد.
فكر مي كنيد جشن يكپارچه چقدر مي تواند در حفظ ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه كمك كند؟
جشن يكپارچه در اين مسئله خلاصه مي شود كه كساني كه جديد فارغ التحصيل مي شوند را دور هم جمع كنيم. ولي اگر ما بتوانيم فارغ التحصيلاني كه سالها پيش دانش آموخته شدند و مقام استادي و يا غيره دارند را جذب كنيم، خيلي خوب است. چون اين افراد مي توانند هم نظر فكري و مادي به دانشگاه كمك كنند. در اين مساله من اعتقاد دارم  مقداري ضعيف عمل مي كنيم كه بايد دراين خصوص اقدامات بيشتر و موثرتري انجام دهيم.  اگر بتوانيم دانش آموختگان را جمع كنيم و جلساتي تشكيل دهيم و از آنان كمك هاي فكري، معنوي و مادي بخواهيم حتما نتيجه بهتري مي گيريم.
بنظر شما حضور دانش آموختگان مقاطع مختلف در كنار يكديگر چه احساسي در بين دانش آموختگان ايجاد مي كند؟
همان طور كه مستحضر هستيد، اين جشن ها در خود دانشكده ها برگزار مي شد و ما در دانشكده توان بخشي هم هر ساله اين جشن ها را برگزار مي كرديم و از مسئولين دانشگاه و خانواده هاي دانش آموختگان نيز دعوت مي كرديم. اما برگزاري جشني در قالب خانواده بزرگ دانشگاه خيلي مهم است. ما در دانشگاه علوم پزشكي تهران يك خانواده بزرگ هستيم و اين جشن بزرگ عظمت و بزرگي دانشگاه را ياد آوري مي كند و به ما نشان مي دهد كه دانشگاه علوم پزشكي تهران خانواده بزرگي است و افرادي با علم و ايمان و تعصب عضو آن هستند كه در اين گردهمايي بزرگ اعضاي خانواده با هم آشنا شده و ارتباط برقرار مي كنند. اين ارتباطات بعدا مي تواند منجر به خلق يك فكر جديد شود و اين فكر جديد مي تواند به دانشگاه كمك كند تا در حيطه هاي مختلف پيشرفت كند. 
باتوجه به سابقه سه ساله برگزاري اين مراسم، نگاه مسئولان را به اين جشن چگونه مي بينيد؟
نگاه هيئت رئيسه دانشگاه چه در گذشته و چه حال، نگاهي است كه برنامه ريزي هاي بزرگ و با كيفيت را در پي دارد. ما مي توانيم از اين گردهمايي ها براي تقويت دانشگاه استفاده كنيم. از همين جاست كه تشكيل كميته ها و تشكل هايي در دفتر دانش آموختگان شكل مي گيرد و بعدا هم از نظر فكري، هم از نظر معنوي، و هم مادي بتواند به رشد دانشگاه  كمك كنند.
در دانشكده شما ميزان مشاركت دانشجوها به چه شكل است؟
هفته پيش در جلسه هيئت رئيسه كه براي جشن دانش آموختگان برگزار شد تمام معاونين را موظف كرديم كه هرگونه كمكي را انجام دهند تا اين جشن خوب برگزار شود ، گزارش ها حاكيست كه دانشجو ها خودشان داوطلب شدند براي كمك به بهتر برگزار كردن اين مراسم بزرگ و اين خود جوشي براي شركت در جشن بسيار مهم است و ثمره خوبي بهمراه خواهد داشت. چراكه دانشجو احساس مي كند دانشگاه براي فارغ التحصيلي اش اهميت قائل است. حس مي كند دانشگاه به  آينده آنها بي تفاوت نيست و با ديد ديگري نگاه مي كند.
آقاي دكتر چه پيامي براي دانش آموختگان شركت كننده در اين مراسم داريد؟
من هم به نوبه خود اين جشن دانش آموختگان را به خانواده بزرگ دانشگاه خصوصا دانش آموختگان رشته هاي توان بخشي تبريك عرض مي كنم. دوستان مطمئن باشند كه دوران تحصيل و كسب علم هيچ وقت پايان نمي يابد و ما بايد در تمام مراحل زندگي خود در حال مطالعه، تحقيق و پژوهش در رشته هاي مختلف دانشگاهي مي باشيم. خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشكي تهران در صورتي مي تواند در درمان بيماران موفق باشد كه مسئله اخلاق را در زير بناي علم مدنظر داشته باشد چون علم بدون اخلاق نمي تواند صد در صد براي جامعه موثر واقع شود.
چه انتظاري از فارغ التحصيلان دانشكده توان بخشي داريد؟
انتظارم از دانش آموختگان اين دانشكده اين است كه اولا بيمار را مشابه خانواده خود در نظر بگيرند، با ديد صد در صد مادي به بيماران نگاه نكنند و زكات علم خود را در درمان رايگان بيماران ادا كنند.
و اما كلام آخر:
از همكاران محترم دفترارتباط با دانش آموختگان كه حركت بسيار بزرگي را در جهت برپايي جشن دانش آموختگي و ارتباط با دانش آموختگان سالهاي گذشته دانشگاه انجام مي دهند و زحمت زيادي مي كشند تشكر مي نمايم.

 

کلمات کلیدی