رئیس دانشکده طب ایرانی: آشنایی دانش آموختگان با یکدیگر فرصتی برای ارتقای آموزشی و پژوهشی آنان فراهم خواهد ساخت
دکتر رضایی زاده: جشن یکپارچه دانش آموختگان بستر مناسبی است برای آشنایی بیشتر و رویکردی بین رشته ای بین دانش آموختگان دانشکده ها دارد.
در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم که قرار است تاریخ 22 تیر 97برگزار شود، به همین بهانه با دکتر رضائی زاده رئیس دانشکده طب ایرانی گفتگو کرديم.
ضمن تشکر از وقتی که برای این گفتگو به ما دادید، برای ما در مورد وضعیت دانشکده طب ایرانی و دانش آموختگان آن توضیح دهید؟
از سال 1386که به همت استاد ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس وقت دانشگاه، اولین دانشکده طب سنتی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت و در آن سال در مقطع دکتری تخصصی (البته کارشناسی ارشد که بعداً به دکتری تخصصی تبدیل شد) دانشجو پذیرفت. دانشجویان سایر دانشگاه هایی هم که اقدام به پذیرش دانشجو کرده بودند به دلیل محدودیت در امکانات و نداشتن استاد، در همین دانشکده تحصیل کردند و بعداً به دانشکده های خودشان منتقل شدند. از سال 1387 مقطع دکتری تخصصی داروسازی سنتی هم اضافه شد که برای ورود به هر دو رشته افراد باید اولاً یا پزشک یا داروساز باشند و بعد هم آزمون مربوطه که شامل آزمون زبان، آزمون کتبی و مصاحبه است شرکت نمایند. به طور کلی در کشور از همان آغاز تشکیل دانشکده که در دانشگاه ما شکل گرفت تاکنون بیش از 500 نفر دانش آموخته و دانشجو در حال تحصیل داریم که بیش از 100نفر آنها در دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران تحصیل می کنند. بعداً یک رشته مقطع کارشناسی ارشد تاریخ پزشکی هم اضافه شد که افرادی با گرایش های مختلف وارد مقطع کارشناسی ارشد تاریخ پزشکی تهران می شوند که آن رشته هم الآن دانشجوهای خاص خودش را دارد و تعداد محدودی فارغ التحصیل در کل کشور دارد و احتمالاً در سال های آینده تعداد فارغ التحصیلان افزایش یابد. مجموعاً در دانشکده این سه رشته مقطع را داریم. البته برنامه هایی به وزارت بهداشت برای راه اندازی رشته های کمکی طب سنتی مثل پرستاری طب سنتی و تغذیه طب سنتی تدوین شده و امیدوارم با تحقق این امر و تکمیل رشته های طب سنتی با این رشته های جانبی توسعه کمی و کیفی مدنظر به انجام برسد.
درآستانه برگزاری هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان هستیم و امسال هم تعدادی به دانش آموختگان دانشکده شما اضافه می شود دانشکده شما چه بسترهایی را می تواند برای ارتباط مجدد با دانش آموختگان خود فراهم کند؟
در این راستا هم دفتر دانش آموختگان را در دانشکده مستقر کردیم و کارمندی را مجزا برای این سمت قرار دادیم تا به صورت تمام وقت باشد تا به این وسیله هم ارتباطمان را با دفتر ارتباط با دانش آموختگان حفظ بکنیم، هم داخل دانشکده بتوانیم موضوع را سامان دهی کنیم. اما ما در دو غالب هم داریم تلاش می کنیم به عنوان دانشکده مادر به نوعی چون دارای بیشترین تعداد هیئت علمی و تشکیلات سازمانی در بین دانشکده های طب سنتی هستیم، دو برنامه را پیش بینی کردیم که تعدادی از آنها هم انجام شد یکی برنامه های بازآموزی است که داریم برای همکاران متخصص طب سنتی فارغ التحصیل و داروسازی سنتی طراحی می کنیم که حالا چند موردش هم اجرا شده و معمولاً از این برنامه ها به عنوان یک فرصت استفاده می کنیم برای دانش آموختگانی که حالا در هر جایی به عنوان طرح یا اعضای هیئت علمی مشغول به کار شدند دوباره دورهم جمع بشوند همدیگر را ببینند که معمولاً تعاملات علمی خیلی خوبی بینشان می افتد چه در غالب همایش ها و سمینارهای علمی اتفاق می افتد. اما با نگاه صنفی و رشته های تخصصی هم سعی کردیم جلسات تشکیل بشود و دوستان بتوانند دغدغه هایشان مشکلاتی که از نظر مالی و اداری داشتن با هم مطرح کنند. یک قسمتی از این کار هم با هماهنگی بین بخشی که بین همکاران ما اتفاق افتاده است. در مشهد مقدس تعداد زیادی از همکاران مهمان دوستان دانشکده طب سنتی مشهد بودند و باز این دوباره دیدن ها و تعاملات هم علمی و هم فردی برقرار شد و توانستیم دوستان فارغ التحصیلمان را در کنار هم ببینیم و امیدواریم بتوانیم به انجام آن تداوم ببخشیم.
با توجه به سابقه چند ساله برگزاری جشن یکپارچه دانش آموختگان تاثیر آن را در برقراری و حفظ ارتباط دانش آموختگان با دانشکده چگونه ارزیابی می کنید؟
من به جشن از دو زاویه نگاه می کنم ما چون زمانی که از دانشکده فارغ التحصیل شدیم جشن های فارغ التحصیلی به این شکل نداشتیم، جشن های دانشکده ای بود که آن هم تجربه زیبا و به یادماندنی بود. من فکر می کنم اینجا دوتا اتفاق می افتد. یکی اینکه دانشجویانی که از یک دانشکده فارغ التحصیل می شوند به هر حال در طول دوره تحصیل خودشان را در غالب آن دانشکده دیده اند و در جشن خودشان را به اندازه چهارچوب و بزرگی بنام دانشگاه می بینند. فکر می کنم این خودش ارزش خاص روحی و معنوی برایشان دارد. یادآوری می شود که به هر حال در این مجموعه و این دانشگاه و با این تعداد دانشجو و با این عظمت درس خوانده اند از یک زاویه دیگر هم این موضوع به عنوان همکاری بین بخشی آشنایی بین بخشی میشود به آن نگاه کرد. یعنی وقتی که ما همه دانشکده هایمان آنجا مطرح می شوند برای همه کسانی که آنجا هستیم چه کسانی که کادر اجرایی هستند، چه کسانی که فارغ التحصیل هستند و چه خانواده ها. فکر می کنم این آشنایی ممکن است فرصت های بالقوه ای ایجاد بکند که در زمینه ارتقا تمام ابعاد دانشگاه چه ابعاد آموزشی چه پژوهشی چه خدماتی چه مالی فرصت هایی شکل بگیرد. که به دانشگاه به عنوان یک خانواده بزرگ نگاه کرد در حقیقت من به جشن دانش آموختگان یک جشن خانوادگی دانشگاه نگاه می کنم .
به نظر شما حضور دانش آموختگان مقاطع مختلف از دانشکده ها با رشته های متفاوت چه پیامی برای مخاطبین آن خواهد داشت؟
این رویکرد بین رشته ای که دارد در دنیا مطرح می شود تا جایگزین رشته های تخصصی می شود و کسانی دارند در دنیا تربیت می شوند و تحصیل می کنند که مطالعاتشان به شکل بین رشته ای تعریف شده است. مصداقش می شود اتفاقی که در دانشکده فناوری های نوین رخ می دهد که از دانشکده های مختلف و رشته های مختلف در یک دانشکده در حال تحصیل می باشند. من فکر می کنم جشن دانش آموختگی هم یک مثالی است از حضور افراد مختلف با رشته های مختلف و گرایش های مختلف. و اگر آنچه که بعد از این جشن اتفاق می افتد که تحت مدیریت دفتر دانش آموختگان است و آن ارتباطی که دفتر تلاش می کند به عنوان یک کار بین بخشی و بین رشته ای شکل بدهد رسالت بزرگی است. اما چنین تعاملاتی در غالب سخت افزاری اتفاق نمی افتد و نمی شود که ما افراد را به راحتی در جمعی گردهم بیاوریم و بیشتر وارد فضای مجازی و برخط و آنلاین می شود و به صورت تشکیل نت ورک ها و شبکه ها کار می کند و احساس می کنم رسالت بزرگی باشد برای دفتر که بتواند این بخش را مدیریت بکند با ایجاد ارتباط بین رشته ای. فکر می کنم که هم خدمت به علم است و هم نام و آوازه دانشگاه را بیشتر می کند.
آقای دکتر پیامتان خطاب به اساتید، دانش آموختگان و خانواده های آنانکه در این جشن حضور دارند چیست؟
بسیار خوشحال و خرسند هستم که تبریک بگم به همه دستیاران عزیزی که در غالب رشته مقطع های دکتری تخصصی طب و داروسازی سنتی و کارشناسی ارشد تاریخ پزشکی از دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل می شوند. هم به خود آنها تبریک عرض می کنم هم به خانواده های محترم شان که به هر حال دوره تحصیل این عزیزان و مشقت های آن را در کنارشان تحمل کردند، همدلی و همراهی کردند و هم به همه اعضای هیئت علمی دانشکده و کارکنان که با تلاش آنها در کنار تلاش خود دستیاران این موفقیت حاصل شد. امیدوار هستم که الطاف وعنایات الهی مشمول دعای دل درستی و تن دستی و جان درستی باشند و همه این عزیزان در هرجایی که مشغول به کار شدند عاقبت به خیر باشند.
چه انتظار و یا توصیه ای برای دانش آموختگان این مراسم دارید؟
مهم ترین توصیه دوستانه که اول به خودم این توصیه را می کنم و بعد به همه عزیزانی که در این مقطع فارغ التحصیل می شوند این است که: یک دوره چهار یا پنج ساله واقعاً نمی تواند همه دانش را به یک فرد منتقل کند حتی اگر دانش نظری هم در چنین دوره ای به یک فرد منتقل بشود اما حوزه ی پزشکی حوزه ای است که با تمرین و تجربه و تکرار و آموزش بیشتر و مطالعه مکرر و دوباره تقویت می شود، کیفیت آن بالا می رود و تبدیل می شود به یک هنر و از علم فراتر می رود. دست از تلاش دست از ادامه مطالعه و ادامه تحقیق در طول خدمت هایشان برندارند و سعی بکنند که به نوعی با بازآموزی و بازآرایی ذهنشان و تجربیاتشان، دانش خودشان را عمیق تر و کار و خدمات خودشان را موثرتر و مفیدتر کنند.
به عنوان کلام آخر اگر چیزی مدنظر دارید بفرمایید؟
بعد از عاقبت به خیر شدن که فکر می کنم بهترین آرزو برای همه باشد آرزو می کنم که همیشه هم تن درست باشند، هم دل درست باشند و هم جان درست. یعنی سلامت جسم و روح و قلبشان که خداوند برایشان فراهم کند.
توضیح اینکه این مراسم با حضور تمامی دانش آموختگان دانشکده های تابعه دانشگاه که در سال تحصیلی 97-96 دوره تحصیل خود را به پایان رسانده اند روز جمعه 22 تیرماه از ساعت 16 الی 20 در تالار وزارت کشور برگزار می شود
ارسال به دوستان