رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی از راه اندازی رشته nutrition medicine در این دانشکده خبر داد
دکتر حسین زاده: در تاسیس رشته های جدید فارغ از اینکه تعداد و ارقامی را ارایه دهیم، نگاهمان به نیاز جامعه است و اینکه آیا نیاز جامعه با تربیت نیروی انسانی جدید و امکانات می تواند برطرف شود یا نه؟
آقای دکتر در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان دانشگاه هستیم برای ما از گذشته و وضعیت امروز دانشکده و دانش آموختگان آن توضیح دهید؟
ابتدا باید بگویم که علم تغذیه یک علم نوپاست و از آن نوپاتر دانشکده ی علوم تغذیه ورژیم شناسی است. سابقه ی دانشکده تغذیه برمی گردد به گروه تغذیه و بیو شیمی در دانشکده ی بهداشت. به طور خلاصه گروه تغذیه و بیوشیمی دانشکده ی بهداشت تبدیل شد به 3 گروه :1گروه تغذیه ی جامعه، 2گروه تغذیه ی بالینی و 3 گروه تغذیه ی سلولی ملکولی که این سه گروه اساس تاسیس دانشکده ی تغذیه را تشکیل می دهند. در واقع دانشکده با حکم ریاست وقت دانشگاه از سال 89 تاسیس شد و به صورت کاملا رسمی از سال 91 این دانشکده مستقل شد. بعد از تصویب تشکیلات و گروه های مختلف، به شکل مستقل در غالب یکی از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشجو گرفتیم و مسیر تکامل رشته های مختلف را طی کنیم. در این چند سال که دانشکده ی تغذیه مشغول به تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی است و به واسطه ی همین تعداد زیادی از دانشجویان دکترای تخصصی یاPhD علوم تغذیه در دانشکده ی ما تحصیل کرده اند. همچنین از چند سال پیش در دانشکده در رشته سیاست گذاری غذا و تغذیه هم به عنوان یکی از رشته های دکترای تخصصی دانشجو گرفتیم. طبیعتا در مقطع کارشناسی ارشد هم در علوم تغذیه کارشناسی ارشد علوم تغذیه و کارشناسی علوم بهداشتی در تغذیه و همچنین در چند مقطع دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته ی تغذیه در شرایط بحران دانشجوی کارشناسی ارشد داشتیم و از سال گذشته رشته ی جدید التاسیس تغذیه ی بالینی را هم به رشته هایی که مورد نیاز جامعه است اضافه کردیم. همزمان با سیاست های کلی دانشگاه که تمایل به گرفتن دانشجویان بین الملل بود دانشجویان خارجی را هم در دانشکده ی خود پذیرا شدیم.
با همکاریهایی دانشکده های دیگر تلاش زیادی صورت گرفته تا با دانشگاه های دیگر دنیا درخصوص تبادل دانشجو و جذب دانشجوی خارجی تعامل داشته باشیم و این شاید سر آغازی باشد برای اضافه کردن دانشجویان خارجی و بین المللی کردن دانشگاه تغذیه. البته در حال حاضر نزدیک به 15دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشکده مشغول هستند. نزدیک به 50دانشجوی PhD یا دکترای تخصصی و نزدیک به 130دانشجو ی کارشناسی ارشد در دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی مشغول به تحصیل هستند. طبیعتا تلاش شده تا این رشته ها کارآیی بیشتری را از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت مطابق با نیاز جامعه داشته باشند و دانشجویان تخصص لازم را برای تربیت دانشجویان جدیدتر و رفع نیاز کلی جامعه کسب نمایند.
در راه اندازی رشته های تغذیه چقدر به نیاز کل کشور توجه شده است؟
در تاسیس رشته های جدید فارغ از اینکه تعداد و ارقامی را ارایه دهیم، نگاهمان به نیاز جامعه است و اینکه آیا نیاز جامعه با تربیت نیروی انسانی جدید و امکانات می تواند برطرف شود یا نه؟ یکی از اصلی ترین اقدامی که انجام می گیرد نیاز سنجی است. اینکه در مقاطع و رشته های مختلف به چه افرادی نیاز داریم و این افراد در غالب چه رشته هایی می توانند به جامعه خدمت کنند و چه رشته های جدیدی را می شود تاسیس کرد که با این رویکرد به قله های علم برسیم و مهمتر از آن نیازهای جامعه را پوشش دهیم. نکته حائز اهمیت در مورد علم تغذیه این است که پیشگیری اصلی ترین اساس علم تغذیه علمی است بخصوص در پیشگیری از بیماریها و نتایج تحقیقات جهانی نشان داده که اگر به اصول تغذیه به خوبی رسیدگی شود و ارزیابی مستقیمی از وضعیت جامعه درخصوص تغذیه و بیماری های آن صورت گیرد قطعا از هزینه های زیادی که به جامعه تحمیل خواهد کاست و این نیاز در غالب دانشکده ی علوم تغذیه و رژیم شناسی باید پوشش داده شود و اگر ما یک سیاست گذاری در سطح کلی کشور داشته باشیم، باید نیروی متخصصی تربیت کنیم که بر اساس استانداردهای جهانی و توسط استادان برجسته آموزش داده می شوند و بر این اساس دانشجویی که در مقطع PhD وارد بازار کار می شود باید بتواند براساس شرایط جامعه و مطابق استانداردهای جهانی در سیاست گذاری علم تغذیه نقشی داشته باشد. اگر بخواهیم نقش تغذیه را در جامعه پررنگ کنیم باید دانشجو به شکلی تربیت شود که نیازهای جامعه را پوشش دهد و نیاز است که همه ی استانداردهای لازم را برای آن فراهم کنیم که خوشبختانه دانشکده ی علوم تغذیه از استانداردهای ملی برخوردار بوده و بسیاری از اساتید مطرح کشور در دانشکده ی تغذیه ی علوم تهران هستند که از وجود آنها به نحو احسنت استفاده میشود و طبیعتا دانشجویی که از مقاطع مختلف فارغ التحصیل و وارد بازار کار می شود میتواند خدمات مطلوبی را به جامعه ارائه دهد. در راه اندازی رشته علوم تغذیه بالینی کارشناسی ارشد هدف این است که دانشجویان بتوانند از بعد تغذیه در بیمارستان تخصصی تر عمل کنند و بدانند در چگونه با تغذیه بیماران بستری برخورد کنند. شواهد علمی دال بر این قضیه است که اگر ما به بعد تغذیه بپردازیم می توانیم از بسیاری از عوارض و مدت بستری بیماران در ICU کم کنیم که این در صرفه جویی هزینه های بیمارستانها کمک زیادی می کند و باعث می شود درمان مفیدتر باشد ضمن اینکه حضور متخصصین تغذیه در بیمارستانها هم در زمینه آموزش به بیماران و هم در افزیش کیفیت تغذیه در بیماران بستری در بیمارستانها تاثیر مثبتی خواهد داشت. طبیعتاً ما رشته های دیگری را هم در نظر داریم مخصوصا برای دانشجویان که یکی از این رشته ها nutrition medicine است که تمایل داریم که در نقطع کارشناسی ارشد دانشجوی خارجی بگیریم که برای کسانی که هم به رشته تغذیه و هم به رشته پزشکی علاقمند هستند مفید است. بدون شک پذیرش در این رشته هم برای موقعیت کشورمان مفید خواهد بود و هم تعاملات بین المللی دانشکده را هم در بعد آموزش و هم در بعد پژوهش افزایش دهد. رشته های جدیدی چون رشته تغذیه ی ورزشی که از سال آینده دانشجویان آن را پذیرش خواهیم کرد نیز بیشتر به نیاز جامعه و منطقه توجه زیادی شده و از نیروهای داخل کمک گرفته می شود.
شما اشاره به دانشجویان بین المللی داشتید به نظر شما این دانشجویان چه نقشی را در معرفی دانشکده تغذیه و دانشگاه ایفا می کنند؟
این تعاملات بین المللی باعث می شود که ایران در سطح جهانی بهتر شناخته شود و تصوراتی که گهگاه در مورد محیط علمی ایران بر اساس تبلیغات مسمومی که وجود دارد، به واقعیت نزدیک می شود و حضور دانشجوی خارجی بخصوص در بعد تخصصی پیام آور خوبی از دانش و علم ایرانی در سطح جهان است و هر گونه تبادل دانشجو و استاد باعث خواهد شد هم تجربه ی علمی ما زیاد شده، مخصوصا تبادلاتی که با دانشجویان مطرح می شود چه به شکل کوتاه مدت و چه بلند مدت، این پیام را از دانشگاه علوم پزشکی تهران و به شکل گسترده تر از ایران به جهان منتقل خواهد کرد که ایران حرف برای گفتن کم ندارد و از لحاظ استانداردهای جهانی سعی کرده براساس قوانین اعتبار سنجی و کیفیت آموزش اقدام کند و پتانسیل خودش را به رخ کشورهای منطقه بکشاند و از این طریق است که می توان وشعیت ایران را بخصوص در مباحث علمی هم به منطقه و هم به جهان ثابت کنیم.
از طرفی وقتی دانشجوی خارجی می گیریم آنها با فرهنگ، آداب و رسوم، سنت و ملیت ما آشناخواهند شد که این تبادل علمی با تبادل فرهنگی همراه خواهد شد که برای آینده ی ایران و تبادل علمی بین ایران و کشورهای منطقه و جهانی بسیار موثر باشد.
آقای دکتر حتما با محتوای جشن یکپارچه آشنا هستید می خواستم با نظر شما درباره آن آشنا شویم؟
ضمن من تشکر از زحماتی که برای این جشن می کشید، عظمت وشکوه جشن فارغ التحصیلی زمانی وقتی احساس می شود که نشان می دهیم در بعد علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران چه تعداد فارغ التحصیل دارد. طبیعتاً ورود به این دانشگاه بسیار سخت است و فارغ التحصیلی از آن سخت تر. نگاه دانشکده ی علوم تغذیه و رژیم شناسی یک نگاه متفاوت است از بعد کارشناسان تغذیه که در کنار سایر فارغ التحصیلان قرار می گیرند. به نظر من از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی تهران افزایش اعتماد به نفس دانشجویان در سطح علمی است که کیفیت ورود دانشجویان و آموزش دانشجویان در سطح استاندارد های بین المللی باشد بنابراین توان بیشتر می گذارد تا وقتیه وارد بازار کار می شوند، وارد سیاست گذاری می شوند، همه ی دانشجویان حوزه علوم پزشکی وقتی خودشان را در کنار هم می بینند یک انرژی مثبت به آنها داده می شود، احساس مسئولیت آنها بیشتر می شود که هم در حیطه های علمی و هم در استفاده های شخصی و عمومی به آنها کمک می کند.
آقای دکتر شما به عنوان رئیس دانشکده ی تغذیه چه انتظاری از این فارغ التحصیلان دارید؟
در همه ی ابعاد چالش های زیادی وجود دارد و بواسطه ی محدودیت هایی که در سطح دانشگاه در سطح ملی وجود دارد، انتظاراتی که در دوران تحصیل می رود ، در حد کافی برآورده نمی شود. دانشجویان و اساتید در همین محیط با محدودیت های مختلف مواجه هستند ولی اساتید با حداکثر کیفیت، آموزشهای لازم را ارایه می دهند بنابراین دانشجویان و دانش آموختگان باید حداکثر فراگیری را داشته باشند تا زمانی که مرحله ی فارغ التحصیلی می رسند بتوانند نیازهای جامعه را پوشش دهند. مشکلات ورود به بازار کار شاید آن موقعیتی که انتظارشان را دارند فراهم نکند ولی براساس اینکه از بهترین دانشگاه کشور فارغ التحصیل می شوند، ولی طبیعتاً با همه ی این محدودیت ها از دانش آموخته ها و همه ی فارغ التحصیلان ما توقع بیشتری می رود بخصوص در دانشکده تغذیه که هم در بعد پیشگیری و هم تا حدی در بعد رژیم درمانی در پروسه ی تغذیه ی بیمارستانها انتظار می رود که با توجه به وقت زیادی که در این خصوص گذاشته شده و هزینه ی ملی که صورت گرفته، در این رشته ی تخصصی و فوق تخصصی خودشان وارد شوند و این فرآیند را اتمام شده در نظر نگیرند و ادامه بدهند. ما دانشجویانی از همین دانشکده داریم که به عنوان اعضای هیات علمی سایر مراکز علمی مشغول کار هستند، مشغول تدریس هستند و این باعث افتخار و مباهات ماست که این فارغ االتحصیلان خدماتی با کیفیت بسیار خوب ارائه دهند، وارد سیستم هیات علمی و سیستم های دیگر بشوند و با حداکثر تلاش برای ارتقای وضعیت پژوهش با سایر فارغ التحصیلان تعامل می کنند.
آقای دکتر تقدیر از اساتید برگزیده وفارغ التحصیلان برتر دانشکد ه هاست نگاه شما به این تقدیرها وجایگاهی که در این برنامه وجود دارد چیست و این برنامه چقدر می تواند موثر باشد؟
در پروسه ی تکاملی هر رشته و هر تخصص یکی از جنبه هایی که به ایجاد انگیزه کمک می کند تشویقی است باشد که از دانشجو می شود. یعنی ارج نهادن به تلاشی که یک دانشجو در طی دوران تحصیلش با تمام مشکلاتی که داشته، توانسته به مرحله ی فارغ التحصیلی برسد و به طریقی برجسته تر شود. با اینکه تقریباً تمام فارغ التحصیلانی که وارد صحنه ی دانشگاه علوم پزشکی می شوند قابل تقدیر هستند و طبیعتاً فارغ التحصیلان این رشته هم به همین شکل، ولی در این انتخاب سعی می شود کسی که بیشترین امتیاز را کسب کرده به عنوان یک نماد انتخاب شود و مورد تقدیر قرار بگیرد و نباید سایر دانشجویان احساس منفی داشته باشند و این تقدیر را به عنوان یک نماد بدانند و اینکه صرفاً برگزیده ای از آن مقطع و آن رشته معرفی و تقدیر می شود. این مهم هم برای دانشجویان و هم برای اساتید ارزشمندی که در دانشگاه علوم پزشکی و همچنین در دانشکده ی علوم تغذیه و رژیم شناسی صادق است که اگر انتخابی در آن مجموعه صورت گرفته دال بر آن است که تلاش بیشتری صورت گرفته است.
آقای دکتر چه پیامی به دانشجویان ، خانواده ها و اساتید حاضر در مراسم دارید؟
به همه ی دانشجویانی که در دانشکده ی علوم تغذیه و رژیم شناسی فارغ التحصیل می شوند تبریک می گویم. به همه ی همکاران جدید و اساتیدی که حداکثر تلاش خود را داشته اند تا حاصل سالها آموزش و پژوهش آنها دستآوردهای خوبی برای جامعه داشته باشد خدا قوت می گویم. برای فارغ التحصیلانی که برداشت لازم را از این مرحله داشته آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم از این آموخته ها در سطح اجتماعی حداکثر استفاده را ببرند.
ارسال به دوستان