طرح موضوع ارتباط دانش آموختگان با صنعت در نشست صمیمی رئیس دفتر ارتباط با دانشآموختگان با رئیس دانشکده فناوریهای نوین پزشکی
در نشستي كه روز سهشنبه مورخ 26 خردادماه سال جاري و با حضور مسئولين دفتر ارتباط با دانشآموختگان و رئيس دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي و هيئت همراه برگزار شد، بر ضرورت تدوين برنامه راهبري در حوزه ارتباط با صنعت توسط دانشآموختگان تأكيد شد.
گالری عکس در اين جلسه كه ظهر روز سهشنبه 26 خردادماه و در دفتر ارتباط با دانشآموختگان برگزار شد، دكتر بهادري در تشريح مدلهاي ارتباطي اتخاذشده در دانشگاه در حوزه دانشآموختگان گفت: در دانشگاههاي دنيا نحوه ارتباط با دانشآموختگان و مدلهاي جذب همكاري دانشآموختگان و حمايت آنان از دانشگاه متفاوت است. دانشگاهي در زمينههاي علمي و بالا بردن ظرفيتهاي علمي دانشگاه از حمايت دانشآموختگان خود استفاده ميكند و دانشگاهي نيز ممكن است در حوزههاي اقتصادي و درآمدزايي از همكاري دانشآموختگان خود بهرهمند شود.
وي افزود: مدل سوم همكاري دانشآموختگان به اين صورت است كه دانشآموختگان بهعنوان معلمين جديد دانشگاه با آن همكاري كرده و در بازنگري متون آموزشي به آن كمك ميكنند و كمبودهاي كه در زمان ورود به فعاليتهاي اقتصادي متوجه شدهاند را به دانشگاه و مسئولين منتقل كرده و در جهت رفع اين كمبود نياز همكاري ميكنند. در مدلهاي ديگر نيز همكاري تنگاتنگ دانشآموختگان با دانشجويان است و اين درزماني اتفاق ميافتد كه دانشآموختگان يكرشته يا تخصص در زمان ورود به فعاليتهاي اقتصادي براي همكاري از دانشجويان دانشگاه محل تحصيل خود دعوت ميكند.
رئيس دفتر ارتباط با دانشآموختگان خاطرنشان كرد، ارتباط دانشآموختگان هر رشته پس از فراغت از تحصيل با دانشگاه محل تحصيل خود قطع نخواهد شد. بهعنوانمثال دانشآموختگان رشته پزشكي پس از پايان دوره تحصيل اغلب در همان مكانهايي كه دانشگاه خود فراهم كرده مانند بيمارستانها مشغول به فعاليت ميشود و اين همان رابطه پدر و فرزندي است كه هرگز قطع نخواهد شد.
دكتر بهادري در بخش ديگر سخنان خود گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران بهعنوان قديميترين دانشگاه كشور هنوز هم جزو بهترين دانشگاههاي كشور بوده و در بسياري از برنامههاي جديد پيشرو ميباشد. تأسيس دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي و دانشكده مجازي نيز يكي از اين برنامههاست كه خوشبختانه در دانشگاه آغازشده و بهخوبي در حال پيشرفت است و من بسيار خوشحال ميشوم كه با همكاري اين دو دانشكده ضمن بازنگري در فعاليتها و برنامههاي دفتر ارتباط با دانشآموختگان، بتوانيم فصل جديد كارهاي خود را به حوزه ارتباط با صنعت اختصاص دهيم.
وي در پايان ضمن تشكر از مسئولين دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي براي توجه به اين امر ابراز اميدواري كرد با كمك اين دانشكده ضمن تدوين يك استراتژي مشخص، ايدههاي موجود را بررسي و براي رسيدن به اهداف تعيينشده در حوزه ارتباط با صنعت گامهاي مؤثري برداريم.
در اين جلسه دكتر احمديان رئيس دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي با اشاره به برنامه جامع استراتژيك 4ساله دانشكده گفت: دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي به لحاظ ماهيت خود، رويكردي نوين در بحثهاي مختلف بخصوص آموزش و ارتباط با دانشآموختگان دارد و بنابر اين رويكرد، انتظار دارد دانشجويانش پس از فراغت از تحصيل نگران كاريابي خود نباشند و اگر در غير اين صورت باشد بايد مشكل را پيداكرده و راهحلي براي آن ارائه كرد.
وي در ادامه ضمن ارائه گزارشي از يك مطالعهاي كه از يك دانشگاه كرهاي صورت گرفته بود گفت: در اين گزارش آمار اشتغال 150 درصد اعلامشده بود كه پس از بررسي مشخص شد كه دليل اين رقم، آنهم كارهاي دانشجويي بود كه در اين دانشگاه صورت گرفته بود.
دكتراحمديان با معرفي دانشگاههاي نسل 3 گفت: با توجه به اهميت بحث آموزش و پژوهش در دانشگاههاي نسل 3، كوريدور ها تغيير كرده است و دانشجو در هر كوريدور ياد ميگيرد كه چگونه براي مسائل راهحل پيدا كند. چگونه با صنعت ارتباط پيدا كند و درنهايت اينكه چگونه با ديگر متخصصين تعامل داشته و يا يك فعاليت اقتصادي را شروع نمايد؟ وي افزود: اين حركت در دانشگاه علوم پزشكي تهران هم آغازشده و در دانشكده فناوريهاي نوين همگامهاي برداشتهشده تا دانشجو بتواند وارد صنعت شود و دفتر ارتباط با دانشآموختگان نيز واحدي است كه ميتواند با ورود به بحث ارتباط دانشآموختگان با صنعت، برنامههايي را در دستور كار خود داشته باشد.
رئيس دانشكده فناوريهاي نوين در بخش ديگر سخنان خود به ذكر نمونههايي از ارتباطات دانشآموختگان با صنعت در دانشگاههاي بزرگ دنيا پرداخت و افزود: در اين دانشگاهها ساختاري تدوينشده است تا از دانشآموختگاني كه به عرصه صنعت واردشدهاند بهعنوان سفيران دانشگاه دعوت به همكاري شود و ، با همكاري آنان پژوهانههايي تعريف شود كه در آن دانشجو بتواند از اسكالرشيپ استفاده نمايد.
وي خاطرنشان كرد در دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي تصميم بر ايجاد اين ساختار داريم. به اين معني كه با فارغالتحصيلان اين دانشكده كه در عرصه صنعت فعاليت دارند ارتباط برقرار كرده و ضمن بررسي كاربردي بودن آموزش در صنعت از همكاري آنان نيز استفاده نماييم.
دكتر احمديان بر جلب همكاري متخصصيني از حوزه صنعت در تدوين برنامههاي آموزشي تأكيد كرد و افزود: با درگير شدن صنعت در امر آموزش، تأسيس رشتههاي جديد بر اساس نياز جامعه و در جهت حل مسائل جامعه اتفاق خواهد افتاد. همانطور كه در دانشگاههاي بزرگ، صنعت دانشگاهها را هدايت ميكند و بر اساس نيازسنجي صنعت، رشتهها تعريف ميشود. از اين طريق است كه ميتوان براي استفاده از ظرفيتهاي ايجادشده متناسب با نياز جامعه برنامهريزي كرد.
وي با اشاره به پتانسيلهاي موجود در دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي گفت: در حوزه پژوهش با راهاندازي دفتر انتقال فناوري و در حوزه آموزش با طرح بحث مهارت افزايي و فناوري در آموزش، برنامههايي در دانشكده در حال اجراست و در حوزه دانشآموختگان نيز در نظر داريم كه با تشكيل گروهي در دانشكده و با همكاري مسئولين دفتر ارتباط با دانشآموختگان، بتوانيم با تغيير نگاه دانشگاه به ارتباط با صنعت، در جهت نيازسنجيهاي آموزشي و راهاندازي رشتههاي جديد در دانشكده اقدامات مؤثري انجام دهيم و اميدوارم كه با استفاده از نتايج اين برنامه در جهت ارتباط دانشآموختگان ساير دانشكدهها با صنعت نيز برنامههايي را تدوين نماييم.
دكتر قنبري معاون آموزشي دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي نيز ضمن ارائه آماري از تعداد دانشآموختگان و دانشجويان دانشكده گفت: حدود 80 درصد دانشجويان اين دانشكده در مقطع PhD در حال تحصيل هستند و اين دانشكده بيشتر در تربيت دانشجويان دورههاي تحصيلات تكميلي و داراي مهارتهاي فناور فعاليت دارد.
وي با اشاره به علاقهمندي دانشآموختگان بر حفظ برند دانشگاه و تداوم ارتباط خود با دانشگاه، با تشكيل كميته در حوزه دانشآموختگان براي شناسايي دانشآموختگاني كه وارد عرصههاي اقتصادي شدهاند، با برقراري و يا حفظ ارتباط آنان با دانشگاه براي انجام تحقيقات مشترك با دانشگاه، ميتوان بسترهاي مناسبي را براي حمايت از پروژههاي علمي دانشگاه ايجاد و منابع مالي نيز براي دانشآموختگان و دانشگاه تأمين كرد.
دكتر قنبري تأكيد كرد: با توجه به ماهيت دانش و فني كه دانشجويان دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي ميآموزند، در حوزه ارتباط با صنعت نيز دانشآموختگان اين دانشكده ميتوانند همكاري مثبتي داشته باشند و اميدوارم اين دانشكده بهعنوان بازوي اجرايي و مجري سياست گزار بتواند در كنار دفتر ارتباط بادانش آموختگان در اين حوزه برنامههاي موفقي را اجرا نمايد.
دكتر خسرواني معاون دانشجويي و فرهنگي دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي نيز با ارائه مطالعات خود در حوزه دانشآموختگان و جلب همكاري آنان در دانشگاههاي بزرگ دنيا، گفت: اكثر اين دانشگاهها رويكردهاي جديدي براي حل مشكلات خود اتخاذ كردهاند و دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز با توجه به بزرگي و سابقه فعاليت خود رويكرد جديدي در تمامي حوزههاي خود بخصوص دانشآموختگان لازم دارد.
وي افزود: برنامههايي كه در دانشگاههاي بزرگ تدوين ميشود مشكل محور بوده و براي حل يك مشكل برنامهريزي ميشوند. بهعنوانمثال براي راهاندازي رشتههاي جديد، ابتدا تغييراتي كه جامعه رخداده و موجب بروز خطرات شده را مطالعه كرده و براي هريك از اين خطرات برنامههايي را ارائه ميدهند و درنهايت مشخص ميكنند دانشجويي كه قرار است در اين رشته تحصيل كند در آينده قرار است كدام مشكل جامعه را برطرف نمايد.
دكتر خسرواني در پايان ابراز اميدواري كرد با اتخاذ اين رويكرد جديد بتوانيم ابتدا مشكلي كه در حوزه دانشآموختگان و ارتباط آنها با صنعت وجود دارد را شناسايي كرده و بعد متخصصيني كه براي حل اين مشكل نياز است را به همكاري دعوت كنيم و با تشكيل كارگروههاي لازم از نتايج نشستهايي كه برگزار ميشود در رفع مشكلات استفاده نماييم.
در ادامه جلسه دكتر گتميري قائم مقام دفتر ارتباط با دانشآموختگان با اشاره به روند تأسيس دفتر ارتباط با دانشآموختگان در دانشگاه گفت: از همان ابتدا، سعي شده تا بامطالعه مدلهاي موفق بينالمللي و يا سنتي همچون دبيرستانهاي قديمي و معروف كه كاركرد alumni در ايران داشته و موفقيتهايي نيز داشتهاند براي اين دفتر برنامهريزي شود.
وي افزود: دانشآموختگان هر دانشگاه از برند دانشگاه تغذيه ميشوند و هرچه دانشگاه بزرگتر باشد امكان اينكه ايدههاي دانشآموختگان را به مرحله عمل برساند بيشتر بوده و توفيقاتي كه آنان كسب ميكنند نيز بيشتر خواهد بود. اما در بسياري از موارد اين توفيقات منحصر به حوزه و رشته تحصيلي دانشآموختگان مربوط نبوده و در حوزههاي ديگري همچون سياست، اقتصاد، مديريت و ... موفقيتهايي حاصلشده است كه در صورت حفظ ارتباط اين دانشآموختگان با دانشگاه ميتواند توسعه و ارتقاي برند دانشگاه را به همراه داشته و بسترهاي مناسب ديگري را نيز فراهم كند كه همه اينها نشاندهنده ضرورت حفظ ارتباط دانشآموختگان با دانشگاه است.
دكتر گتميري بر بهرهمندي از توانمنديهاي دانشآموختگان در جهت اشتغالزايي و يا كاريابي جهت دانشآموختگان متقاضي تأكيد كرد و افزود: در اين زمينه دفتر دانشآموختگان تجربيات پراكنده داشته و اميدوارم كه با تجميع اين تجربيات و با همكاري مسئولين دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي و با ورود به عرصه ارتباط با صنعت بتوانيم دغدغههاي ذهني بسياري از دانشآموختگان را در فرايندهاي كاريابي و ارتقاي شغلي برطرف نماييم.
دكتر سيد احمديان دبير دفتر ارتباط با دانشآموختگان نيز كاريابي و برقراري ارتباط بين افراد در حوزه صنعت و در حوزه تحقيق را ازجمله رسالتهاي دفتر ارتباط با دانشآموختگان عنوان كرد و افزود: براي هر دانشگاهي مهم است كه از سرنوشت دانشآموختگان خود بهعنوان خروجي و محصول خود باخبر باشد و ضمن بررسي وضعيت آنان نسبت به اشتغال در حيطه تخصصي خود، از آنان حمايت كند. دفتر ارتباط با دانشآموختگان وظيفه ديگري كه بر عهده دارد همين تعيين نقاط ضعف و قوتي است كه باعث ميشود فارغالتحصيلان يكرشته از موفقيت بيشتري در امر كسبوكار بهرهمند شوند و پس از انجام تحقيقاتي كاربردي در اين خصوص نتايج آن را براي بازنگري دورههاي آموزشي در اختيار مديران حوزه آموزش قرار دهد.
وي ايجاد اتاق فكر را در جهت استفاده از ايدهها و افكار جديد دانشآموختگان در حوزههاي مختلف را ضروري عنوان كرد و اظهار داشت: اين دفتر آمادگي اين را دارد كه جهت دانشآموختگان هر گروه جلساتي را براي بررسي وضعيت، تعيين مشكلات و ارائه راهحل برگزار نمايد تا از نتايج اين جلسات در جهت بازنگري دورههاي آموزشي و يا كاربردي كردن آموزش در صنعت استفادهشده و هم دانشآموختگان و هم دانشگاه از نتايج آن بهرهمند شوند.
در پايان اين جلسه مقرر گرديد دفتري بهمنظور تحقيق در حوزه دانشآموختگان دانشكده فناوريهاي نوين راهاندازي شده و مسئول دفتر ارتباط با دانشآموختگان اين دانشكده با همكاري دفتر ارتباط با دانشآموختگان ستاد پس از تعيين مشكلات مربوط به دانش آموختگان رشته نانوفناوري، برنامههاي راهبردي خود را براي حل اين مشكلات در جلسات بعدي ارائه دهد.
ارسال به دوستان